درمان بی وفایی زوجین در زندگی زناشویی

درمان بی وفایی زوجین در زندگی زناشویی

یکی از شایع ترین مشکلاتی که در خانواده ایجاد می شود بی وفایی زوجین است. اگر شما فردی هستید که دچار خیانت شده اید و همسرتان به شما بی وفایی کرده است قطعا اولین سوالی که به ذهنتان خطور می کنید این است که واقعا چرا بی وفایی؟ به طور کلی بی وفایی زوجین دارای دلایل و علت های مختلفی است که باید به صورت دقیق تمامی ابعاد آن را مورد بررسی قرار دهیم.

هر فردی که قربانی خیانت و بی وفایی زناشویی شده باشد حق دارد که دلیل اصلی آن را بداند و متوجه شود که چرا همسرش به او خیانت کرده است. با این که فهمیدن دلیل بی وفایی هیچ کمکی به افراد نمی کند اما باز هم بسیاری از افراد می خواهند دلیل را بدانند.

ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل راجع به بی وفایی زوجین با شما افراد علاقه مند به مجموعه مقالات علمی گفتگو کنیم و متوجه شویم که زن و شوهرها به چه دلایلی به یکدیگر خیانت می کنند.

بی وفایی یعنی چه؟

در تعریف کلی بی وفایی عبارت است از شکستن عهد و پیمان زناشویی که بین زوجین اتفاق می افتد. یعنی هرگاه زن و مردی که با هم ازدواج کرده اند بعد از مدتی مشخص شود که مرد یا زن با فرد دیگری وارد رابطه جنسی یا عاطفی شده است، در این زمان بیان می شود که بی وفایی زناشویی رخ داده است.

شایان ذکر است که انواع مختلف خیانت های زناشویی مربوط به نیازهای مختلف انسان بوده و هر کدام از انواع بی وفایی یکی از نیازهای افراد را برآورده می کند. پیشنهاد می شود تا مقاله معیارهای انتخاب همسر دکتر انوشه را بخوانید.

با این که فهمیدن دلیل بی وفایی همسر موجب آرامش شما نمی شود اما باید بدانید که با تحلیل و بررسی دقیق رفتار طرف مقابل می تواند تا میزان زیادی از سردرگمی خودتان را کاهش دهید. لازم به ذکر است که بی وفایی زوجین به شدت به اعتماد به نفس و حرمت نفس طرفین آسیب وارد می کند و به همین دلیل واکاوی دلیل اصلی بی وفایی زوجین می تواند به افراد کمک کند تا به خوبی شرایط سخت و آسیب زا را بگذرانند و همچنین اعتماد به نفس بیشتری به دست می آورند.

زیرا این کار باعث می شود تا اگر افراد بخواهند به زندگی شان بازگردند انسجام بهتری داشته باشند و حتی اگر تصمیم به طلاق هم بگیرند باز هم می توانند انتخاب بهتری داشته باشند.

بی وفایی زوجین چیست و چه دلایلی دارد؟

به یاد داشته باشید که داشتن روابط فرازناشویی صرفا در ازدواج های بد و ناخوشایند رخ نمی دهد. چرا که باور به این موضوع که یک همسر ناکافی و بی توجه دلیل اصلی خیانت است صرفا یک داستان و افسانه ای تخیلی است. با این که اگر ازدواج زوجین خالی از احساس و عاطفه باشد با شکست مواجه می شود اما باید به یاد داشته باشید که حتی در ازدواج های بسیار عالی هم خیانت و بی وفایی زوجین رخ می دهد.

شایان ذکر است که این مشکلات دلایل مختلفی داشته و فرصت های مختلف می تواند بر روی انتخاب های افراد تاثیر بگذارد. از این رو بسیار ساده لوحانه است که اگر فکر کنید خیانت و بی وفایی صرفا به یک عامل بستگی دارد. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه درمان خیانت زناشویی مراجعه فرمایید.

