با همسر کنترل گر چگونه باید رفتار کنیم؟

با همسر کنترل گر چگونه باید رفتار کنیم؟

آیا شما یک همسر کنترل گر دارید؟ همسری که همواره قصد دارد تا شما را کنترل کند دارای چه خصوصیات و ویژگی هایی می باشد؟ اگر می خواهید در زندگی زناشویی به موفقیت برسید لازم است تا نسبت به یکدیگر درک متقابل داشته باشید و به خوبی احساسات و نیازهای هم را بدانید.

اما زمانی که فردی کنترل گر باشد همواره موجب می شود تا همسرش نسبت به او خشم داشته باشد و در نتیجه شرایط یکدیگر را به خوبی درک نمی کنند. شایان ذکر است که اگر خصوصیت کنترل گری را کنار نگذارید موجب می شود تا در بلند مدت زندگی زناشویی تان با خطر مواجه شود.

همسر کنترل گر دارای ویژگی های و خصوصیاتی است که لازم است تا به صورت کامل با آن آشنا شوید. در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص روش های برخورد با همسر کنترل گر را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید به صورت علمی با همسرتان رفتار کنید.

همسر کنترل گر کیست؟

در واقع فردی که ویژگی کنترل گری داشته باشد همواره می خواهد تا محیط اطرافش را کنترل کند و هر اتفاقی که در پیرامونش می افتد را تحت کنترل داشته باشد.

اما توجه داشته باشید که خصوصیت کنترل گری در تمام افراد به یک شکل نیست و تمام افراد ممکن است ذره ای کنترل گری در شخصیت شان داشته باشند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های کنترل کردن شوهر را مطالعه نمایید.

مثلا ممکن است عده ای بسیار ملایم رفتار کنند و با این که هدفشان کنترل رفتار دیگران است اما شما به سادگی نمی تواند چنین رفتاری را در آنها مشاهده کنید. اما مشکل زمانی آغاز می شود که فرد مقابل شما به صورت جدی بخواهد شما را کنترل کند و در نتیجه شما با مشکلات و آسیب های بسیاری روبرو می شوید.

چرا برخی از افراد همسرشان را کنترل می کنند؟

از این رو شما باید بدانید همسر شما در چه حد رفتارهای کنترل گری دارد و می خواهد شما را کنترل کند. از طرف دیگر شما باید بررسی کنید که آیا چنین رفتار کنترل گری فقط برای یک نفر است یا او همواره و در هر محیطی خواهان کنترل کردن دیگران است.

در این جا لازم است اشاره شود که منظور از همسر کنترل گر صرفا اشاره به جنس خاصی ندارد. چرا که هم زنان و هم مردان می توانند گرفتار چنین شخصیتی باشند و همواره بخواهند در زندگی زناشویی شان شریک زندگی خود را کنترل نمایند.

دلایل ایجاد شخصیت کنترل گر

در خصوص بروز ویژگی های شخصیتی کنترل گری در یک فرد باید بدانیم که دلایل متعددی در پشت این موضوع وجود دارد. به طور کلی مهمترین موضوعی که در این باره دخیل است مربوط به اتفاقات دوران کودکی می شود.

از این رو اگر می خواهید به طور دقیق با دلایل و علت های ایجاد شخصیت کنترل گر در انسان ها آشنا شوید باید به دوران کودکی آنها سفر کنید. با نگاه به دوران کودکی آنها و اتفاقاتی که برای آنها افتاده است می توانیم درک کنیم که چرا در حال حاضر آنها گرفتار رفتار کنترل گری شده اند. برای مطالعه بیشتر به کارگاه برخورد با همسر خودشیفته مراجعه فرمایید.

اگر ضربه های شدیدی در دوران کودکی برای شخصی رخ داده باشد این امکان وجود دارد که او نسبت به تمام انسان ها و دنیا بی اعتماد باشد و در نتیجه بخواهد از طریق کنترل دیگران به آرامش وجودی برسد.

