آیا طالع بینی یک موضوع علمی است؟

آیا طالع بینی یک موضوع علمی است؟

بسیاری از افراد به طالع بینی علاقه دارند و این موضوع برای آنها جذابیت زیادی دارد. هنگامی که بر اساس عواملی مانند ماه و سال تولد، صفات شخصیتی افراد را بیان می کنند موضوع هیجان انگیز می شود و در نتیجه باعث می شود تا مردم به سمت طالع بینی گرایش پیدا کنند. البته برخی از افراد صرفا نگاهی تفریحی و سرگرمی به طالع بینی دارند.

این در حالی است که برخی از افراد طالع بینی را به عنوان حقیقی مسلم در نظر می گیرند. در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص طالع بینی را در اختیار شما افراد علاقه مند به این موضوع قرار دهیم تا بتوانید با تمام ابعاد طالع بینی آشنا شوید.

ریشه طالع بینی از کجا می آید؟

در خصوص تاریخچه ریشه طالع بینی باید اشاره شود که این مفهوم تقریبا ریشه ای هزار ساله دارد و به گذشته های بسیار دور مربوط می شود. در واقع هنگامی که مردم متوجه شدند شکل ماه و آسمان در طول زمان دچار تغییر شده است و نقوش ستارگان توجه آنها را به خودش جلب کرد باعث شد تا طالع بینی رواج پیدا کند. شایان ذکر است که ستاره شناسی یا همان طالع بینی برای اولین بر در تمدن بابل رایج شد. برای آموزش بیشتر به پکیج جامع آموزش آسترولوژی مراجعه فرمایید.

این مسئله بعدها در تمدن مصر، یونان و رم نیز ترویج پیدا کرد. در واقع آنچه که از تغییر الگوی ستارگان کشف و شناسایی شده است در طول تاریخ تاثیر زیادی در سرنوشت اقوام مختلف گذاشته است. زیرا درباریان و افراد نزدیک به پادشاه از طالع بینی استفاده می کردند تا بتوانند از قبل رقبا و دشمنانشان را بشناسند. همین موضوع باعث گردید تا پادشاهان به خاطر چنین پیش بینی هایی دستور قتل یا تبعید برخی از افراد را صادر کنند تا از این طریق بتوانند دشمنانشان را از قبل از بین ببرند.

طالع بینی چیست؟

به طور کلی طالع بینی که امروزه به آن ستاره شناسی گفته می شود به این موضوع اشاره می کند که نحوه قرارگیری اجرام آسمانی مانند ستارگان، ماه، خورشید و سایر سیارات می تواند بر روی شخصیت و آینده افراد تاثیر بگذارد. پشت این مسئله عقیده ای قرار داشته مبنی بر این که خدایان در آسمان ها حضور دارند.

به عنوان مثال سیارات مختلف به عنوان نمادی از الهه های گوناگون در نظر گرفته می شود. حتی امروزه نیز تفسیرهایی که به این صورت ارائه می شود هم ریشه در چنین عقایدی دارد. برای مثال اگر فردی از نظر دیگران محبوب و دوست داشتنی باشد ستاره شناسان بیان می کنند که او تحت تاثیر سیاره زهره یا همان ناهید قرار گرفته است. چرا که سیاره زهره به عنوان الهه عشق شناخته می شود.

در این باره باید اشاره شود که در اسطوره شناسی ایرانیان به ویژه اسطوره شناسی هخامنشیان، این سیاره را به ایزد بانو و آناهیتا و در زبان فارسی میانه به آناهید ایزد باروری و آب ها، در بندهشن بزرگ مرتبط می دانند. در متون زبان اوستایی مهریشت (یشت ۱۰)، مهر (ایزد) با آناهیتا پیوندهایی دارد. شایان ذکر است که نام ناهید از آناهید و آناهیتا مشتق شده است. همچنین پیشنهاد می شود به پکیج آموزش علوم غریبه مراجعه فرمایید.

همچنین در ادبیات نیز سیاره زهره از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع این سیاره نماد عشق و دلدادگی و نیز معروف به سیاره نوازنده است و صاحب آن خداوند عشق است. از داستان های آن می توان به داستان نظامی گنجوی یا داستان ایرج میرزا اشاره کرد.

چرا از نظر علمی مفهوم طالع بینی قابل تایید نیست؟

در عجایب المخلوقات زکریای رازی به این صورت آمده است که عاشق چون نظر در ناهید کند، حرارت عشق بر وی سنگین تر شود و الفت آورد میان مردان و زنان و گویند وقت نکاح اگر که ناهید ناظر باشد و نیکو حال، میان زن و مرد محبتی عجب افتد.

نگاهی علمی به طالع بینی

با این که ستاره شناسان موضوع طالع بینی را مفهومی علمی در نظر میگیرند اما از نظر دانشمندان، طالع بینی موضوعی علمی و دقیق نیست. البته باید توجه داشته باشیم که ستاره شناسی را از علم نجوم جدا کنیم چرا که نجوم یک علم دقیق است و ارتباطی با پیش بینی های مطرح شده در طالع بینی ندارد.