مشکلات ازدواج و بی وفایی زوجین

باور و تصور عمومی بر این است که اگر زوجین در زندگی زناشویی شان از رضایت کافی برخوردار نباشند و هنگامی که در کنار یکدیگر قرار دارند احساس آرامش نداشته باشند قطعا دچار آسیبی مانند بی وفایی خواهند شد. لازم به ذکر است که این باور درست است اما امروزه در علم روانشناسی نمی توانیم صرفا یک عامل را برای یک آسیب و اختلال در نظر بگیریم.

همه ما می دانیم که هر نوع از طلاق می تواند احساسات افراد را به شدت دچار آسیب کند. اما تمامی طلاق ها صرفا به خاطر دلیل عاطفی رخ نمی دهد. به عنوان مثال می توانیم به برخی از طلاق ها مانند طلاق به دلیل مسائل اقتصادی، فاصله های زیاد بین زن و شوهر یا اختلاف مذهبی در ازدواج اشاره کنیم.

به یاد داشته باشید که این موارد صرفا دغدغه های فرهنگی و عملی است و درک ملموس آنها کار آسانی است. در بسیاری موارد چنین نگرانی هایی باعث می شود تا هنگامی که زوجین در کنار سایر افراد هستند در مواجه به سوالات دیگران پاسخ های ساده تری بدهند.

یعنی اگر از زن و مردی که گرفتار خیانت و بی وفایی شده است بپرسند دلیل این مشکل چه بوده است او خیلی راحت بیان می کند که همسرم مشکل مالی داشت و یا همسرم هیچ حسی نسبت به من نداشت.

اما باید توجه داشته باشید که در طلاق عاطفی همه چیز مرموز و اسرارآمیز است. در چنین شرایطی خودتان که در زندگی هستید هیچ فکری در این باره ندارید و اوضاع و شرایط را عادی تلقی می کنید. اما افرادی که از بیرون شما را نظاره می کنند می توانند متوجه وجود مشکل بین شما و همسرتان شوند. همچنین پیشنهاد می شود تا به کارگاه تکنیک های زوج درمانی مراجعه فرمایید.

یعنی دقیقا مشخص است که شما در زندگی با همسرتان به صورت متفاوت رفتار می کنید و اگر فردی شما را مشاهده کنید فکر می کند که شما دو نفر غریبه هستید. در خصوص طلاق عاطفی باید اشاره شود که این نوع جدایی مانند اتاق هایی است که افراد درب را به روی یکدیگر بسته اند.

یعنی رنجش و مشاجرات زیادی رخ داده است و دیگر افراد از دست هم خسته شده اند. به عبارت دیگر طلاق عاطفی را به عنوان شرایطی تعریف می کنند که می تواند وابستگی عاطفی شما به همسرتان را به چالش بکشد و حتی در برخی موارد موجب نابودی زندگی زوجین می شود.

آشنایی با انواع بی وفایی زوجین

گاهی اوقات زن و مرد دچار خیانت فرصت طلبانه می شوند. به این معنا که فرد به زندگی خودش وابسته است و حتی همسرش را دوست دارد اما به دلیل شرایطی که برایش رخ می دهد تسلیم میل جنسی اش می شود و با فردی دیگر وارد رابطه جنسی می شود.

بنابراین همانطور که مشاهده می کنید این نوع بی وفایی ها به دلیل شرایطی است که افراد در آنها قرار می گیرند به عنوان مثال فردی که خویشتن داری پایین دارد و به طور تصادفی در یک مهمانی شرکت می کند و به دلیل مصرف الکل و یا مواد مخدر از خود بی خود می شود و اتفاقاتی رخ می دهد که دیگر قابل جبران نیست.

شایان ذکر است که تمامی خیانت ها از قبل برنامه ریزی شده نیستند و صرفا به دلیل وجود نارضایتی در زندگی فعلی زوجین نیست. زیرا همانطور که گفته شد ممکن است فردی به دلیل مصرف الکل دست به رابطه جنسی با فردی دیگر زده باشد.برای مطالعه بیشتر به مقاله رابطه جنسی پرخطر مراجعه نمایید.

بنابراین چنین موقعیت هایی را نمی توان به راحتی پیش بینی کرد. اگر چنین اتفاقی رخ دهد با توجه به میزان احساسی که فرد به همسرش دارد دچار احساس گناه می شود. اما زمانی که فرد متوجه می شود همسرش از قضیه بویی نبرده است احساس گناه کاهش پیدا می کند.

