درمان اختلال چشم چرانی یا تماشاگری جنسی

درمان اختلال چشم چرانی یا تماشاگری جنسی

آیا با اختلال چشم چرانی یا همان تماشاگری جنسی آشنا هستید؟ شاید تا به حال اصلا نمی دانستیم که چشم چرانی هم می تواند یک اختلال باشد. با توجه به ملاک های تشخیصی کتاب DSM مشخص گردیده که تماشاگری جنسی ملاک ها و معیارهای خاص خودش را دارد و اگر فردی چنین نشانه هایی را داشته باشد به این معنی است که او اختلال چشم چرانی دارد.

در این قسمت از مجله برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان روش های درمان اختلال چشم چرانی یا تماشاگری جنسی را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم.

تعریف چشم چرانی

به صورت کلی چشم چرانی که به عنوان تماشاگری جنسی هم شناخته می شود عبارت است از تمایل و گرایش به دید زدن افراد بدون اجازه، به طوری که فرد در حال تعویض لباس است و یا با همسرش در حال فعالیت جنسی است. به عبارت دیگر در اختلال تماشاگری جنسی علاقه فرد بیشتر به سمت تماشا کردن معطوف است. برای مطالعه بیشتر مقاله ترک خودارضایی را مطالعه کنید.

نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که اگر از اصطلاح چشم چرانی استفاده می کنیم به این خاطر است که تماشاگری جنسی در واقع نوع شدیدی از چشم چرانی است و در این خصوص دچار مشکل نشوید.

چرا که برخی از افراد در سر خیابان به صورت گذری دیگران را دید میزنند ولی دارای اختلال نیستند و مانند افراد تماشاگر جنسی بدون اجازه به حریم خصوصی دیگران تجاوز نمی کنند و به این شکل نیست که بخواهند دیگران را در حال انجام فعالیت های شخصی دید بزنند.

اختلال چشم چرانی چیست؟

به عنوان مثال ممکن است شما در اطراف خانه تان با اشخاصی روبرو شده اید که مدام پرسه می زنند و شما مچ آنها را گرفته اید و با اینکه قصد دزدی ندارند چرا چنین کاری را انجام می دهند؟ در اینجاست که باید بگوییم این افراد دچار اختلال چشم چرانی هستند و میخواهند موقعیتی پیدا کنند تا دیگران را دید بزنند و از این طریق به تحریک جنسی دست یابند.

شخصی که چنین کاری را انجام می دهد، یعنی افراد را دید می زند به عنوان چشم چران یا همان تماشاگر جنسی شناخته می شود. نکته ای که در این اختلال باید به آن اشاره شود این است که فرد چشم چران بدون اجازه در حال دید زدن دیگران است و فردی که تماشا می شود هیچ اطلاعی از این واقعه ندارد و نمی داند که فردی در حال تماشای اوست.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان انحرافات جنسی


همچنین فردی که مورد تماشا قرار می گیرد معمولا در خانه و حریم شخصی خودش است و در حال انجام کارهای شخصی است که فرد تماشاگر جنسی او را دید می زند.

بیشتر این افراد در محل هایی مانند اطراف خانه ها، دستشویی های عمومی، پشت پنجره ها و درها سعی می کنند تا به گونه ای اشخاص دیگر را دید بزنند.

این افراد از دیدن فعالیت های جنسی دیگران لذت می برند و معمولا هرگز به فرد قربانی نزدیک نمی شوند و قصد ندارند تا با او رابطه جنسی برقرار کنند. به همین دلیل افراد چشم چران خطرناک نبوده و فقط از طریق دید زدن دیگران به تحریک و برانگیختگی می رسند. به این صورت که ابتدا شروع به دید زدن افراد می کند و سپس با افکار و خیالات خودش شروع به خودارضایی می کند.

چه زمانی چشم چرانی یا تماشاگری جنسی یک اختلال است؟

به صورت کلی تماشاگری جنسی که به آن چشم چرانی هم گفته می شود شامل علاقه فرد به دید زدن دیگران در حال انجام کارهای خصوصی است. ولی برخی اوقات ممکن است فرد در تصور خودش به خیالبافی بپردازد. مثلا فکر می کند که از دور در حال تماشای دیگران است و در این حالت دست به خودارضایی می زند. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان فوت فتیش را بخوانید.

همچنین باید اشاره شود که چشم چرانی گاهی اوقات می تواند به عنوان اختلالات پارافیلیک یا همان انحرافات جنسی هم شناخته شود. به عنوان مثال زمانی که فرد تخیلات یا تمایلات جنسی تنش زا دارد که این تخیلات می تواند شامل اشیا، کودکان و یا بزرگسالان ناراضی باشد.