در دوران کودکی همواره محدودیت های بسیاری برای افراد وجود دارد که موجب می شود تا تمام افراد نتوانند دوران خوبی را تجربه کنند. چرا که روش های فرزندپروری در والدین به خوبی انجام نمی شود و در نتیجه مشکلات بسیاری برای کودک ایجاد می شود.

به یاد داشته باشید که اگر میزان فشار والدین و اطرافیان در دوران کودکی بیش از حد مجاز باشد، باوری در ذهن کودک شکل می گیرد که ”من بدم، دیگران بد هستند و دنیا بد است” در نتیجه من نمی توانم به هیچ کسی اعتماد کنم.

به دنبال این باور فرد گرفتار آسیب و ترومایی می شود که در بزرگسالی برای رهایی از آن دست به کنترل رفتار دیگران می کند. چرا که چنین تجربه دردناکی موجب می شود تا فرد حس و حال خوبی نسبت به خود و دنیای پیرامونش نداشته باشد و در نتیجه برای جلوگیری از این حالت دست به رفتارهای کنترل گری می زند.

از دیگر عواملی که می تواند سبب بروز رفتارهای کنترل گری در انسان شود پایین بودن حرمت نفس (عزت نفس) و اعتماد به نفس است. افرادی که از نظر اعتماد به نفس دچار ضعف هستند برای آنکه خودشان را به دیگران اثبات کنند دست به کارهای مختلفی می زنند که یکی از آن کارها کنترل کردن رفتار دیگران است.

اگر انسان از نظر حس ارزشمندی دچار مشکل باشد احساس می کند که دیگران جایگاه بهتری نسبت به او دارند و در نتیجه فکر می کند اگر فرد کنترل گری نباشد، دیگران به موفقیت او ضربه وارد می کنند.

اگر اعتماد به نفس انسان ضعیف باشد همواره موفقیت خودش را در گرو رفتار دیگران می بیند و همواره تمام موضوعات را به صورت شرطی مورد بررسی قرار می دهد.

چنین فردی وقتی وارد زندگی زناشویی می شود نیز همواره رفتار کنترل گری دارد و فکر می کند با این کار می تواند توجه همسرش را به خودش جلب کند. این در حالی است که هیچ فردی رفتارهای کنترل گری را دوست ندارد و ادامه چنین کارهایی موجب می شود تا زندگی افراد با آسیب روبرو شود.همچنین برای مطالعه بیشتر مقاله پدیده چراغ گاز را بخوانید.

فرد کنترل گر به دلیل تجربیات منفی گذشته اش همواره فکر می کند که مورد پسند دیگران نیست و هر آن این امکان وجود دارد که توجه همسرش را از دست بدهد. این در حالی است که چنین فکری صرفا در تفکر و باور فرد وجود دارد و به هیچ عنوان واقعیت ندارد.

او همواره فکر می کند همسرش به او خیانت خواهد کرد و برای جلوگیری از چنین رفتاری که موجب ایجاد احساس اضطراب در او شده است دست به کنترل همسرش می زند.

همسر کنترل گر چه ویژگی هایی دارد؟

یکی از سوالاتی که در این باره وجود دارد آن است که یک همسر کنترل گر دارای چه ویژگی ها و خصوصیاتی می باشد. به طور کلی باید بدانید که همسر کنترل گر همواره در تلاش است تا تمامی رفتارهای همسر خودش را تحت نظر داشته باشد.

تمام این کار در بلند مدت موجب کلافه شدن فرد میشود و در نتیجه زندگی برای آنها بسیار سخت و دشوار می شود. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل با نشانه ها و ویژگی های همسر کنترل گر آشنا شویم.

ایجاد حس گناه در فرد و انتقاد بیش از حد

همسر کنترل گر از ابزاری در زندگی خویش استفاده می کند که بتواند رفتار دیگران را به خوبی کنترل کند. این ابزار سرزنش و انتقاد نام دارد که باعث می شود تا سطح شریک زندگی اش را پایین بیاورد. او این کار را انجام می دهد تا ضعف های درونی خودش را بپوشاند.