بی وفایی زوجین بدون اختیار و اراده

گاهی اوقات افراد در شرایطی قرار می گیرند که به دلیل همنوایی با جماعت دست به خیانت و بی وفایی می زنند. یعنی فرد به همسرش بسیار وابسته است و حتی او را خیلی دوست دارد و به طور کلی عاشق زندگی اش است. اما به هر دلیل در شرایطی قرار می گیرد که به دلیل فشار اطرافیان و ترس از دست دادن دست های صمیمی وارد روابطی می شود که می تواند برایش بسیار خطرناک باشد.

به عنوان مثال فردی که نزد دوستانش بسیار رودربایستی دارد و تایید آنها برایش بسیار مهم است اگر در شرایط سختی قرار بگیرد که دوستانش از او کاری را بخواهند به شدت دچار فشار روانی می شود و نمی تواند با خودش کنار آید. از این رو دست به کارهایی می زند که موجب می شود تا فرد به همسرش بی وفایی کند.

به یاد داشته باشید که شخصیت های تایید طلب بسیار زیاد گرفتار این موضوع می شوند و چون از درون نمی توانند با چنین احساسی کنار آیند دست به خیانت می زنند. بنابراین چنین افرادی صرفا برای گرفتن تایید و جلب توجه دیگران دست به خیانت می زنند.

نیاز عاشقانه و بی وفایی زوجین

در برخی موارد به دلیل نیاز افراد و کمبودهایی که در زندگی فعلی شان وجود دارد بی وفایی رخ می دهد. شایان ذکر است که چنین خیانت هایی در شرایطی رخ می دهد که فرد هنوز هم همسرش را دوست دارد. یعنی به ازدواج شان متعهد هستند و آن را تا انتها به نتیجه می رسانند.

در این شرایط فرد تمامی نقش هایی مانند زن و شوهری، پدری و مادری را به خوبی انجام می دهد اما تمایل دارد تا با فردی دیگر یک رابطه عمیق و صمیمی داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود تا به مقاله اختلاف در مورد پوشش همسر مراجعه کنید.

در چنین شرایطی تعهد به همسر باعث می شود تا زندگی اش را ترک نکند. به یاد داشته باشید که خیانت عاشقانه باعث می شود تا به فرد سومی که وارد رابطه شده است آسیب روانی زیادی وارد شود. با این حال که آن رابطه هرگز به یک رابطه طولانی مدت تبدیل نمی شود.

باز هم لازم است اشاره شود که این نوع بی وفایی صرفا یکی از دلایل بی وفایی زوجین است و شامل تمامی انواع خیانت ها نمی شود. همچنین بی وفایی از نوع عاشقانه زمانی رخ می دهد که مشکلات زناشویی زن و مرد بسیار زیاد باشد که فرد ترجیح می دهد تا از زندگی خودش خارج شود و با فرد دیگری وارد رابطه شود.

تنوع طلبی و بی وفایی

برخی افراد از نظر جسمی و روانی دارای شرایطی هستند که به طور همزمان خواهان برقراری رابطه جنسی و عاطفی با تمامی افراد هستند. با این که بسیاری از افراد همواره بیان می کنند که عشق واقعی یعنی تعهد به یک نفر اما با این حال تنوع طلبی نیز بسیار رایج است و بسیاری از افراد گرفتار این موضوع هستند.

افراد در موقعیت های مختلف واکنش های متفاوتی را از خودشان نشان می دهند. یعنی ممکن است عده ای فقط بخواهند با یک نفر وارد رابطه شوند. اما برخی دیگر تمایل دارند تا در آن واحد علاوه بر همسر خود با فرد دیگر نیز وارد رابطه شوند. توجه داشته باشید که این شرایط بسیار حساس است و اگر فردی نمی توانند احساسات خودش را کنترل کند نباید در این موقعیت ها قرار بگیرد.

