اصول سپاسگزاری و معجزه حق شناسی در روانشناسی

اصول سپاسگزاری و معجزه حق شناسی در روانشناسی

در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا در رابطه با یکی از موضوعات مهم و ویژه روانشناسی با عنوان اصول سپاسگزاری و معجزه حق شناسی در روانشناسی با شما علاقه مندان به مطالب روانشناسی و مهارت آموزی گفتگو کنیم.

اصول سپاسگزاری و معجزه حق شناسی در روانشناسی

در این مقاله اصول سپاسگزاری و معجزه حق شناسی در روانشناسی به صورت مفصل مورد بررسی قرار گرفته و سپس به راهکارهای مهارت آموزی خواهیم پرداخت،پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

اصول سپاسگزاری و معجزه حق شناسی

1)     سپاسگزار باشید

2)     اندیشه ها و احساسات مثبت را انتخاب کنید

3)     از کلمات مثبت استفاده کنید

4)     دیگران را تایید و تصدیق کنید

5)    سپاسگزار خود باشید

هر یک از این اصول بر اساس اصل قبلی خود بنا شده اند. اینها روی هم توضیح می دهند که چگونه قدر شناسی می تواند طریقی از زندگی برای شما و افرادی مانند شما باشد.

بهترین روش برای آنکه منفی بینی خود را متحول سازیم و روابطی مثبت ایجاد کنیم این است که از همان جایی که هستیم شروع کنیم، به خود و به دیگران نگاه کنیم. توجه کردن به آنچه در حال حاضر داریم و سپاسگزار بودن یکی از قدرتمندترین کارهایی است که می توانیم انجام دهیم تا در زندگی خود تغییری مثبت ایجاد کنیم.

اصل اول: (سپاسگزار بودن)

سپاسگزار بودن برای داشتن احساس موفقیت در زندگی بسیار مهم است. حق شناسی اولین و اساسی ترین سطح سپاسگذاری است. این موضوعی است که با چشم انداز و دیدگاه ما رابطه دارد. اینکه چگونه شرایط را می بینیم و دنبال چه می گردیم.

سپاسگزاری چیست؟

هر یک از ما برای سپاسگذار بودن و حق شناسی تعریفی داریم. هر یک از ما به شکلی سپاسگزاری می کنیم. اغلب کسانی که با آنها صحبت یا کار می کنم، اذعان دارند که به اندازه کافی سپاسگزار نیستند و قدر همه چیزهای خوب زندگی را نمی دانند. «سپاسگزاری از جمله مهمترین احساساتی است که از آن غافل هستیم، یکی از فضایلی است که به آن توجه نداریم به گونه ای که حق شناسی معجزه می کند»

احساس، نگرش و حالت وجود

سپاسگزاری یک احساس و یک نگرش است، حالتی از وجود است. ما هم می توانیم احساس سپاسگذاری کنیم، و هم سپاسگزار باشیم. اصولا سپاسگزاری احساس شکر کردن و حق شناسی و قدر دانی است که ما آن را در ازای کسی، چیزی و یا به طور کلی در قبال زندگی داریم، وقتی زمانی صرف می کنیم تا از کسی یا چیزی تشکر کنیم (با اندیشه، کلام یا کردار) در لحظه احساس سپاسگزاری و حق شناسی داریم.

اگر حق شناسی را به عنوان یک قانون در زندگی خود وارد کنیم، خواهیم توانست تمام چیزهایی که آرزو داریم را از قانون جذب بدست آوریم. درواقع اصول سپاسگزاری به ما کمک خواهد کرد تا حال خوبی به دلیل دارایی‌های خود داشته باشیم و هر روز به فکر افزایش این دارایی‌ها باشیم؛ تا اینکه به موفقیت اصلی خود برسیم.