چرا که او از درون رنج می برد و همواره احساس می کند که فردی ضعیف و پوچی است که هیچ کس به او توجه نمی کند. تمام این افکار مربوط به دوران کودکی فرد است و به دلیل رفتارهایی که با او شده است او دچار چنین باورهایی شده است. به همین دلیل او گرفتار ضعف درونی است و برای رهایی از چنین درد و رنجی ناچار است تا همسرش را سرزنش کند و او را مورد انتقاد های بیجا قرار دهد. برای مطالعه بیشتر به کارگاه آموزش مهارت های زناشویی مراجعه فرمایید.

این کار باعث می شود تا به صورت موقت بر اضطراب وجودی خویش غلبه کند ولی هرگز مشکل فرد به صورت عمقی درمان نمی شود و این چرخه برای همیشه ادامه دارد. بنابراین او از همسرش انتقاد می کند که به او بفهماند باید در اختیارش باشد و نمی تواند هر کاری که دلش می خواهد را به راحتی انجام دهد.

او با این کار می خواهد بگویید که تو به من وابسته ای و این من هستم که باید بگویم تو می توانی چه کارهایی را انجام دهی و چه کارهایی ا نمی توانی انجام دهی. بنابراین به یاد داشته باشید که همسر کنترل گر در رابطه با هر موضوع ساده ای انتقاد می کند و ادامه این روند موجب می شود تا او در موضوعات بزرگ تر نیز دخالت های بیجا داشته باشد.

در واقع همسر کنترل گر درصدد است تا با این کارهای بیمارگونه کاری کند که شریک زندگی اش را به سمتی که او دلش می خواهد ببرد. به همین دلیل اگر شما با او مخالف کنید او از ابزار دیگری با عنوان ایجاد احساس گناه برای کنترل شما استفاده می کند.

او می خواهد از طریق این ابزار شما را تسلیم خودش کند و کاری کند که شما به خواسته های او پاسخ مثبت دهید. بنابراین در خاطر داشته باشید که ایجاد احساس گناه مصنوعی از جمله کارهایی است که همسر کنترل گر از آن استفاده می کند و هدف او ایجاد حد و مرزهای پوچ برای شما است.

دور کردن همسر از دیگران و انجام رفتارهای کنترل گرانه

از دیگر ویژگی های همسران کنترلگر آن است که می خواهند کاری کنند شریک زندگی شان حتی با خانواده شان نیز رابطه نداشته باشد. بنابراین آنها برای کنترل شما تلاش می کنند تا شما را گرفتار انزوا و تنهایی نمایند. برای انجام این کار آنها از بهانه های مختلفی استفاده می کنند و هدف اصلی شان کنترل تمامی رفتارهای آنهاست.

به عنوان مثال ممکن است به شما بگویند که خانواده و اقوام شما رفتارهای خوبی ندارند و بهتر است دیگر با آنها رابطه نداشته باشی. حتی در برخی موارد این افراد تغییر موضع می دهند و کاری می کنند که دیگران رابطه شان را با شما قطع نمایند.

نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که همواره تفکر غالب در رابطه با همسر کنترل گر وجود خشم و عصبانیت است. اما باید بدانید که چنین موضوعی ثابت نیست و حتی ممکن است همسری کنترل گر باشد ولی در تمام کارها به شریک زندگی اش نیز کمک کند و جوری شرایط را نشان دهد که او فرد مثبت و خوبی است و هدفش صرفا کمک به شما می باشد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های عذرخواهی از همسر را مطالعه فرمایید.

مثلا ممکن است همواره برای همسرش کادو و هدیه بخرد و با این کارها نشان دهد که من واقعا تو را دوست دارم. اما باید بدانید که فرد کنترل گر هدف دیگری در ذهنش دارد و می خواهد از طریق این کارها شما را به خودش وابسته کند. به همین دلیل شما باید فرق بین عشق و کنترل گری را بدانید و هرگز فرد عاشق و شیفته به همسرش وابسته نیست و نمی خواهد مالک او باشد.

