عوارض خوابیدن با ناراحتی و درمان آن

عوارض خوابیدن با ناراحتی و درمان آن

شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که یک شب فکرتان بسیار درگیر است و اجازه نمی دهد که شما خواب خوبی داشته باشید. عوارض این موضوع چند روز بعد مشخص می شود. پس به یاد داشته باشید که اندوه و ناراحتی بر روی خواب شما تاثیر می گذارد و اگر بعضی اوقات ذهنتان بسیار مشغول است و نمی توانید به راحتی بخوابید تا انتهای مقاله عوارض خوابیدن با ناراحتی و آسیب های آن با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید تا با ارائه راهکارهایی به شما بگوییم که چگونه می توانید خواب راحتی داشته باشید و اگر مدام با غم و ناراحتی به خواب بروید چه آسیبی به سلامتی شما وارد می شود.

عوارض خوابیدن با ناراحتی و درمان آن

خوابیدن با ناراحتی تاثیرات فراوانی بر جسم و روان انسان می گذارد که باید از آنها آگاه باشید و اگر شب ها فکر و خیال به شما اجازه نمی دهد که راحت بخوابید باید برای آن اقداماتی را انجام دهید.

تاثیر درد و ناراحتی بر خواب

زمانی که فکر و ذهن شما به شدت درگیر باشد و یا به دلیل وجود یک ناراحتی کیفیت خواب شما کاهش یابد بر روند خواب شما تاثیر می گذارد.

مشکلاات خوابیدن با ناراحتی

به طوری که خوابیدن برایتان بسیار سخت است و ممکن است در طول شب چندین بار از خواب بیدار شوید. نتیجه این مشکل باعث می شود تا سلامتی جسمی شما تحت تاثیر قرار بگیرد و حتی ممکن است ناراحتی هایی مانند سردردهای مکرر در شما ایجاد شود. پیشنهاد می شود تا مقاله دلایل فراموشی رویاها را بخوانید.

آشنایی با درد و ناراحتی

درد یک احساس بد و ناخوشایند است که گیرنده های عصبی پیامی را به مغز ارسال می کنند دال بر این که مشکلی وجود دارد و اتفاقی افتاده است که نیاز به بررسی دارد. در تقسیم بندی انواع درد ما می دانیم که درد می تواند مزمن و یا حاد باشد. به یاد داشته باشید که اگر درد جسمی و یا روانی باشد بر روی خواب شما تاثیر می گذارد.

در رابطه با درد حاد باید بدانیم که این درد برای مدتی ادامه دارد و سپس خوب می شود، به عنوان مثال اگر پا و یا دست انسان بشکند آن را گچ می گیرند و بعد از مدتی به صورت کامل خوب می شود.

ولی در مقابل ما با مفهوم دیگری روبرو هستیم تحت عنوان درد مزمن که هرگز به صورت کامل از بین نمی رود و می تواند چندین ماه ادامه داشته باشد. به عنوان مثال سر درد و یا کمر درد و یا مشکلاتی مانند فیبرومیالژیا و آرتریت.

مغز انسان تحت عوامل گوناگونی هر دردی را تفسیر می کند. به عنوان مثال می تواند مربوط به سلامت روان فرد و یا سلامت جسمانی او باشد و یا آنکه به صورت کامل با خلق و خوی فرد در ارتباط باشد.

زمانی که هنگام خواب شما دچار درد و ناراحتی می شوید بی شک بر روی خواب شما نیز تاثیر می گذارد. بنابراین اگر فردی از درد و ناراحتی رنج ببرد در طولانی مدت دچار مشکلات خواب می شود.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های درمان بی خوابی را مطالعه نمایید.

نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که درد می تواند با اضطراب و احساس بی قراری و ناخوشی و یا استرس و افسردگی همراه باشد که به دنبال آن مشکلات خواب فرد بیشتر شده و در نتیجه نیاز پیدا می کند که تحت درمان قرار بگیرد.

چرا با ناراحتی می خوابیم؟

در رابطه با این که چرا با غم و اندوه و ناراحتی به خواب میرویم دلایل گوناگونی وجود دارد که باید به صورت دقیق هر یک از آن ها را مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال عادت خوابیدن فرد، سبک زندگی شخص و شرایط جسمی و روانی فرد.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله رابطه اضطراب اجتماعی و بی خوابی را بخوانید.