در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا دلایل غیر علمی بودن طالع بینی را مورد بررسی قرار دهیم. از نظر روانشناسان نیز افرادی که به صورت افراطی به طالع بینی باور دارند و تمام زندگی شان را بر این اساس بنا می کنند دارای شخصیت اسکیزوتایپال هستند.

عدم تاثیر ستاره ها بر روی زمین

شایان ذکر است که تاثیر گرانشی ستاره ها تقریبا با تاثیر گرانشی کیف پولی که بر روی کمد خود گذاشته اید برابر است. در واقع می توان بیان کرد که تاثیرات گرانشی ستارگان بر ما تقریبا مساوی با هیچ است و این مقدار بسیار ناچیز نمی تواند اثر زیادی بر روی شخصیت انسان ها داشته باشد.

اگر نیروی بخواهد بر روی ویژگی های رفتاری و شخصیتی افراد تاثیر بگذارد باید بسیار نیرومند و قوی باشد. این در حالی است که چنین موضوعی در مورد ستارگان صادق نیست و ستارگان دارای چنین نیرویی نیستند. همچنین الگوها و شکل هایی که ستاره شناسان در ستارگان مرتبط با هر فصل مشاهده می کنند در همه جای کره زمین برابر نیست. به عنوان مثال مردمی که در نیمکره جنوبی زندگی می کنند شاهد الگوهای متفاوتی هستند و در نتیجه چگونه می توانیم بیان کنیم که آنها نیز تحت تاثیر همین الگوها قرار دارند.

تفاوت جغرافیایی

شایان ذکر است که تغییرات فصلی در تمام کره زمین یکسان نیست. یعنی اگر فرد در ایران متولد شود نسبت به شخصی که در کانادا به دنیا آمده است، فصول متفاوتی را تجربه می کند. در واقع نمی توان انتظار داشت که مثلا کودکی که در منطقه ای گرمسیر متولد شده با کودکی که در منطقه ای سردسیر به دنیا آمده صرفا به دلیل تولد در فصلی یکسان دارای خصوصیات همسانی باشد.

تغییرات کره زمین

حتی اگر ما قبول کنیم که آسمان و اجرام آسمانی بر روی زمین تاثیر می گذارد باز هم باید این موضوع را بپذیریم که در طول ۴۰۰۰ سال گذشته زمین دچار تغییرات زیادی شده است. به عنوان مثال شیب آن تغییر کرده و موقعیت آن نسبت به ستارگان دستخوش تحولات زیادی شده است. در حالی که قواعد و توصیفات طالع بینی تاکنون هیچ تغییری نداشته است. پیشنهاد می شود تا مقاله قانون مورفی را مطالعه فرمایید.

عدم وجود پشتوانه علمی

با توجه به این که باورها و اعتقادات محکمی در مورد طالع بینی وجود دارد اما هیچ پشتوانه علمی دقیقی در این باره وجود ندارد. در واقع مطالعه یا تحقیقی علمی در این مورد انجام نشده است که نشان دهد حتی به اندازه کم طالع بینی از اعتبار علمی برخوردار است. همین موضوع باعث می شود که شک و شبهه ها در رابطه با طالع بینی همچنان وجود داشته باشد.

تاثیر موقعیت ستارگان بر روی افراد

در قسمت بالا نیز اشاره شد که موقعیت ستارگان در زمان خاصی از سال در تمام جهان یکسان نیست. این در حالی است که از ابتدا تا کنون طالع بینی هیچ تغییر و تحولی نداشته و همواره نسخه ای ثابت را برای تمام افرادی که در یک تاریخ متولد شده اند در نظر می گیرد.

حتی اگر بخواهیم الگوهای آب و هوایی را به عنوان عامل تاثیرگذار بر روی شخصیت افراد در نظر بگیریم باز هم باید بدانیم که آب و هوای تجربه شده در هر نقطه از کره زمین در زمان های یکسان بسیار متفاوت است و نمی تواند به عنوان عامل دقیقی در نظر گرفته شود.

دلیل مخالف دانشمندان با طالع بینی

هنگامی که دانشمندان قصد دارند تا موضوعی را مورد بررسی قرار دهند هرگز به اعتقادات و باورها کاری ندارند و بلکه از طریق روش های علمی تلاش می کنند تا درستی یا نادرستی یک موضوع را مورد بررسی قرار دهند.

افرادی که در زمینه ستاره شناسی فعالیت می کنند می گویند که تقریبا ۴ هزار سال از عمر طالع بینی می گذرد و موقعیت ستارگان دچار تغییرات زیادی شده است. یعنی اگر قرار بود ستارگان بر روی انسان ها تاثیر بگذارد امروزه این تاثیرات باید بسیار متفاوت باشد. این در حالی است که تمام قواعد طالع بینی ثابت هستند و تا به حال هیچ تغییری نداشته اند.

دسته‌بندی‌ها