کمبود میل جنسی مردان چگونه درمان می شود؟

کمبود میل جنسی مردان چگونه درمان می شود؟

کمبود میل جنسی مردان از جمله مواردی است که می تواند بر روی زندگی زناشویی تاثیر بگذارد و از آن تحت عنوان اختلالات کژکاری جنسی یاد می شود. زمانی که در زندگی بین زن و شوهر مشکل کمبود میل جنسی وجود داشته باشد به طور قطع بر روی کیفیت رابطه تاثیر می گذارد.

همانطور که می دانیم یکی از جنبه های مهم زندگی زوجین رابطه جنسی است و اگر تاثیر منفی بر روی این موضوع وارد شود قطعا بر سایر جنبه های زندگی نیز تاثیر می گذارد. کمبود میل جنسی مردان می تواند دلایلی مانند عوامل ژنتیکی، استرس و فشارهای کاری، اختلافات زناشویی، تجارب منفی در کودکی داشته باشد.

اگر کمبود میل جنسی در مردان ادامه داشته باشد منجر به نگرانی همسرش می شود و در نتیجه اعتماد به نفسش آسیب می بیند و ممکن است به سمت خیانت برود. با توجه به اهمیتی که این موضوع دارد در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای جامع در خصوص درمان کمبود میل جنسی مردان را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم.

اختلال کمبود میل جنسی مردان

همانطور که از نام اختلال مشخص است اگر میل جنسی در انسان کاهش یابد تحت عنوان کمبود میل جنسی شناخته می شود. اما باید بدانیم که کمبود میل جنسی با بی میلی جنسی به کلی متفاوت است و نباید این دو موضوع را با هم اشتباه بگیریم. اختلال کمبود میل جنسی مردان می تواند جنبه اکتسابی هم داشته باشد و به ناگاه به دلایل مختلفی فرد دچار کمبود میل جنسی شود.

شایان ذکر است که عده ای از افراد در طول عمرشان مشکل جنسی نداشته اند و به خاطر وجود برخی از مشکلات در برهه ای از زندگی شان گرفتار کمبود میل جنسی شده اند. پیشنهاد می شود تا مقاله دلایل کمبود میل جنسی در زنان را بخوانید.

البته در مقابل این افراد ما با اشخاصی مواجه هستیم که از دوران بلوغ شان دارای میل جنسی نبوده اند. اگر حالت دوم در شما وجود داشته باشد می تواند نشانه وجود یک اختلال جنسی باشد که نیاز است تا توسط یک فرد متخصص مورد بررسی قرار بگیرد.

شناخت دلایل کمبود میل جنسی مردان

گاهی اوقات نیز برای برخی از مردان ممکن است کمبود میل جنسی موقعیتی باشد و صرفا در رابطه با فرد خاصی دچار کاهش میل جنسی شوند. در قسمت زیر در این رابطه مواردی را به شما معرفی می کنیم تا به صورت کامل با ابعاد مختلف آن آشنا شوید.

  • فرد خیلی کمتر از گذشته به دنبال رابطه جنسی است و در مورد آن فکر نمی کند. یعنی حتی تفکرات و تخیلات جنسی نیز در او وجود ندارد و فعالیت های جنسی اش به طور چشمگیری کاهش پیدا می کند.
  • فرد درگیر رابطه جنسی نمی شود، یعنی با همسرش رابطه جنسی برقرار نمی کند و حتی خودارضایی هم انجام نمی دهد.
  • فرد نمی تواند در رابطه جنسی مورد نظرش شرکت کند.

شناخت دلایل کمبود میل جنسی مردان

به صورت ژنتیکی ممکن است برخی از مردان میل جنسی بسیار کمی داشته باشند و تمایلی به برقراری رابطه جنسی نداشته باشند. عواملی مانند کمبود عزت نفس می توانند سبب ایجاد سردی رابطه جنسی در مردان شود. یعنی اگر فرد خودش را برای رابطه جنسی مناسب نداند دچار مشکلات مربوط به میل جنسی می شود.

شایان ذکر است که تجربه های جنسی ناکارآمد، تجارب تلخ دوران کودکی، سوءاستفاده های جنسی در کودکی و حتی شاهد رابطه جنسی بودن نیز می توانند باعث شکل گیری تصورات اشتباه در مورد رابطه جنسی شود. تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد یکی از دلایل اصلی کمبود میل جنسی مردان به دلیل وجود مشکلات رابطه ای است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اعتیاد جنسی را مطالعه نمایید.

