معرفی و شناخت عادت های موثر از دیدگاه روانشناسی نوین

معرفی و شناخت عادت های موثر از دیدگاه روانشناسی نوین

در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا در رابطه با یکی از موضوعات مهم و ویژه روانشناسی با عنوان معرفی و شناخت عادت های موثر از دیدگاه روانشناسی نوین با شما علاقه مندان به مطالب روانشناسی و مهارت آموزی گفتگو کنیم.

معرفی و شناخت عادت های موثر از دیدگاه روانشناسی نوین

در این مقاله معرفی و شناخت عادت های موثر از دیدگاه روانشناسی نوین  مورد بررسی قرار گرفته و سپس به راهکارهای مهارت آموزی خواهیم پرداخت.

شاید اکثر ما قبول داشته باشیم که زندگی امروز ما تا حد زیادی حاصل عادت‌های ماست. رفتارهایی که ناخودگاه انجام می‌دهیم. تصمیم‌هایی که بدون آنکه متوجه بشویم می‌گیریم و جملات و کلماتی که به دلیل تکرار زیاد، بخشی از هویت ما شده‌اند. همه می‌دانیم که انسانهای بزرگ و موفق برای گسترش دانش و توانایی خود تلاش می‌کنند و تلاش برای توسعه دانش و نگرش باید یکی از عادتهای ما باشد. اما این حرف آنقدر کلی است که عموماً در عمل به نتیجه خاصی نمی‌رسد.

داشتن عادت های خوب و رفتار درست در زندگی باعث می شود به یک فرد دوست داشتنی و ایده آل تبدیل شویم و زندگی کسل کننده خود را به یک زندگی خوب و عالی تبدیل کنیم. برای داشتن یک زندگی شاد فقط کافیست با این 7 عادت موثر آشنا باشیم.

هفت عادت مردمان موثر، به قرار زیرند:

عامل بودن
شروع از پایان در ذهن
نخست به اولین ها پرداختن
برنده – برنده اندیشیدن
اول فهمیدن و سپس فهماندن
هم افزایی (سینرژی)
اره تیز کردن (پیشرفت مستمر و فرایدنهای پیشرفت)
عامل بودن:

نخستین ایده پنهان پشت این عادت این است که در یک شرایط مشخص، چه آن را خوشایند فرض کنیم چه ناخوشایند و طرد شده در نظرش بگیریم، ما اجازه انتخاب داریم که چطور با موضوع برخورد کرده و به آن بپردازیم. اگر کسی در خیابان یک بزرگراه به یکباره جلو ما بپیچد، احساس عصبانیت نسبت به شخص خاطی در ما برانگیخته می شود. اما توجه داشته باشیم که این واکنش، خود یک انتخاب است.

صرف کردن انرژی برای عصبانیت، اگر توان غلبه بر شرایط و نفوذ بر جایگاه غالب را نداشته باشیم، حرکتی پوچ و بیهوده است. حلقه های نگرانی و حلقه های نفوذ یکی از تصویرهای مفید است.

درون حلقه نفوذ، چیزهایی است که ما توانایی تغییر آنها را داریم. درون حلقه نگرانی چیزهایی است که باید نگرانشان باشیم، اما قدرت نفوذ و غلبه بر آنها را نداریم، مانند آن راننده ای که راه را می بندد. عامل بودن، می گوید که وقتمان را در حلقه نگرانیها تلف نکنیم و به جای آن حلقه نفوذمان را بشناسیم و آن را توسعه بدهیم.


پیشتهاد ویژه : کارگاه روابط اجتماعی و روش های برقراری ارتباط موثر


شروع از پایان در ذهن:

عادت دوم ما را تمرین می دهد تا پیش بینی کنیم که آینده موضوع مورد نظرمان چگونه خواهد بود و یادآور این ضرب المثل قدیمی است که اگر نمی دانید کجا می خواهید بروید، همه راه ها شما را به مقصد می رساند. “شروع ذهنی از پایان می گوید که آنچه می خواهید بدان برسید را تجسم کنید” چیزی که با کمک نتیجه نهایی ایده آل به آن معنا می بخشیم با تمام مزایا و ویژگی ها، مثبت و بدون هرگونه عیب یا ضرر همان چیزی است که به آن عادت دوم می گوییم.

نخست به اولین ها پرداختن:

عادت سوم به طور مشخص به روشها و راه های رسیدن به تجسم تعریف شده در عادت دوم پرداخته است. به این ترتیب که به سمت عمل کردن گام بر می داریم. در نگاه اول، این عادت با تئوری حل مساله به روش ابداعی ارتباط قوی ندارد. ایده اصلی این عادت پرداختن و تمرکز بر موارد مهم و خصوصا موارد غیر اضطراری است. به عبارت دیگر این تئوری به ما در تشخیص و تمیز دادن بین نسبتا خوبها و خوبها و تشخیص مهم اما غیر اضطراری کمک می کند.