کنترل هزینه ها و حسادت

اگر شما همسری دارید که کنترل گر است به راحتی می تواند شاهد رفتارهای کنترل گر او باشد و همواره مشاهده می کنید که او به نوعی در حال حسادت کردن است. اما باید به یاد داشته باشید که حسادت همسر کنترل گر با حسادت ساده متفاوت است.

همسر کنترل گر چه ویژگی های شخصیتی دارد؟

به عنوان مثال اگر شما در صفحه اجتماعی شخصی خودتان یک پست را منتشر کنید او نسبت به کسانی که آن را می پسندند حساسیت بالایی دارد و نسبت به این موضوع حسادت خاصی را نشان می دهد. گاهی امکان دارد که حسادتش را به صورت غیر مستقیم به شما بیان کند و گاهی نیز به صورت واضح آن را به شما منتقل می کند.

زمانی که شما با همسر کنترل گر خود به یک مهمانی بروید او همواره رفتار شما و دیگران را بر اساس ذهنیت بیمار خودش تفسیر می کند. بعد از مهمانی نیز سوالات بی محتوا و پوچی را از شما می پرسد که موجب خستگی و کلافه شدن شما می شود.

مثلا از شما می پرسد که فلانی به شما چرا نگاه می کرد؟ چرا وقتی او در مورد ظاهرت نظر داد تو خندیدی؟ و هزاران سوال بی ربط دیگری که می تواند از تمام افراد کنترل گر بشنوید. شایان ذکر است که ادامه این روند غیر قابل تحمل است و می تواند اختلافات زیادی را برای زندگی زناشویی ایجاد کند. همچنین برای آگاهی بیشتر به مقاله آسیب های بدگویی از همسر پیش فرزندان مراجعه نمایید.

در زندگی مشترک، زن و مرد باید با هم در هر کاری مشورت کنند و یک نفر نمی تواند به تنهایی تمامی کارها را بر عهده بگیرد. این موضوع در رابطه با بحث پول و اقتصاد نیز مطرح است و زوجین باید در این باره نیز با هم مشورت کنند.

اما زمانی که یکی از افراد گرفتار بیماری کنترل گری است همواره می خواهد تمام کارها را خودش اداره کند و از این طریق به شخص مقابل بفهماند که من همه کاره هستم. در زندگی با فرد کنترل گر شما هر روز باید حساب پس بدهید و همسر بیمارتان شما را سوال پیچ می کند که چقدر خرج کرده ای؟ برای چه خرج کرده ای؟ و …. یعنی شما باید به خاطر کوچکترین هزینه ها نیز به او پاسخ دهید.

تهدید همسر و پرسش های زیاد

از دیگر خصوصیات همسر کنترل گر باید به شکست حریم خصوصی نیز اشاره کنیم. آنها هیچ توجهی به حریم افراد ندارند و در زندگی زناشویی شان همواره می خواهند شریک زندگی شان در اختیارشان باشد. آنها از طریق سوالات زیاد در تلاش اند تا اضطراب وجودی شان را کنترل کنند.

به طور کلی یک فرد سالم با پرسیدن یک سوال شرایط را می سنجد و می داند که در چه موقعیتی قرار دارد. اما فرد بیمار و کنترل گر قصد دارد تا شما را مورد حمله قرار دهد و از طریق سوالات بی جای خودش شخصیت شما را زیر سوال ببرد.

به طور کلی به یاد داشته باشید که نوع برخورد همسر کنترل گر با شریک زندگی اش درست مانند رفتار یک بازجو می باشد که همواره از ابزارهای قدرت برای تسلیم شریک زندگی اش استفاده می کند.

زمانی که او متوجه می شود که نمی تواند خواسته خودش را به همسرش تحمیل کند از ابزار تهدید استفاده می کند. این تهدید نیز همواره دو طرفه است، به این صورت که گاهی اوقات به صورت مستقیم همسرش را تهدید می کند و در برخی مواقع نیز تهدیدش به این صورت است که اگر به خواسته اش توجهی نشود به خودش آسیب وارد می کند.