اصول سپاسگذاری و معجزه حق شناسی در روانشناسی

اصل شماره دو: (اندیشه ها و احساسات مثبت را انتخاب کنید)

در اصل دوم از اصول پنج گانه سپاسگذاری بیان می شود که سپاسگزار بودن و حق شناسی ، به شکلی که هم اکنون وجود دارد، اولین اقدام اصولی در قدرشناسی از زندگی است. قدم دوم این است که اندیشه ها و احساسات خود را انتخاب کنیم و در جهتی مثبت به آنها دقیق شویم. توجه کردن به اندیشه ها و احساساتمان رابطه نزدیک با موفقیت روابط ما دارد. می توانیم این گونه هدفها و رویاهایمان را تجلی ببخشیم و چشم انداز بهتری از زندگی برای خود تدارک ببینیم. اندیشه ها و احساسات ما جنبه های ضروری توانایی ما در توجه کردن به جنبه های مثبت زندگی و قدر شناسی از زندگی خود ماست.

اصل شماره 2 قرار نیست برخوردی غیر واقع بینانه با زندگی داشته باشد. به جای آن، می خواهیم اندیشه ها و احساسات خود را به گونه ای انتخاب کنیم تا با روابط و آن زندگی ای که به راستی خواهان آن هستیم، برسیم. انتخاب کردن اندیشه های مثبت روی قدرشناسی ما از مواهب زندگی مان تاثیر دارد و معجزه آفرین است.

تغییر دادن حالت

وقتی دیگران را راهنمایی می کنم و آنها آماده می شوند که کار مهمی صورت بدهند. مثلا در جایی سخنرانی کنند، با یکی از اعضای خانواده درباره موضوع مهمی حرف بزنند، با کسی برای فروش تماس بگیرند؛ ما درباره «تغییرات حالت» حرف می زنیم.

تغییر حالت کاری است که شما می کنید تا حالت احساسی و ذهنی خود را به شکلی مثبت تغییر بدهید. به راه های مختلفی می توانید این کار را بکنید که بعضی از آنها را در تمام مدت عمر انجام  داده اید. در ادامه به مثال ها و نمونه هایی اشاره کرده ام که می توانید حالت احساسی خود را تغییر بدهید:

  • برخیزید و راه بروید
  •  با صدای بلند بخندید
  •  با تمام قوا فریاد بکشید
  • یک کار ورزشی صورت بدهید (بدوید، کوهنوردی کنید، وزنه بلند کنید، دوچرخه سواری کنید، بسکتبال بازی کنید و کارهای دیگر)
  • به یک موسیقی دلنواز گوش  بدهید
  • به عکسی نگاه کنید که شما را خوشحال کند
  • نیایش یا مراقبه کنید
  • به کسی یا چیزی که دوستش دارید فکر کنید (اصول سپاسگذاری)
  • به یاد خاطره ای بیفتید.

پیشنهاد ویژه : آموزش روانشناسی قدردانی برای داشتن زندگی شاد


هر یک از فعالیت های این فهرست حالت شما را تغییر می دهد و شما را در حالت احساسی مثبت تری قرار می دهد تا کاری را که می خواهید، انجام دهید. با قرار گرفتن در یک حالت احساسی مثبت تر، به احتمال بیشتری به نتیجه مثبت می رسید.

اصل شماره سه: (از کلمات مثبت استفاده کنید)

اصول سپاسگذاری و معجزه حق شناسی در روانشناسی

مادر ترزا می گفت:«کلمات مهرانگیز می توانند کوتاه و ساده باشند، اما طنینی نامحدود دارند.»

اصل شماره 3، درباره استفاده از کلمات مثبت است. این اصل درباره برقراری ارتباط با دیگران و نیز حرفهایی است که در مقام توصیف از خودمان می زنیم. به عبارتی اصل شماره 1 به قدرت سپاسگزاری و حق شناسی و اصل شماره 2 به قدرت اندیشه ها و احساسات مثبت اختصاص داشتند. اصل شماره 3 را می توان «قدرت صحبت مثبت» نامید. اینکه چگونه با دیگران رابطه برقرار می کنیم تاثیر شگرفی بر رابطه ما با آنها دارد. و کلماتی که برای توصیف خود، دیگران و زندگی به کار می بریم، تاثیری اساسی بر ما و احساس ما درباره این زندگی دارد.