در این میان برخی از دلایل جزئی هستند و می توانیم با کمی مراقبت آن ها را رفع کنیم، ولی مسئله زمانی حاد می شود که مشکل جدی تر بوده و نیاز است تا تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد. بنابراین لازم است تا در ابتدا با دلایل بی خوابی آشنا شویم.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش درمان مشکلات خواب


۱. بالا رفتن سن و تحریک زیاد قبل از خواب، به عنوان مثال فرد تلویزیون تماشا می کند، بازی های کامپیوتری انجام می دهد و یا ورزش می کند.

۲. استفاده بیش از حد از کافئین و وجود آلودگی های صوتی در اتاق خواب.

۳. احساس بالای هیجان.

۴. زیاد خوابیدن در طول روز و قرار نگرفتن در معرض نور خورشید.

۵. دردهای فیزیکی، تکرر ادرار و برهم خوردن ساعت بدن.

۶. عوارض برخی از داروهایی که فرد مصرف می کند.

۷. استرس و نگرانی و افسردگی به همراه برنامه های سنگین کاری موجب می شود تا خواب فرد تحت تاثیر قرار بگیرد. برخی افراد نیز به دلیل وجود مشکلاتی مانند آپنه خواب و یا سندرم پای بی قرار دچار مشکلات خواب می شوند.

آسیب های ناشی از خوابیدن با ناراحتی

بیشتر مردم در دوره های مختلف زندگی دچار مشکلات خواب می شوند، چرا که باید بدانیم مشکل جسمانی برای همه انسان ها وجود دارد و مختص عده ای خاص نیست. برخی از انسان ها وقتی ۶ الی ۷ ساعت می خوابند احساس شادابی می کنند و به صورت استاندارد افراد در طول شبانه روز نیاز به ۸ ساعت خواب دارند تا بتوانند با نشاط باشند.

علت های خوابیدن با درد و ناراحتی

اگر شما خواب راحتی در شب نداشته باشید عوارض آن در روز بعد نمایان می شود. به عنوان مثال در طول روز نمی توانید با راحتی تمرکز کنید، مدام دچار سردرد می شوید و بسیار تحریک پذیر هستید. همچنین چون خواب شما با کیفیت نبوده و در طول شب مدام بیدار شده اید در روز بعد بسیار خسته هستید و به عبارتی روز خوبی را تجربه نخواهید کرد. حتما مقاله افزایش خواب در اختلال افسردگی را بخوانید.

شاید شما نیز چنین تجربه ای را داشته باشید که وقتی دچار مشکل در خواب می شوید در روز بعید اصلا حس خوبی ندارید، انرژی شما بسیار پایین است و برخی مواقعی نیز زیر چشمهایتان سیاه می شود و مشخص است که خواب با کیفیتی نداشته اید.

در سال ۲۰۱۲ محققان تحقیقی را انجام دادند بر روی افرادی که ۷ ساعت می خوابیدند و افرادی که ۹ ساعت را آرام تر می خوابیدند و نتایج نشان داد که افرادی که هفت ساعت می خوابیدند تحمل درد کمتری داشتند. همچنین باید بدانید که در تحقیق دیگری که در سال ۲۰۰۶ انجام شد نشان داد که حتی اگر شما یک شب دچار بی خوابی شوید ۲۵ درصد نسبت به درد حساس تر می شوید.

خوابیدن با ناراحتی بسیار مضر است

حدود ۱۵ درصد از آمریکایی ها از درد و ناراحتی مزمن رنج می برند. در این بین افرادی که مسن هستند حدود ۵۰ درصد بیشتر دچار مشکل می شوند. همچنین بنیاد ملی خواب در تحقیقاتی که انجام داده است به این نتیجه رسیده است که تقریبا دو سوم از افراد اشاره می کنند که درد و رنج آن ها باعث مشکلات خواب آن ها می شود.

زمانی که شما دچار ناراحتی های مربوط به خواب می شوید نشانه های آن به صورت کمر درد، سر درد و یا سندرم TMJ ظاهر می شود.