بنابراین همسر کنترل گر می تواند رفتارهای خودزنی نیز داشته باشد تا از این طریق شریک زندگی اش را وادار به کاری که او دلش می خواهد بکند.

عشق شرطی و جاسوس بازی

در ازدواج های سالم زن و مرد یکدیگر را به دلیل وجود احساس پاکشان دوست دارند. اما همسر کنترل گر ممکن است در ظاهر به شما نشان دهد که بسیار عاشق شما است ولی این عشق شرطی بوده و تا زمانی ادامه می یابد که شما تحت کنترل او باشید.

یعنی به محض آنکه همسرتان متوجه شود شما از کنترل او خارج شده اید خیلی سریع از کوره در میرود شمع عشقش نیز خاموش می شود. بنابراین باید بدانید که همسر کنترل گر صرفا شما را تا زمانی دوست دارد که بداند شما تن به تمام خواسته های او می دهید و اگر به این شکل نباشد او نیز عشقش از بین می رود.

زمانی که فرد تحت نظر باشد تمام رفتارهایش نیز کنترل می شود. این موضوع را در بسیاری از فیلم های جاسوس بازی مشاهده کرده اید که برای یک فرد جاسوسی را در نظر میگیرند که تمام رفتارهای شخص را تحت نظر داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های برخورد با همسر بدقول را مطالعه فرمایید.

همسر کنترل گر دچار بدبینی و سوء ظن است و به همین دلیل همواره می خواهد بداند در ذهن شریک زندگی اش چه می گذرد و آیا او می خواهد به او خیانت کند یا خیر؟ به همین دلیل از طریق نصب دوربین، میکروفن و جی پی اس در تلاش است تا تمامی رفتارهای همسرش را کنترل کند.

بی توجهی به همسر و پایین کشیدن او

همسری که کنترل گر است هرگز نمی خواهد با شما وارد صحبت دو طرفه شود و اگر شما بخواهید با او صحبت کنید خیلی سریع حرف شما را قطع می کند و به شما اجازه نمی دهد که با او صحبت کنید. در واقع گوش هم در برابر تمام حرف های درست و منطقی کر است و هیچ توجهی به صحبت های شما نمی کند.

به همین دلیل متوجه می شوید که او فقط به فکر خودش است و هیچ گاه به نیازهای شما توجه نمی کند. چرا که فرد کنترل گر یک شخص بیمار است که نمی تواند به چیزی جز تفکرات بیمارگونه خودش فکر کند. از این رو شما هیچ وقت مشاهده نمی کنید که یک فرد کنترل گر با همسرش صحبت کند و از او برای انجام کارها راهنمایی بگیرد.

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، نوعی حسادت بیمارگونه در شخصیت افراد کنترل گر وجود دارد و هرگز دوست ندارند شریک زندگی شان موفق باشد. به همین دلیل تمامی موفقیت های همسرش را انکار می کند و آنها را بی ارزش نشان می دهد.

روش هایی برای درمان همسر کنترل گر

چرا که او گمان می کند اگر همسرش موفق شود و به جایگاه های بالایی دست یابد دیگر نمی تواند او را کنترل کند و در نتیجه قدرت او از بین می رود. به همین دلیل تمام سعی اش را می کند که همسرش را در سطحی پایین قرار دهد تا بتواند همواره بر او سلطه داشته باشد.

روش های برخورد با همسر کنترل گر

اگر زندگی زناشویی تان برای شما مهم است و می خواهید زندگی تان را به سمت سلامتی سوق دهید لازم است تا رفتارهای بیمارگونه همسر کنترل گر خود را مدیریت کنید.

چرا که او یک فرد روانی است و با کارهای آزار دهنده اش موجب نابودی زندگی خودش و شما می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا بهترین تکنیک های برخورد با همسر کنترل گر را به شما آموزش دهیم.

یادگیری روش مخالفت و بدتر نکردن اوضاع

شما باید بدانید که همسر شما فردی کنترل گر است و این مورد از دست شما خارج است. از این رو شما باید این ویژگی را در همسرتان بپذیرید و برای درمان آن اقدامات لازم را انجام دهید. یعنی مفهوم پذیرش به این معنا نیست که نباید برایش هیچ کاری انجام دهید.