برخی از روشهای رسیدن به بهترین راه حل در این تئوری، مانند افزایش درجه ایده آلی، رفع تضادها، استفاده از منابع موجود بدون افزودن منبع جدید، به ما کمک می کنند تا تشخیص دهیم کدام راه حل قوی تر و ثمر بخش تر از بقیه است.

معرفی و شناخت عادت های موثر از دیدگاه روانشناسی نوین

برنده – برنده اندیشیدن:

مردمان موثر، تفکر برنده – برنده دارند؛ همان طور که این تئوری به ما کمک می کند تا به وسیله روشهای نظام یافته به راه حل برنده – برنده دست یابیم. دو چیزی که بسیار به یکدیگر نزدیک و متصل هستند. به عنوان مثال، مذاکره بین دو نماینده از دو سازمان را تصور کنید. تصور مرسوم آن است که دو فرد مقابل هم و در دو سوی میز می نشینند و به گفت و گو می پردازند. این در حالی است که در یک مذاکره با منطق برنده – برنده، هر دو طرف به یک سمت میز می آیند و با نشستن در کنار هم، فارغ از دغدغه اینکه صرفا هر یک چه منافعی از دیگری عایدش خواهد شد، به افق گسترده دنیای امکان پذیرها و منافع ناشی از همراهی یکدیگر می اندیشند.

اول فهمیدن و سپس فهماندن:

اول در پی فهمیدن باشید، سپس سعی کنید بفهمانید. این کار به نظر ساده می نماید اما در عمل دشوار است. عادت پنجم می گوید که پیش از توجه به دیدگاه خودمان، به موضوع از دید دیگران نیز بنگریم. اصل معکوس کردن عبارتند از:

به جای اقدام مستقیمی که مساله دیکته می کند، اقدام عکس آن را انجام دهید.

قسمت مورد نظر شی را متحرک سازید؛ محیط خارجی شی متحرک را تغییر دهید و بخش متحرک را ثابت و بخش ثابت را متحرک کنید.

شی را وارونه کنید.

معرفی و شناخت عادت های موثر از دیدگاه روانشناسی نوین

هم افزایی:

عادت هم افزایی، علاقه مندی به مفهوم ارزشمندتر بودن جمع از مجموع ارزشهای هر یک از اجزای تشکیل دهنده آن است. متاسفانه امروزه هم افزایی به یک واژه کلیشه ای تبدیل شده است. ایده دستیابی به منابعی که پیش از این به آن دست یافته نشده است، زمانی که ما دو گروه متفاوت را در کنار هم قرار می دهیم خوشبختانه هنوز یک روش موثر و کارآمد در دستیابی به راه حلهای قدرتمند است.

اره تیز کردن:

عادت اره تیز کنی، به ما می گوید که در مقایسه سفر با مقصد، اهمیت سفر کردن را بدانیم. مردمان موثر بر اساس این عادت، مردمانی هستند که به طور مداوم بازنگری و نوسازی آنچه را انجام می دهند و روش آن را مدنظر قرار می دهند.

به کار گیری همه عادتها

اگر تئوری روش ابداعی حل مساله را عصاره بهترین روشها فرض کنیم، در این صورت تمام مزایای هفت عادت نیز باید در آن موجود باشد، یا آنکه باید در این فلسفه یا متد، یکجا جمع شده باشد. به عبارت دیگر، همه آنچه در هفت عادت مردمان موثر شرح داده شده است.

نتیجه گیری

آن چنان که از مطالب بالا بر می آید، می توان هر یک از هفت عادت ذکر شده را به طور معادل با استفاده از یک و یا چند اصل و یا قانون تعریف کرده و آنها را در حل مسایل و پیش بینی آینده به کار گرفت. معرفی و شناخت عادت های موثر به عبارت دیگر، هر آنچه که از آن به عنوان عادت مردمان موثر یاد شده است، معادلی در این تئوری دارد که این خود می تواند گواهی بر جامعیت این فلسفه و متدولوژی و توانایی های گسترده آن در سطوح و زمینه های مختلف باشد.

معرفی یار مهربان

معرفی و شناخت عادت های موثر از دیدگاه روانشناسی نوین

کتاب قدرت عادت‌های مثبت

نویسنده: دن رابی

ترجمه: مهدی صائمی

تهیه و تنظیم: میترا نمازی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی