درمان مازوخیسم فکری و بررسی آسیب های آن

درمان مازوخیسم فکری و بررسی آسیب های آن

در مقالات قبلی در رابطه با مازوخیسم به طور کامل صحبت کردیم و شما را با ابعاد آن آشنا نمودیم، حال در این قسمت از مجله علی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت تخصصی شما را با درمان مازوخیسم فکری آشنا کنیم و تمام جنبه های آن را به صورت علمی مورد بررسی قرار دهیم تا با ارائه راه حل های درمانی بتوانیم این مشکل را به صورت کامل رفع نماییم.

در کتاب DSM که به صورت کامل تمامی اختلالات روانی را مورد بررسی قرار داده است در رابطه با مازوخیسم آمده است که این اختلال شامل تفکرات و تخیلات آزار دهنده جنسی، میلی جنسی بسیار زیاد، رفتارهایی که موجب تحریک جنسی می شود، کتک خوردن، ضرب و شتم و تحقیر و بسیاری دیگر از علایم و نشانه ها که تمامی آن ها در این دسته قرار می گیرند. بنابراین طبق آن چیزی که گفته شد، فردی که مازوخیسم فکری دارد علاقه شدیدی به آزار دیدن در رابطه جنسی دارد و اغلب هم به سمت افرادی گرایش دارند که خصوصیات سادیسمی داشته باشند تا بتوانند نیازهایشان را ارضا نمایند.

حال در ادامه با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت دقیق با علایم و نشانه های مازوخیسم فکری آشنا شوید و همچنین راه های درمانی این اختلال را یاد بگیرید.

چه خصوصیاتی با مازوخیسم ارتباط دارد؟

رفتارهای مازوخیستی بیشتر در بزرگسالی دیده می شود و اغلب این افراد در کودکی بازی هایی را انجام داده اند که در آن رنگ و بوی سادیسم و مازوخیسم بوده است و از همین دوران ریشه های اختلال در فرد شکل گرفته است. فردی که مازوخیسم دارد همواره دوست دارد تا هیجان ناشی از درد و رنج و یا تحقیر جسمی را تجربه کند. حتی در تفکراتش نیز به دنبال چنین گرایشاتی است و در افکار خود تصوراتی را پیگیری می کند که در آن رنگ و بوی مازوخیسم دیده می شود، به عنوان مثال صحنه ای را تصور می کند که در حال آزار دیدن است و شخصی او را تحقیر می کند و با سرزنش و کتک زدن او به او لذت می دهد.

آشنایی کامل با مازوخیسم فکری

نکته ای که در این جا باید اشاره شود این است که برخی افراد گرایشات مربوط به مازوخیسم را دارند که در عمل آن را اجرا می کنند که در مقاله مازوخیسم به صورت کامل با آن آشنا شده ایم، ولی افرادی که اختلال مازوخیسم فکری را دارند در تخیلات و تفکراتشان به این اختلال گرایش دارند و در واقعیت تمایل به انجام آن کارهای مازوخیستی ندارند و حتی هنگام فعالیت جنسی با شریک جنسی خودشان نیز کارهایی که مربوط به اختلال شان می شود را اجرا نمی کنند و صرفا در مورد آن ها خیال پردازی می کنند و از این که چنین تصوراتی را دارند بسیار ناراحت هستند.

شناخت انواع مازوخیسم

هر اختلالی دارای طیف های گوناگونی است که برای تشخیص دقیق باید با تمام علایم و نشانه ها به درستی آشنا باشیم در غیر این صورت با قطعا آن اختلال را به درستی تشخیص نخواهیم داد. در اختلال مازوخیسم هم ما با طیفی از انواع مازوخیسم روبرو هستیم که لازم است تا با انواع آن نیز آشنا باشیم، پس در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا با انواع مازوخیسم آشنا شوید.

هیپوکسی فیلیا

در همین جا باید اشاره شود که این نوع از مازوخیسم خطرناک ترین نوع مازوخیسم است که در آن فرد زمانی به لذت جنسی می رسد که در آن محرومیت از اکسیژن و یا حالت های مربوط به خفگی وجود داشته باشد. به عبارت دیگر هیپوکسی فیلیا کاری بسیار خطرناک است و در آن فرد مازوخیسمی به وسیله تجربه کردن حالت خفگی به ارگاسم می رسد که ممکن است منجر به آسیب های مغزی برای فرد شود و در برخی موارد نیز می تواند فرد را به کام مرگ برد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان انحرافات جنسی


شیرخوارگی پارافیلیک

در این نوع از مازوخیسم فرد دارای اختلال تمایل دارد تا به صورت یک نوزاد با او رفتار شود. برای مثال پوشک می پوشد و در این نقش احساس از دست آزادی به فرد دست می دهد که فردی دیگر باید مسئولیت او را بر عهده بگیرد درست مانند یک نوزاد که خودش هیچ کاری را نمی تواند انجام دهد. نکته ای که وجود دارد این است که در این نوع از مازوخیسم بیشتر افراد دارای تمایلات دگرجنس گرایانه هستند.

پارافیلیا

همانطور که اشاره شد فردی که مازوخیسم جنسی است در اختیار فردی سادیسمی قرار می گیرد و مطابق با میل آن فرد رفتار می کند. یک فرد مازوخیستی در واقع برای رسیدن به ارگاسم و لذت جنسی نیاز دارد تا به شدت درد بکشد و تحقیر شود تا به برانگیختگی واقعی دست یابد. برای مثال در هنگام تحریک جنسی دوست دارد تحقیر شود و مودر ضرب و شتم قرار بگیرد و خود او نیز احساس درماندگی را با رفتارش نشان می دهد تا بتواند به لذت برسد.

همانطور که در ابتدای مقاله به آن اشاره شد، افرادی که مازوخیسم فکری دارند ممکن است هنگام فعالیت جنسی سالم به یاد خیال پردازی هایشان بیفتند و از این که چنین تصوراتی به سراغشان می آید بسیار ناراحت شود و همین موضوع در افرادی که سادیسم جنسی دارند نیز اتفاق می افتد و این افراد نیز فقط در افکارشان چنین تمایلاتی را نشان می دهند و داشتن این تفکرات برایشان بسیار دردناک است.

مازوخیسم فکری

حال می رسیم به موضوع این مقاله یعنی مازوخیسم فکری که ریشه در دوران کودکی افراد دارد و باید به صورت تحلیلی مورد بررسی قرار بگیرد. بسیاری از انسان ها در زندگی شان مدام درگیر رنج و درد هستند و در کودکی یاد گرفته اند که اگر رنج بکشند به آنها پاداش داده می شود و به آرامش می رسد. در این مورد باید به موضوع خندیدن اشاره شود که اگر یادتان باشد در دوران کودکی وقتی شما بیش از حد می خندیدی به شما تذکر می دادند که زیاد نخند چرا که اگر زیاد بخندی قطعا بعد از آن برایت اتفاق بدی می افتد و باعث می شود تا به شدت گریه کنی. یعنی به عبارتی همواره رنج و درد موضوع مهمی در زندگی محسوب می شد و انسان ها رنج کشیدن را بر هر چیز دیگری ترجیح می داند و باورشان به سیستم تنبیه قرار داشت و اینکه انسان باید مجازات و تنبیه شود تا به پاکی برسد.

آشنایی با ابعاد مازوخیسم

از طرف دیگر شاید مشاهده کرده باشید که انسان ها دارای اخلاقی هستند که وقتی فردی سالم است هیچ توجهی به او نمی کنند و کافی است که دچار درد و بیماری شود و تمام افراد به دور او جمع می شوند و دوست دارند تا به او خدمت رسانی کنند. حال این نکته مطرح می شود اگر والدین دارای این تفکرات سمی باشند همواره فرزندانشان را تحت تنبیه و مجازات قرار می دهند آن کودکان نمی توانند باور کنند که والدینشان آنها را واقعا دوست دارند و به نوعی چون آن ها در یک محیط عاطفی ناسالم رشد کرده اند عشق را با اعمال دردناکی چون تنبیه و مجازات در ارتباط می دانند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی آموزش فرزندپروری


حال مطابق با رویکرد رفتارگرایی این افراد در بزرگسالی چنین پاداش های ضعیفی را با درد و رنج یکی می دانند و به سمت آن ها گرایش پیدا می کنند. به طوری که حتی مقدار بسیاری کمی لذت عاطفی هم باعث ایجاد لذت در آن ها می شود و دردهایشان را تسکین می دهد و از آنها در مقابل احساس نالایق بودن نیز مراقبت می شود. تمام این رویدادها در بخش ناخودآگاه ذهن شکل گرفته است و فرد نمی خواهد که این لذت ها را از دست بدهد و مدام هراس از دست دادن لذت و توهم عشق را دارد و برای این که به این پاداش ناچیز دست یابند درد و رنج را ادامه می دهد.

افرادی که مازوخیسم فکری دارند چه نشانه های دارند؟

تمامی انسان ها با لذت های سالم آشنا هستند و می دانند که چه چیزی خوب و چه چیزی بد است ولی وقتی فردی دچار اختلال است نمی تواند به سمت لذت سالم قدم بردارد و به شکلی برای آن ها تبدیل به یک مکانیسم دفاعی شده است. فردی که درگیر رنج است می تواند نقش یک قربانی را بازی کند که باعث شود دیگران از او ناامید شوند.

حتی شاید دیده باشید که برخی افراد با اراده خودشان کاری می کنند که نشان دهند که چقدر در زندگی درد و رنج دارند و با بیان شکایت احساس لذت می کنند. این افراد مدام در استرس هستند که نباید به سمت شادی بروند و اگر اندکی شادی وارد زندگی شان شود ممکن است عواقب بدی داشته باشد و زندگی آن ها با بحران روبرو خواهد شد.

وقتی فرد مدام خودش را به درد و رنج بزند و دیگران را از خودش ناامید کند باعث می شود تا حس ترحم در دیگران ایجاد شود و دیگران هرگز از او توقعی نداشته باشند و همواره سعی می کنند تا به او کمک کنند چرا که آن فرد با رفتارهایش کاری کرده است که دیگران فکر می کنند او فردی درمانده و بیچاره است و نیاز به کمک دارد.

چه تفاوتی بین مازوخیسم و سادیسم و سادومازوخیسم وجود دارد؟

سادیسم جنسی و مازوخیسم به طور کلی با یکدیگر متفاوت هستند ولی در برخی موارد به یکدیگر مرتبط هستند. برای مثال وقتی مازوخیسم جنسی پدید می آید شدت آن افزایش می یابد و ممکن است موجب آسیب به فرد شود و در سادیسم نیز وضعیت به همین شکل است.

حال اگر هم سادیسم و هم مازوخیسم به طور همزمان در فرد وجود داشته باشد پدیده ای به وجود می آید که به آن سادومازوخیسم می گویند.

سادیسم چیست؟

واژه سادیسم را فردی به نام Donatien Alphonse François de Sade که یک رمان نویس و نجیب زاده فرانسوی بود به کار برد، وی در قرن ۱۸ میلادی رمان هایی را به رشته تحریر درآورد که خشونت و ظلم جنسی را به تصویر می کشید. برای تعریف سادیسم نیز باید بگوییم که وقتی فردی از طریق وارد کردن درد و رنج به دیگران به لذت برسد دچار اختلال سادیسم است. این حالت می تواند موارد جنسی را هم شامل شود و یا صرفا در سایر موارد باشد. برای مثال فردی را در نظر بگیرید که از این که به دیگران زخم زبان بزند لذت می برد، این فرد هم سادیسم دارد. حال به فردی که رفتارهای سادیسمی انجام می دهد در اصطلاح سادیست گفته می شود.

مازوخیسم چیست؟

واژه مازوخیسم هم توسط لئوپولد فون ساخر مازوخ نویسنده ای آلمانی که در یکی از رمان هایش تسلیم جنسی را به تصویر کشید به کار گرفته شد. در اصطلاح وقتی فردی از این که تحت درد و رنج قرار بگیرد و لذت ببرد مازوخیسم خوانده می شود و دقیقا شبیه سادیسم، این مورد هم می تواند هم جنبه جنسی و هم جنبه غیر جنسی داشته باشد. برای مثال وقتی افرادی برای آن که به آرامش برسند کارهایی انجام می دهند که می تواند موجب درد و رنج آن ها شود.

چگونه می توانیم مازوخیسم فکری را درمان کنیم؟

سادومازوخیسم چیست؟

این واژه برای اولین در سال ۱۹۱۶ برای مخفف کلمات سادیسم و مازوخیسم به کار رفت. ماهیت سادومازوخیسم به این شکل است که هم از ایجاد درد و هم از خود آزاری، لذت می برند و افرادی که اغلب گرایشات سادومازوخیسم دارند تمایل دارند تا برده جنسی باشند.

مازوخیسم چه پیامدهایی دارد؟

هر رفتاری که برای چند بار تکرار شود می تواند به یک عادت تبدیل شود حال اگر این رفتار مضر باشد در واقع فرد معتاد شده است و کاری انجام می دهد که برای سلامتی اش مضر است. همچنین باید اشاره شود وقتی فردی گرایشات مازوخیستی دارد باعث می شود تا با گذشت زمان دچار استرس و افسردگی شود و اعتمادش را به خودش به کلی از دست بدهد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش درمان اختلالات اضطرابی


وقتی چنین گرایشی در فرد وجود دارد در واقع هنگام انجام کارهای مازوخیسمی به عواقب آن فکر نمی کند و فقط به دنبال لذت است و همین فرایند باعث می شود تا رابطه فرد با خویشتن درونی دچار آسیب شود و روز به روز به دیگران وابسته تر می شود.

جلوگیری از اعتیاد به مازوخیسم

در رابطه با این موضوع باید اشاره شود که در واقع نمی توان به درستی پیش بینی کرد که آیا این رفتار در حوزه جنسی قرار دارد و یا شامل کارهای مازوخیستی غیر جنسی می شود. بنابراین فقط موضوعی که قابل درک است شبیه سازی درد و رنج شدی است که در این اختلال مشهود است.

اما نکته ای که نباید از آن غافل شویم است که که وقتی فرد در نوجوانی و یا کودکی دارای افکار و خیال پردازی های مازوخیستی می توانیم به این نتیجه برسیم که در بزرگسالی گرایشات مازوخیستی در او بروز خواهد کرد. با این که این کار نیز کمی دشوار است ولی از طریق مشاوره می توانیم این افکار و فانتزی ها را شناسایی کرده و سپس روند درمان را آغاز کنیم. البته باید اشاره شود که نیاز است تا فرد مشاور خیلی عمیق و دقیق مشاوره را انجام دهد و انجام یک مصاحبه سطحی نمی تواند به شما در تشخیص اختلال کمک کند.

نشانه های ترک اعتیاد به مازوخیسم

هر ترکی با خود نشانه های نیز به همراه دارد که مازوخیسم هم شامل آن می شود. وقتی فردی مازوخیسم را ترک می کند ممکن است دچار اضطراب و افسردگی شود و حالت های پریشانی و عاطفی در آن ها مشاهده شود و در نتیجه بر زندگی روزمره آن ها تاثیر می گذارد. پس باید توجه کنید که از طریق مشاوره فردی و حمایت های عاطفی از فرد پشتیبانی به عمل آید تا بتواند به طور کامل مازوخیسم را ترک کند و به روند عادی زندگی برگردد.

چگونه می توانیم مازوخیسم فکری را درمان کنیم؟

در نظر داشته باشید که اختلال مازوخیسم نیاز به درمان دارد و لازم است تا به آن توجه شود در غیر این صورت با گذر زمان تبدیل به یک اعتیاد شده و تمام ابعاد زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و لازم است تا با استفاده از روش هایی چون روان درمانی، دارو درمانی، شناخت درمانی و سایر روش ها این اختلال را درمان کنیم، در ادامه قصد داریم تا شما را با روش های درمان مازوخیسم فکری آشنا کنیم.

روش فردی

در قدم اول لازم است تا شناخت و طرز فکر فرد در مورد تنبیه و مجازات خود تغییر کند و شخص بتواند ارتباطش با عشق و درد و رنج را به طور کامل حل کند. برای این کار نیاز است تا فرد هنر عشق ورزیدن به خود را یاد بگیرد و همچنین در کنار آن مهارت مهم نه گفتن را در زندگی حتما بیاموزد تا بتواند به ارزش شخصی خویش پی ببرد که لازمه این کار افزایش و تقویت حرمت نفس و یا همان عزت نفس است. با این که ممکن است فرایند درمان کمی سخت و پیچیده باشد ولی می توان با استفاده از درمان تحلیل به گذشته فرد برویم و شناخت اشتباه فرد در رابطه با نگرش به خویشتن را تغییر دهیم و به او بیاموزیم که نگرش و دیدگاهش را نسبت به پدیده های دنیا تغییر دهد.

پشتیبانی و حمایت در درمان مازوخیسم فکری

اگر فرد بتواند در فرایند درمان به درستی حرکت کند، نگرش او در رابطه با رابطه جنسی و لذت بردن از تحقیر و درد تغییر می کند و به گذشت زمان به روند عادی زندگی باز می گردد چرا که او فقط دچار یک اختلال است و هر اختلالی نیاز به دوره درمان دارد و علاوه بر دوره درمان نیاز است تا یک درمانگر خبر فرایند درمان را به خوبی پیش ببرد.

روان درمانی

به طور کلی در روان درمانی تلاش می شود تا ریشه های تنش ها و فشارهای روانی زندگی فرد کشف شود و این که ببینند آن شخص در کودکی دچار چه مشکلاتی شده است و در کدام بخش از زندگی اش گیر کرده است. در روش روان درمانی از رویکردهای مختلفی استفاده می شود که می تواند شامل رفتار درمانی و شناخت درمانی باشد و حتی استفاده از یکی از بهترین روش های درمانی به نام سی بی تی که بسیار هم کاربرد دارد می تواند به فرد برای درمان کمک کند.

یکی از تکنیک های محبوب و خوبی که برای درمان اختلالات و انحرافات جنسی به کار می رود رفتار درمانی است و شامل تکنیک هایی چون شرطی سازی در الگوهای برانگیختی است. در این روش به فرد یاد داده می شود تا در روش های جنسی هرگز از آسیب و تحقیر استفاده نکند.

در شناخت درمانی هم تلاش می شود تا تمامی افکار و خطاهای شناختی مراجع شناسایی شود و به جای آن ها افکار سالم را جایگزین کنیم. برای بازسازی شناختی می توانیم از روش های همدلی استفاده کنیم که دیدگاه قربانی فرد از بین برود و فرد مسئولیت پذیری را یاد بگیرد و از نقش قربانی خارج شود.

همچنین می توانیم از روش هایی چون حساسیت زدایی تدریجی، درمان از طریق بیزاری نیز برای درمان مازوخیسم فکری استفاده کنیم.

دارو درمانی

داروهای فراوانی در این زمینه وجود دارد که توسط روانپزشک باید تجویز شود و عملکرد آن ها به این شکل است که با کاهش تستوسترون تمامی افکار و برانگیختگی های جنسی را کاهش می دهد. در نتیجه فرد خیال پردازی جنسی نمی کند و تمامی رفتارهای انحرافی در فرد مدیریت می شود.

در این مقاله به صورت کامل مازوخیسم فکری را مورد بررسی قرار دادیم و همچنین روش های درمان آن را نیز معرفی کردیم.

دسته‌بندی‌ها