کارگاه روانشناسی خوش بینی در زندگی

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
300 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

خوش بینی در زندگی مفهومی که در علم روانشناسی مثبت نگر جایگاه ویژه ای دارد. هنگامی که انسان بتواند نسبت به موضوعاتی که در زندگی اش رخ می دهد نگاه ویژه و مثبتی داشته باشد می تواند به امیدواری دست پیدا کند. در نظر داشته باشید که خوش بینی می تواند به ما انگیزه و انرژی دهد و باعث شود تا برای رسیدن به هدف هایی که در زندگی داریم بیشتر تلاش کنیم.

این در حالی است که تفکرات سمی و منفی همواره امیدواری را از ما دور کرده و در نتیجه نسبت به دنیا و تمام عناصر آن بدبین خواهیم بود. در این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از کارگاه های روانشناسی با عنوان خوش بینی در زندگی را در اختیار شما افراد علاقه مند به علم روانشناسی قرار دهیم.

خوش بینی در زندگی

کارگاه های روانشناسی به ما کمک می کند تا بتوانیم نگاه تازه ای به دنیا داشته باشیم. در واقع ما از طریق آموزش هایی که از منابع مختلف به دست می آوریم می توانیم نگرش بهتری و جدیدی راجع به زندگی به دست آوریم. همانطور که در بخش مقدمه نیز به آن اشاره کردیم نگاه مثبت در زندگی می تواند به ما کمک کند تا با امیدواری زندگی کنیم.

اما نکته ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که عناصر منفی زندگی آنقدر زیاد است که باعث می شود نتوانیم کنترل خوبی بر روی افکارمان داشته باشیم. به همین دلیل ما تصمیم گرفتیم تا یکی از بهترین منابع آموزشی با عنوان پکیج خوش بینی در زندگی را در اختیار شما افراد علاقه مند به علم روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید با استفاده از مطالبی که در این کارگاه آموزشی گفته می شود نگاه تازه و جدیدی را نسبت به پدیده های دنیا داشته باشید.

خوش بینی چیست؟

ما در زندگی با تعریف های زیادی در خصوص نگاه مثبت و خوش بینی روبرو هستیم. شاید شما هم اصطلاح ”نیمه پر لیوان را نگاه کن” را شنیده باشید. این عبارت دارای مفاهیم زیادی است که می تواند به شما نشان دهد افکار ما بر روی احساسات و رفتارهایمان تاثیر می گذارد. پیشنهاد می شود به کارگاه روانشناسی درمان بدبینی مراجعه نمایید.

خوش بینی چیست و چه تاثیری بر سلامتی روان ما دارد؟

خوش بینی یا اپتیمیزم (optimism) یعنی داشتن نگرش مثبت نسبت به دنیای پیرامون و فردی که خوش بین است تلاش می کند تا با نگاهی مثبت به پدیده های اطراف نگاه کند. شایان ذکر است که افراد خوش بین می دانند جهانی که در آن زندگی می کنیم کامل و ایده آل نیست و تمام افرادی که در آن زندگی می کنند نمی توانند همه صفات خوب و عالی را در خودشان داشته باشند. با این حال خوش بینی باعث می شود تا ما تلاش کنیم که جنبه های مثبت موضوعات را مشاهده کنیم و امیدوار باشیم که جهان به سمت خیر و خوبی حرکت می کند.

مفاهیم مربوط به خوش بینی

مارتین سلیگمن (Martin Seligman) که فردی موثر در رویکرد روانشناسی مثبت نگر است در خصوص مفهوم خوش بینی بر این باور است که یک انسان خوش بین هنگامی که قصد دارد یک متن بنویسد از یک خودکار خوش رنگ استفاده می کند. در همین موضوع لورنس جی پیتر (Laurence J. Peter) بیان می کند که انسان بدبین هنگامی که قصد دارد از خیابان یک طرفه عبور کند هر دو سمت آن را نگاه می کند. همچنین پیشنهاد می شود به کارگاه روانشناسی مثبت گرا مراجعه فرمایید.

در بالا اشاره نمودیم که اصطلاح ”نیمه پر لیوان را دیدن” برای افراد خوش بین و اصطلاح ”نیمه خالی لیوان را دیدن” برای افراد بدبین است. به طور کلی افراد که خوش بین هستند همواره نگاه مثبتی به زندگی دارند و باور دارند که دنیا و تمام پدیده هایی که مشاهده می کنند خوب هستند. از این رو افراد خوش بین در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از کارکرد بهتری برخوردار هستند.