در کتاب چهار میثاق، اثر میگول رویز، آمده است که چهار اصل برای دادن آزادی شخصی به اشخاص در نظر گرفته شده اند. اولین توصیه این است:«پاک و منزه حرف بزنید.» رویز در تبیین این اصل می گوید:

  • به هنگام صحبت استحکام اخلاقی را رعایت کنید.
  • تنها منظورتان را بگویید.
  • از کلمات برای کوبیدن خود و شایعه سازی برای دیگران استفاده نکنید.
  • از قدرت کلمات خود در راستای عشق و حقیقت استفاده کنید.
  • وجود دیگران را تصدیق کنید

یکی از ساده ترین و در ضمن قدرتمند ترین کارهایی که برای ایجاد ارتباط مثبت با کسی می توانید انجام دهیم، حق شناسی و تصدیق کردن حالت وجودی اوست. اغلب اوقات، این با حرفی که می زنیم رابطه چندانی ندارد. مردم می خواهند دیده، شنیده و تصدیق شوند. توانستن و تمایل داشتن به توجه و تصدیق کردن حضور دیگران یکی از ساده ترین و اصولی ترین راه های حمایت کردن، قدرت دادن و سپاسگذاری از اشخاص است، و با این حال این موضوعی است که اغلب بی توجه از کنار آن عبور می کنیم.

اصول سپاسگذاری و معجزه حق شناسی در روانشناسی

اصل شماره چهار: دیگران را تایید و تصدیق کنید

تصدیق کردن دیگران یکی از بهترین کارهایی است که می توانیم انجام بدهیم تا روی اطرفیان خود تاثیر مثبت بر جای بگذاریم و از قدرت سپاسگزاری در زندگی و روابط روزانه خود استفاده کنیم.

مادر ترزا می گوید: «در این دنیا گرسنگی عشق و سپاسگزاری بیش از گرسنگی نان است» مردم واقع در پیرامون ما گرسنه تایید و تصدیق هستند، و ما توانایی آن را داریم که این را به آنها بدهیم.

تایید و تصدیق کردن یک هنر است، مهارتی است که همه می توانند آن را بیاموزند، اما بسیاری از ما نه وقتی صرف این کار می کنیم و نه علاقه ای نشان می دهیم که یک سپاسگزار و قدرشناس باشیم. دلایل مختلفی وجود دارند که به ما اجازه نمی دهند تصدیق کننده دیگران باشیم. واقعیت این است که اغلب ما می توانیم در این زمینه بهتر ظاهر گردیم، می توانیم کاری کنیم که دیگران بدانند چقدر برای آنها ارزش قائل هستیم.

  •      ما بیشتر به آنچه در دیگران دوست نداریم توجه می کنیم.
  •      نمی خواهیم دیگران تصور کنند که چاپلوسی می کنیم.
  •      گاه قدرشناسی کردن از دیگران می تواند احساس بدی به اشخاص بدهد.
  •       نمی دانیم که چگونه به طرز موثری از دیگران قدرشناسی کنیم.
  •      به دیگران بهای لازم را نمی دهیم
  •      انتظار داریم که آنها دقیقا مطابق خواسته ما عمل کنند.
  •      ما در خانواده یا فرهنگی رشد کرده ایم که به قدرشناسی بها نمی دهد.
  •      تصدیق کردن دیگران گاه به حساب ضعف گذاشته می شود.
  •      به قدری مجذوب خود هستیم که متوجه کارهای خوب دیگران نمی شویم.
  •      از خود انتقاد می کنیم و نتیجه آن می شود که از همه انتقاد کنیم.

وقتی این فهرست را مطالعه می کنید، احتمالا به نمونه هایی برمی خورید که مناسب شما هستند. کدامیک از موارد فوق مانع از آن می شود که دیگران را تایید و تصدیق کنید؟ همه ما به دلایل مختلف این کار را می کنیم. در ظاهر علت این امر بدیهی به نظر می رسد، اما در عمل عذر و بهانه ای بیش نیست.

