عمه تراپی و آسیب های ناشی از آن

عمه تراپی و آسیب های ناشی از آن

یکی از اصطلاحاتی که در حوزه درمان سلامت روان کاربرد فراوانی دارد عبارت عمه تراپی و یا همان عمه درمانی است. شاید برای شما هم چنین اصطلاحی عجیب به نظر برسی و به گونه ای خنده دار باشد، ولی باید بدانید که چنین موضوعی صحت دارد و می تواند بسیار آسیب زا باشد.

به دلیل اهمیت این موضوع تصمیم داریم تا در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان مقاله ای با عنوان عمه تراپی و آسیب های ناشی از آن را در اختیار شما علاقه مندان به علم روانشناسی و روان درمانی قرار دهیم. پس تا انتهای مقاله با برنا اندیشان همراه باشید تا با ویژگی های یک روانشناس متخصص آشنا شوید و بدانید برای درمان اختلالات روانی به چه کسی مراجعه کنید.

آشنایی با عمه تراپی در روانشناسی

اصطلاح عمه تراپی در واقع کنایه به افرادی است که بدون داشتن هیچ دانش و مهارت کافی سعی به درمان بقیه می کنند. زمانی که این افراد در قالب روانشناس به دیگران خدمات می دهند باعث میشوند تا دید جامعه نسبت به رواندرمانی منفی باشد.

چرا که عمه تراپ ها افرادی هستند که هیچ دانش روانشناسی ندارند و صرفا سخنرانی می کنند و باید بدانید که علم درمان به هیچ وجه فقط شامل صحبت کردن نیست. با این که روانشناس درمان را از طریق گفتگو و تبادل اطلاعات انجام می دهد ولی بسیار مهم است که روانشناس فردی است که تحصیلات آکادمیک داشته و دوره های تخصصی درمان را گذارنده است.

روانشناسان واقعی چه ویژگی هایی دارند؟

به همین دلیل ما به هر فردی نمی توانیم بگوییم که یک روانشناس است حتی اگر صرفا مدرک دانشگاهی داشته باشد. روانشناس خبره فردی است که می تواند با مراجع به خوبی ارتباط برقرار کند و فرایند درمان را به درستی جلو ببرد. ولی وقتی فردی هیچ اطلاعی از علم روانشناسی نداشته باشد و صرفا بخواهد از طریق پند و نصیحت دیگران را درمان کند در اصطلاح عبارت عمه تراپی را در مورد آن ها به کار می بریم.

معمولا کسانی که عمه تراپی می کنند فقط به دیگران پند و نصیحت کرده و حرفهای روزمره را به دیگران می زنند که هیچ خاصیت درمانی ندارد.

عمه تراپی چیست؟

همان طور که در ابتدای مقاله نیز به آن اشاره کردیم. اصطلاح عمه درمانی در واقع کنایه ای طنز آمیز به افرادی است که در اتاق درمان صرفا حرف های بیهوده می زنند که نه تنها هیچ تاثیر درمانی نداشته بلکه موجب می شود تا مراجع نسبت به علم روانشناسی نگرشی منفی پیدا کند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آشنایی با روان ویرانگران و تاثیرات آنها


کسانی که عمه درمانگر هستند هیچ دانش در خصوص علم روانشناسی و تکنیک های درمانی ندارند و صرفا با خواندن چند کتاب خودشان را روانشناس می دانند. در حالی که باید بدانیم هر فردی روانشناس نیست و درمانگر حوزه روان باید در این زمینه تخصص کامل داشته باشد و نه این که بخواهد با حرف های پوچ و بی تاثیر فردی که دچار اختلال افسردگی است را درمان کند.

زمانی که فرد هیچ دانشی در مورد فرایند درمان نداشته باشد در اتاق درمان دچار خطا می شود و ارزیابی اشتباهی را انجام می دهد که همین موضوع موجب می شود تا هرگز مشکل مراجع حل نشود.

ویژگی های یک روانشناس خبره

برای آنکه فردی به یک روانشناس خبره تبدیل شود لازم است تا مراحل مختلفی را پشت سر بگذارد. اولین قدم آن است که به حوزه سلامت روان و علم روانشناسی علاقه داشته باشد و سپس تحصیلات دانشگاهی را طی کند و صرفا به خواندن تئوری ها اکتفا نکند بلکه لازم است تا دوره های آموزشی تخصصی درمان را هم طی کند.

به یاد داشته باشید که همواره تئوری در کنار عمل و در ترکیب با آن نتیجه خوبی به همراه دارد و نمی توانیم آن ها از یکدیگر جدا کنیم. بنابراین ابتدا فرد باید تئوری های روانشناسی را به خوبی بداند و سپس مراحل عملی درمان را هم به صورت تجربی آموزش ببیند تا بتواند به عنوان یک درمانگر فعالیت کند.

فردی که می خواهد به عنوان یک روانشناس فعالیت کند باید در دوره های کارورزی شرکت کند و صرفا به فکر گرفتن مدرک های مربوطه نباشد. بلکه لازم است تا به صورت حرفه ای و عملی دانش مورد نظر را فرا بگیرد.

زمانی که شما وارد دوره کارورزی می شوید لازم است تا در ابتدا چندین ماه به صورت تئوری و عملی توسط یک سوپروایزر که روانشناسی متخصص است آموزش ببینید و سپس زیر نظر او به صورت عملی به درمان یک مراجع بپردازید تا صلاحیت شما برای درمانگری تایید شود. وقتی شما زیر نظر یک روانشناس مشغول به فعالیت می شوید می توانید بخش هایی که در آن ضعف دارید را شناسایی کنید و به تقویت آنها بپردازید تا به یک روانشناس خبره تبدیل شوید.

