شناخت کامل دلایل گلو درد و بررسی علمی عفونت و سوزش گلو

شناخت کامل دلایل گلو درد و بررسی علمی عفونت و سوزش گلو

همه انسان ها گلو درد را تجربه کرده اند و همواره به دنبال روش هایی برای درمان آن هستیم، در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان شناخت کامل دلایل گلو درد و بررسی علمی عفونت و سوزش گلو را در اختیار شما علاقه مندان به علم پزشکی قرار دهیم. پس اگر قصد دارید بدانید که چرا دچار گلو درد می شویم و چکارهایی باید انجام دهید تا از گلود درد در امان باشیم تا انتهای مقاله شناخت کامل دلایل گلو درد با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

شناخت کامل دلایل گلو درد و بررسی علمی عفونت و سوزش گلو

دلایل گلو درد بسیار متفاوت بوده و از ویروس گرفته تا عامل باکتری می تواند باعث عفونت و سوزش گلو شود می توانیم با استفاده از روش هایی گلود درد را درمان نماییم.

علل و عوامل گلو درد

حلق ، حفره پشت بینی و دهان که به معده و ریه منتهی می شود یک هدف آسان برای عفونت و سوزش است که باعث گلو درد می شود. عوامل بیماری زا مانند ویروس ها و باکتری های تنفسی باعث گلو درد می شوند و در بسیاری از موارد هنگام حمله به درستی مقصر شناخته می شوند. اما علل دیگری نیز باید در نظر گرفته شوند از جمله آلرژن ها ، دود سیگار و حتی هوای خشک. برخی نگرانی های بهداشتی مانند ریفلاکس اسید نیز می توانند باعث گلو درد شوند. حتی یک عمل ساده فریاد زدن یا آواز بلند می تواند به گلو آسیب برساند و باعث درد و التهاب شود.

علل شایع گلو درد

در حالی که اکثر مردم علت گلو درد خود را می دانند یا به دلیل علائم همراه یا جراحت قابل تشخیص ، دیگران ممکن است برای تشخیص به پزشک احتیاج داشته باشند. در اینجا معمولی ترین دلایل گلو درد وجود دارد از عفونت های موضعی جزئی گرفته تا بیماری های سیستمیک جدی تر:

عفونت های ویروسی

عفونت ویروسی بیش از نیمی از موارد فارنژیت را شامل می شود و سرماخوردگی معمولی ناشی از بیش از 200 نوع ویروس از جمله آدنوویروس ها ، رینوویروس ها و کرونا ویروس ها – پیشرو است.

گلو درد ناشی از عفونت ویروسی اغلب با احتقان بینی ، عطسه ، آبریزش بینی ، سردرد و تب همراه است.

لوزه نیز می تواند ایجاد شود.

سایر عفونت های ویروسی مرتبط با فارنژیت عبارتند از:

Orthomyxovirus ، خانواده ویروس های آنفلوانزا

مونونوکلئوز عفونی ، ناشی از ویروس اپستین بار

Coxsackievirus و اکوویروس ، ایجاد تاول در دهان و گلو و درد هرپانژینا در کودکان خردسال

ویروس سرخک (واکسیناسیون مناسب می تواند از این امر جلوگیری کند)

ویروس هرپس سیمپلکس (HSV) که می تواند باعث ایجاد زخم زخمی در گلو شود

HIV: گلو درد و سایر علائم شبیه آنفولانزا می تواند در اوایل عفونت ظاهر شود. بعداً گلو درد ممکن است با عفونت های ثانویه مانند سیتومگالوویروس و عفونت های قارچی همراه باشد.

در حالی که برخی از عفونت های ویروسی مانند HSV با داروهای ضد ویروسی قابل درمان هستند بسیاری دیگر (از جمله سرخک ، مونونوکلئوز و سرماخوردگی) هیچ درمانی ندارند.

عفونت های باکتریایی

تعدادی از عفونت های باکتریایی می توانند باعث گلو درد شوند. یکی از رایج ترین آنها استرپتوکوکوس پیوژنز است ، باکتری های مرتبط با گلو درد استرپتوکوک (فارنژیت استرپتوکوکی). تصور می شود که تنها 10 درصد از گلو درد در بزرگسالان و کودکان خردسال را تشکیل می دهد اما تا یک سوم گلو درد در کودکان مدرسه ای را تشکیل می دهد.

گلو درد استرپتوکوکی نسبتاً جزئی است اما گاهی اوقات می تواند منجر به عفونت های شدیدتری شود. استرپتوکوک علائم تنفسی مانند سرفه و احتقان را ایجاد نمی کند.

