درمان ترنس بودن چگونه انجام می شود؟

درمان ترنس بودن چگونه انجام می شود؟

درمان ترنس بودن چگونه انجام می شود؟ آیا ترنس بودن درمان خاصی دارد؟ به طور کلی افرادی که ترنس جندر هستند دارای هویت ترنس نیز می باشند و نمی خواهند هویت شان را با جسمی که در حال حاضر دارند یکی کنند. عده ای از افراد ترنس بدون هیچ گونه دخالت پزشکی با بدن خودشان احساس راحتی می کنند.

با توجه به تابوهایی که در خصوص ترنس بودن وجود دارد موجب می شود تا فرد تحت فشارهای زیادی قرار بگیرد و در نتیجه اقدام به خودکشی کند. افراد ترنس که به دنبال تطبیق جنسیت هستند از روش هایی مانند هورمون درمانی و رفتار درمانی استفاده می کنند تا بتوانند به جنسیتی که مد نظرشان هست دست پیدا کنند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای در خصوص درمان ترنس بودن را در اختیار شما افراد علاقه مند به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم. بنابراین اگر شما نیز به مطالب روانشناسی علاقه دارید پیشنهاد می کنیم تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

هویت جنسی افراد ترنس

افراد ترنس در واقع دارای شرایطی هستند که بر اساس آن جنسیتی که در حال حاضر دارند با هویت جنسی آنها متفاوت است. عده ای از افراد ترنس به دنبال روش های تطبیق جنسیت هستند تا به جنسیت مد نظرشان دست پیدا کنند.

بنابراین لازم است اشاره شود که ترنس بودن در افرادی رخ می دهد که بر اساس آن شخص جنسیت فعلی اش را نمی پذیرد و تمایل دارد تا از نظر جنسی در کالبدی مخالف قرار بگیرد. پیشنهاد می شود تا مقاله ترنسکشوال چیست را بخوانید.

به عنوان مثال اگر فرد دختر به دنیا آمده است با این که تمام صفات و ویژگی های یک دختر را دارد ولی تمایل دارد تا از نظر جسمی به یک پسر تبدیل شود. در واقع فرد بر این باور است که جنسیت فعلی او که دختر است آن چیزی نیست که باید باشد.

توجه داشته باشید که این موضوع برای هر دو جنس مرد و زن ایجاد می شود. شایان ذکر است که افراد ترنس در بخشی از زندگی شان دچار نارسایی جنسیتی می شوند.

باید اشاره شود که اصطلاح تراجنسیتی در واقع همان ترنس می باشد که برای قشر اقلیت جنسی خاصی به کار می رود. یعنی به افراد که هویت جنسی شان مخالف جنسیت فعلی آنها می باشد ترنس گفته می شود. یعنی ما با مردان ترنس و زنان ترنس روبرو هستیم که در گروه افراد تراجنسیتی قرار می گیرند.

همچنین این اصطلاح برای افراد غیر باینری یا جنسیتی نیز به کار می رود. در تعریف دیگر تراجنسیتی برای افرادی به کار می رود که به یک جنسیت سوم تعلق دارند یا افراد تراجنسیتی را به عنوان جنسیت سوم تصور می کنند.

افراد ترنس جندر چه ویژگی هایی دارند؟

علایم و نشانه های مربوط به نارسایی جنسیتی در نوجوانان و بزرگسالان وجود دارد که موجب می شود بر اساس آن فرد به این باور دست پیدا کند که هویت جنسی او با جنسیت فیزیکی اش در تضاد باشد و این حالت به مدت ۶ ماه ادامه پیدا می کند.

این تفاوت به دو شکل خودش را نشان می دهد. تفاوت بین هویت جنسی اندام تناسلی یا ویژگی های جنسی ثانویه مانند اندازه سینه، صدا و موهای صورت. لازم است اشاره شود که نارسایی جنسیتی موجب می شود تا عملکردهای فرد در موقعیت های مختلف اجتماعی، فردی و تحصیلی تحت تاثیر قرار بگیرد.

