ترس از رابطه جنسی یا ژنوفوبیا چیست؟

ترس از رابطه جنسی یا ژنوفوبیا چیست؟

ترس از رابطه جنسی تحت عنوان ژنوفوبیا هم شناخته می شود که به روش های مختلفی قابل درمان است. فردی که دچار ترس از رابطه جنسی باشد از ازدواج کردن به شدت هراس دارد و نمی خواهد وارد زندگی مشترک شود. از نظر لغوی ژنوفوبیا به معنای ترس از صمیمیت هم می باشد. شایان ذکر است که برخی از افرادی که دچار ترس از رابطه جنسی هستند حتی از فکر کردن به رابطه جنسی نیز هراس دارند.اگر به علم روانشناسی علاقه دارید پیشنهاد می شود تا به کارگاه های روانشناسی مراجعه نمایید.

با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد تصمیم داریم تا در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان به صورت کامل ژنوفوبیا را مورد بررسی قرار دهیم و ابعاد مختلف ترس از رابطه جنسی را مورد بررسی قرار دهیم. پس اگر شما علاقه دارید تا با روش های درمان ژنوفوبیا آشنا شوید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

ترس از رابطه جنسی یا ژنوفوبیا چیست؟

همانطور که گفته شد ژنوفوبیا یا همان ترس از رابطه جنسی و صمیمیت نوعی ترس یا فوبیا است که به واسطه آن، فرد به شدت از برقراری رابطه جنسی ترس دارد. باید اشاره شود که وقتی از ژنوفوبیا صحبت می کنیم به این معناست که فرد از برقراری رابطه جنسی به شدت هراس دارد و این ترس حتی از بیزاری و نفرت نیز بیشتر است.

لازم به ذکر است که ترس از رابطه جنسی نوعی بیماری و اختلال محسوب می شود و اگر فردی گرفتار ژنوفوبیا باشد در هنگام برقراری رابطه جنسی می تواند دچار وحشت و ترس فراوان شود. گاهی اوقات پیش می آید که فرد حتی از فکر کردن در مورد رابطه جنسی نیز می ترسد و اگر در ذهنش به این موضوع فکر کند به شدت دچار ترس و ناراحتی می شود.

فردی که از دچار ترس از رابطه جنسی یا همان ژنوفوبیا است از هر گونه عمل جنسی و آمیزش جنسی گریزان است. تحقیقات زیادی که در این باره انجام شده است نشان می دهد که اختلال ژنوفوبیا بیشتر در زنان وجود دارد و اغلب آنها گرفتار مشکلات جنسی هستند. در ادامه به مواردی اشاره می شود که ممکن است همزمان با ژنوفوبیا رخ دهد.

  • ترس از ابتلا به ویروس یا بیماری که به آن نوسوفوبیا هم گفته می شود.
  • ترس از برهنگی یا حتی دیدن بدن لخت و برهنه دیگران که به آن جیمینوفوبیا گفته می شود.
  • ترس از جنس مخالف که تحت عنوان هتروفوبیا شناخته می شود.
  • ترس از انجام دخول که به آن کویتوفوبیا گفته می شود.
  • ترس از دست دادن به دیگران یا ترس از لمس کردن که به آن هافوبیا گفته می شود.
  • ترس از بارداری و زایمان که تحت عنوان توکوفوبیا شناخته می شود.

شایان ذکر است که برخی از افراد حتی از صمیمیت و نزدیکی عاطفی هم ترس و هراس دارند که همین موضوع می تواند زمینه ساز ژنوفوبیا یا همان ترس از رابطه جنسی باشد.

ترس از رابطه جنسی چه نشانه هایی دارد؟

همانطور که می دانید فوبیا یعنی ترس بسیار شدید از یک شی یا موقعیت که آن ترس هیچ هماهنگی خاصی با آن موضوع ندارد. به طور مثال انسان های عادی از گربه نمی ترسند، اما فردی که دچار فوبیای گربه است هنگامی که با این حیوان برخورد می کند به شدت دچار اضطراب و ترس می شود و نمی تواند خودش را کنترل کند.