زمانی که شما دچار درد و یا یک ناراحتی باشید نمی توانید خواب خوبی را تجربه کنید و در طول شب مدام از خواب بیدار می شوید. برای مطالعه بیشتر مقاله رابطه بین خواب و سلامت روان را بخوانید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که داروهایی مانند مورفین و یا کدئین باعث بر هم خوردن چرخه خواب می شود و اگر شما در قسمت خاصی از بدن دچار درد باشید موجب می شود تا خواب شما به طور کلی تحت تاثیر قرار بگیرد.

به عنوان نمونه اگر شما دچار آرتریت و یا سایر دردهای ارتوپدی باشید نمی توانید در رختخواب آرامش داشته باشید و در نتیجه خواب شما دچار مشکل می شود و ممکن است در طول شب چندین بار از خواب بیدار شوید و در نتیجه صبح خسته و کسل خواهید بود.

بنابراین اگر فردی که به دردی مبتلا است و صبح ها دچار خستگی مزمن است تعجب نکنید و اگر این روند ادامه داشته باشد عوارض بیشتری را تجربه می کند. به عنوان مثال چاقی و یا افسردگی مشکلاتی هستند که موجب می شود تا فرد دچار مشکل در خواب شود و از خواب خوبی بهره مند نشود.

تاثیر خوابیدن با ناراحتی و کیفیت خواب

زمانی که شما همواره با درد و ناراحتی به خواب می روید و به این وضعیت عادت می کنید موجب می شود تا موقعیت خواب شما متناسب با درد شما تغییر کند. به عنوان مثال فردی که در ناحیه لگن و یا زانو و یا شانه درد دارد مانند آرتریت روماتوئید نباید به پهلو بخوابد.

عوارض ناشی از خوابیدن با رنج و ناراحتی

همچنین افرادی که نسبت به فشار در ناحیه کمر بسیار حساس هستند باید هنگام خوابیدن به پشت و یا شکم بسیار مراقب باشند. باید بدانید که تشک و بالشی که به منظور کاهش فشار و حمایت از انحنای طبیعی ستون فقرات طراحی شده اند در این خصوص می توانند موجب کاهش درد شوند. برای مطالعه بیشتر مقاله خواب و تاثیر آن بر حافظه را بخوانید.

از جمله مواردی که باعث درد منتشر می شود می توان به بیماری ام اس اشاره کرد که به اعصاب حمله می کند و افراد دارای این بیماری در موقعیت خواب نیاز به تغییر بیشتری دارند تا از بی حسی و سوزن سوزن شدن بدن جلوگیری کنند.

آیا خواب بر ناراحتی و درد تاثیر دارد؟

همانطور که اشاره کردیم بین خواب و درد ارتباط عمیقی وجود دارد. نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که تاثیر خواب بر ناراحتی خیلی بیشتر از تاثیر درد و ناراحتی بر خواب است.

دانشمندان در تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیده اند که خواب کوتاه مدتی که بسیار پراکنده باشد و از کیفیت پایینی برخوردار باشد باعث می شود تا فرد در روز بعد دچار شرایط مزمنی شود و نسبت به دردها حساس تر شود.

به عنوان مثال در روز بعد درد آرتریت روماتوئید افزایش می یابد و فرد احساس می کند که دردش بیشتر شده است، در حالی که این حالت به دلیل خواب نامناسب در او ایجاد شده است.

بنابراین افرادی که اختلالات خواب دارند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری هایی مانند میگرن و فیبرومیالژیا قرار دارند. پس اگر شما خواب خوب و با کیفیتی داشته باشید در بلند مدت متوجه خواهید شد که درد و ناراحتی های شما کاهش یافته و اصلا دچار هیچ ناراحتی نیستید.

در این خصوص می توانیم بیان کنیم که خواب و درد دارای مسیرهای مشابه انتقال دهنده های عصبی هستند. به عنوان نمونه نقش ملاتونین برای تنظیم ریتم شبانه روزی خواب شناخته شده است و تحقیقات جدیدی که در این مورد انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که یکی دیگر از نقش های ملاتونین درک انسان از درد است.

به همین خاطر اگر شما خواب خوبی نداشته باشید و یا اصلا در طول شبانه روز استراحت نکنید در سیستم ایمنی بدن التهابی ایجاد می شود که انعطاف پذیری بدن شما را تحت تاثیر قرار می دهد. همچنین باید اشاره شود که ویتامین ۱۱ و دوپامین ۱۲ در خواب و درد نقش مهمی دارند.پیشنهاد می شود تا مقاله عوامل مختل کننده خواب را مطالعه نمایید.