عفونت های قارچی

شایع ترین علت عفونت های قارچی گلو ، کاندیدا آلبیکنس است نوعی مخمر که باعث ایجاد برفک دهان و عفونت قارچی می شود. عفونت در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب شده رخ می دهد که شدیدترین موارد اغلب در افراد مبتلا به عفونت پیشرفته HIV مشاهده می شود. افراد دیگری که در معرض خطر هستند شامل افرادی هستند که از استروئیدهای استنشاقی استفاده می کنند از دندان مصنوعی استفاده می کنند یا دیابت کنترل نشده دارند.

برفک دهان (کاندیدیازیس دهانی) اغلب بدون علامت است اما در برخی موارد می تواند منجر به درد دهان ، زبان و گلو شود. هنگامی که مری را درگیر می کند ، کاندیدیازیس جدی تلقی می شود. عفونت های قارچی مانند این با داروهای ضد قارچ درمان می شوند.

شایع ترین علت عفونت های قارچی گلو ، کاندیدا آلبیکانس است نوعی مخمر که باعث ایجاد برفک دهان و عفونت قارچی می شود.عفونت در افرادی با سیستم ایمنی سرکوب شده رخ می دهد که شدیدترین موارد اغلب در افراد مبتلا به عفونت پیشرفته HIV مشاهده می شود. افراد دیگری که در معرض خطر هستند شامل افرادی هستند که از استروئیدهای استنشاقی استفاده می کنند از دندان مصنوعی استفاده می کنند یا دیابت کنترل نشده دارند.

برفک دهان (کاندیدیازیس دهانی) اغلب بدون علامت است اما در برخی موارد می تواند منجر به درد دهان ، زبان و گلو شود. هنگامی که مری را درگیر می کند ، کاندیدیازیس جدی تلقی می شود. عفونت های قارچی مانند این با داروهای ضد قارچ درمان می شوند.

فارنژیت آلرژیک

فارنژیت آلرژیک التهاب گلو است که عمدتاً توسط یک ماده آلرژی زا وارد بینی یا دهان می شود. هنگامی که بینی شما به دلیل حساسیت فصلی مسدود شده است ممکن است این حالت را تجربه کنید و مجبور شوید از طریق دهان نفس بکشید. بافت ها خشک می شوند و باعث ایجاد خارش و سوزش می شوند. همچنین ممکن است هنگام خروج مخاط از مجاری بینی در پشت گلو ، دچار آبریزش بینی شوید. این می تواند منجر به التهاب گلو و لوزه ها شود یا ممکن است احساس کنید یک توده در پشت گلو دارید.

ریفلاکس اسید و GERD

برگشت اسید زمانی اتفاق می افتد که اسید معده یا صفرا به سمت گلو عقب می رود. هر دوی این مایعات گوارشی باعث تحریک مخاط مخاطی حلق و مری می شوند. ریفلاکس اسید می تواند باعث گلو درد شود به ویژه هنگامی که صبح از خواب بیدار می شوید یا بعد از مدتی دراز کشیده اید. ریفلاکس اسید به دلایل زیادی از جمله بسته نشدن اسفنکتر تحتانی مری (LES) یا فتق هیاتال رخ می دهد.

گلو درد چگونه درمان می شود؟

شناخت کامل دلایل گلو درد

در حالی که رفلاکس اسید ممکن است نتیجه چیزی باشد که شما باید بخورید یا بنوشید ممکن است یک بیماری مداوم باشد که به آن بیماری رفلاکس معده (GERD) می گویند. هنگامی که اسید معده اغلب تا گلو می رسد به آن رفلاکس حنجره می گویند.

سایر علل احتمالی فارنژیت عبارتند از:

  • تنفس دهانی ، به ویژه هنگام خواب
  • آسیب مستقیم گلو در اثر خوردن مایعات داغ یا مواد شیمیایی و همچنین ضربه به گلو
  • جراحی گلو یا لوله گذاری مجاری تنفسی در حین عمل جراحی برای سایر نقاط ، باعث ایجاد ضربه و التهاب در زمان بهبود می شود
  • فشار عضلانی ناشی از بلند صحبت کردن یا مدت طولانی است
  • ضایعات صوتی خوش خیم ناشی از استفاده بیش از حد یا ضربه به تارهای صوتی
  • اپی گلوتیت (التهاب پوشش نای)
  • آبسه صفاقی (عارضه لوزه)
  • سرطان حنجره
  • داروهای ضد روان پریشی و داروهای دیگر (مانند پرامیپکسول که برای درمان پارکینسون استفاده می شود)

ژنتیک

هیچ عامل ژنتیکی شناخته شده ای برای خطر بیشتر علل گلو درد وجود ندارد ، اگرچه ممکن است زمینه ژنتیکی برای GERD وجود داشته باشد.

