پکیج آموزش مدیریت ارشد کسب و کار (MBA)

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
7.5 گیگابایت
دسته بندی
مقاله آموزشی

مدیریت ارشد کسب و کار که در زبان انگلیسی با نام Master of Business Administration شناخته می شود و به صورت اختصار به آن MBA گفته می شود مدرک فوق لیسانس و یا همان کارشناسی ارشد رشته مدیریت و مدرک حرفه ای در رشته تجارت است. در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از جامع ترین دوره های آموزشی با عنوان پکیج آموزش مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) به صورت جامع را در اختیار شما علاقه مندان به یادگیری تخصصی رشته ام بی ای قرار دهیم.

شما عزیزان با گذراندن این دوره آموزشی می توانید به صورت تخصصی بر این رشته تسلط یابید و با تمامی جنبه های آن آشنا شوید.

پکیج آموزش مدیریت ارشد کسب و کار (MBA)

دوره جامع مدیریت ارشد کسب و کار یا همان MBA به صورت قدم به قدم تمامی بخش های مورد نیاز رشته ام بی ای را به شما آموزش می دهد.

دوره جامع آموزش مدیریت ارشد کسب و کار

آشنایی با رشته ام بی ای

از اوایل قرن ۲۰ میلادی نهادهای سنجش بین المللی برای ارزیابی این دوره های تشکیل شده است. برای اولین بار در اواخر قرن ۱۹ میلادی رشته مدیریت ارشد کسب و کار به دنبال صنعتی شدن کشور آمریکا و ایجاد نوعی نگرش علمی به رشته مدیریت برنامه ریزی شد.

نکته حائز اهمیت این است که آموزش های مدیریت ارشد کسب و کار یا همان  MBA به گونه ای برنامه ریزی شده اند که دانشجویان را با جنبه های گوناگون مدیریت یک کسب و کار آشنا کنند. یعنی این آموزش ها شامل بازاریابی، منابع انسانی، حسابداری، مدیریت تبلیغات، مدیریت عملیات و برنامه ریزی استراتژیک می باشد.

همانطور که بیان کردیم رشته ام بی ای یا همان مدیریت ارشد کسب و کار برای اولین بار در کشور آمریکا ارائه شد. بعد از آنکه دانشجویان دوره MBA را پشت سر گذاشتند و با نمره عالی توانستند تمامی درس ها را قبول شوند مدرک تحصیلی مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) به آن ها اعطا می گردد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل مدیریت پروژه


نکته بسیار مهم این است که تعداد واحد های رشته ام بی ای ۶۰ واحد است که تقریبا دو برابر بسیاری از رشته در مقطع کارشناسی ارشد است. به عنوان مثال شما در رشته هایی مانند اقتصاد، امور مالی، حسابداری، مدیریت و یا بازاریابی نصف تعداد واحد های رشته MBA را باید بگذرانید تا بتوانید مدرک کارشناسی ارشد خودتان را دریافت کنید.

در کشور ایران نیز برخی از آموزشگاه ها و موسسات آموزشی دوره های این رشته را برگزار می کنند که به صورت پاره وقت، تمام وقت و یا از راه دور می باشد و در انتهای دوره نیز به دانشجویان گواهینامه ای را ارائه می کنند که این مدرک به عنوان یک مدرک دانشگاهی مورد قبول نیست و حتی آن را به عنوان یک مدرک تحصیلی نیز قبول ندارند.

اکثر دانشجویانی که وارد رشته ام بی ای (مدیریت ارشد کسب و کار) می شوند یک حوزه تخصصی را برای خودشان انتخاب می کنند و تا انتهای آموزش به صورت حرفه ای آن دوره را مطالعه می کنند. برای مثال اگر یک دانشجو به بخش مدیریت تبلیغات در رشته MBA علاقه داشته باشد درس ها و دوره هایی که مخصوص مدیریت تبلیغات می باشد را انتخاب و آن ها را به صورت تخصصی مطالعه می کند و تمام تمرکزش را بر روی آن ها قرار می دهد.

به عبارت کلی رشته مدیریت ارشد کسب و کار و یا همان ام بی ای یک رشته و دانش علمی است که به شما دانش و مهارت های کاربردی ارائه می کند تا بتوانید به وسیله آن ها چالش های مدیریتی را به خوبی اداره کنید و نگرش شما را نسبت به دانش مدیریت توسعه می دهد.