به یاد داشته باشید که نارسایی جنسیتی یا همان مبهم بودن جنسیت از دوران کودکی به وجود می آید و تا نوجوانی و بزرگسالی نیز ادامه می یابد. حتی ممکن است خود فرد دوره هایی را تجربه کرده باشد که هیچ گونه نارسایی جنسیتی را مشاهده نکرده باشد.

گاهی اوقات نیز ممکن است فرد در دوران کودکی هیچ مشکلی نداشته باشد و به زندگی اش ادامه دهد و به ناگاه در دوران بزرگسالی متوجه شود که گرایش های ترنس بودن در او وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است فرد علاقه داشته باشد تا از شر آلت تناسلی اش خلاص شود و یا تمایل دارد تا صفات ثانویه جنس مخالف را داشته باشد.

اگر فرد مدام مانع بروز صفات ثانویه جنسی اش شود و میل شدیدی به داشتن اندام های تناسلی جنس مخالف داشته باشد نیز تحت عنوان ترنسکشوال شناخته می شود.همچنین پیشنهاد می شود تا توهم ترنس بودن را بخوانید.

به طور کلی لازم است اشاره شود که فرد ترنس از نظر احساسات بر این عقیده است که روح وی در کالبد اشتباهی قرار گرفته است. یعنی اگر پسر باشد دوست دارد تا جنسیت وی دختر بوده و اگر دختر باشد می خواهد در کالبدی با جنسیت پسرانه قرار بگیرد.

پیامدهای فردی و اجتماعی ترنس بودن

به طور کلی داشتن هویت جنسی متفاوت از آن چیزی که فرد در حال حاضر در آن قرار دارد می تواند تمامی جنبه های مختلف زندگی شخص را تحت تاثیر قرار دهد. افراد ترنس جندر معمولا در دوران مدرسه به دلیل نوع پوشش و رفتارهایی که انجام می دهند مورد تمسخر و آزار و اذیت دیگران قرار می گیرند.

اگر این فشارها بر فرد زیاد باشد موجب می شود تا شخص تصمیم به ترک تحصیل بگیرد و در نتیجه در شرایط بی سوادی و بیکاری قرار می گیرد که می تواند مشکلات بیشتری را در آینده برای فرد ایجاد کند.

چگونه می توانیم افراد ترنس را درمان کنیم؟

از دیگر مشکلاتی که برای افراد ترنس وجود دارد مشکلات مربوط به رابطه است. همچنین مطالعات نشان می دهد که اختلالاتی مانند اضطراب، افسردگی، خودآزاری، اختلال پرخوری، سو مصرف مواد مخدر و سایر مشکلات روانی نیز در افراد ترنس وجود دارد.

یعنی این افراد به دلیل هویت جنسی شان ناچارند تا با چنین مشکلاتی دست و پنجه نرم کنند. با توجه به وجود تجربه تبعیض های جنسیتی برای افراد ترنس آنها همواره گرفتار استرس و اضطراب فراوانی هستند.

از طرف دیگر دسترسی به خدمات درمانی و پزشکی و ترس از انگ و برچسبی که برای آنها وجود دارد موجب می شود تا شرایط برای آنها بسیار دشوار باشد. همانطور که گفته شد وجود شرایط سخت و دشوار موجب می شود تا فرد حتی به فکر خودکشی نیز باشد.

ترنس بودن را چگونه تشخیص دهیم؟

در کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM 5) مبانی تشخیص نارسایی جنسیتی به خوبی توضیح داده شده است. این راهنما به افراد کمک می کند تا بتوانند با تشخیص درست و صحیح موضوع به دنبال مراقبت های بهداشتی موثر باشند.

