درمان اختلال مالش دوستی و تشخیص آن

درمان اختلال مالش دوستی و تشخیص آن

اختلال مالش دوستی که به آن دستمالی کردن هم گفته می شود در واقع یکی از اختلالات شایع از انواع اختلالات جنسی است که در آن فرد بیمار از راه غیر متعارف مالش دیگران به نیاز جنسی خودش پاسخ می دهد. بیشتر بانوان با همواره در مکان های شلوغ و یا مکان های خلوت با این مشکل روبرو هستند که افرادی خودشان را به بدن آنها می مالند و پس از غافلگیری سریع از آنجا فرار می کنند.

انحراف جنسی مالش دوستی در تمامی فرهنگ ها وجود دارد و انجام چنین کاری جرم تلقی شده و در صورت مشاهده فرد مجازات خواهد شد. به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد لازم است تا به افراد مختلف و کودکان به خوبی آموزش داده شود که بتوانند با این اختلال برخورد کنند و از آسیب های ناشی از آن جلوگیری شود.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان درمان اختلال مالش دوستی و تشخیص آن را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی روانشناسی قرار دهیم.

آشنایی با اختلال مالش دوستی

اختلال تن مالی که به آن اختلال مالش دوستی یا دستمالی کردن هم گفته می شود نوعی از انحراف است که فرد مبتلا به آن از طریق مالیدن خود به خصوص آلت تناسلی اش به افراد دیگر به لذت جنسی دست پیدا می کند. انجام چنین کاری معمولا در مکان های شلوغ رخ می دهد، به شکلی که در اتوبوس ها و یا متروها که جا بسیار کم است و جمعیت زیادی وارد آن میشوند این افراد از فرصت استفاده می کنند و جوری کارشان را نشان می دهند که سایر افراد متوجه نشوند. پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اعتیاد جنسی را بخوانید.

درمان اختلال مالش دوستی

زمانی که فردی مورد مالش دوستی قرار می گیرد در واقع قربانی مالش دوستی است. فردی که به اختلال مالش دوستی مبتلا است همواره تمایل دارد تا در مکان های شلوغ قرار بگیرد و از این که می تواند بدنش را به دیگران بمالد احساس لذت می کند. انجام این کار هم بر روی بزرگسالان و هم بر روی کودکان انجام می شود که می تواند آسیب های روانی بسیاری را با خود به همراه داشته باشد.

توصیف اختلال دستمالی کردن

فرد مبتلا به مالش دوستی در واقع تمایل دارد تا نواحی جنسی بدن دیگران را دستمالی کند. معمولا هم این کار را در جاهایی انجام می دهد که بسیار شلوغ باشد تا فرد قربانی نتواند فرار کند و او کارش را انجام دهد. به عنوان مثال ممکن است فرد در مکان هایی مانند فروشگاه های بزرگ و شلوغ دست به انجام چنین کاری بزند و خیلی سریع از موقعیت فرار کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش درمان انحرافات جنسی


فردی که به اختلال مالش دوستی همراه است در حین انجام عمل مالیدن تصور می کند که با فرد قربانی در حال انجام یک رابطه جنسی گسترده و همراه با توجه زیاد است. زمانی هم که فرد عمل مالیدن را انجام می دهد برای آنکه گرفتار مشکلات قانونی نشود خیلی سریع از موقعیت فرار می کند. نکته ای که باید به آن توجه کنیم این است که ممکن است فرد مبتلا به اختلال مالش دوستی دچار اختلال سادیسم یا اختلال نمایشگری جنسی هم باشد.

دلایل اختلال مالش دوستی

در این که چرا یک فرد دچار اختلال مالش دوستی یا همان تن مالی است هنوز به طور دقیق اطلاعاتی در دست نیست که چرا او دچار چنین وضعی شده است. ولی می توان بیان نمود که از ترکیب عوامل مختلف روانشناختی و سایر تجارب گذشته فرد می تواند چنین مشکلی ایجاد شود.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان چشم چرانی را مطالعه نمایید.