آشنایی با تاریخچه MBA

برای اولین بار رشته ام بی ای در کشور آمریکا در یک مدرسه با نام مدرسه کسب و کار تاک که بخشی از کالج دارتموث بود برگزار گردید. تاریخ تاسیس آن به سال ۱۹۰۰ برمی گردد و مدرسه تارک اولین آموزشگاهی بود که مدرک فوق لیسانس ام بی ای را ارائه می کرد.

پکیج آموزش کامل رشته ام بی ای

در سال ۱۹۰۸ نیز در دانشگاه معروف هاروارد آموزشگاه مدیریت ارشد کسب و کار را تاسیس کرد. شایان ذکر است که در این سال برای اولین بار بود که رشته ام بی ای (MBA) با حضور ۱۵ عضو هیئت علمی به همراه ۳۳ دانشجوی عادی و ۴۷ دانشجوی خاص تشکیل شد.

در سال ۱۹۴۳ اولین دانشگاهی که به کارکنان حرفه ای، مدیریت کسب و کار عملیاتی را ارائه داد مدرسه کسب و کار واقع در دانشگاه شیکاگو بوث بود. که حتی این مدرسه به عنوان اولین پردیس دائمی در سه قاره شهرهای شیکاگو، لندن و کشور سنگاپور می باشد.


پیشنهاد ویژه : دوره جامع آموزش مدیر موفق


در سال ۱۹۴۶ مدرسه مدیریت جهانی تاندربرد اولین مدرسه ای بود که رشته مدیریت ارشد کسب و کار را با تمرکز بر بخش مدیریت جهانی ارائه کرد.

در خصوص اعطا مدرک رشته مدیریت ارشد کسب کار (MBA) نیز باید اشاره شود که در سال ۱۹۵۰ اولی مدرک ام بی ای توسط مدرسه کسب و کار ریچارد آیوی در دانشگاه وسترن انتاریو واقع در کشور کانادا ارائه شد.

بعد از آن در سال ۱۹۵۱ دانشگاه پرتوریا که در آفریقای جنوبی قرار دارد نیز مدرک رشته MBA را اعطا کرد.

در سال ۱۹۵۵ نیز در کشور پاکستان موسسه مدیریت کسب و کار کراچی تاسیس شد و زیر نظر دانشگاه کراچی با همکاری مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا به عنوان اولین مدرسه کسب و کار آسیایی مدرک رشته ام بی ای (MBA) را به شکل مدل آمریکایی اعطا کرد.

در سال ۱۹۵۷ اولین مدرسه مدیریت کسب و کار در اروپا با نام اینسید برنامه درسی MBA را به اجرا درآورد.

در سال ۱۹۸۶ نیز مدرسه کارشناسی ارشد کسب و کار با نام روی ای. کرامر که در کالج رولینز در فلوریدا قرار داشت اولین دوره ام بی ای (MBA) را ارائه کرد که دانشجویان موظف بودند تا با خودشان لپ تاپ بیاورند که چون این کار برای اولین بار آغاز شده بود، استادان لپ تاپ ها را برای دانشجویان می آورند.

باید ذکر شود که مدرک رشته مدیریت ارشد کسب و کار یا MBA در تمام جهان توسط دانشگاه ها به تصویب رسیده است و در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته نیز MBA در دانشگاه ها مصوب شده است.

رشته MBA چه هدفی دارد؟

هدف اصلی رشته ام بی ای آن است که دانشجویان رشته های مختلف که از مقطع لیسانس فارغ التحصیل شده اند به خصوص آن هایی که رشته هایی غیر از مدیریت را خوانده اند را پذیرش کند و به آن ها آموزش دهد تا بتوانند کارهای زیر را انجام دهند.

  • ارائه مشاوره در زمینه مدیریت به مدیران
  • ایجاد تغییر و تحول کارآمد در بخشی از سازمان
  • ایجاد کارآفرینی در سازمان از طریق فعالیت های جدید
  • مدیریت و اداره موثر یک سازمان و یا یکی از زیر مجموعه های آن
  • پس از کسب تجربه علمی قادر باشد تا هدایت سازمان را بر عهده بگیرد

به یاد داشته باشید که وقتی از عبارت کسب و کار استفاده می کنیم منظورمان تمام کارهایی است که از تولید تا فروش و خدمات بعد از فروش یک کالا و یا یک خدمات انجام می شود و این کارها همواره در هر سازمانی انجام می شود.

آشنایی کامل با رشته MBA

رشته مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) دارای ۳۰ گرایش است ولی ۴ گرایش آن تقریبا در تمام دانشگاه ها برگزار می شود.