شروع اختلال تماشاگری جنسی

اختلال چشم چرانی معمولا از سنین پایین شروع می شود و رفتارهایی مشابه اختلال تماشاگری جنسی در بزرگسالی در فرد مشاهده می شود و با ادامه این رفتارها ممکن است فرد با مشکلات قانونی روبرو شود. به عنوان مثال ممکن است در اطراف خانه پرسه بزنند و چون نمی توانند رفتارشان را کنترل کنند در حین تماشاگری دستگیر می شوند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مشاوره جنسی را مطالعه کنید.

البته این افراد چون دچار اختلال روانی هستند حتی بعد از آزادی باز هم به کارشان ادامه می دهند. همانطور که گفته شد افرادی که اختلال چشم چرانی دارند فقط به صورت مخفیانه دیگران را دید میزنند و با دیدن افراد به لذت میرسند، در حالی که افراد سادیسمی از طریق آزار دیگران به لذت میرسند و به صورت مستقیم افراد را اذیت می کنند.

آشنایی با نشانه های اختلال تماشاگری جنسی

اگر شما چنین فکری دارید که دیگران را در حال انجام کارهای شخصی و خصوصی مانند تعویض لباس یا انجام فعالیت های جنسی دید بزنید و به تحریک برسید احتمالات تا حدودی گرایش های مربوط به اختلال چشم چرانی را دارید.

آشنایی با اختلال تماشاگری جنسی

البته اگر این گرایش ها در شما به حدی باشد که نتوانید آن را کنترل کنید می توان گفت که اختلال چشم چرانی شما مشکل ساز است و شما قادر به کنترل این تکانه در خودتان نیستید. به این صورت که هر زمانی موقعیتش را پیدا کنید بدون داشتن اجازه شروع به دید زدن دیگران می کنید و به تحریک جنسی یا برانگیختگی دست می یابید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی تربیت جنسی کودک


اگر نشانه های زیر در شما وجود دارد گواهی وجود اختلال را می دهد و این موضوع باید با دقت مورد بررسی قرار بگیرد.

  • به حریم خصوصی دیگران تجاوز می کنید و در حالی که فردی اطلاعی ندارد شما در موقعیتی قرار می گیرید که بتوانید او را دید بزنید.
  • در حالی که فرد اطلاع ندارد شما فعالیت های جنسی اش را مشاهده می کنید.
  • بدون داشتن اجازه فرد از او فیلم می گیرید یا از کارهای خصوصی اش عکس برداری می کنید.
  • به شکلی غیر قانونی وارد منطقه ای می شوید تا دیگران را دید بزنید.
  • زمانی که شرایط چشم چرانی برایتان مقدور نباشد دچار استرس و ناامیدی می شوید.
  • بعد از انجام تماشاگری جنسی دچار عذاب وجدان می شوید و احساس گناه می کنید.
  • شما فقط از طریق چشم چرانی به تحریک می رسید.
  • با این که انجام چشم چرانی برای شما مضر است ولی نمی توانید در برابر آن مقاومت کنید.

آشنایی با شیوع اختلال تماشاگری جنسی

با این که انحرافات جنسی اکثر در مردان مشاهده می شود ولی باید بدانیم که اختلال تماشاگری جنسی در زنان نیز رایج است. به طوری که بین زنان و مردان در افکار مربوط به تماشای جنسی تفاوتی وجود ندارد. تنها تفاوتی که وجود دارد این است که مردان این اختلال را در واقعیت پیاده می کنند و انجام فعالیت دید زدن در مردان بیشتر است.پیشنهاد می شود مقاله درمان اختلال پارافیلیا را بخوانید.

همچنین باید اشاره شود افرادی که اختلال تماشاگری جنسی دارند به صورت همزمان از اختلال نمایشگری جنسی هم رنج می برند. چرا که این افراد دچار آسیب بیشتر هستند و به دیگران آسیب روانی وارد می کنند و بیشتر از طبقات پایین اجتماعی و اقتصادی جامعه هستند.

روش های تشخیص اختلال تماشاگری جنسی

برای آنکه اختلال چشم چرانی را تشخیص دهیم لازم است از یک متخصص روانشناسی کمک بگیریم. چرا که او با دقت نشانه ها را مورد بررسی قرار می دهد و می تواند به تشخیص درستی دست یابد. در ادامه ملاکها و معیارهایی را به شما معرفی می کنیم که طبق نظر روانشناس یا روانپزشک اگر این علائم در فرد وجود داشته باشد تشخیص اختلال چشم چرانی داده می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان فتیش را مطالعه کنید.