یکی از مواردی که تحقیقات زیادی در مورد آن انجام شده است مربوط به تاثیر محرومیت از خواب و تاثیر آن بر آستانه درد است، به این معنا که اگر خواب شما با کیفیت و عالی باشد آستانه درد شما افزایش می یابد و این به این معناست که هر دردی شما را از پا در نمی آورد.

چه رابطه ای بین خواب و سلامت روان وجود دارد؟

باید بدانیم که بین جسم و روان رابطه مستقیمی وجود دارد. به عنوان مثال زمانی که فرد دچار درد و ناراحتی مزمن است و شب را نمی تواند به خوبی بخوابد دچار اضطراب می شود و ذهنش به شدت درگیر می شود. یعنی فکر می کند که اگر نتواند بخوابد فردا از کار جا می ماند و کارفرما با او برخورد می کند و به دنبال آن ممکن است کارش را از دست بدهد و این داستان را تا جایی ادامه می دهد که به شدت ذهنش را درگیر خواهد کرد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش ناگفته های طب سنتی


در نتیجه اگر این روند ادامه یابد اضطراب فرد موجب می شود تا فرد دچار افسردگی شود و زمانی که از خواب بیدار می شود نسبت به هر دردی حساس است و همچنین به شدت تحریک پذیر است و این چرخه مدام تکرار می شود.

بنابراین اگر این فرایند ادامه یابد بر توانایی های فرد نیز تاثیر می گذارد و فرد دچار خطای شناختی فاجعه سازی می شود. در یکی از تحقیقاتی که بر روی بیماران مبتلا به آرتروز انجام شد نتیجه به دست آمده نشان داد که بین درد و فاجعه سازی و کیفیت پایین خواب رابطه مستقیمی وجود دارد و همین موارد موجب می شود تا درد فرد تشدید شود.

درد مزمن چه تاثیری بر خواب انسان دارد؟

همچنین نتایج تحقیقات نشان می دهد که یک سوم افراد مبتلا به راحتی مزمن که در خواب دچار مشکل هستند در معرض ابتلا به اختلال افسردگی هستند. به همین دلیل بیمارانی که درد مزمن دارد و همچنین به اختلال افسردگی هم مبتلا هستند سطح درد بالاتری را تجربه خواهند کرد و بهداشت خواب آن ها ضعیف بوده و نمی توانند از کیفیت خواب خوبی برخوردار شوند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله رازهای خواب انسان را مطالعه نمایید.

در تحقیقی که در این زمینه انجام شد نتایج نشان داد که هم کودکان و هم بزرگسالانی که به درد مزمن مبتلا هستند کیفیت خوابشان نیز پایین بود و کسانی که نمی توانند خواب راحتی داشته باشند نیز هم درد بیشتری را تجربه می کنند و هم سطح توانایی شان با گذشت زمان افت می کند.

محققان بر این باورند که اگر چه خواب دارای نقش مستقلی است ولی این رابطه که فرد را نسبت به درد و ناراحتی حساس می کند ناشی از عوامل روانی است.

روش های درمان ناراحتی در زمان خواب

اگر بخواهیم به درمان درد و ناراحتی هنگام خواب بپردازیم باید به صورت دقیق مسائل اجتماعی و جنسیتی را مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال تحقیقات نشان می دهد که در مورد درد و ناراحتی، زنان نسبت به مردان بسیار حساس تر هستند و همچنین جوانان و نوجوانان نسبت به افراد مسن انعطاف پذیری بیشتری دارند.

زمانی که فرد به درد مزمن مبتلاست در طول روز نیز دچار احساس خستگی می شود و در نتیجه نمی تواند ورزش کند و تغذیه مناسبی نیز مصرف نمی کند و تمام این موارد دست به دست هم می دهند و در نتیجه مشکل فرد ادامه دار می شود.

نکته بسیار مهمی که افراد باید در این مورد بدانند این است که اگر شما خواب سالمی نداشته باشید و از درد مزمن رنج می برید باعث می شود تا بر نقش همسری شما نیز تاثیر بگذارد و در گذر زمان سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار می دهد.