  • بازاریابی و مدیریت فروش یا Marketing
  • مدیریت مالی و مدیریت موسسات مالی یا Finance
  • مدیریت تولید و سیستم های تولید پروژه یا Operation
  • مدیریت منابع انسانی Human Resources

با توجه به گسترده بودن رشته مدیریت ارشد کسب و کار یا همان ام بی ای امروزه رشته هایی مانند تجارت الکترونیک و فناوری اطلاعات نیز جزء گرایش های رشته MBA هستند که نشان می دهد روز به روز فارغ التحصیلان این رشته افزایش می یابد.

زمینه های فعالیت در رشته مدیریت ارشد کسب و کار

بعد از آن که دانشجو رشته MBA تحصیلات خودش را تمام کند قادر است تا در کارهایی که در بخش زیر به آن ها اشاره می کنیم فعالیت خودش را آغاز کند.

اداره امور واحدهای ستادی سازمان های اجتماعی و تولیدی در جهت کمک به مدیران این نهادها برای اداره کارآمدتر سازمانهای خود.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل مدیریت بازرگانی


اداره و راهبری مفید و کارآمد یک سازمان یا یک بخش تخصصی از آن نظیر قسمت های تولید، تحقیق و توسعه، مالی، فروش، پرسنلی و اطلاعات.

ایجاد تحول در یک بخش تخصصی سازمان با تجدید تشکیلات، روش ها و شیوه های اداری آن قسمت.

کارآفرینی در یک نهاد برای شروع فعالیتهای جدید یا ایجاد و اداره سازمانهای جدید.

طراحی تحول و دگرگونی در کل یک سازمان و رهبری و هدایت تحولات کلی بعد از کسب تجربیات مدیریتی.

چرا رشته مدیریت ارشد کسب و کار دارای اهمیت است؟

اگر بخواهیم کشور را به سمت رشد و توسعه هدایت کنیم و استانداردهای زندگی شهروندان را افزایش دهیم و به عبارتی کیفیت سلامتی و زندگی مان را رشد دهیم لازم است تا مدیریت سازمان های اجتماعی و اقتصادی را ارتقا دهیم. چرا که اگر بتوانیم مدیریت را بهبود دهیم و بهره وری آن را افزایش دهیم می توانیم از امکانات و ظرفیت ها به درستی استفاده کنیم و در نتیجه کالا و خدمات بهتری را تولید کنیم و در نهایت به سمت توسعه حرکت خواهیم کرد.

حال اگر بخواهیم مدیریت را بهبود دهیم لازم است تا آگاهی و تسلط خودمان را از دانش مدیریت افزایش دهیم. امروزه نیز با توجه به نیاز جوامع رشته مدیریت به عنوان یکی از شاخه های علمی که موجب پیشرفت انسان می شود گسترش فراوانی یافته است. با توجه به آن که برای ارتقا و رشد سازمان ها و جوامع، نیاز به مدیریت عالی داریم نظام های آموزشی تحقیق و توسعه در زمینه مدیریت را توسعه داده اند.

یکی از کارهایی که برای ارتقا و بهبود زندگی می توانیم انجام دهیم این است که به سمت مدیریت درست حرکت کنیم. به همین دلیل رشته مدیریت ارشد کسب و کار (ام بی ای) به سرعت در جهان رشد پیدا کرد و ابتدا در کشور آمریکا و سپس در سایر کشور به سرعت گسترش یافت.

قبلا نیز اشاره کردیم دانشجویانی که از مقطع کارشناسی در هر رشته مانند علوم انسانی فارغ التحصیل می شوند وارد رشته MBA می شوند و با گذراندن آموزش های فشرده و مفید به صورت تخصصی مدیریت کسب و کار را فرا می گیرند.

کارگاه آموزش کامل مدیریت ارشد کسب و کار

چرا که وقتی دانشجو دوران لیسانس را میگذراند دانش تخصصی رشته مورد نظر را فرا می گیرد، حال نیاز است تا آگاهی و تسلط کافی را در مقطع فوق لیسانس به دست آورد و با ترکیب هر دوی آن ها تبدیل به یک مدیر متخصص و لایق شود که می تواند به رشد و توسعه سازمان و جامعه کمک کند و کاری کند تا در هر بخشی که مشغول به فعالیت می شود به عنوان یک فرد حرفه ای تمام کارهایش را به درستی انجام دهد.

به همین دلیل در چند دهه اخیر در کشورهای مختلف جهان رشته مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) به سرعت رشد کرد و بسیاری از دانشگاه ها این رشته را به دانشجویان ارائه می دهند.

