آثار آلن دوباتن را بشناسیم

آشنایی با آثار آلن دوباتن

با توجه به فراگیر شدن علم روانشناسی و مشاوره در بین افراد، ما شاهد هستیم که امروزه بسیاری از اشخاص به دنبال مطالعه کتاب‌های روانشناسی هستند. شایان ذکر است که در این زمینه کتاب‌های فراوانی منتشر شده است. اما نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشیم این است که تشخیص کتاب خوب و بد کار بسیار دشواری است.

چرا که در بین کتاب‌های علمی روانشناسی، تعداد زیادی کتاب مربوط به روانشناسی زرد نیز وجود دارد که هیچ فایده‌ای برای زندگی انسان‌ها ندارد. در بیان کتاب‌های روانشناسی برخی از کتاب‌ها که صرفاً به مردم رؤیا می فروشند و برخی دیگر نیز آنقدر تحلیل‌های سنگینی ارائه می‌کنند که نمی‌توانیم از آن‌ها برای زندگی روزمره و رسیدن به آرامش استفاده کنیم. به طور کلی باید بدانیم که خیلی راحت نمی‌توانیم کتابی را پیدا کنیم که بتواند برای ما مفید و مناسب باشد.

اما در این قسمت از برنا اندیشان تصمیم داریم تا ۴ کتاب آلن دوباتن را به شما افراد علاقه‌مند به کتاب و کتابخوانی معرفی کنیم. لازم به ذکر است که آلن دوباتن (Alain de Botton) یکی از اعضای هیئت موسس یک سازمان جدید آموزشی با نام مدرسه زندگی است. همچنین باید اشاره شود که دوباتن فلسفه خوانده و یک فیلسوف سوئیسی است.

آشنایی با آثار آلن دوباتن

آثار او میان رشته ای است و از فلسفه و روانشناسی استفاده می‌کند و به زبانی ساده، روانشناسی و احساسات و اتفاقات روزمره را از دریچه فلسفه مورد بررسی قرار می‌دهد. باید اشاره شود که در چند سال اخیر آثار آلن دوباتن طرفداران بسیاری پیدا کرده است.

در خصوص آثار دوباتن می‌توانیم به کتاب‌های معروفی چون هنر سیر و سفر، جستارهایی در باب عشق و تسلی بخش‌های فلسفی اشاره کنیم. همچنین مجموعه‌ای از مقالات از او وجود دارد که تحت عنوان مدرسه زندگی شناخته می‌شود. مقر مدرسه زندگی در لندن است و همچنین شعبه هایی در برخی شهرهای دیگر اروپا دارد.

بهترین آثار آلن دوباتن برای درمان مشکلات زندگی

این مدرسه به صورت مجازی است که با همکاری آلن دوباتن تاسیس شده است و هدف آن این است که فلسفه را از ساحت انتزاعی جدا کند و وارد زندگی روزمره کند. به عنوان مثال او تلاش می‌کند تا به کمک فلسفه برای مشکلاتی چون پیدا کردن شغل، رابطه عاطفی، ازدواج و شکست ها و موفقیت‌ها راه حلی پیدا کند که باعث شود تا انسان‌ها به آرامش برسند.

به طور کلی مدرسه‌ها زندگی در جهت توسعه و پیشرفت هوش احساسی در زمینه‌های مختلف است. ممکن است برخی از فلاسفه تمایلی به آلن دوباتن نداشته باشند، چرا که او مفاهیم بسیار سخت و پیچیده را در قالبی ساده و روان در اختیار عامه مردم قرار می دهد. اما در مقابل باید اشاره شود که عده زیادی از افراد این کار او را دوست دارند و چون می‌خواهند برای مشکلات زندگی راه حل‌های خوبی پیدا کنند از آثار دوباتن استفاده می‌کنند.

شایان ذکر است که کتاب‌های آلن دوباتن مانند حکم یک پزشک است که به افراد کمک می‌کند تا بتوانند بر مشکلات اساسی زندگی غلبه کنند. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا بهترین آثار آلن دوباتن را به شما اهالی کتاب معرفی کنیم. اگر شما می‌خواهید مشکلات زندگی‌تان را رفع کند و در زندگی به آرامش و تسلی خاطر دست پیدا کنید می‌توانید این کتاب‌ها را مطالعه کنید.

چگونه عشق خود را پیدا کنیم؟

آلن دوباتن در این کتاب توضیح می‌دهد که چگونه احساسات عاشقانه بر احوالات ما وارد می‌شود. یعنی چطور باعث می‌شود تا دچار شیفتگی شویم و چرا از دست آن‌ها خلاص نمی‌شویم. اما او به ما آموزش می‌دهد که چگونه باید رفتار بالغانه ای با احساسات عاشقانه مان داشته باشیم.

زیرا در بسیاری از موارد احساسات عاشقانه ای که در ما وارد می‌شود درست نیستند و به دلیل تله های روانی یا همان طرحواره های دوران کودکی نشأت می‌گیرد. باید اشاره شود که آلن دوباتن در کتاب چگونه عشق خود را پیدا کنیم در یک فصل به طور کامل توضیح می‌دهد که چرا گاهی اوقات گرفتار عشق‌های یک‌طرفه می‌شویم. در‌واقع او بیان می‌کند که عشق یک‌طرفه اصلاً عشق نیست، چرا که عشق مانند بازی پینگ پنگ است و اگر در این بازی یکی از طرفین هیچ کاری انجام ندهد قطعاً ما شاهد یک بازی نخواهیم بود.

