دلایل فراموشی رویاها و بررسی تخصصی اختلالات خواب در انسان

دلایل فراموشی رویاها و بررسی تخصصی اختلالات خواب در انسان

رویاها بسیار پیچیده هستند و محققان بسیاری بر روی خواب مطالعات زیادی را انجام داده اند، اما موضوعی که شاید سوال خیلی از افراد باشد این است که چرا بعضی وقت ها از خواب بیدار می شویم رویاهایمان را فراموش می کنیم؟ ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان دلایل فراموشی رویاها و بررسی تخصصی اختلالات خواب در انسان را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم. پس اگر علاقه مند به بررسی خواب و رویا هستید تا انتهای مقاله دلایل فراموشی رویاها با گروه برنا اندیشان همراه باشید.

دلایل فراموشی رویاها و بررسی تخصصی اختلالات خواب در انسان

در مورد دلایل فراموشی رویاها باید بگوییم که فراوانی یادآوری خواب ممکن است در مقاطعی از زندگی فرد متفاوت باشد یا حتی کمرنگ شود و زمانی که فرد از خواب بیدار می شود چیزی از خوابش را به یاد نیاورد.

چرا وقتی بیدار می شوم نمی توانم رویاهایم را به یاد بیاورم؟

اگر صبح از خواب بیدار می شوید و ناامید شده اید و هیچ رویایی را که یک شب خواب دیده اید به یاد نمی آورید ممکن است سوال کنید: چرا رویاهایم را به یاد نمی آورم؟ درباره ماهیت رویاها ، ارتباط رویاهای زنده با خواب حرکت سریع چشم (REM) ، الگوی خواب طبیعی و الگوی خواب دیدن ، محرک های یادآوری خواب مانند آپنه خواب درمان نشده و اینکه چگونه یاد می گیرید تا بهتر رویاهای خود را به یاد بیاورید به شما آموزش خواهیم داد.

رویا چیست؟

فراوانی یادآوری خواب ممکن است در مقاطعی از زندگی فرد متفاوت باشد یا حتی کمرنگ شود. رویا مجموعه ای از افکار ، تصاویر یا احساساتی است که در هنگام خواب در ذهن ایجاد می شود این عملکرد مغز است. رویا ممکن است هنگامی رخ دهد که مناطق خاصی از مغز از طریق الگوهای الکتریکی توالی و فعالیت شیمیایی فعال می شوند.

رویاهای زنده – مانند فیلمی که به عنوان بازیگر با شما اتفاق می افتد با خواب سریع حرکت چشم (REM) همراه است. این حالت خواب اولین بار توسط ویلیام دمنت ، دکترای پزشکی ، پدر پزشکی خواب کشف شد.

REM با فعالیت شدید در مغز مرتبط است در حقیقت مغز به همان اندازه که در هنگام بیداری استفاده می کند از انرژی (و گلوکز) در REM استفاده می کند.

عضلات کنترل کننده چشم و دیافراگمی که وظیفه تنفس را بر عهده دارد فعال هستند. عضلات اصلی اسکلتی بدن در این حالت فلج می شوند. این از وقوع رویا جلوگیری می کند (و ناهنجاری های تنظیم شده آن هم برای فلج خواب و هم برای اختلال رفتار خواب REM).برای مطالعه بیشتر به مقاله اختلال رفتاری حرکت سریع چشم مراجعه نمایید.

هدف دقیق خواب دیدن هنوز مورد بررسی قرار می گیرد به نظر می رسد نقش مهمی در تحکیم حافظه ، از جمله از بین بردن تجربیات بی ربط روزانه دارد همچنین برای یادگیری و حل مسئله مهم است.

تجربه خواب های تکه تکه در خواب غیر REM امکان پذیر است. این شامل مراحل سبک تر خواب (مرحله 1 و مرحله 2) و خواب موج آرام (مرحله 3 نامیده می شود) است.

اعتقاد بر این است که محتوای رویایی غیر REM ساده تر است این ممکن است رویای یک تصویر ، یک ایده یا یک مفهوم باشد که ایستا تر باشد اگر رویاهای مربوط به REM یک فیلم باشد رویاهای غیر REM ممکن است به یک عکس تشبیه شود.

ماهیت رویاها و معنای خاص آنها مورد علاقه هزاره ها بوده است. زیگموند فروید ، متخصص مغز و اعصاب و بنیانگذار روانپزشکی ، موضوع را در کار اصلی خود از سال 1900 تحت عنوان “تعبیر خواب” کاوش کرد بهتر است تفکر و استخراج معنا به عنوان یک تمرین شخصی محفوظ باشد.

خواب انسان چه ویژگی هایی دارد؟

دلایل فراموشی رویاها

الگوهای عادی رویا

خواب دیدن طبیعی است اما یادآوری رویاهایی که رخ می دهد امری عادی است. حالت رویایی را می توان با اندازه گیری های انجام شده به عنوان بخشی از پلی سونوگرافی تشخیصی از جمله ضبط موارد زیر تشخیص داد:

  • الکتروانسفالوگرام (EEG)
  • الکترو اکولوگرام (EOG)
  • الکترومیوگرام (EMG)
  • علائم گویای خواب REM شامل مغز فعال حرکات سریع چشم و از دست دادن تن عضله است

خواب REM در طول شب با فواصل زمانی رخ می دهد. اولین دوره REM ممکن است 90 تا 120 دقیقه از شب باشد اگر زود اتفاق بیفتد در کمتر از 15 دقیقه این ممکن است نشانه نارکولپسی باشد. دوره های REM نسبت به صبح طولانی تر می شوند. در نتیجه ، یک سوم آخر شب ممکن است بیشتر شامل خواب REM باشد صبح بیدار شدن از آخرین دوره REM معمول است.

