معرفی برترین رمان های جنایی برای خواندن

معرفی برترین رمان های جنایی برای خواندن

رمان های جنایی خشونت‌آمیز یا هاردبویلد، ژانری از ادبیات است که در آن کارآگاه‌های سخت‌کوش و بی‌باک با جنایتکاران بدجنس و خطرناک روبرو می‌شوند. این داستان‌ها معمولا در شهرهای بزرگ و پرسروصدا رخ می‌دهند و حاوی صحنه‌های تیراندازی، ضرب و شتم، قتل و خیانت هستند. این ژانر از ادبیات برای کسانی که دوست دارند به چالش‌های فکری و هیجان‌انگیز کارآگاهانه بپردازند، مناسب است. البته باید تحمل خشونت و خون را هم داشته باشند.

در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا پنج نمونه از بهترین رمان‌های جنایی خشونت‌آمیز را معرفی می‌کنیم. این رمان‌ها توسط نویسندگان مشهور و ماهر نگارش شده‌اند و به عنوان آثار کلاسیک در تاریخ ادبیات شناخته می‌شوند. بعضی از این رمان‌ها تقریبا صد سال پیش نوشته شده‌اند، اما همچنان تاثیرگذار و جذاب هستند. اگر علاقه‌مند به خواندن داستان‌های جنایی خشونت‌آمیز هستید، این کتاب‌ها را از دست ندهید.

رمان های جنایی

رمان های جنایی یکی از پرطرفدارترین و پرفروش ترین ژانرهای ادبی هستند که در آنها نویسنده با استفاده از عناصری مانند جنایت، تحقیق، راز، تعقیب و گریز، تنش و سورپرایز، داستان های هیجان انگیز و جذابی را خلق می کند. رمان های جنایی معمولا به چند دسته تقسیم می شوند که از جمله آنها می توان به رمان های کارآگاهی، رمان های رازآلود، رمان های سختکوش، رمان های نوآر، رمان های قضایی و رمان های روانشناسی اشاره کرد. هر یک از این دسته ها خصوصیات و قواعد خود را دارند که نویسنده باید به آنها پایبند باشد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله معرفی بهترین کتاب های فانتزی را بخوانید.

رمان های جنایی اغلب با چالش های فکری و عاطفی خواننده روبرو می شوند و باعث می شوند که خواننده در حل معماها و پیدا کردن راه حل ها شرکت کند. بعضی از نویسندگان برجسته این ژانر عبارتند از آگاتا کریستی، آرتور کانن دویل، رکس استوت، ریدموند دال، دشیل همت، ریموند چندلر، جان لکاره، پاتریشا های اسمیت، تاماس هاریس و دان براون.

رمان خواب گران

رمان خواب گران، اولین رمان نویسنده‌ی آمریکایی، ریموند چندلر، است که برای اولین بار در سال 1939 به انتشار رسید. این رمان، جزء آثار برجسته‌ی ژانر رمان های جنایی خشونت‌آمیز یا هاردبویلد محسوب می‌شود و در آن شخصیت اصلی، کارآگاه خصوصی فیلیپ مارلو، با پرونده‌ای پرحاشیه و پیچیده مواجه می‌شود.

معرفی 5 رمان بسیار معروف و خواندنی

خلاصه‌ داستان رمان خواب گران 

مارلو به خانه‌ی جنرال استرن‌وود، یک میلیونر پیر و بیمار، فراخوانده می‌شود تا از دخترانش، کارمن و ویوین، که درگیر اخاذی و باج‌گیری شده‌اند، حفاظت کند. مارلو به دنبال آرتور جینز، یک کتابفروش که از کارمن اخاذی می‌کند، می‌رود و در راه با جو رگان، یک قاتل حرفه‌ای، برخورد می‌کند. مارلو جینز را در یک آپارتمان پیدا می‌کند که به نظر می‌آید با کارمن رابطه داشته است. جینز به ضرب گلوله کشته شده است و کارمن در حال لرزیدن در کنار جسد او نشسته است. مارلو تصمیم می‌گیرد این قضیه را پنهان کند و جسد جینز را به خانه‌ای دورافتاده منتقل می‌کند.

اما پرونده تمام نشده است. مارلو همچنان به دنبال سئان رگان، شوهر گمشده‌ی ویوین، است که از هفت سال پیش هیچ خبری از او نبوده است. مارلو با ادی مارس، یک قمارباز بزرگ و دشمن سئان رگان، و آگنس لولس، دست راست ادی مارس و عاشق سئان رگان، آشنا می‌شود. آگنس به مارلو نشانه‌ای از سئان رگان می‌دهد و از او خواستگاری می‌کند. اما آگنس در واقع با جو رگان همکار است و قصد دارد مارلو را به دام بیندازد.

