فوبیای تماس تلفنی: راهکارها و روش های مقابله 

فوبیای تماس تلفنی: راهکارها و روش های مقابله 

احتمالاً شما نیز جزو آن دسته از افراد هستید که هنگامی که تلفن شما زنگ می‌خورد، تمایل دارید جواب ندهید یا به عنوان مثال، زمانی که قصد برقراری تماس با کسی را دارید، مکرراً سناریوهای مختلف مکالمه را در ذهن خود مورد بررسی قرار دهید. ممکن است حتی در لحظه‌ای که تلفن شما به صدا درآید، احساس نگرانی کنید و به خصوص اگر انتظار تماسی ناخواسته داشته باشید.

اگر این وضعیت برای شما اتفاق می‌افتد، باید بدانید که این مشکل متداولی به نام “ترس از تماس تلفنی” یا “ترس از تماس تلفنی” در سطح جهانی وجود دارد. این ترس می‌تواند به عنوان یک نوع از اختلال‌های اضطرابی در نظر گرفته شود و می‌تواند تا حدی از کنترل شما خارج شود.

حالا سوال اینجاست: چگونه می‌توان این ترس را غلبه کرد؟ در این مقاله، ما به تفصیل به این مسئله خواهیم پرداخت و راه‌هایی را معرفی خواهیم کرد تا به شما کمک کنیم با ترس از تماس تلفنی مقابله کرده و به راحتی با این وضعیت مقابله نمایید. بنابراین، اگر تمایل دارید این مشکل را حل کنید،این مقاله از برنا اندیشان را تا آخر مطالعه فرمایید.

آشنایی با فوبیای تماس تلفنی

پیشنهاد می شود به مقاله آنتیدا فوبیا مراجعه فرمایید. بدیهی است که برخی از افراد، احتمالاً به نظر عجیب می‌آید، اما هنگام تماس تلفنی به ترس و اضطراب واژگون می‌شوند. این ممکن است برای شما عجیب به نظر بیاید که چرا حتی مکالمه تلفنی نیز می‌تواند منجر به این اضطراب شود، اما واقعیت این است که برای برخی افراد، ترس از تماس تلفنی واقعیت دارد.

این ترس به حدی شدید است که این افراد ممکن است از پاسخ دادن به تماس‌ها بپرهیزند. این ترس به ویژه مربوط به نگرانی از صدای مخاطب یا نمایش چهره آنها (در مورد تماس‌های تصویری) می‌شود و این وحشت می‌تواند زندگی اجتماعی آنها را تحت تأثیر قرار دهد.

فوبیای تماس تلفنی

میزان شایع بودن فوبیای تماس تلفنی

اگر از پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی به‌عنوان یک روش فرار از وضعیتی می‌ترسید، باید بدانید که در این امر تنها نیستید. بر اساس یک تحقیق انجام‌شده در سال 2019، تقریباً 76 درصد از بزرگ‌سالان احساس تمایل چندانی به پاسخ دادن به تماس‌های تلفنی نمی‌کنند.

این عدد نشان‌دهنده میزان انتقال فرهنگ مکالمات تلفنی به سایر روش‌های ارتباطی مانند پیامک یا چت اینترنتی است. علاوه بر این، در میان جوانان نیز عدم تمایل به تماس تلفنی به دلیل افزایش اضطراب در این گروه سنی بسیار شایع است، و بسیاری از آنها ترجیح می‌دهند از روش‌های جایگزین مثل پیام‌رسانی متنی استفاده کنند.

به هر حال، در بعضی موارد هنوز نمی‌توان با استفاده از روش‌های دیگر به جای تماس تلفنی کارهای مهم انجام داد. این موارد نشان‌دهنده ضرورت استفاده از تماس‌های تلفنی و مکالمات صوتی در برخی از شرایط است.

فوبیای تماس تلفنی چه نشانه هایی دارد؟

اگر قبل از پاسخ دادن به تماس تلفنی با اضطراب شدیدی مواجه می‌شوید، این ممکن است اشاره به وجود فوبیای تماس تلفنی در شما داشته باشد. این فوبیا، نوعی اختلال اضطرابی است که با واکنش‌های نسبت به تماس تلفنی مختلف همراه است. این واکنش‌ها عبارت‌اند از:

1. پرهیز از تماس تلفنی با دیگران.

2. تأخیر در پاسخ به تماس‌های تلفنی.

3. افزایش وسواس درباره نظرات و انتقادات دیگران پس از پایان تماس تلفنی.

4. نگرانی از اینکه ممکن است باعث ناراحتی دیگران در پشت تلفن شوید.

5. نگرانی از محتوای حرف‌هایی که در تماس تلفنی می‌گویید.