تاثیرات منفی نصیحت درمانی

شما زمانی می توانید از عمه تراپی فاصله بگیرید که به صورت حرفه ای وارد حوزه درمان شوید و زیر نظر یک روانشناس متخصص آموزش های لازم را ببینید و تحصیلات تکمیلی را هم طی کرده باشید. به گذشت زمان شما به فردی متخصص در حوزه روانشناسی تبدیل خواهید شد و اصول علمی درمان را فرا خواهید گرفت و می توانید به عنوان یک درمانگر مشغول به کار شوید.

یکی از مشکلاتی که باید به آن اشاره شود این است که بسیاری از دانشگاه ها خدمات آموزش کارورزی را به دانشجویان ارائه نمی دهند و آنها باید بعد از اتمام تحصیلات به دنبال کلاس های آموزشی بگردند تا بتوانند به تخصص لازم در امر درمان برسند.

روش های تشخیص درمانگر متخصص

امروزه ما با اصطلاحی تحت عنوان روانشناسی زرد روبرو هستیم که صرفا حرف های قشنگ می زنند که هیچ خاصیت درمانی نداشته و فقط هدفشان جذب مخاطب است. به همین دلیل اگر یک مراجع بخواهد متخصص روانشناسی را پیدا کند دچار مشکل می شود. همواره به یاد داشته باشید که عمه تراپی به هیچ وجه درمانی نبوده و اگر شما به چنین فردی مراجعه کنید فقط و فقط وقت و هزینه تان را هدر خواهید داد.


پیشنهاد ویژه : مجموعه کامل کارگاه و سمینارهای روانشناسی


اگر می خواهید بدانید یک فرد تا چه حد تخصص دارد لازم است تا مدرک تحصیلی اش را بررسی کنید و بدانید در کدام دانشگاه تحصیل کرده است. همچنین دوره های تخصصی و سابقه کاری اش را بپرسید تا بتوانید تشخیص دهید که او فردی خبره است و یا شما با یک عمه درمانگر مواجه هستید.

عمه درمانگر چه آسیب هایی را به افراد می زند؟

نکته بسیار مهمی که در خصوص علم روانشناسی باید به آن اشاره شود این است که هرگز اختلالات روانی مانند مشکلات جسمی عینی نیستند و همین موضوع ممکن است شما را دچار مشکل کند. چرا که ممکن است فردی غیر متخصص با سخنان پوچ و بیهوده اش به سلامت روان شما آسیب بزند ولی شما چیزی متوجه نشوید.

همچنین به یاد داشته باشید که در حوزه سلامت روان اگر روانشناس از تخصص کافی برخوردار نباشد می تواند با ارائه راهکارهای اشتباه به سلامت فرد آسیب وارد کند که جبران ناپذیر باشد. به خصوص زمانی که فرد قصد دارد تا در حوزه روانشناسی کودک مشغول به فعالیت شود باید از تخصص بالایی برخوردار باشد در غیر این صورت اگر راهکاری اشتباه را تجویز کند می تواند آسیب های جبران ناپذیری را به فرد وارد کند.

شناخت کامل آسیب های عمه درمانی به سلامت روان

به عنوان مثال اگر فردی که تخصصی در درمان اختلالات روانی ندارد و مراجعی با اختلال افسردگی به او مراجعه کند و او نتواند به درستی تشخیص دهد و راهکارهای اشتباهی به او ارائه دهد ممکن است فرد دست به خودکشی بزند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل روان درمانی


در این خصوص هر روانشناسی قبل از آن که بخواهد کار درمان را آغاز کند می بایست از سازمان نظام روانشناسی مجوز درمان را دریافت کند که در طی آن صلاحیت های او سنجیده می شود ولی خود مراجعان هم باید همواره هوشیار باشند تا فریب افراد حقه باز را نخورند.

یکی از نکاتی که در خصوص عمه تراپی باید اشاره شود این است که گاهی اوقات در اطراف ما افرادی هستند که نه تنها روانشناس نیستند بلکه هیچ سررشته ای از سلامت روان ندارند ولی با این حال زمانی که یکی از اقوام و یا دوستانشان دچار مشکل روانی می شود شروع به درمان او می کنند و با ارائه حرف های بی ارزش سعی دارند تا آن ها را درمان کنند.

این دست افراد هم عمه درمانگر هستند و بدانید همانطور که شما برای مشکلات جسمی خودتان به پزشک متخصص مراجعه می کنید برای درمان مشکلات روانی نیز باید به روانشناس و یا روانپزشک مراجعه کنید و چنین مشکلاتی را با دوستان و آشنایانی که هیچ تخصصی در امر روانشناسی ندارند مطرح نکنید.

چرا که این افراد نه تنها موجب بهبودی شما نمی شوند بلکه کارها و حرفهایشان موجب می شود تا اختلال در شما تثبیت شود و درد را دو چندان می کنند. برای مثال اگر شما اختلال وسواس فکری داشته باشید، آنها به شما راهکارهایی را ارائه می کنند که نه تنها تاثیری نداشته بلکه موجب می شود تا شما به نتیجه نرسید و در نتیجه احساس بی ارزشی به شما دست می دهد که چرا موفق نشده اید.

پس به یاد داشته باشید که سلامت روان دقیقا به اندازه سلامت جسمی ما مهم است و نباید آن را در اختیار هر فردی قرار دهیم. بنابراین در این زمینه به درستی تحقیق کنید تا بتوانید به یک روانشناس متخصص و خبره مراجعه کنید و به نتیجه برسید.

دسته‌بندی‌ها