ترس از رابطه جنسی چه نشانه هایی دارد؟

زمانی که فرد با موقعیت ترسناک مواجه می شود از نظر احساسی و رفتاری دچار تنش می شود و همین موارد به طور چشمگیری بر روی عملکردش تاثیر می گذارند. افرادی که دچار ترس و فوبیا هستند در هنگام روبرو شدن با موقعیت ترسناک نشانه های زیر را از خودشان نشان می دهند.

  • احساس ترس و اضطراب بسیار شدید که به صورت ناگهانی بر فرد وارد می شود.
  • ترس برای فرد بسیار شدید و فوری است و حتی غیر معقول شناخته می شود.
  • فرد توانایی غلبه بر ترس و اضطراب را ندارد.
  • تا زمانی که محرک ترسناک وجود داشته باشد نشانه های ترس افزایش پیدا می کند.
  • فرد همواره از روبرو شدن با محرک هراسناک دوری می کند و نمی خواهد با آن مواجه شود.
  • نشانه ها و علائم فیزیکی مانند سرگیجه، تهوع، تپش قلب، تنگی نفس، عرق کردن و … در هنگام مواجه با موقعیت اضطراب زا در فرد آشکار می شود.

تمام مواردی که در قسمت بالا به آنها اشاره شد در مورد اختلال ژنوفوبیا یا همان ترس از رابطه جنسی نیز وجود دارد و ترس این افراد مربوط به رابطه جنسی می باشد. یعنی هنگامی که در موقعیت های برقراری رابطه جنسی و صمیمیت عاطفی قرار می گیرد به شدت دچار ترس و هراس می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان کمبود میل جنسی در مردان را بخوانید.

یعنی فرد به شدت عرق می کند، دچار حالت تهوع شده و ضربان قلبش نیز افزایش پیدا می کند. در این حالت فرد می خواهد خیلی سریع به رابطه پایان دهد و هرگز در چنین موقعیت هایی قرار نگیرد که بخواهد از آن فرار کند.

رابطه ژنوفوبیا با سایر ترس ها

لازم به ذکر است که در علم روانشناسی، فوبیا به عنوان یک اختلال کلی شناخته می شود و همواره با سایر ترس ها در رابطه است. از این رو باید به خاطر داشته باشیم که معمولا انواع و اقسام ترس ها با یکدیگر در رابطه هستند. به همین دلیل افرادی که ژنوفوبیا دارند دچار سایر ترس ها و فوبیاهای دیگر نیز هستند. به عنوان مثال در کنار ترس از رابطه جنسی ترس هایی مانند ترس از دخول و بارداری وجود دارد.

از طرفی نیز باید اشاره کنیم که شدت نشانه ها در افراد متفاوت است و برخی از افراد حتی در مواجه به صمیمیت عاطفی نیز دچار تنش می شوند. اما نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود ترس از آمیزش بوده که در تمامی مبتلایان مشابه است.

دلایل ایجاد ژنوفوبیا

به طور کلی ترس از رابطه جنسی یا ژنوفوبیا دلیل واضح و روشنی ندارد و نمی توانیم بگوییم که دقیقا چه عواملی در ایجاد این فوبیا تاثیر دارد. با این حال در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به شما بگوییم که ترس از رابطه جنسی چرا ایجاد می شود و چه عواملی در ایجاد این اختلال نقش دارد.

واژینیسموس در زنان

واژینیسموس نوعی اختلال جنسی است که به موجب آن در هنگام رابطه جنسی ماهیچه های واژن دچار انقباض شده و فرد نمی تواند وارد رابطه جنسی شود. باید اشاره شود که این مشکل غیر عمد است و به صورت ناخواسته ایجاد می شود. هنگامی که فرد دچار واژینیسموس می شود درد بسیار زیادی را تجربه می کند و بعد از رابطه جنسی به شدت دچار درد می شود.