این کارها ممکن است در گفتن راحت باشد ولی تحقیقات نشان می دهد که افراد در برخورد با اشخاص کنترل گر به سرعت از کوره در می روند و از خودشان رفتارهای تکانشی نشان می دهند.برای مطالعه و آگاهی بیشتر به مقاله نشانه های مردان وفادار مراجعه نمایید.

به یاد داشته باشید که عصبانی شدن شما هیچ مشکلی را حل نمی کند و صرفا شرایط را بدتر می کند. از این رو اگر شما می خواهید کاری کنید که حال همسر کنترل گر تان بهتر شود نیاز است تا بر روی اعصابتان کنترل داشته باشید و در هر شرایطی آرام باشید.

رفتار اشتباه دیگری که برخی از افراد در برخورد با همسر کنترل گر در پیش می گیرند موافقت با او است. یعنی آنها فکر می کنند که اگر به کارهایی که همسر کنترل گر از آنها می خواهد پاسخ مثبت دهند موجب می شود تا آرام شوند.

این در حالی است که شما در حال تایید رفتار بیمارگونه آنها هستید و به هیچ وجه چینن رفتاری موجب درمان آنها نمی شود. این کار درست مانند انجام کارهای وسواسی در اختلال وسواس فکری و عملی است که فرد باور دارد اگر این بار فعالیت های وسواسی را انجام دهد دیگر آنها را ترک می کند.

این در حالی است که انجام آن کارها موجب می شود تا در آینده نیز دست به انجام آنها بزند و هرگز مشکل وسواسی اش درمان نمی شود.

بنابراین باید به یاد داشته باشید که مخالف آشکار و مستقیم هیچ وقت به شما کمک نمی کند که همسر کنترل گر خودتان را درمان کنید. از این رو باید به یاد داشته باشید که جر بحث با چنین فردی موجب نمی شود تا از موضع قدرت خویش پایین بیاید.

به همین دلیل لازم است تا به روش هوشمندانه ای با او مخالف کنید. به عنوان مثال اگر او اصرار دارد که شما باید به خواسته اش عمل کنید می توانید به او بگویید که نظر شما خوب است اما آیا به سایر ابعاد این موضوع نیز توجه کرده اید؟ آیا فلان نکته را در نظر گرفته اید؟ این کار موجب می شود تا در مقابل شما گارد نگیرد و به کارهایی که انجام داده است فکر کند.

تغییر رویه از کنترل گری به همدلی

گاهی اوقات در زندگی زناشویی لازم است تا از همسر کنترل گر خود بخواهید که برای مشکلات موجود راه حل ارائه کند. مثلا به او بگویید که لیست مشکلاتی که هر دوی شما درگیر آن هستید را تهیه کند و با توجه به دانش خودش نسبت به ارائه راه حل اقدامات لازم را انجام دهد.

این کار موجب می شود تا میزان رفتارهای کنترل گری اش کاهش یابد. چرا که این مشکلات برای هر دو نفر شماست و زمانی که از او می خواهید تا برای مشکلات راه حل پیدا کنید در واقع به او اجازه می دهید که برای شرایط زندگی تان تصمیم گیری کند و در نتیجه احساس خوبی به او دست می دهد. این کار شما بسیار هوشمندانه است و در واقع رفتار کنترل گری او را به سمت همدلی سوق داده اید.

به یاد داشته باشید با این که همزبانی بسیار مهم است اما همدلی همواره از همه چیز بهتر است. اما در زندگی زناشویی به موضوع همدلی توجهی نمی شود. به همین دلیل اگر چنین رفتاری ادامه یابد باعث می شود تا محبت و عشق زوجین از بین برود.

پیشنهاد می شود تا در برخورد با همسر کنترل گر، خودتان را به جای او بگذارید و دنیا را از منظر آنها بنگرید. البته باید توجه داشته باشید که این روش را صرفا تا جایی باید ادامه دهید که همسر کنترل گر شما اجازه بی احترامی و جسارت را به شما نداشته باشد.