زیرا تنوع طلبی موجب می شود تا فرد گرفتار استرس و اضطراب شود. در این مواقع هنگامی که افراد تمایل به فرد دیگری پیدا می کنند نمی خواهند به کسی آسیب وارد کنند اما عمل آنها به معنای بی وفایی است و می تواند موجب اختلال و آسیب شود.

بی وفایی اخلاقی زوجین

این نوع بی وفایی زوجین هنگامی رخ می دهد که فرد در یک رابطه متعهدانه قرار دارد اما هیچ حسی نسبت به شریک زندگی اش ندارد. یعنی هیچ گونه میل جنسی یا عشق و وابستگی بین افراد وجود ندارد. در چنین شرایطی صرفا تعهد موجب شده است که زوجین در زندگی بمانند. اگر زن و شوهر هیچ گونه عشق و تعهد قلبی نسبت به هم نداشته باشند به از مدتی احساس عمومی نارضایتی برایشان به وجود می آید و در نهایت بی وفایی اتفاق می افتد.

در واقع این افراد بی وفایی و خیانت شان را توجیه می کنند. به این صورت که همواره بیان می کنند من حق دارد که در زندگی ام به چیزهایی که می خواهم برسم. یعنی اگر نیازهای جنسی ام برآورده نمی شود باید به سرعت وارد عمل شود و سمت فردی بروم که احساس بیشتری به او داشته باشم. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله جنون جنسی را بخوانید.

شایان ذکر است افرادی که در زندگی دارای فانتزی های جنسی متفاوتی هستند و نمی توانند در زندگی فعلی شان نیازهایشان را برآورده کنند به سمت رابطه ای خارج از زندگی زناشویی خودشان می شوند.

بعد از بی وفایی چه کار کنیم؟

در قسمت بالا به صورت کامل با دلایل بی وفایی زوجین آشنا شدیم. در این قسمت قطعا تا حد زیادی سردرگمی شما کاهش یافته است. از این مرحله به بعد شما باید دست به تصمیم گیری بزنید و بدانید که دقیقا چه کاری باید انجام دهید. توجه داشته باشید که با روش های پیشگیری می توانید مانع بروز مشکلات در زندگی شوید و از خیانت و بی وفایی جان سالم به در ببرید.

اما اگر شما گرفتار بی وفایی و خیانت شده اید نیاز به تلاش فراوانی دارید که بتوانید خودتان را با شرایط جدید سازگار کنید و مجددا زندگی تان را احیا نمایید. در این شرایط باید به میزان آسیب، نوع خیانت و سایر موارد توجه کنید. شایان ذکر است که در برخی از روابط بارها بی وفایی های کوچکی رخ می دهد که خیلی راحت از کنار آن می گذرند اما چنین شرایطی را نمی توان به تمام روابط تعمیم داد.

به یاد داشته باشید که خیانت به همسر دلایل مختلف دارد و اگر فردی یک بار دچار بی وفایی شد به این معنا نیست که هرگز خیانت نمی کند. در بخش زیر اقداماتی را به شما معرفی می کنیم که بعد از بی وفایی باید انجام دهید.

قبول واقعیت بی وفایی

با این که ازدواج ها می توانند در مقابل خیانت و بی وفایی زوجین جان سالم به در ببرند و یا حتی بعد از خیانت مجددا زندگی احیا شود. اما شما باید برخی از حقایق را به ذهن بسپارید.

بی وفایی زوجین امری استرس زا و بسیار آزاردهنده است و بعد از آن ممکن است دچار خشم و افسردگی شوید.

بهبود و التیام زخم های ناشی از خیانت نیاز به زمان دارد و در این مسیر باید بسیار صبور باشید.

فردی که قربانی خیانت است باید تصمیم بگیرد که حالا بعد از بی وفایی چه اقداماتی را انجام دهد. یعنی آیا می تواند همسرش را ببخشد و یا این امر برایش مقدور نیست.

فردی که خیانت و بی وفایی را انجام داده است باید تمامی مسئولیت کارهایی که انجام داده است را بر عهده بگیرد و هرگز همسرش را به خاطر این موضوع سرزنش نکند.