اختلال واژینیسموس در زنان رایج بوده و به موجب آن فرد از صمیمیت و رابطه جنسی نیز ترس و هراس دارد و نمی خواهد وارد رابطه جنسی شود. از این رو متوجه شدیم که واژینیسموس می تواند زمینه ساز ترس از رابطه جنسی یا همان ژنوفوبیا شود.

اختلال نعوظ و ژنوفوبیا

اختلال نعوظ در مردان وجود دارد و به این معناست که فرد در هنگام رابطه جنسی نمی تواند به آمادگی اندام تناسلی دست پیدا کند. اختلال نعوظ نیز دارای علل و دلایل مختلفی است و می تواند بر روی رابطه زناشویی بسیار تاثیر منفی بگذارد.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله ازدواج بدون رابطه جنسی را بخوانید.

مردانی که گرفتار اختلال نعوظ هستند اغلب به دلیل احساس اضطراب و شرمی که دارند هرگز برای درمان آن اقدامی را انجام نمی دهند. از این رو آنها از رابطه جنسی صرف نظر می کنند تا اختلال نعوظ خودشان را پنهان سازند.

سوء استفاده های جنسی در گذشته

افرادی که در دوران کودکی یا نوجوانی مورد تجاوز قرار گرفته اند در معرض ژنوفوبیا قرار دارند. این افراد از لحاظ جسمی و روحی به شدت آسیب دیده اند و به همین دلیل زمینه های ایجاد ترس از رابطه جنسی در آنها وجود دارد.

با این که ممکن است تمام افرادی که در گذشته مورد سوء استفاده های جنسی قرار گرفته اند گرفتار ژنوفوبیا نشوند اما باز هم باید بدانیم که این موضوع می تواند فشارهای زیادی را بر فرد وارد آورده و در نهایت شخص دچار ترس از رابطه جنسی شود و تمایل به برقراری رابطه جنسی نداشته باشد.

ترس از عملکرد صحیح جنسی

موضوع بسیار مهمی که در رابطه جنسی وجود دارد این است که افراد همواره ترسی در ذهنشان دارند مبنی بر این که آنها نمی توانند با شریک زندگی شان رابطه جنسی خوبی داشته باشند. یعنی آنها باوری در فکرشان دارند که موجب می شود تا از رابطه جنسی فرار کنند.

زیرا آنها باور دارند که نمی توانند شریک جنسی شان را به ارضا برسانند و همین موضوع به شدت آنها را تحقیر می کند. فردی که چنین فکر و باوری داشته باشد هرگز نمی تواند استرس و اضطرابش را کنترل کند و در نتیجه از برقراری رابطه جنسی اجتناب می کند.

ترس از ظاهر خود

فردی که دچار مشکل و ضعف در عزت نفس یا همان حرمت نفس باشد همواره فکر می کند که از نظر ظاهری دارای مشکلاتی می باشد. به عنوان مثال فکر می کند قد کوتاهی دارد و از همین رو زنان به او هیچ علاقه ای ندارند. یا ممکن است فرد مورد نظر یک خانم باشد که فکر می کند ظاهر زیبایی ندارد و در نتیجه هیچ مردی دوست ندارد با او رابطه داشته باشد.

چنین افکار و باورهایی سبب می شود تا فرد از برقراری رابطه جنسی هراس داشته باشد. زیرا اگر شما خودتان را از نظر ظاهری قبول نداشته باشید همواره دچار ترس و ناراحتی هستید و به سمت برقراری رابطه جنسی با فرد مورد علاقه تان نمی روید زیرا همواره در ذهنتان چنین فکری دارید که ”من فرد زشت و نازیبایی هستم”.

هنجارها و ارزش های فرهنگی

در هر جامعه ای ارزش ها و باید و نبایدهایی وجود دارد که موجب می شود تا افراد نسبت به رابطه جنسی نوعی ترس و هراس داشته باشند. همین ترس در بلند مدت موجب ایجاد احساس گناه در فرد می شود و همچنین به مرور زمان زمینه های سرزنش کردن را هم به وجود می آورد. چرا که فرد می خواهد به ارزش های جامعه پایبند باشد و در نتیجه چون نمی خواهد سنت شکنی کند گرفتار ژنوفوبیا یا همان ترس از رابطه جنسی می شود.