همچنین مستعد ابتلا به تب روماتیسمی پس از ابتلا به استرپتوکوک گلو وجود دارد.

تصور می شود که کودکان مستعد ژنتیکی ، به ویژه اگر در شرایط بد اجتماعی زندگی می کنند بیشتر در معرض تب روماتیسمی پس از عفونت استرپتوکوک قرار دارند.

عوامل خطر سبک زندگی

برخی عوامل خطر برای گلو درد ، مانند واکنش بدن شما به یک ماده حساسیت زا از کنترل شما خارج است. اما در اینجا مواردی وجود دارد که می توانید بر آنها تأثیر بگذارید:

محرک ها و سموم

قرار گرفتن در معرض برخی مواد می تواند باعث التهاب مستقیم حلق و اندام های مرتبط شود. برخی دیگر محرک های تنفسی مانند آلودگی هوا ، دود سیگار و گازهای صنعتی هستند.

حتی هوای خشک نیز می تواند محرک تلقی شود زیرا کمبود رطوبت می تواند باعث احساس خشکی و خارش در گلو شود.

این امر در آب و هوای خشک رایج است، هم استفاده از هوای گرم و هم استفاده زیاد از کولر نیز می تواند باعث تحریک گلو شود.

بهداشت

شستشوی مکرر دستها برای شما راحت تر به بیماریهای مربوط به میکروب هایی که ممکن است در طول روز به آنها مبتلا شوید از جمله مواردی که خطر عفونت تنفسی و گلو درد مربوطه را افزایش می دهد.

واکسیناسیون آنفولانزا

گرفتن این تزریق سالانه می تواند به کاهش خطر ابتلا به آنفولانزا کمک کند.

بخش های مربوطه

گلو درد و سرماخوردگی می تواند به راحتی در مکانهایی که تعداد زیادی از مردم با هم تعامل دارند به ویژه در مناطق نزدیک ، مانند امکانات آموزشی نظامی گسترش یابد. با توجه به CDC کودکان مدرسه ای و کسانی که در مهدکودک ها هستند به دلیل قرار گرفتن در گروه با کودکان دیگر مستعد سرماخوردگی و گسترش گلو درد استرپتوکوکی هستند. والدین نیز ممکن است این عفونت ها را از فرزندان خود بگیرند.

در حالی که ممکن است همیشه نتوانید خود را از این نوع قرار گرفتن در معرض خطر دور کنید اما دانستن این امر می تواند به شما یادآوری کند که در مورد روش هایی که می تواند به شما در جلوگیری از ابتلا به بیماری ها (به ویژه در فصول اوج) مانند شستن دست ها و اجتناب از چشمه نوشیدن ، کوشا باشید.

استفاده از صدای شما

اگر تارهای صوتی و ماهیچه های گلو خود را با فریاد زدن ، بلند صحبت کردن یا آواز خواندن طولانی مدت محدود کنید ممکن است مستعد گلو درد باشید.

سوالات متداول

آیا احتمال دارد در دوران بارداری دچار گلو درد شوم؟

بله تغییرات در سیستم ایمنی بدن شما در دوران بارداری شما را مستعد ابتلا به عفونت هایی می کند که باعث گلو درد می شود.

آیا مشکلات تیروئید می تواند باعث گلو درد شود؟

بله اگر تیروئید شما بزرگ شده و گواتر ایجاد کند می تواند باعث گلو درد شود. عفونت های ویروسی تیروئید نیز ممکن است درد ایجاد کنند. در موارد نادر ، تیروئیدیت زیر حاد که ناشی از عفونت ویروسی است همچنین می تواند باعث درد گلو و مشکل در بلع شود.

دلایل گلو درد مزمن چیست؟

گلو درد مزمن که به عنوان درد گلو تعریف می شود و با وجود مصرف دارو بیش از 12 هفته طول می کشد می تواند به دلیل بسیاری از شرایط ایجاد شود و شایع ترین آنها لوزه ، GERD ، التهاب غده زیر فک و ریفلاکس حنجره است.

دسته‌بندی‌ها