مدرک مدیریت ارشد کسب و کار چگونه ارزیابی می شود؟

زمانی که رشته ام بی ای (MBA) در آمریکا به وجود آمد سه سازمان نیز موظف شدند تا صلاحیت و کیفیت دوره هایی که توسط آموزشگاه ها برگزار می شود را بررسی کنند و نکته بسیار مهم آن بود که اگر یکی از آن سه سازمان عملکرد و کیفیت یک آموزشگاه را تایید می کرد به این معنا نبود که ۲ نهاد دیگر هم آن را تایید کرده اند بلکه لازم بود تا دو سازمان دیگر هم اعتبار موسسه را به صورت دقیق بررسی کنند تا بتوانند تایید نهایی را برای آن مرکز اعلام نمایند.

یکی از قدیمی ترین سازمان هایی که وظیفه ارزیابی اعتبار آموزشگاه های MBA را بر عهده دارد موسسه ارزیابی علمی دانشکده های بازرگانی است که تمامی دانشگاه های سطح بالای آمریکا توسط این مرکز مورد تایید هستند. البته باید اشاره شود که این سازمان فقط ۵ درصد دوره های آموزشی MBA که در جهان برگزار می شود را تایید می کنند و سایر آموزش ها مورد تایید آن ها نیستند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل فروش و بازاریابی


دو موسسه دیگری که کار ارزیابی دوره ها را بر عهده دارند به ترتیب عبارتند از : انجمن ارزیابی دوره ها و دانشکده های بازرگانی و مجمع بین المللی دانشکده های بازرگانی که در کشور آمریکا قرار دارند و تمامی دوره هایی که با عنوان دوره های آموزش مدیریت ارشد کسب و کار (MBA) در سراسر جهان برگزار می شود را مورد ارزیابی قرار می دهند.

موسسه ارزیابی علمی دانشکده های بازرگانی از سال ۱۹۱۶ و با عضویت ۱۷ دانشگاه آمریکایی تاسیس شد. امروزه این موسسه ۷۸۰ دانشگاه را در ۵۳ کشور جهان مورد ارزیابی قرار می دهد. همچنین باید اشاره شود که علاوه بر سازمان هایی که در این جا اشاره شد مدارک ارائه شده و تمامی دوره های برگزار شده MBA توسط سازمان های محلی هر کشور نیز مورد ارزیابی قرار می گیرد.

نگاهی به اعتبار مدرک MBA در کشور ایران

در کشور ایران وظیفه ارزیابی دوره های آموزشی و مدرکی که ارائه می شود بر عهده وزارت علوم تحقیقات و فناوری است. همچنین باید اشاره شود که برخی از موسسات آموزشی خودشان دوره های ام بی ای را برگزار می کنند و مدرکی نیز به دانشجویان اعطا می کنند ولی بنابر بخشنامه معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری مدارک ارائه شده به عنوان یک مقطع تحصیلی قابل ارائه نیستند.

کاربردهای رشته ام بی ای (MBA)

به عنوان مثال اگر فردی با مدرک دیپلم وارد چنین موسساتی شود و ۶ سال هم تحصیل کند و در آخر مدرک MBA را دریافت کند نمی تواند بگوید که من کارشناسی ارشد هستم و آخرین مدرک او یعنی دیپلم محاسبه می شود. اگر فردی مدرک مدیریت ارشد کسب و کار را دریافت کند صرفا به این معناست که دوره آموزش ام بی ای را گذرانده است و آن مدرک ارزش دیگری ندارد.

در ایران کدام دانشگاه ها رشته MBA را ارائه می کنند؟

در کشور ایران رشته مدیریت ارشد کسب و کار و یا همان ام بی ای بسیار شبیه به رشته مدیریت بازرگانی است. امروزه نیز برخی از دانشگاه ها در این رشته دانشجو پذیرش می کنند.

این رشته برای اولین بار توسط علینقی مشایخی در دانشگاه صنعتی شریف فعالیت خودش را آغاز کرد. دانشگاه مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف اولین دانشکده وابسته به وزارت علوم تحقیقات و فناوری است که هدفش آموزش اقتصاد و مدیریت با رویکردی نوین به دانشجویان بود و در سال ۱۳۷۸ تاسیس گردید.

این مرکز باعث شد تا نخبگان بسیاری از رشته های مهندسی وارد رشته مدیریت شوند و بعد از گذراندن دوره های آموزشی به عنوان کارآفرین فعالیت اقتصادی را به صورت علمی آغاز کنند. اگر دقت کرده باشید امروزه بسیاری از استارتاپ ها نتیجه چنین فعالیتی هستند که مهندسین با گذراندن دوره های MBA توانستند تا با رویکردی نوین یک شرکت دانش بنیان را تاسیس کنند.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.