اگر برای مدت طولانی از رابطه جنسی پرهیز کنید چنین مشکلاتی برایتان ایجاد می شود. همچنین باید بدانیم که مواردی مانند بیماری ها و مصرف برخی داروها و مواد مخدر می توند سبب ایجاد اختلالات جنسی در فرد شود. به عنوان مثال مصرف الکل به شدت بر روی این موضوع تاثیرگذار است و می توانند باعث ایجاد مشکلات جنسی در افراد شود.

یکی از اختلالاتی که منجر به ایجاد اختلالات جنسی می شود با نام اختلال بدریخت انگاری بدن شناخته می شود. البته باید اشاره شود که این اختلال در زنان بسیار زیاد است و می تواند بر روی اعتماد به نفس و حرمت نفس فرد تاثیر بگذارد.

اما تحقیقات زیادی انجام شده است که نشان می دهد برخی از مردان که از نظر عزت نفس و اعتماد به نفس گرفتار مشکل هستند نیز می توانند دچار اختلال بدریخت انگاری بدن شوند. شایان ذکر است که رواج فیلم های پورن و مشاهده صحنه های جنسی عجیب و غریب به صورت مستقیم بر روی عزت نفس مردان تاثیر می گذارد.

درمان اختلال کمبود میل جنسی مردان

در ابتدا برای تشخیص کمبود میل جنسی در مردان باید از آنها یک مصاحبه اختصاصی انجام شود. برای انجام این کار لازم است تا تاریخچه زندگی فرد را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم و بدانیم رابطه جنسی او با همسرش تا چه اندازه پویا و فعال است. بعد از تشخیص درست اختلال کمبود میل جنسی در فرد می توانیم به کمک روش های زیر برای درمان اقدامات لازم را انجام دهیم.

کاهش اضطراب

شایان ذکر است که اضطراب به صورت مستقیم بر روی تمام ابعاد زندگی افراد تاثیر می گذارد. به یاد داشته باشید که اگر شما در زندگی به طور مستمر گرفتار اضطراب باشید نیاز است تا به یک روان درمانگر مراجعه نمایید. چرا که موضوع اضطراب می تواند بر روی عملکرد جنسی شما تاثیر منفی داشته باشد.

یعنی اگر شما فردی مضطرب باشید قطعا نمی توانید رابطه جنسی خوبی با همسرتان برقرار کنید و در نهایت مشکلات بیشتری برایتان به وجود می آید. از این رو اگر در فرایند درمان با مشکل اضطراب مواجه شدید لازم است تا در ابتدا به درمان اضطراب بپردازید و برای انجام این کار به یک روانشناس متخصص مراجعه نمایید.

نور درمانی

یکی از روش های درمانی که می تواند برای درمان مشکلاتی مانند اختلالات جنسی بسیار مفید و کاربردی باشد نور درمانی است که از آن برای درمان اختلال افسردگی نیز استفاده می شود. به یاد داشته باشید که تماس با نور مصنوعی می تواند سبب افزایش میل جنسی در مردان شود.

بنابراین به این نکته توجه کنید که اگر شما برای مدت زمان طولانی در معرض نور خورشید نباشید می تواند بر روی سلامتی جنسی شما تاثیر بگذارد و اگر شرایط زندگی و کاری تان به صورتی است که از خانه بیرون نمی روید باید با انجام برنامه ریزی دقیق کاری کنید که هر روز زیر نور آفتاب بروید و مدتی را در بیرون قدم بزنید.

چرا که نور آفتاب برای سلامتی انسان بسیار لازم و مفید است اگر می خواهید دچار کمبود ویتامین D نشوید حتما برنامه قدم زدن زیر نور آفتاب را در برنامه کاری تان داشته باشید. البته در نظر داشته باشید که قدم زدن زیر نور آفتاب در تابستان که هوا بسیار داغ است توصیه نمی شود و در چنین فصل هایی باید بسیار مراقب باشید تا دچار سوختگی و گرمازدگی نشوید.

مداخلات شناختی رفتاری

یکی از بهترین روش های درمان اختلالات جنسی مربوط به روان درمانی است و همواره توصیه می شود تا بر روی افکار و باورهای فرد کار کنیم تا بتوانیم ذهن او را به مسیر درست بازگردانیم. شایان ذکر است که وجود تجربیات منفی می تواند سبب بروز مشکلات زیادی در زندگی انسان شود که لازم است تا فرد درمانگر بر روی این تجربیات و تفکراتی که به دنبال آن ایجاد شده است کار کند و تلاش نماید تا فردی که دچار اختلال کمبود میل جنسی است به مرور زمان بهبود یابد.

لازم به ذکر است که در رواندرمانی هایی که توسط روانشناسان انجام می شود همواره به فرد تکالیفی داده می شود که به کمک آنها می توانند تکنیک هایی را یاد بگیرند تا بتوانند در رابطه جنسی شان بهتر عمل کنند.