مارلو از تله جو رگان و آگنس فرار می‌کند و با کمک هری جونز، یک دلال کوچک و عاشق آگنس، محل پنهانی سئان رگان را پیدا می‌کند. اما سئان رگان نیز مرده است و جسد او در یک خانه‌ی متروکه قرار دارد. مارلو متوجه می‌شود که سئان رگان در واقع همان آرتور جینز بوده است و با کارمن ازدواج کرده بود. او همچنین فهمیده بود که کارمن قاتل راستی رگان، برادر جو رگان و شریک سابق سئان رگان، بوده است. سئان رگان از این راز برای اخاذی از جنرال استرن‌وود استفاده کرده بود. اما وقتی کارمن به او حمله کرد و او را زخمی کرد، او نتوانست به خودش کمک کند و در خانه‌ی متروکه فوت کرد.

مارلو به خانه‌ی جنرال استرن‌وود باز می‌گردد و به او حقیقت را می‌گوید. جنرال استرن‌وود، که دچار بیماری ناتوان‌کننده‌ای است، تصمیم می‌گیرد خودکشی کند تا از شر دخترانش خلاص شود. مارلو همچنین به ویوین توصیه می‌کند که کارمن را به یک آسایشگاه بفرستد تا درمان شود. ویوین با این پیشنهاد موافقت می‌کند و با مارلو رابطه عاطفی برقرار می‌کند.

رمان خرمن سرخ

رمان خرمن سرخ، یکی از آثار مشهور دشیل همت، نویسنده‌ی آمریکایی و پدر ژانر رمان های جنایی خشونت‌آمیز یا هاردبویلد، است که در سال 1929 به چاپ رسید. این رمان، بر اساس تجربیات شخصی همت به عنوان یک مأمور تحقیقاتی در شهر بوته، مونتانا، نوشته شده است و در آن شخصیت اصلی، یک کارآگاه خصوصی بدون نام که به کارآگاه قارچ معروف است، با فساد و جنایت در شهر پرسون‌ویل مبارزه می‌کند.

خلاصه‌ داستان رمان خرمن سرخ

کارآگاه به پرسون‌ویل فرستاده می‌شود تا با دونالد ویلسون، رئیس روزنامه‌ای محلی، دیدار کند. اما وقتی به آنجا می‌رسد، متوجه می‌شود که ویلسون به قتل رسیده است. کارآگاه با الای هوپ، دختر وارث ویلسون، آشنا می‌شود و از او ماموریت می‌گیرد تا قاتل پدرش را پیدا کند. او همچنین با دین اولف، گانگستر بزرگ شهر، و پول هاس، شهردار فاسد، برخورد می‌کند. این دو نفر سعی دارند که کارآگاه را از پرونده دور کنند.

کارآگاه با تحقیقات خود به سراغ پین برو برونل، گانگستر دشمن اولف، می‌رود. او با استفاده از تزویر و تحریک، باعث جنگ بین دو گروه گانگستر می‌شود. در طول جنگ، بسیاری از گانگسترها و همکاران فاسد شهردار کشته می‌شوند. کارآگاه همچنین با باب ال گانگستر سوم شهر، همکار می‌شود و با کمک او، اولف و برونل را نابود می‌کند.

اما پرونده هنوز حل نشده است. کارآگاه با کشف راز گذشته‌ای درباره وقایع شب قتل ویلسون، عامل اصلی جنایات را شناسایی می‌کند. او فهمیده بود که الای هوپ، دختر ویلسون، در واقع عاشق اولف بوده و با او همدست شده بود تا پدرش را بکشد. او همچنین سعی داشته بود تا با استفاده از کارآگاه قارچ، رقبای اولف را از بین ببرد و سلطنت خود را در شهر برپا کند. کارآگاه با رویارویی با الای هوپ، او را مجبور می‌کند تا به جرم خود اعتراف کند. اما الای هوپ، قبل از دستگیر شدن، خودکشی می‌کند. کارآگاه، پس از حل پرونده، شهر پرسون‌ویل را ترک می‌کند.

رمان خداحافظی طولانی

رمان خداحافظی طولانی، یکی از آثار معروف ریموند چندلر، نویسنده‌ی آمریکایی و یکی از پیشگامان ژانر رمان های جنایی خشونت‌آمیز یا هاردبویلد، است که در سال 1953 منتشر شد. این رمان، ششمین رمان او با حضور کارآگاه خصوصی فیلیپ مارلو است که به عنوان یکی از قهرمانان نمادین ادبیات آمریکایی شناخته می‌شود. این رمان، برنده‌ی جایزه‌ی ادگار بهترین رمان سال 1955 شد و به عنوان یکی از 1001 رمان که باید قبل از مرگ بخوانید، انتخاب شد.

خلاصه‌ داستان رمان خداحافظی طولانی

فیلیپ مارلو با تری لنوکس، یک مشتری سابق خود، دیدار می‌کند. تری به او می‌گوید که همسرش سیلوا، که چند ماه پیش از او جدا شده بود، به او تلفن زده و درخواست کرده است که به مکزیک برود و با او زندگی کند. تری معتقد است که سیلوا با چشم‌انداز پول و ثروت، دست به خائن بودن زده است. مارلو به تری توصیه می‌کند که سعادت خود را در زندگی جدیدش بجوید و به سخت‌گیر بودن پایان دهد. تری با نارضایتی قبول می‌کند و با همسرش به مکزیک می رود.

اما پس از چند روز، مارلو با خبر می‌شود که تری در هتل خود در مکزیک خودکشی کرده است. سیلا نیز در یک تصادف رانندگی کشته شده است. مارلو باور نمی کند که تری کسی باشد که دست به خودکشی بزند. او تصمیم می گیرد برای پی بردن به حقیقت به مکزیک برود. در آنجا، با الین وید، دختر چشم‌پز هارلن پاترسون، صاحب یک شبکه ی رسانه ای بزرگ، آشنا می شود. الین به او می گوید که سیلا یک بازیگر سابق سینما بود که با پاترسون رابطه داشته است. پاترسون همچنین با روجر وید، همسر الین، درگیر بوده است.

مارلو با تحقیقات خود به سراغ مندی کریستال، یک روانپزشک معروف، می رود. او متوجه می شود که مندی کریستال با سیلا همکاری می کرده است تا از پاترسون اخاذی کند. او همچنین با فیلیپ مارلو، یک نویسنده ی مشهور و دوست قدیمی مندی کریستال، برخورد می کند. او فهمیده بود که فیلیپ مارلو در واقع همان تری لنوکس بوده است و با سیلا ازدواج کرده بود.

او همچنین فهمیده بود که سیلا قاتل سیلویا پاترسون، همسر پاترسون، بوده است. فیلیپ مارلو از این راز برای اخاذی از پاترسون استفاده کرده بود. اما وقتی سیلا به او حمله کرد و او را زخمی کرد، او نتوانست به خودش کمک کند و در هتل خود فوت کرد.

مارلو به لس آنجلس باز می‌گردد و به الین وید حقیقت را می‌گوید. الین، که دچار بیماری روانی شده بود، تصمیم می‌گیرد خودکشی کند تا از شر همسرش و پدرش خلاص شود. مارلو همچنین پاترسون را تهدید می‌کند که اگر به مندی کریستال لطف نکند، راز قتل همسرش را فاش خواهد کرد. پاترسون به اجبار با این پیشنهاد موافقت می‌کند. مارلو، پس از حل پرونده، به مندی کریستال خداحافظی طولانی می‌گوید و با احساس تنهایی لس آنجلس را ترک می‌کند.

رمان غرامت مضاعف

رمان غرامت مضاعف، یکی از آثار مشهور جیمز ام. کین، نویسنده‌ی آمریکایی و یکی از آغازگران ژانر رمان های جنایی خشونت‌آمیز یا نوآر، است که در سال 1936 منتشر شد. این رمان، بر اساس یک واقعه‌ی واقعی از قتل همسر یک مامور بیمه توسط عشق مخفی او و همسرش الهام گرفته شده است. این رمان، به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات جنایی شناخته می‌شود و به عنوان یک فیلم با همین نام در سال 1944 توسط بیلی وایلدر کارگردانی شد.

خلاصه‌ داستان رمان غرامت مضاعف 

والتر نف، یک مامور بیمه با تجربه، با فیلس دایتریچسون، همسر جذاب و بدبخت یک مشتری خود، آشنا می شود. فیلس به او می گوید که همسرش آنسل دایتریچسون، یک تاجر پولدار و ستمگر، به او بد رفتاری می کند و از او طلاق می خواهد. والتر و فیلس عاشق یکدیگر می شوند و تصمیم می گیرند که با یک طرح پیچیده، آنسل را بکشند و پول بیمه ی عظیمی را به دست بیاورند. طبق قانون بیمه، اگر کسی در حادثه ی قطار کشته شود، پول بیمه ی دو برابر پرداخت می شود. والتر و فیلس با استفاده از تقلب و تزویر، سعی دارند که قاضی ها را قانع کنند که آنسل در حادثه ی قطار جان خود را از دست داده است.