لازم به ذکر است که این اصطلاح به جای هویت بر روی مشکل فرد تمرکز می کند. همچنین باید اشاره شود که اختلالات هویتی و جنسیتی توسط روانشناسان و روانپزشکان تشخیص داده می شود که به شکل زیر صورت می پذیرد.

ارزیابی سلامت رفتاری و روانی ناشی از فشار محیط

در ابتدا پزشک فرد را به خوبی مورد ارزیابی قرار می دهد تا تمامی ناهنجاری های جنسیتی را به درستی تشخیص دهد و وجود آنها را تایید کند. یعنی پزشک بررسی می کند که وجود تبعیض های جنسیتی چگونه می تواند سلامت روان فرد را تحت تاثیر قرار دهد.

در کنار این موضوع پزشک عواملی مانند حمایت های خانوادگی و اطرافیان را هم مورد بررسی قرار می دهد. سپس بعد از ارزیابی کلی بر اساس کتاب راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی به بررسی هویت می پردازد.

ترنس بودن یا همان نارسایی جنسیتی به دلیل وجود عدم انطباق رفتار و نقش های جنسیتی ممکن است بین افراد جامعه وجود داشته باشد. همچنین این موضوع بین افراد مختلف به شکل های مختلفی نمود پیدا می کند.

زمانی که فرد دارای احساسات متفاوتی نسبت به جنسیت فعلی خودش داشته باشد و فکر کند که در کالبد اشتباهی قرار گرفته است دچار حس تنش و ناراحتی می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با گرایش های جنسی در انسان را بخوانید.

برخی از نوجوانانی که دارای گرایش ترنس هستند فشارهایی که به آنها وارد می شود را در خانه یا مدرسه بیان می کنند. اما عده ای دیگر به دلیل ویژگی هایی که دارند تمامی فشارها را با خود نگه می دارند و در نتیجه دچار مشکلات و اختلالات روانی مانند اضطراب و افسردگی می شوند.

درمان ترنس بودن به چه شکل می باشد؟

در خصوص ترنس بودن یکی از سوالاتی که وجود دارد عبارت است از این است که آیا ترنس بودن درمان دارد؟ گزینه های درمانی مختلفی برای درمان ترنس ها وجود دارد که بر اساس آن افراد ترنس تحت درمان قرار می گیرند تا هویت جنسی شان به درستی تشخیص داده شود و از طریق پذیرش با هویت شان احساس راحتی کنند.

ادامه فرایند درمان موجب می شود تا این افراد نیز بتوانند با هویت جنسی شان احساس راحتی داشته باشند. شایان ذکر است که نسخه واحدی برای درمان افراد ترنس وجود ندارد و صرفا درمان به صورت فردی انجام می گیرد.

یعنی فرایند درمانی که برای فرد انجام می شود ممکن است برای فرد دیگر موثر نباشد. تمامی درمان ها بر اساس اهداف فردی و ارزیابی خطرات و مزایای استفاده از دارو تعیین می شود.

همچنین درمان ها بر اساس وجود شرایط متفاوت از دیگری و توجه به مسائل اجتماعی و اقتصادی انجام می شود. گزینه های درمان ترنس بودن با توجه به شرایط فرد به شکل زیر صورت می گیرد.

بررسی پزشکی اولیه

اگر از نظر پزشکی نگرانی های خاصی وجود داشته باشد باید به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد و تمامی معیارهای اضافی برای برخی از روش های جراحی اعمال می شود.

ارزیابی پزشکی قبل از درمان توسط یک پزشک با تجربه و متخصص در مراقبت از قشر ترنس جندر قبل از درمان هورمونی و جراحی نارسایی جنسی انجام می شود که می تواند به رد یا تایید و رسیدگی به شرایط پزشکی که ممکن است بر این درمان ها تاثیر بگذارد کمک می کند.