با این که در فرایند درمان لازم است تا جنبه های پزشکی هم مورد بررسی قرار گیرد. اما به یاد داشته باشید که همواره لازم است تا برای درمان انواع مشکلات روانی فرایند درمان شناختی-رفتاری را در برنامه خود داشته باشیم. چرا که این روش می تواند با به چالش کشیدن افکار و تصورات اشتباه افراد کاری کند که به جای افکار اشتباه، تفکرات صحیح و مثبت در ذهنشان جایگزین شود که در نتیجه بعد از مدتی فرد شاهد بهبود شرایط است.

درمان اختلال کمبود میل جنسی مردان

درمان جایگزین تستوسترون

همانطور که می دانید تستوسترون یک هورمون مردانه است و نقش مهمی در ایجاد انگیزه جنسی و تحریک تولید اسپرم دارد. اگر سطح هورمون تستوسترون در مردان کاهش یابد ما با موضوع کمبود میل جنسی روبرو می شویم. در چنین شرایطی لازم است تا پزشک تمامی ابعاد موضوع را به صورت دقیق مورد بررسی قرار دهد تا متوجه شود که دلیل اصلی ایجاد مشکل کمبود میل جنسی چیست تا بتواند با تجویز تزریق قرص کاری کند که سطح هورمون تستوسترون در فرد افزایش یابد.

اگر شما گرفتار مشکل کمبود میل جنسی هستید باید به یاد داشته باشید که این مشکل نیازمند کمک های پزشکی داشته و شما نمی توانید بودن مراجعه به پزشک به خودی خود درمان شوید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آسیب های ازدواج بدون رابطه جنسی را بخوانید.

از این رو شایان ذکر است که احتمال درمان کمبود میل جنسی در مردان بدون مراجعه به متخصص بسیار کم است و اگر شما با همسرتان دچار مشکل رابطه جنسی هستید حتما برای درمان به یک متخصص سکس تراپ مراجعه نمایید. در واقع مشاوره جنسی می تواند به شما کمک کند تا تمامی ابعاد مشکل مربوط به کمبود میل جنسی تان مورد بررسی قرار بگیرد و بعد از آن وارد فرایند درمان شوید.

نتیجه گیری

همانطور که متوجه شدید کمبود میل جنسی مردان می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که علل روانی اش بسیار پر رنگ است. البته بسیار مهم است که به جنبه های پزشکی نیز توجه شود و اگر مشکل از سنین نوجوانی وجود داشته باشد نیاز است تا به جنبه های زیستی و روانشناختی به صورت همزمان توجه داشته باشیم. زیرا در برخی از افراد مشکل کمبود میل جنسی از دوران نوجوانی وجود دارد که لازم است به این موضوع بسیار توجه ویژه ای داشته باشیم.

همچنین در برخی از مردان این شرایط به صورت موقعیتی است و به این شکل است که فرد در تمام طول زندگی اش هیچ مشکل جنسی نداشته و حتی در زندگی زناشویی خود نیز با همسرش بهترین رابطه جنسی را داشته است. اما به صورت ناگهانی و به دلیل مشکلاتی که ایجاد شده است گرفتار اختلال کمبود میل جنسی شده است که در این مورد باید به موارد روانشناختی هم توجه شود.

البته بسیار مهم است که برای درمان اختلال کمبود میل جنسی به یک پزشک متخصص مراجعه نمایید تا او بتواند تمام جنبه های مختلف اختلال جنسی شما را مورد بررسی قرار دهد. شایان ذکر است که عواملی مانند استرس و اضطراب می تواند باعث ایجاد اختلال کمبود میل جنسی شود. به همین دلیل اگر بتوانیم ریشه های مشکلات روانی را در فرد مورد بررسی قرار دهیم قطعا بهتر می توانیم به درمان مشکل کمک کنیم.

در مسیر درمان استرس و اضطراب شما می توانید از یک روانشناس خبره کمک بگیرید تا او به شما کمک کند که ذهنتان را از باورهای غلط و نادرست خالی کنید و سپس آمادگی لازم را برای برقراری رابطه جنسی داشته باشید. چرا که دو موضوع استرس و اضطراب بسیار مهم و تاثیر گذار است و اگر شما دچار آنها باشید قطعا متوجه می شوید که این موارد می تواند به شدت بر روی رابطه جنسی فرد تاثیر بگذارد.

پس لازم است تا در مسیر درمان اختلال کمبود میل جنسی مردان هم از کمک های پزشکی و هم از کمک های روانشناختی استفاده لازم را ببریم تا بتوانیم بهترین نتیجه را در این زمینه به دست آوریم.

دسته‌بندی‌ها