در این میان فرد قربانی بی وفایی نیز باید به اندازه وظیفه ای که بر عهده دارد مسئولیت مشکل ایجاد شده را بر عهده بگیرد.

اگر می خواهید مشکلات زناشویی را حل کنید باید بسیار شجاع باشید.

برای درمان بی وفایی زوجین نیاز است تا هم زن و هم مرد به تعهد و خواست جدی برسند.

در بسیاری موارد لازم است تا زوجین برای درمان خیانت زناشویی به یک روانشناس مراجعه کنند.

تلاش برای نجات زندگی

متخصصان زوج درمانی بیان می کنند که در بسیاری موارد بعد از خیانت و یا بی وفایی زوجین نه تنها زندگی آنها دچار طلاق و جدایی نشده است. بلکه توانسته اند زندگی شان را نسبت به قبل بهتر ادامه دهند. اما باید توجه داشته باشید که اگر در یک زندگی خیانت یا بی وفایی رخ دهد بسیار مهم است که طرفین به این پذیرش دست یابند که می خواهند چه انتخابی برای زندگی شان داشته باشند.

چگونه می توانیم زندگی مان را از بی وفایی و خیانت زناشویی نجات دهیم؟

زیرا در این میان لازم است به مهارت های زناشویی اشاره کنیم که هم مرد و هم زن باید به آنها مجهز باشند. در ادامه شما را با برخی از روش های موثر برای درمان بی وفایی زوجین آشنا می کنیم. برای مطالعه بیشتر به کارگاه مهارت های زندگی زناشویی مراجعه نمایید.

مکالمه زوجین باید بسیار عمیق و معنادار باشد.

زن و شوهر باید احساسات منفی، آسیب پذیر، زیربنایی، حالت تدافعی، سرزنش، انکار الگوهای زیربنایی و تمامی چرخه های معیوب را شناسایی کنند.

بعد از بی وفایی لازم است زوجین تمایل به بخشیدن هم داشته باشند.

در مقابل بخشی که موجب شده تا چنین مشکلی برایشان ایجاد شد کاملا رفتاری صادقانه داشته باشند.

نکات مهم برای نجات ازدواج

هنگامی که زوجین گرفتار خیانت و بی وفایی می شوند دچار احساساتی مانند شرمساری، خشم، سرزنش، تمایل به صدمه زدن، ناامیدی و میل متضاد به بخشش شوند. همچنین در کنار این موارد باید به احساساتی مانند بخشش، حسادت، شهوت، کینه توزی، انکار و عدم اعتماد اشاره کنیم. حتی در این شرایط نیز شما می توانید زندگی تان را به راحتی نجات دهید اما باز هم لازم است اشاره شود که این امکان برای تمامی زندگی ها وجود ندارد.

اگر بی وفایی به دلیل خشونت خانگی و یا سو استفاده عاطفی در رابطه باشد شما هرگز نمی تواند امنیت کافی برای حل مشکل را داشته باشید. چنین مواردی بسیار حساس و اساسی هستند که تغییر آنها کاری غیر ممکن است. چرا که برای قربانی خیانت و بی وفایی شرایط بسیار دشوار است و مدام با خودش فکر می کند که آیا می تواند به همسرش یک فرصت دوباره بدهد و یا چنین امکانی برایش مقدور نیست.

توجه داشته باشید که خیانت نباید مجددا تکرار شود. زیرا اگر شریک زندگی شما مدام به شما خیانت می کند لازم است تا برای همیشه او را کنار بگذارید. چرا که او باز هم چنین اقدامی را انجام می دهید و بخشش هیچ کمکی به زندگی شما نمی کند.

بعد از خیانت و بی وفایی بسیار لازم است که به پشیمانی همسرتان توجه داشته باشید تا بتوانید انتخاب بهتری داشته باشید. به عنوان مثال همسرتان می تواند تمامی رمزها و حساب های کاربری اش را در اختیار شما قرار دهد تا بتوانید بهتر به او اعتماد کنید. دقت کنید که این پیشنهادها برای تمامی افراد مفید و موثر نیست، اما در کوتاه مدت بسیار ارزشمند خواهد بود.

دسته‌بندی‌ها