استفاده از روان درمانی برای درمان خوابیدن با ناراحتی

روش های درمان شناختی رفتاری (CBT-I) و همچنین درمان شناختی رفتاری برای درد (CBT-P20) می تواند به افرادی که دچار درد مزمن هستند کمک کند.

با این که شواهد کمی وجود دارد که نشان می دهد CBT-I به افرادی که درد مزمن دارد کمک می کند اما به نظر می رسد که این روش درمانی می تواند به فرد کمک کند تا از شر فاجعه سازی خلاص شود.

اگر می خواهید این چرخه منفی را از بین ببرید باید تمام مشکلات را پشت در بگذارید و سپس وارد خانه شوید. چرا که اتاق خواب شما باید یک پناهگاه آرام باشد و شما بتوانید به آرامش دست یابید و مشکلی برای رابطه شما ایجاد نشود.

پیشنهاد می شود تا شب را خنک، ساکت و تاریک نگه دارید تا بتوانید از خواب خوبی برخوردار شوید و حتما در ساعت معینی وارد رختخواب شوید تا صبح نیز در ساعت معینی از خواب بیدار شوید و بتوانید به فعالیت های روزانه تان بپردازید. به همین دلیل اگر بتوانید یک برنامه روتین برای قبل از خواب خودتان داشته باشید می توانید از کیفیت بالای خواب برخوردار شوید.

به عنوان مثال قبل از خواب مسواک بزنید، دوش بگیرید، یک کتاب بخوانید و سپس لامپ ها را خاموش کنید و به خواب بروید.

یکی از مواردی که لازم است به آن اشاره شود این است که اگر هنگام خواب متوجه شدید که دچار نشخوار فکری می شوید و نمی توانید به راحتی بخوابید نباید در رختخواب بمانید. چرا که این کار باعث می شود تا جای خواب شما به مکانی تبدیل شود که شما را به یاد نخوابیدن بیندازد.

برای این کار باید از تخت خود خارج شوید و به اتاق دیگری بروید و مدتی حواستان را پرت کنید و زمانی که احساس خواب آلودگی کردید به رختخواب خودتان برگردید و دوباره سعی کنید بخوابید و اگر این مشکل ادامه داشت باید با یک متخصص سلامت روان صحبت کنید.

استفاده از راه حل های کوتاه مدت

شما با رعایت بهداشت خواب می توانید کاری کنید که در کوتاه مدت کیفیت خوابتان را بهبود بخشید. اگر می خواهید با درد مزمن به خواب آرامی دست یابید می توانید موفق شوید ولی باید بدانید که این کار یک شبه اتفاق نمی افتد و شما با انجام چند تکنیک ساده می توانید به این موفقیت دست یابید.

مصرف کافئین را کاهش دهید : هرگز در هنگام غروب نوشیدنی های کافئین دارد استفاده نکنید. به خصوص زمانی که نسبت به کافئین حساسیت بالایی دارید نباید آن را مصرف کنید و بهتر است آن را به طور کامل از رژیم غذایی خودتان حذف کنید.

در طول روز نخوابید : اگر در طول روز سعی کنید که کمتر بخوابید شب ها می توانید راحت تر به خواب بروید. به طور مثال اگر ظهرها ۲ ساعت بخوابید برای شب احتمالا نتوانید به راحتی بخواید.

ایجاد برنامه روتین برای شب : در بالا نیز به آن اشاره کردیم که اگر برای قبل از خواب خودتان برنامه ای داشته باشید می تواند به شما کمک کند تا راحت به خواب بروید و از کیفیت بالای خواب نیز بهره مند شوید. به عنوان مثال مسواک زدن، استحمام کردن و خواندن چند صفحه کتاب می تواند به شما کمک کند تا خواب آرامی داشته باشید.

استفاده از تکنیک تنفس عمیق : اگر تنفس عمیق را به خوبی بیاموزید می توانید در هر جایی به راحتی از آن استفاده کنید و به آرامش دست یابید.

برای کمر درد و یا زانو درد و سایر دردها چه کاری باید انجام دهیم ؟

اگر درد زانو و یا کمر دارید برای خواب به پشت بخوابید و یک بالش زیر زانوی خودتان قرار دهید و یا به پهلو بخوابید و بالشی را در بین زانوهایتان قرار دهید.