هراس از ابتلا به بیماری

اگر فردی وارد رابطه ای بدون محافظت شود قطعا با مشکلاتی مواجه می شود. به عنوان مثال بیماری ایدز در نتیجه برقراری رابطه جنسی محافظت نشده ایجاد می شود. از این رو فردی که دچار ترس باشد هرگز به سمت رابطه جنسی نمی رود. چرا که باورد دارد اگر او رابطه جنسی را تجربه کند قطعا دچار بیماری می شود. به همین دلیل رابطه جنسی را بسیار پرخطر می داند و هرگز تمایل ندارد تا آن را تجربه کند. پیشنهاد می شود برای مطالعه بیشتر مقاله رابطه بدون مراقبت را مطالعه فرمایید.

رویکرد روانکاوی بر این باور است که تربیت سخت گیرانه والدین موجب می شود تا فشار زیادی بر روی کودکان باشد و محدودیت های زیادی برای آنها در نظر گرفته شود. بنابراین آنها بسیار تحت فشار هستند و اگر از قوانین تخطی کنند به شدت با آنها برخورد می شود و آنها گرفتار اضطراب اخلاقی می شوند.

گاهی اوقات نیز اگر شخصی رابطه جنسی افرادی را به طور مستقیم یا در رسانه ها دیده باشد و یا فرد رابطه جنسی حیوانات را مشاهده کرده باشد ممکن است دچار تنفر از رابطه جنسی شود و همین موارد زمینه ساز ژنوفوبیا در فرد می شود.

ژنوفوبیا چگونه درمان می شود؟

برای درمان ترس از رابطه جنسی هنوز طرح خاصی ارائه نشده است اما روش های درمانی متفاوتی وجود دارد که می تواند به افراد کمک کند تا به شرایط بهبود نزدیک شوند.

مواجهه درمانی

یکی از روش هایی که برای درمان تمامی ترس ها به کار می رود مواجهه درمانی است. چرا که اگر فرد در شرایط مستقیم قرار بگیرد می تواند با مهارت های مقابله ای خوبی آشنا شود و در نتیجه در برابر ترس مقاوم می شود. برای درمان ترس از رابطه جنسی نیاز است تا فرد در معرض مواجهه با این موضوع قرار بگیرد تا به مرور زمان از میزان و شدت ترس او کاسته شود.

به یاد داشته باشید که اگر در معرض ترس قرار بگیرید به شکلی که ترس بیش از حد نباشد بعد از مدتی آن ترس برای شما عادی می شود و در نهایت فرایند درمان آغاز می شود. به عنوان مثال برای درمان ژنوفوبیا می توانیم به فرد انگیزه دهیم تا صمیمیت عاطفی اش افزایش یابد و در نتیجه به مرور زمان با انجام تکنیک های آرام سازی به بیمار کمک می شود تا بتواند اضطرابش را کنترل کند.

رفتار درمانی شناختی

یکی از بهترین روش های درمان ژنوفوبیا استفاده از رویکرد رفتار درمانی شناختی یا همان (CBT) است. این روش به فرد کمک می کند تا باورهای نادرستش را تغییر دهد و به جای آن افکار درست و مناسب را جایگزین کند. این روش درمانی به این صورت عمل می کند که در زمان ایجاد ترس باید افکار فرد به چالش کشیده شود و به کمک تکنیک های ریلکسیشن به فرد دچار ترس از رابطه جنسی کمک می شود تا بتواند بر ترس و اضطرابش غلبه کند و در نتیجه به مرور زمان می تواند رابطه خوب و سالمی با همسرش داشته باشد.