در عشق نیز روند به همین صورت است و دوباتن برای ما روشن می‌کند که چگونه غرایز درونی ما باعث می‌شوند تا به سمت فرد خاصی تمایل داشته باشیم. شایان ذکر است که اگر ما نسبت به افکار و ناخودآگاه مان به آگاهی کاملی دست پیدا کنیم می‌توانیم مانع بسیاری از خطاها شویم. همچنین باید اشاره شود که این کتاب به ما کمک می‌کند تا از طریق تجزیه و تحلیل‌های روابط به حال خوبی دست پیدا کنیم.

چرا با آدم اشتباهی ازدواج می‌کنیم؟

این کتاب جز مقالات مهم مدرسه زندگی است که در زندگی بسیاری از افراد کاربرد دارد. زیرا برخی از افراد در مسیر زندگی به نقطه‌ای می‌رسند که فکر می‌کنند ازدواجشان اشتباه و خطا بوده است. در این حالت زوج ها از یکدیگر خشمگین و عصبانی هستند و دلیل این مشکل در بسیاری از موارد به عدم خودشناسی بازمی گردد.

همچنین گاهی اوقات فکرمان درست است و واقعاً با فرد اشتباهی ازدواج کرده ایم. گاهی مواقع هدفمان از ازدواج مشخص نیست و همین موضوع باعث می‌شود تا در انتخاب دچار اشتباه می‌شویم. چرا که برخی افراد در زندگی به دنبال رهایی از حس تنهایی و شادی و … هستند و به همین دلیل دچار مشکل می‌شوند. به یاد داشته باشید که ازدواج قرار نیست هدیه خاصی به شما بدهد و هرگز برای درمان مشکلات روانی و سایر مواردی که در زندگی با آن‌ها سروکار دارید ازدواج راه حل مناسبی نیست.

چرا که اگر شما دچار مشکل هستید باید از جای درست برای درمان آن اقدام کنید و ازدواج کردن صرفاً باعث می‌شود تا مشکل شما گسترده‌تر شود. همه این موارد موجب می‌شود تا در زندگی دچار احساس سر‌خوردگی شوید. حتی اگر به هر دلیلی بخواهید در زندگی بمانید صرفاً باید رنج و سختی فراوانی را تحمل کنید. آلن دوباتن در این کتاب به شما می‌گوید که ازدواج از منظر روانشناسی، فلسفه و انسان شناسی دارای چه مفهومی است.

دوباتن در این خصوص بیان می‌کند عشقی که در کودکی می‌شناختیم حالا دستخوش تغییراتی شده که چندان خوشایند نیستند. عشق با چاشنی از حس کنترل شدن، تحقیر شدن، رها شدن و درک نشدن و در یک کلام، رنج کشیدن ترکیب می‌شود و در بزرگسالی بعضی از گزینه های سالم و طبیعی که با آن‌ها مواجه می‌شویم را رد می‌کنیم. البته دلیل این کار به خاطر بد بودن آن فرد نیست، بلکه چون در ما مشکلاتی وجود دارد نمی‌توانیم تا این حد شرایط تعادل، کمال و خوبی را درک کنیم. در‌واقع بدون آنکه خودمان بدانیم به سمت گزینه های خاصی می‌شویم.

چرا از چیزهای ارزان متنفریم؟

در فرهنگ خودمان جمله‌ای داریم که هیچ گرانی بی حکمت نیست و همین موضوع باعث می‌شود تا همواره به سمت خرید اجناس گران قیمت برویم. آلن دوباتن در این کتاب به خوبی رفتار ما را در هنگام خرید کردن شرح می‌دهد و خواندن این کتاب کمی دردآور است و مثال‌های بامزه ای را ارائه می‌کند. شایان ذکر است که این کتاب با جریان کریستف کلمب و کشف آناناس در آمریکا آغاز می‌شود.

کتاب های آلن دوباتن برای زندگی روزمره

درباره اعتماد به نفس

این کتاب نیز یکی از محصولات مدرسه زندگی است و خود آلن دوباتن نویسنده آن نیست و این اثر توسط گروه نویسندگان نوشته شده است. شاید شما نیز کتاب‌های زیادی در این باره دیده باشید که می‌خواهند در مدت دو روز اعتماد به نفس شما را بالا ببرند. باید اشاره شود که آلن دوباتن در این کتاب شما را با مفهوم دقیق اعتماد به نفس آشنا می‌کند و به شما می‌گوید که اصلاً اعتماد به نفس چه کاربردی برای شما دارد.

به یاد داشته باشید که ممکن است تا کنون تصور و تعریف شما از اعتماد به نفس به طور کلی اشتباه باشد و با خواندن این کتاب می‌توانید نگاه تازه‌ای نسبت به این موضوع داشته باشید. لازم به ذکر است که اعتماد به نفس در شرایط سخت خودش را نشان می‌دهد و آن چیزی که در شرایط موفقیت و پیروزی بر ما وارد می‌شود به هیچ وجه اعتماد به نفس نیست. همچنین باید بدانیم که حماقت های مکرر که حق هر انسانی است هرگز نباید مانع از برقراری ارتباط او با دیگران شود.

به طور کلی باید اشاره شود که کتاب های آلن دوباتن بسیار ساده و روان هستند و مطمئن باشید که بعد از خواندن آن دست خالی نخواهید بود و قطعا نکات فراوانی را از آن ها یاد خواهید گرفت. شایان ذکر است که دوباتن هرگز در آثارش به دنبال فرمولیزه کردن زندگی نیست و با زبان شیوا و ساده به شما آموزش می‌دهد تا از جریان زندگی استقبال کنید. همچنین باید اشاره شود که این کتاب‌ها دارای حجم کمکی هستند و به راحتی می‌توانید آن‌ها را مطالعه کنید.

دسته‌بندی‌ها