اگر دچار گردن درد هستید نیز به پشت بخوابید و یک بالش را صاف زیر سرتان قرار دهید و یا به پهلو بخوابید و بالشی را زیر گردنتان قرار دهید به طوری که بالاتر از زیر سرتان باشد تا بتوانید راحت بخوابید.

برای درد شانه و لگن نیز باید به هر سمتی که احساس درد نمی کنید بخوابید تا بتوانید خواب آرامی داشته باشید.

همچنین افرادی که درد سوزش سر دل دارند باید به پهلوی چپ بخوابند تا خروج اسید دردناک از معده به سختی خارج شود و فرد احساس درد نکند، همچنین می توانید با یک بالش نیمه بالایی بدن را کمی بالاتر ببرید تا به شما در این زمینه کمک کند.

راه حل های طولانی مدت برای درمان خوابیدن با ناراحتی

اگر درد شما به حدی است که شب ها نمی توانید به راحتی بخوابید باید از سایر روشهایی استفاده کنید که به شما کمک کند تا خواب راحت تری داشته باشید. به عنوان مثال کمر درد موضوعی است که بسیاری از افراد در طول عمرشان با آن دست و پنجه نرم می کنند.

درمان مشکلات مربوط به خواب

برای این مشکل می توانید یک تشک مناسب پیدا کنید که باعث می شود تا ناراحتی شما به طرز چشمگیر کاهش یابد. در شب عضلات پشت باید کمپرس شوند تا تنش کاهش یابد، اما اگر در زمان خواب کمر شما توسط یک تکیه گاه حمایت نشود باعث می شود تا عضلات پشت شما منقبض شود که در نتیجه شما دچار در خواهید شد.

به همین دلیل باید ستون فقرات را به طرز درستی در یک راستا قرار دهید. در این مورد استفاده از تشک های خیلی نرم و یا خیلی سفت باعث می شود تا ستون فقرات شما در حالت درستی قرار نگیرد و در شما ناراحتی ایجاد شود.

به یاد داشته باشید که تشک های مموری فوم این قابلیت را دارند که به شکل بدن شما منعطف شوند و از کمر شما در هر حالتی نگهداری کنند. عملکرد این گونه تشت ها به این شکل است که عضلات شما را در بر می گیرد و کمک می کند تا آرامش شوند و تمامی تنش ها را از بین می برند. اگر می خواهید از تشک های مموری فوم استفاده کنید باید بدانید که این موضوع به فرم بدن و سبک خواب شما بستگی دارد.

با توجه به مواردی که در این مقاله گفته شد اگر همچنان مشکل شما برطرف نشد لازم است تا با پزشک خودتان مشورت کنید تا داروهایتان را تغییر دهید و از سایر گزینه های درمانی مانند فیزیوتراپی استفاده کنید و اگر علاوه بر درد جسمی دچار مشکلات روانی هم هستید باید به یک روانپزشک و یا روانشناس هم مراجعه کنید.

نتیجه گیری

این که افراد دردها را احساس می کنند در تمامی اشخاص متفاوت است و عوامل بسیاری بر این موضوع تاثیر می گذارد.

به عنوان مثال سلامت روان افراد از شخصی به شخصی دیگر متفاوت است. اما به یاد داشته باشید که این مسائل دال بر واقعی نبودن درد نیست بلکه عوامل متعددی باعث می شود تا آستانه درد در شما افزایش و یا کاهش یابد.

در رابطه با موضوعی که در این مقاله گفتگو کردیم باید بیان شود، افرادی که دچار درد مزمن هستند می دانند که اگر شب ها نتوانید خواب خوبی داشته باشید در چه عذابی هستید. در سال ۲۰۱۵ بنیاد ملی خواب تحقیقی را انجام داد و مشخص شد که از هر ۵ آمریکایی یک نفر از درد مزمن رنج می برد و یک نفر هم دچار اختلالات خواب است.

به همین دلیل می توانیم بگوییم که بین خواب و ناراحتی رابطه ای دو طرفه برقرار است. چرا که بسیاری از افرادی که دچار درد هستند بیان می کنند که وقتی خواب خوبی دارند دردشان نیز کاهش پیدا می کند. بنابراین باید به یاد داشته باشید که اگر دچار درد مزمن هستید حتما به خواب خودتان اهمیت دهید تا بتوانید از زندگی خودتان لذت ببرید.

دسته‌بندی‌ها