عدم اجازه به رفتارهای محدود کننده

همانطور که گفته شد، همسر کنترل گر شما تلاش می کند تا بر روی رفتار شما با دیگران تاثیر بگذارد. مثلا به شما اجازه نمی دهد که به دیدار خانواده تان بروید. در این مواقع شما باید با برخوردی محترمانه در برابر چنین خواسته هایی مقاومت نمایید. به یاد داشته باشید که کوچکترین نرمش در مقابل چنین رفتارهای آزاردهنده ای فقط موجب می شود تا او را به خواسته اش برسانید و در نتیجه رفتارهای کنترل گرانه او تمام نمی شود.

شما می توانید با معرفی همسرتان به دوستانتان باعث شوید تا او به شما اعتماد کند و زمانی که از او می خواهید تا در جمع دوستانه تان حضور داشته باشد در واقع به مدیریت مسائل کمک می کنید.

همچنین لازم است تا گاهی اوقات شما به همراه او به مسافرت و تفریح بروید تا به او نشان دهید که به او نیز فکر می کنید و صرفا به خانواده و دوستانتان فکر نمی کنید.

هرگز خودخوری نکنید

اگر شما همسرتان کنترل گر است نباید به این شکل فکر و احساس کنید که مشکلی از سمت شما وجود دارد. چرا که برخی از افراد گمان می کنند اگر رفتار آنها درست بود هرگز همسرشان به این شکل از آنها انتقاد نمی کرد.

شما نباید هرگز خودخوری کنید و فکر کنید که مشکل از جانب شماست. از این رو باید تلاش کنید که افکار منفی را از خودتان دور کنید تا ذهنیت شما تغییر کند و در حد توان خودتان از همسر کنترل گر تان بخواهید که به شما نیز توجه کند و رفتار درستی با شما داشته باشد.

کنترل کردن همسر چه مشکلاتی را در زندگی زناشویی ایجاد می کند؟

پس توجه داشته باشید که هرگز نباید گرفتار احساس گناه و عذاب وجدان شوید. شما باید بدانید که مشکل از ذهن و روان همسر کنترل گر شما است و نقش ما کمک به او برای درمان است. بنابراین هرگز اجازه ندهید که چنین احساس و افکاری وارد ذهنتان شود، چرا که می تواند مشکلات روانی بسیاری را برای خود شما ایجاد کند.

دفاع از باور و اعتقادات خویش

فردی که کنترل گر است همواره در تلاش است تا بر روی تمامی ابعاد شریک زندگی اش نیز تاثیر بگذارد. از این رو او می خواهد افکار و باورهای سیاسی، مذهبی، فرهنگی و عقیدتی شما را به سمتی که خودش می خواهد ببرد. شما نباید چنین اجازه ای را به او بدهید و تلاش کنید تا هر باور و فکری که خودتان دارید را حفظ کنید.

با این که نیاز است دنیا را از دید او نگاه کنید و درک کنید که او دچار مشکل است. اما باید بدانید که هرگز کسی نمی تواند شما را وادار به کاری که دوست ندارید بکند.

شما باید به نرمی با همسرتان رفتار کنید و اجازه ندهید که رفتارهای آزاردهنده اش اعصاب شما را خراب کند. چرا که اگر شما با او با لحن بدی رفتار کنید موجب می شود تا جر و بحث آغاز شود و در نتیجه مشکلات بیشتری گریبان گیر شما می شود.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل با ویژگی های و خصوصیات همسر کنترل گر آشنا شدیم و فهمیدیم که به چه دلیل یک نفر گرفتار چنین مشکلی می شود. در ادامه نیز شما را با رفتارهایی که می تواند کمک کند تا با همسر کنترل گر تان برخورد کنید آشنا نمودیم. توجه داشته باشید که اگر مشکل زندگی شما بسیار حاد است باید به یک زوج درمانگر یا روانشناس خبره مراجعه کنید.

دسته‌بندی‌ها