به طور گسترده این اختلال به دلیل بروز مشکلاتی از جمله اختلالات جنسی در دوران کودکی و مورد آزار قرار گرفتن جنسی و تجاوز جنسی ایجاد می شود. به طوری که فرد مورد آزار روحی و جنسی قرار می گیرد و به شدت تحقیر می شود و حتی گاهی ممکن است والدین چنین برخوردهایی را با کودک داشته باشند و موجب شوند تا فرد دچار اختلالات روانی و رفتار شود.

تشخیص و درمان اختلال مالش دوستی

همچنین باید اشاره شود زمانی که فرد به شریک جنسی دسترسی نداشته باشد و نتواند رابطه جنسی سالمی را تجربه کند یا از رفتارهای اشتباه والدینش الگوبرداری کند نیز می تواند دچار چنین انحرافاتی شود.همچنین لازم است تا اشاره شود که افراد مبتلا به اختلال مالش دوستی به شدت منفعل و منزوی هستند.

اختلال مالش دوستی چه نشانه هایی دارد؟

فردی که به اختلال مالش دوستی دچار است همواره دوست دارد تا نواحی جنسی فرد قربانی که از انجام این کار ناراضی است را لمس کند و از انجام این کار به لذت جنسی برسد. در واقع فردی که به اختلال مالش دوستی مبتلاست تصورات و تخیلات ذهنی اش را عملی می کند. انجام مالش دوستی مانند سایر اختلالات جنسی موجب می شود تا فرد دچار مشکلات روانی شده و عملکرد وی به شدت آسیب ببیند و همچنین در روابطش با مشکلات فراوانی روبرو شود. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان اختلال پارافیلیا را مطالعه کنید.

نگاهی به شیوع اختلال مالش دوستی

نکته بسیار مهمی که در رابطه با اختلال تن مالی باید به آن اشاره شود این است که اختلال مالش دوستی یا دستمالی کردن در بین مران شیوع بیشتری دارد و همواره زمان قربانی این اختلال هستند.

افراد سنین ۱۵ الی ۲۵ سال احتمال بیشتری دارد که دچار اختلال مالش دوستی شوند و سپس در سایر سنین انجام چنین کاری را سرکوب کنند. همچنین باید بدانید که همواره افراد مبتلا به اختلال مالش دوستی فراری هستند و نمی خواهند توسط قانون دستگیر شوند، به همین دلیل آمار دقیقی از افراد مبتلا به این اختلال در دست نیست.

نشانه های اختلال مالش دوستی یا تن مالی

تشخیص و درمان اختلال مالش دوستی

همانطور که گفته شد اغلب افرادی که دچار اختلال مالش دوستی هستند همواره از دست قانون فرار می کنند و نمی خواهند توسط پلیس دستگیر شوند، به همین دلیل هرگز خودشان برای درمان مراجعه نمی کنند. زیرا اکثر افرادی که به درمان روانی ارجاع داده می شوند اغلب از سمت دادگاه بوده و در رابطه با آنها حکم قضایی وجود دارد.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان سکس چت را بخوانید.

برای تشخیص درست اختلال مالش دوستی همواره باید یک متخصص روانشناس وجود داشته باشد که بتواند علایم و نشانه ها را به درستی تشخیص دهد. معمولا زمانی فرایند درمان اختلال مالش دوستی آغاز می شود که فرد مبتلا به این اختلال خودش بپذیرد که دچار چنین مشکلی است و سپس از طریق مشاوره جنسی و سایر روش های موجود درمانی فرایند مشاوره و درمان آغاز می شود.

بهترین روش درمانی که برای اختلال مالش دوستی به کار میرود، رفتاردرمانی است که در آن به فرد مبتلا به اختلال تن مالی آموزش داده می شود تا بتواند تکانه های جنسی اش را کنترل کند و آنها را به دنیای واقعی منتقل نکند. گاهی اوقات ممکن است روانپزشک تشخیص دهد که از روش درمان زیستی استفاده شود و هورمون هایی به فرد مبتلا تزریق شود که میل جنسی را در او کاهش دهد و فرد گرفتار چنین مشکلاتی نشود.

دسته‌بندی‌ها