پیشنهاد ویژه : کارگاه تخصصی درمان اختلالات جنسی


فرد تمایل شدیدی به دید زدن افراد دارد، به طوری که فرد در حال انجام کارهایی از جمله تعویض لباس، برهنه شدن و یا انجام فعالیت جنسی است. در این حالت فرد بدون داشتن اجازه شروع به دید زدن او می کند.

این گرایشات ۶ ماه در فرد وجود دارد.

وجود این نشانه های موجب می شود تا زندگی فرد دچار مشکل شود. به طوری که تمام جنبه های زندگی فرد از جمله فردی، شغلی و تحصیلی با مشکلاتی روبرو شود.

نکته بسیار مهمی که باید به آن دقت داشته باشیم این است که اختلال تماشاگری جنسی در کودکان و نوجوانان تشخیص داده نمی شود. چرا که وجود حس کنجکاوی در رابطه با فعالیت های جنسی بخشی از فرایند رشد بوده و به عنوان اختلال در نظر گرفته نمی شود.

دلایل ابتلا به اختلال تماشاگری جنسی

همانطور که بیان کردیم میل جنسی در افرادی که اختلال تماشاگری جنسی دارند متفاوت است و صرفا از طریق دید زدن دیگران به تحریک می رسند و اگر نتوانند این کار را انجام دهند به شدت تحت فشار قرار می گیرند.

روش های تشخیص اختلال چشم چرانی

در رابطه با دلیل ابتلا به اختلال چشم چرانی دقیقا اطلاعی وجود ندارد ولی احتمالا کودکانی که در دوران بچگی تحت شناخت های نادرست جنسی و تجارب نامناسب جنسی قرار گرفته اند گرفتار چنین اختلالی می شوند.برای مطالعه بیشتر مقاله درمان بردگی جنسی را مطالعه نمایید.

همچنین باید اشاره کرد که دانشمندان علوم رفتاری به این نتیجه رسیده اند که بین اختلال تماشاگری جنسی و اختلال وسواس جبری رابطه مستقیمی وجود دارد. چرا که اجبار به دید زدن و خودارضایی کردن در واقع نوعی از فکر و رفتار وسواسی است.

درمان اختلال چشم چرانی یا همان تماشاگری جنسی

درست همانند سایر اختلالات روانی، اختلال چشم چرانی هم قابل درمان است. البته باید در نظر داشته باشیم که خیلی زود برای درمان آن اقدام نماییم. زیرا که اگر فرد برای مدت زیادی به این اختلال دچار باشد فرایند درمان را با مشکل مواجه می کند.

همچنین باید به یاد داشته باشیم فردی که اختلال جنسی دارد خودش نمی تواند برای درمان مراجعه کند. چرا که به شدت از قضاوت شدن هراس دارد و نمی خواهد کسی بداند که او چنین اختلالی دارد.

اما فردی که اختلال تماشاگری جنسی دارد باید بداند که درمانگر قصد دارد تا به او کمک کند و اگر او مشکلش را با فردی متخصص در میان بگذارد هرگز مورد قضاوت و برچسب گذاری قرار نمی گیرد. چرا که برخی افراد تمام مشکلاتشان را با افرادی در میان می گذارند که هیچ تخصص نداشته و با شنیدن هر مشکلی فورا شروع به نصیحت شما می کنند که نه تنها مشکل را را درمان نمی کند بلکه باعث می شوند تا وجود مشکل در شما به ثبات برسد و مدت زمان بیشتری درگیر اختلال بمانید.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان مازوخیسم فکری را مطالعه نمایید.

بنابراین هرگز نباید مشکلات و اختلالات خودتان را با اشخاص غیر متخصص در میان بگذارید و صرفا برای درمان می بایست به یک روانشناس یا یک روانپزشک مراجعه فرمایید.

  • درمانگر به فرد بیمار کمک می کند تا بتواند بر مشکلش غلبه کند و موارد زیر در او درمان شود.
  • درمانگر کنترل تکانه را در فرد توسعه می دهد.
  • به او آموزش می دهد که برای تحریک و برانگیختگی از روش های سالم بهره ببرد.
  • الگوی افکار و باورهای منفی را از بین می برد.
  • موقعیت یا مکان هایی که باعث می شود تا فرد در آن شرایط دچار برانگیختگی می شود را شناسایی می کند.