تایید و تصدیق واکنشی

تصدیق کردن واکنشی بسیار رواج دارد. به چند مورد زیر که تصدیق کردنهای واکنشی هستند توجه کنید:

  • تصدیق کردن به خاطر کاری که به خوبی انجام شده است
  • جایزه دادنهای رسمی
  •  پاداشهای پولی بر اساس نتیجه به دست آمده
  • ارسال کارت تشکر برای دریافت هدیه
  • تعریف و تمجید

اصول سپاسگذاری و معجزه حق شناسی در روانشناسی

اصل شماره پنج: (سپاسگزار خود باشید)

سپاسگزاری از خود به ما پایه و اساسی می دهد تا قدرشناس باشیم، اندیشه و احساساتمان را در جهت مثبتی متمرکز کنیم، از کلمات مثبت استفاده کنیم و به طرز موثر از دیگران تقدیر و حسن جویی نماییم. بدون سپاسگزاری از خود، اگر هم غیر ممکن نباشد، برایمان دشوار است که از زندگی و دیگران تشکر و سپاسگزاری نماییم.

سپاسگزاری و قدردانی از خود، به زبان ساده، دوست داشتن خود است. وقتی خودمان را دوست بداریم و از خود به خاطر کاری که می کنیم یا کسی که هستیم قدردانی کنیم، کاری برای سپاسگزاری از خود انجام داده ایم. سپاسگزاری از خود می تواند شکل های مختلفی به خود بگیرد، اما تقریبا هر احساسی که درباره خود داشته باشیم، هر کاری که برای خودمان بکنیم و هر حرفی را که به زبان محبت به خود بزنیم، در مجموعه سپاسگزاری از خود قرار می گیرد.

در ادامه مطلب، به فهرستی از اقداماتی که می تواند اصول سپاسگذاری از خود ارزیابی شود اشاره کرده ایم:

  1.      جشن گرفتن موفقیتهای خود و قدردانی از خود
  2.      صحبت کردن مثبت درباره خود
  3.      قبول تعریف و تمجیدهایی که دیگران از ما می کنند
  4.      بخشودن خود به خاطر اشتباهاتی که مرتکب شده ایم
  5.      مراقبت و رسیدگی کردن از خود در زیمنه های جسمانی، احساسی، ذهنی و معنوی
  6.      چگونه از خود سپاسگزاری کنید

اغلب ما به شکلی می دانیم که چگونه از خود سپاسگزاری کنیم. سپاسگزاری از خود موضوعی است که بسیاری از ما به دلایل مختلف با آن دشواری داریم. یکی از دلایل اصلی مشکل بودن آن این است که نمی دانیم چگونه این کار را بکنیم. اما خوشبختانه مانند تصدیق کردن و سپاسگذاری از دیگران، سپاسگذاری از خود یک هنر است، و تنها یک راه درست برای این سپاسگزاری وجود ندارد. کارهای زیادی وجود دارد که در مقام سپاسگزاری از خود می توانیم صورت دهیم.

در ادامه به پنج جنبه مهم سپاسگزاری از خود اشاره کرده ایم:

  1. خود را به همان شکلی که هستید، بپذیرید.
  2. خودتان باشید.
  3. به نقاط قوت خود بیندیشید.
  4. برای خودتان و موفقیتهایتان ارزش قائل شوید.
  5. پیوسته و در همه مواقع خود را تایید و تصدیق کنید.

با به خاطر سپردن این پنج مورد، می توانید خود را به شکل موثرتری ببینید و دوست بدارید.

معرفی یار مهربان

اصول سپاسگذاری و معجزه حق شناسی در روانشناسی

کتاب معجزه‌ی سپاسگزاری

نویسنده: راندا برن

ترجمه: سیما فرجی

تهیه و تنظیم: میترا نمازی

کارشناس ارشد روانشناسی بالینی