ارزیابی های پزشکی شامل موارد زیر می باشد :

  • تاریخچه پزشکی خانوادگی و شخصی فرد
  • انجام معاینات فیزیکی و آزمایش های لازم
  • غربالگری های مناسب برای سن و جنس فرد
  • شناسایی مصرف مواد مخدر یا الکل در شخص
  • انجام تست HIV و سایر بیماری های مقاربتی
  • ارزیابی تمایل به حفظ باروری و ارجاع در صورت نیاز به انجام بافت اسپرم، تخمک، جنین یا تخمدان
  • مستندسازی تاریخچه رویکردهای درمانی مضر مانند استفاده از هورمون بدون تجویز، تزریق سیلیکون با قدرت صنعتی یا خود جراحی

هورمون درمانی خارجی

همانند هورمون درمانی زنانه یا مردانه روش های جراحی خاصی نیز وجود دارد که به مردانه سازی یا زنانه سازی فرد کمک می کند.

مانند تغییر در قفسه سینه، اندام تناسلی خارجی، اندام تناسلی داخلی، ویژگی های صورت و خطوط بدن نیز شامل جراحی می شود. برخی از افراد نیز از هورمون درمانی استفاده می کنند تا بتوانند به سمت زنانه سازی یا مردانه سازی بروند.

برخی دیگر از افراد نیز از طریق هورمون درمانی تلاش می کنند تا ویژگی های جنسی ثانویه را به حداقل برسانند. به عنوان مثال هورمون موجب می شود تا رشد سینه ها افزایش یابد و یا حتی کاهش یافته و یا به رشد یا کاهش موهای صورت کمک می کند.

بسیاری از افراد ترنس بر این باورند که جراحی بهترین روش برای از بین بردن نارسایی جنسیتی است. انجمن حرفه ای جهانی برای سلامت ترنس ها معیارها و شروط زیر را برای درمان به کمک هورمون ارائه می کند.

  • تایید نارسایی جنسی مداوم و مستند
  • توانایی تصمیم گیری کاملا آگاهانه و رضایت فرد برای درمان
  • رعایت سن قانونی در کشور مبدا فرد یا در صورت کوچک تر بودن، پیروی از استانداردهای مراقبت از کودکان و نوجوانان

درمان های شناختی رفتاری

همانطور که میدانید یکی از بهترین روش های درمان برای تمامی اختلالات استفاده از روش درمان شناختی رفتاری است. ممکن است قبل از درمان نیازی به ارزیابی رفتاری فرد نباشد اما اگر این روش به خوبی انجام شود می تواند نقش مهمی در تصمیم گیری فرد در مورد گزینه های درمانی داشته باشد.

آیا درمان ترنس بودن امکان پذیر است؟

در واقع درمان شناختی رفتاری به فرد کمک می کند تا بتواند با شرایط حال حاضر خود کنار آمده و جنسیت فعلی اش را بپذیرد. همچنین این درمان به بهبود رفاه روانی و کیفیت زندگی و خودشکوفایی افراد ترنس کمک می کند. در واقع درمان شناختی رفتاری به فرد کمک می کند تا بتواند تمامی نگرانی های جنسیتی اش را بشناسد و به خوبی با آنها کنار بیاید.

یعنی هدف از درمان ترنس این است که به کمک روش های مختلفی که وجود دارد به فرد کمک شود تا بتواند هویت جنسی فعلی اش را بپذیرد و با دریافت کمک های حرفه ای به راحتی با هویت جنسی خویش احساس راحتی کند.

در نتیجه در روابط و تحصیلات نیز به موفقیت دست یابد و مانند سایر افراد به زندگی اش ادامه دهد. درمان هایی که وجود دارد به فرد کمک می کند تا بتواند تمامی نگرانی ها و ناراحتی های موجود را شناسایی کرده و سپس هر یک از آنها را برطرف می کند.