اما طرح آن‌ها به راحتی پیش نمی رود. بارتون کِى، یک بازپرس بیمه، مشکوک به پرونده می شود و شروع به تحقیق می کند. او فکر می کند که فیلس با یک عاشق دیگر همکاری کرده است تا همسرش را بکشد. والتر نگران می شود که فیلس به او خیانت کرده باشد. او همچنین با لولا دایتریچسون، دختر آنسل از همسر قبلیاش، برخورد می کند. لولا به او می گوید که فیلس قبلا با زَکِى، نامزد لولا، رابطه داشته است و او را ترغیب کرده است تا پدرش را بکشد. زَکِى همچنین در یک حادثه ی مشکوک کشته شده است.

والتر متوجه می شود که فیلس یک زن بی رحم و حسابگر است که فقط به پول اهمیت می دهد. او تصمیم می گیرد که از او دوری کند و با لولا زندگی جدیدی را شروع کند. اما فیلس اجازه نمی دهد که والتر از دستش فرار کند. او با تهدید و فریب، سعی می کند که والتر را به قتل بارتون کِى وادار کند. والتر با این پیشنهاد مخالفت می کند و با فیلس درگیر می شود. در نهایت، والتر فیلس را می کشد و خود را به پلیس معرفی می کند. او پذیرفته می شود که به جرم قتل دو نفر (فیلس و آنسل) اعدام شود.

آشنایی با بهترین رمان های جنایی

رمان شاهین مالت

رمان شاهین مالت، یکی از آثار مشهور داشیل همت، نویسنده‌ی آمریکایی و یکی از پیشگامان ژانر رمان های جنایی خشونت‌آمیز یا نوآر، است که برای اولین بار در سال 1929 منتشر شد. این رمان، بر اساس یک واقعه‌ی واقعی از قتل یک تاجر توسط همسرش و عشق مخفی او الهام گرفته شده است. این رمان، به عنوان یکی از شاهکارهای ادبیات جنایی شناخته می‌شود و به عنوان چندین فیلم با همین نام در سال‌های 1931، 1936 و 1941 توسط کارگردان‌های مختلف ساخته شد.

خلاصه‌ داستان رمان شاهین مالت

سم اسپید، یک کارآگاه خصوصی با تجربه، با خانم واندرلی، همسر جذاب و بدبخت یک مشتری خود، آشنا می شود. خانم واندرلی به او می گوید که خواهر گمشده‌اش را که به همراه پسری به نام فلوید تورسبی فرار کرده، پیدا کند. اما رازی در مورد خانم واندرلی برملا میشود که همه چیز را تغییر میدهد و زمانی که همکار اسپید، در حال تعقیب تورسبی به قتل میرسد، او، خود را در مهلکه‌ای مییابد که در آن هم شکار است و هم شکارچی. آیا اسپید میتواند قبل از این که «مرد چاق» او را پیدا کند، نشانه‌ای از جواهرات ارزشمند به دست بیاورد؟

«مرد چاق» یعنی کاسپر گاتمن، یک تاجر پولدار و قدرتمند است که به دنبال یک تندیس باستانی به نام «شاهین مالت» است. این تندیس یک جواهر کاری باارزش است که در قرون وسطی ساخته شده است. گاتمن با کمک جول کیربی و بریجت اوشائونسی (که همان خانم واندرلی است) سعی دارد که تندیس را از دست یک تجارت دار دیگر به نام جول کیربی بگیرد.

اما طرح آن‌ها به هم میخورد و تورسبی، کیربى و یک نگهبان باغچه کشته میشوند. اسپید متوجه میشود که بریجت یک زن بیرحم و حسابگر است که فقط به پول اهمیت میدهد. او تصمیم میگیرد که از او دوری کند و با لولا کیربی، دختر کیربی، زندگی جدیدی را شروع کند. اما بریجت اجازه نمیدهد که اسپید از دستش فرار کند. او با تهدید و فریب، سعی میکند که اسپید را به قتل گاتمن وادار کند. اسپید با این پیشنهاد مخالفت میکند و با بریجت درگیر میشود. در نهایت، اسپید بریجت را می‌کشد و خود را به پلیس معرفی می‌کند. او قتل سه نفر (بریدجت، تورسبی و کیربی) را می پذیرد که اعدام شود.

دسته‌بندی‌ها