همچنین شما می توانید با پیوستن به گروه های پشتیبانی و حمایتی به خودتان کمک کنید که با واقعیت روبرو شوید و بدانید که دیگران نیز در این زمینه دارای مشکلاتی هستند ولی می خواهند درمان شوند و شما در این مسیر تنها نیستید و با کمک به یکدیگر خواهید توانست تا بر اختلال چشم چرانی غلبه کنید.

شرکت در گروه های حمایتی موجب می شود تا فرد به این باور برسد که شخصی قصد ندارد او را قضاوت کند و با به کارگیری متدهای درمانی نوین شرایط درمان برای افراد گروه فراهم می شود.


پیشنهاد ویژه : درمان اختلالات جنسی با رویکرد تحلیلی


برای درمان اختلال تماشاگری جنسی روش های متفاوتی وجود دارد. به عنوان مثال از درمان های روانکاوی، گروه درمانی و شوک درمانی استفاده می شود.

روانکاوی

اگر با متد روانکاوی آشنا باشید می دانید که متخصص در این روش تلاش می کند تا ریشه اختلال را در فرد شناسایی کرده و سپس آن را درمان کند. در روش روانکاوی همواره نتایجی به دست آمده که نشان می دهد ریشه وجود اختلال به دلیل وجود تجربیات نامناسب در دوران کودکی بوده است. روانکاو سعی می کند تا با شناخت دلایل تاثیر آن را کاهش داده و سپس نگرش مراجع را به این اختلال تغییر دهید.

روش های درمان اختلال تماشاگری جنسی

شوک درمانی

همانطور که از نام این روش درمانی مشخص است، از طریق قرار دادن الکترودهایی بر قسمت هایی از سر جریان برق را وارد بخش هایی از مغز می کنند تا بتوانند به فرد کمک کنند که از شر اختلال رها شود ولی هنوز در خصوص تاثیر روش الکتروشوک نتایج مفیدی به دست نیامده است. همچنین باید اشاره شود که استفاده از این روش موجب ایجاد گیجی در فرد می شود.

سایر روش های درمانی

در برخی موارد نیز برای درمان اختلال تماشاگری جنسی از داروهای ضد افسردگی و ضد روان پریشی استفاده می شود. همچنین با توجه به ارتباطی که بین اختلال چشم چرانی اختلال وسواس جبری وجود دارد، درمان های مختص وسواس برای این اختلال نیز مفید می باشد.

نتیجه گیری

همانطور که بیان کردیم اختلال تماشاگری جنسی یا همان چشم چرانی به شرایطی گفته می شود که در آن فرد بدون داشتن هیچ اجازه ای شروع به دید زدن سایرین می کند. به شکلی که موقعیتی را شناسایی می کند و با قرارگیری در آن مکان فعالیت های خصوصی دیگران را مشاهده می کند.

به عنوان مثال ممکن است فرد بخواهد به حمام برود و در حال درآوردن لباس هایش است و با یا همسرش در اتاق خواب مشغول فعالیت های جنسی هستند. به یاد داشته باشید که اگر شما نیز چنین گرایشاتی داشته باشید و بخواهید دیگران را دید بزنید به این معناست که شما هم اختلال چشم چرانی دارید و لازم است برای درمان به یک درمانگر متخصص مراجعه فرمایید.

چرا که همواره انجام چنین کارهایی موجب ایجاد مشکلات قانونی برای افراد می شود. پس بهتر است به جای آنکه ارگان نظامی که غیر مربوط است فرد را دستگیر کند، به جای آن فرد به یک درمانگر مراجعه کند و فرایند درمان را آغاز کند تا در زندگی دچار مشکلات قانونی نشود.

فردی که چشم چران است تمایل شدیدی به دید زدن افراد دارد. به طور که یا فرد در حال تعویض لباس است یا با همسرش در حال انجام فعالیت جنسی است. اختلال چشم چرانی به حدی است که تمام عملکردهای فرد را تحت تاثیر قرار می دهد و زندگی روزمره اش را با مشکلاتی مواجه می کند. فردی که اختلال تماشاگری جنسی دارد در تصور خودش تجسم می کند که در حال انجام رابطه جنسی با فردی است که او را دید می زند و با این افکار خودارضایی می کند.

اختلال چشم چرانی مانند سایر انحرافات جنسی قابل درمان است و فرد درمانگر بعد از تشخیص اختلال متد درمانی را مشخص می کند و سپس فرایند درمان را آغاز می کند.

در پاسخ به این سوال باید بیان شود که در تمامی کشورها این اختلال جرم محسوب می شود و کسی اجازه ندارد بدون داشتن اجازه از فردی فیلم یا عکس بگیرد و بر اساس قوانین کشور مجازاتی هم برایش در نظر گرفته می شود.

دسته‌بندی‌ها