بهترین روش درمان در علم روانشناسی شامل مشاوره فردی، زوج درمانی، خانواده درمانی و گروه درمانی است که به فرد کمک می کند تا بتواند هویت جنسی اش را کاوش کند و بتواند به خوبی در جامعه نقش های فردی اش را ایفا کند. یعنی این که فرد بتواند هویت خودش را به خوبی بپذیرد و تمامی آسیب های احساسی و عاطفی موجود را مورد بررسی قرار دهد.

لازم به ذکر است که روش های درمان روانشناختی موجب می شود تا فرد راحت تر بتواند با نقش جنسیتی خودش سازگار شود.

یعنی چون فرد ترنس دچار تضاد در هویت جنسی شده است، روش های درمانی به او کمک می کند تا بتواند نقش جنسیتی فعلی اش را به خوبی بپذیرد و با هویت فردی اش نیز سازگار شود.در تمام این روند وظایف و شیوه های اجتماعی بر مبنای جنسیتی که خود فرد با آن راحت است تعریف و اجرا می شود.

سایر روش های درمان ترنس

اگر شما دچار نارسایی جنسیتی هستید لازم است تا از یک پزشک متخصص کمک بگیرید که او بتواند در این زمینه به شما کمک کند. زیرا شما دارای ناراحتی و نگرانی هایی هستید که لازم است تا تحت درمان قرار بگیرید. به عنوان مثال وجود اختلالاتی مانند اضطراب، استرس و افسردگی به شدت سلامت روان شما را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب می شود تا نتوانید فرایند درمان را طی کند.

به همین دلیل هنگامی که این مشکلات روانی تحت درمان قرار می گیرد متوجه می شوید که بهتر می توانید با هویت جنسی تان سازگار شوید. اگر شما به درمان چنین اختلال هایی نپردازید نمی توانید فرایند درمان ترنس بودن را به خوبی طی کنید.

زیرا وجود نگرانی و ناراحتی مانع کشف هویت جنسی شما می شود و در نتیجه شرایط برای شما سخت و دشوار می شود.

لازم است تا یک شبکه حمایتی برای خودتان داشته باشید که بتوانید به مسائل و مشکلاتی که برایتان وجود دارد بپردازید. در واقع گروه های حمایتی به شما کمک می کند تا بتوانید از شرایط ناراحت کننده خارج شوید.

همواره تلاش کنید تا با سایر افرادی که در گروه هستند راحت باشید و شرایط مربوط به جنسیت قابل پذیرش را در خودتان کاوش کنید. همچنین در مورد گزینه های درمانی پزشکی خودتان تصمیم بگیرید و در آخر رفاه و کیفیت زندگی خود را افزایش دهید.

نتیجه گیری

نارسایی جنسیتی می تواند آسیب های مختلفی را به فرد وارد کند و عدم پذیرش در جامعه و وجود برچسب و انگ نیز فشارها و تنش های زیادی را به فرد وارد می کند. از این رو لازم است تا فردی که دارای گرایش ترنس می باشد تحت درمان قرار بگیرد تا هویت جنسی اش را بپذیرد.

یعنی اگر دارای جنسیت دختر است با آن سازگار شود و جنسیت تعیین شده اش را به خوبی بپذیرد و یا اگر پسر باشد نیز باید تحت درمان قرار بگیرد تا بتواند هویت فعلی خویش یعنی پسر بودن را به خوبی بپذیرد. در کنار فرایند درمان لازم است تا افراد خانواده نیز از فرد به خوبی مراقبت و محافظت کنند. زیرا فشارهای زیاد موجب می شود تا افکاری مانند خودکشی در ذهن فرد ایجاد شود.

چرا که اضطراب و تنش فراوان موجب می شود تا انجام رفتارهای پرخطر در فرد افزایش پیدا کند. بنابراین اگر تمامی روش های حمایتی به خوبی وجود داشته باشد و فرد گزینه های درمان را به خوبی انجام دهد می تواند فرایند درمان را به درستی انجام دهد و با هویت جنسی اش سازگار شود.

دسته‌بندی‌ها