یعنی اگر در کاری با مشکلی مواجه شدند از زندگی شان ناامید نمی شوند و به کارهای دیگرشان رسیدگی می کنند. این در حالی است که اگر یک فرد بدبین در کاری با شکست مواجه شود از خودش ناامید می شود و زندگی اش را رها می کند. در مورد ریشه بدبینی باید اشاره شود که این واژه pessimus از به دست آمده است که به معنای بدترین می باشد.

توجه داشته باشید که در برخی موارد افراد خوش بینی و بدبین می توانند در کنار هم و با هم کار کنند و همکاری های خوبی نیز داشته باشند. به عنوان مثال هنگامی که آنها بر روی یک پروژه کار می کنند افراد خوش بین بسیار هیجان زده و خوشحال هستند. اما افراد بدبین به تمام جزئیات کار می پردازند و در رابطه با خطرات احتمالی نیز هشدارهای زیادی می دهند.

شاید شما نیز این جمله را شنیده باشید که ”فرد خوشبین هواپیما را اختراع می کند و فرد بدبین چتر نجات را می سازد”. در واقع این جمله قصد دارد نشان دهد که افراد خوشبین و بدبین می توانند همکاری های خوبی را با هم داشته باشند.

به عبارت دیگر افراد بدبین در انجام کارها دقت بالایی دارند و افراد خوش بین از سرعت بالایی برخوردار هستند که به کمک یکدیگر می توانند یک پروژه را به بهترین شکل ممکن به پایان برسانند. لازم به ذکر است که اگر ما در زندگی خوش بین نباشیم باعث می شود تا نسبت به دنیای پیرامون خود بدبین باشیم. اما اگر از خوشبینی متعادلی برخوردار باشیم می توانیم از اطراف خود تصویر مثبتی را ترسیم کنیم.

خوش بینی تفسیری است یا تبیینی؟

مارتین سلیگمن در خصوص خوش بینی بر این باور است که دارای سبک تفسیری و تبیینی است. یعنی افراد برای توجیه موفقیت ها و شکست هایی که به دست می آورند از آن استفاده می کنند. به طور کلی افراد خوش بینی موفقیت ها را به عوامل درونی شان نسبت می دهند. پیشنهاد می شود به کارگاه روانشناسی درمان سوظن و بدبینی در زندگی زناشویی مراجعه فرمایید.

این در حالی است که افراد بدبین هنگامی که به موفقیتی می رسند بیان می کنند که این کار شانسی بوده و عوامل بیرونی در آن دخیل بوده اند. سلیگمن در رابطه با بدبینی و نگاه منفی نسبت به زندگی بیان می کنند که اگر این روند ادامه داشته باشد بعد از مدتی فرد دچار درماندگی آموخته شده می شود و به دنبال آن فرد به افسردگی و سایر بیماری های جسمی و روانی مبتلا می شود.

آموزش خوش بینی سالم در زندگی

خوش بینی بیمارگونه

با این که خوش بینی دارای مزایای زیادی است اما در برخی موارد اگر در آن زیاده روی کنیم باعث می شود تا میزان آمادگی ما نیز کاهش یابد. به همین دلیل لازم است در موقعیت های مختلف خوش بینی را با ارزیابی دقیق ترکیب کنیم تا به نتیجه بهتری برسیم. به یاد داشته باشید که اگر ما بیش از حد خوش بینی باشیم باعث می شود تا از واقعیت های زندگی دور شویم و در نتیجه گرفتار شیدایی خواهیم شد. برای آموزش بیشتر به کارگاه روانشناسی مثبت نگر مراجعه فرمایید.

اما این موضوع به معنای بدبین بودن نیست. چرا که اگر ما بخواهیم نگرش بدبینی را در خودمان پرورش دهیم بعد از مدتی دچار افسردگی و ناراحتی های دیگر می شویم. یعنی دیگر به هیچ موضوعی علاقه نداریم و تمام انگیزه و انرژی مان را به طور کامل از دست می دهیم. لازم به ذکر است که افرادی که گرفتار شیدایی هستند به راحتی تحت تاثیر افراد دیگر قرار می گیرند و بسیار تلقین پذیر هستند.

بنابراین لازم است تا ما با مفهوم دقیق خوش بینی در زندگی آشنا باشیم و بدانیم که اگر بخواهیم از خوش بینی سالم و مثبت در زندگی برخوردار باشیم چه کارهایی را باید انجام دهیم. به همین دلیل پیشنهاد می شود تا از این قسمت از فروشگاه برنا اندیشان کارگاه روانشناسی خوشبینی در زندگی را دریافت کنید تا به صورت علمی و اصولی با مفهوم خوش بینی آشنا شوید و بتوانید نوع عالی خوش بینی را در خودتان پرورش دهید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.