فقط به دلیل اینکه آنها به یاد نمی آیند رویاهای مرتبط با خواب REM احتمالاً هنوز هم وجود دارند. ممکن است تنوع شب به شب و در طول عمر وجود داشته باشد.

چرا ممکن است رویاها فراموش شوند؟

چند توضیح ممکن برای خواب وجود دارد که نمی توان آنها را به خاطر سپرد. برخی از این دلایل عبارتند از:

خواب REM کمتر باشد

اول ، این امکان وجود دارد که خواب REM اتفاق نیفتد (یا حداقل به اندازه طبیعی رخ ندهد). داروها ممکن است خواب REM را سرکوب کنند به طور خاص به نظر می رسد که داروهای ضد افسردگی با تأخیر در شروع یا کاهش میزان خواب REM تأثیر مهمی دارند.

اگر خواب REM در حال وقوع است ممکن است رویاهای زنده ای که با آن مرتبط هستند به یاد نیایند. اگر از خواب REM به حالت دیگری از خواب (اغلب مرحله 1 یا مرحله 2) انتقال یابد قبل از بهبود آگاهی ممکن است رویاها فراموش شوند.

رویاها اغلب با بیدار شدن از بین می روند

به عنوان یک قاعده کلی ، رویاها پس از بیدار شدن به سرعت محو می شوند. سیگنال های الکتریکی و امضاهای شیمیایی که تجربه رویا را تشکیل می دهند ممکن است در اثر بیداری ناپدید شوند، مانند پیامی که روی آینه مه آلود نوشته شده و با تبخیر بخار از بین می رود. بعداً در طول روز می توان عناصر رویا را به یاد آورد که شاید ناشی از تجربه ای باشد که همان منطقه از مغز را ایجاد کند که رویا را یک شبه ایجاد می کند.

رویاهای خاص به یاد ماندنی ممکن است تصوراتی را ایجاد کنند که برای دهه ها ادامه دارد. بازگویی خواب برای شخص دیگر ممکن است به تثبیت حافظه کمک کند. رویاها (یا کابوس ها) که با احساسات شدیدی از جمله ترس همراه هستند نیز ممکن است در ذهن بمانند. آمیگدالا ناحیه ای از مغز است که ممکن است به فریاد این رویاهای پر از احساس کمک کند.

اگر حالت خواب REM شما چند پاره شود به احتمال زیاد رویاها به خاطر سپرده می شوند. ساعت های زنگ دار به طور مشهوری خواب REM را تا صبح قطع می کنند ممکن است دوباره بخوابید و به طور مکرر همان تجربه رویایی را دوباره وارد کنید.

اختلالات خواب

اختلالات خواب ممکن است یادآوری روی خواب را تحت تأثیر قرار دهد. آپنه انسدادی درمان نشده نیز می تواند منجر به تکه تکه شدن خواب REM شود زیرا اختلال در تنفس به دلیل شل شدن عضلات مجاری تنفسی رخ می دهد. برای برخی این ممکن است منجر به افزایش یادآوری خواب شود (از جمله خواب غرق شدن یا خفگی).

آپنه خواب ممکن است به همین ترتیب منجر به محرومیت از خواب REM شود و درمان موثر CPAP ممکن است باعث برگشت عمیق خواب REM شود. افراد مبتلا به نارکولپسی نیز دچار انتقال ناگهانی خواب می شوند که به یادآمدن در خواب ، توهمات مربوط به خواب و فلج خواب منجر می شود. عادت های بد خواب ، استرس و شرایط روحی روانی نیز ممکن است باعث تکه تکه شدن خواب و افزایش رویا و یادآوری شود.

چگونه رویاها را بهتر به خاطر بسپاریم؟

اگر شما به بهبود یادآوری رویای خود علاقه دارید یک تغییر ساده را در نظر بگیرید: یک دفترچه رویا داشته باشید با نگه داشتن قلم و دفتر یادداشت روی تخت خواب کنار تخت ، ثبت سریع رویاها بلافاصله پس از بیدار شدن ، قبل از اینکه فرصت کم رنگ شدن داشته باشند آسان می شود.

نوشتن رویای شما ممکن است باعث بهبود یادآوری رویا شود اگر نت های نوشتاری را بتوان بعداً صبح تفسیر کرد ممکن است در معنای رویاهای خود تأمل کنید.

سخن پایانی

رویاها بخشی جذاب از خواب هستند اگرچه ممکن است با یادآوری رویاها احساس پریشانی کنید اما مطمئن باشید که این حالت خواب هنوز هم وجود دارد.

منافع حاصل از پردازش حافظه تا یادگیری و حل مسئله احتمالاً دقیقاً در زیر سطح آگاهی است.هنگام خواب جهانی را تصور کنید که ممکن است باشد و ممکن است شب هنگام به سراغ شما بیاید.

دسته‌بندی‌ها