دارودرمانی

بهترین روشی که برای درمان ژنوفوبیا پیشنهاد می شود استفاده از رویکرد رفتاردرمانی شناختی است که به فرد کمک می کند تا بر استرس و اضطرابش کنترل داشته باشد. اما اگر فرد در شرایط حادی قرار داشته باشد نیاز است تا به یک روانپزشک مراجعه کند و فرد روانپزشک با توجه به شرایط بیمار برایش دارو تجویز کند. در واقع دارو می تواند تا حد زیادی نشانه های ترس از رابطه جنسی را کاهش دهد.

چگونه می توانیم ژنوفوبیا یا ترس از رابطه جنسی را درمان کنیم؟

شایان ذکر است که داروهای ضد افسردگی و ضد اضطراب در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان مثال داروهای ضد افسردگی به فرد کمک می کند تا نشانه های اضطرابش را کاهش دهد. همچنین داروهایی مانند بنزودیازپین ها برای درمان فوبیاها مورد استفاده قرار می گیرد و بتا بلاکرها برای درمان نشانه های جسمی اضطراب مانند فشار خون و تپش قلب و لرزش بسیار کاربرد دارند.

برای درمان ترس از رابطه جنسی چه زمانی باید اقدام کنیم؟

همانطور که بیان شد فوبیا با ترس های معمولی فرق دارد و اگر ترس در زندگی قابل کنترل نباشد می تواند بر تمام ابعاد زندگی انسان تاثیر بگذارد. به عنوان مثال ممکن است فرد نتواند به تحصیلاتش ادامه دهد و یا حتی در برخی مواقع از زندگی شخصی اش نیز جا می ماند. بنابراین لازم است بدانیم که لازم است که هر چه سریعتر باید برای درمان ژنوفوبیا اقدام کنیم تا صمیمیت خوبی با همسرمان داشته باشیم.

چرا که در زندگی زناشویی موضوعاتی مانند احساسات و عواطف بسیار مهم است و شما باید به آن اهمیت ویژه ای بدهید و اگر در این میان اختلالی وجود دارد که زندگی تان را تحت تاثیر قرار داده است باید به آن توجه کنید و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید.

همچنین لازم به ذکر است که رابطه جنسی در حیات زناشویی نقش بسیار مهمی دارد و اگر در این خصوص مشکلی وجود داشته باشد قطعا اثرات مخربی بر روی رابطه تان ایجاد می کند. یعنی اگر شما به این موضوع توجه نکنید بعد از مدتی گرفتار بی میلی و عدم رضایت جنسی می شوید و در نتیجه با مشکلات زیادی مواجه می شوید.

اهمیت رابطه جنسی

افرادی که گرفتار ترس از رابطه جنسی هستند و به دلیل اختلال ژنوفوبیا ترجیح می دهند تا زندگی بدون رابطه جنسی داشته باشند بعد از مدتی دچار ناراحتی می شوند و تمایل به زندگی در آنها کاهش پیدا می کند. به یاد داشته باشید که ژنوفوبیا یکی از عوامل مخرب برای زندگی زناشویی است و می تواند آسیب هایی مانند استرس و اضطراب را در فرد ایجاد کند.

اگر فرد دچار اختلال ژنوفوبیا باشد و برای درمان آن اقدامی انجام ندهد بعد از مدتی گرفتار اختلال شخصیت ضد اجتماعی می شود. چرا که او از برقراری رابطه جنسی و ایجاد صمیمیت به شدت هراس داشته و به تنهایی و گوشه گیری پناه می برد. در نتیجه اختلالات زیادی گریان گیر فرد شده و سایر جنبه های زندگی اش را تحت تاثیر قرار می دهد.

نتیجه گیری

در این مقاله با ژنوفوبیا یا همان ترس از رابطه جنسی آشنا شدیم و فهمیدیم که این اختلال چیست و چه ویژگی هایی دارد. همچنین با روش های درمان آن آشنا شدیم و یاد گرفتیم که لازم است تا هر چه سریع تر برای درمان اختلالات جنسی اقدام کنیم. اگر شما یا یکی از نزدیکانتان گرفتار اختلال ژنوفوبیا می باشد لازم است هر چه سریع تر به یک سکس تراپ مراجعه نمایید.

دسته‌بندی‌ها