همچنین، ممکن است نشانه‌های جسمانی نیز در اثر این اضطراب بروز کنند، از جمله افزایش ضربان قلب، حالت تهوع و لرزش. این علائم می‌توانند برای فهم بهتر از وضعیت اضطرابی شما مفید باشند.

دلیل فوبیای تماس تلفنی در افراد

دلایل دقیق برای دچار شدن برخی افراد به فوبیای تماس تلفنی ممکن است متنوع باشد و در هر فرد ممکن است متفاوت باشد. اما می‌توان تعدادی از عوامل احتمالی که موجب ایجاد این فوبیا می‌شوند را معرفی کرد:

عدم شناخت نشانه های کلامی

هنگام مکالمات تلفنی، برای درک معنای دیگران، لازم است به عناصر مختلفی از گفتار آنها توجه کنیم، از جمله کلمات، لحن صدا و نوع ارتباطی که برقرار می‌کنند. اگر فردی به هر دلیلی این مهارت یا توانایی را نداشته باشد یا ضعیف در آن باشد، مکالمات تلفنی برایش ناراحت‌کننده و آزاردهنده می‌شود. به همین دلیل، افرادی که با این مشکل مواجه هستند، ممکن است تمام تلاش خود را به کار بگیرند تا از مکالمات تلفنی پرهیز کنند.

فشار ذهنی بالا

برای برخی افراد، تلفنی حرف زدن به معنای تحمل فشار ذهنی است. در مکالمات تلفنی، امکان استفاده از دکمه اصلاح و پاک کردن جملات وجود ندارد و زمان محدودی برای فکر کردن و ارتقاء محتوای مکالمه وجود دارد. اگر موضوع مکالمه نیز مهم باشد، این امر می‌تواند باعث احساس فشار و تنش شدید در افراد شود.

احساس قضاوت شدن

گاهاً این اتفاق می‌افتد که از توانایی دیدن فرد حین مکالمه با او محروم هستیم و تنها به صدای او و کلمات اعتماد داریم. این ممکن است باعث ایجاد اشتباهات تفسیری شود، زیرا بدون دسترسی به زبان بدن فرد، ممکن است به اشتباه فرض کنیم که او در حال انجام قضاوت‌هایی درباره ماست. این اشتباهات تفسیری ممکن است بوجود آمده از ترس از احساس قضاوت دیگران به ما منجر شود و باعث شده تا در مواجهه با این وضعیت استرس و نگرانی تجربه کنیم.

راحتی هنگام ارسال پیام

از طریق پیام‌های متنی، ما می‌توانیم به راحتی افکار و حرف‌های خود را با دقت بیشتری انتقال دهیم. به همین دلیل، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند به جای مکالمات تلفنی، از ارسال پیامک برای بیان افکار و انتقال پیام‌های خود بهره‌برند. این انتخاب به آنها امکان می‌دهد تا مطالب خود را با دقت بیشتری بیان کنند و از مزایای تایپ متنی بهره‌برند.

فوبیای تماس تلفنی چگونه درمان می شود؟

برای کاهش و مدیریت هر نوع ترس، تکنیک‌های درمانی مبتنی بر رفتار و شناخت وجود دارند. با وجود تنوع فوبیاها و اختلاف‌هایی که در ظاهر آنها وجود دارد، روش‌های درمان بسیاری از این ترس‌ها با یکدیگر مشترک هستند. علاوه بر روش‌های معمولی مانند بازسازی شناختی و مواجهه‌درمانی، درمانگر نیز توصیه‌های شخصی و ویژه‌ای را برای هر فرد در نظر می‌گیرد تا به موفقیت در مقابله با فوبیای تلفن کمک کند.

بازسازی شناختی

در روش بازسازی شناختی، درمانگر به ما کمک می‌کند تا عقاید منفی و نادرستی که نسبت به موضوعی داریم، را با نگرش‌های مثبت و سازنده جایگزین کنیم. به عنوان مثال، فرض کنید ما از تماس تلفنی احساس وحشت و نگرانی می‌کنیم، زیرا نگران هستیم که ممکن است دیگران ناراحت شوند. در این روش، درمانگر تشویق می‌کند تا احتمالات مختلفی را در نظر بگیریم.

مثلاً ممکن است فرد مقابل به دلیل شلوغی یا مشغله‌های خود نتواند تماس تلفنی را جواب دهد. همچنین، کیفیت صدا یا مشکلات فنی نیز می‌توانند دلایلی باشند که تماس ناقص شود. به هر حال، اینکه بدون شناخت موثر از وقوع ناراحتی دیگران، به طور اولیه فرض کنیم که تماس تلفنی ما باعث ناراحتی شده است، از نظر منطقی پایه ندارد.

مواجهه درمانی

یکی از روش‌های شناخته‌شده برای مقابله با انواع فوبیا، روش مواجهه‌درمانی است. در این روش، درمانگر به‌تدریج ما را با واقعیتی که از آن می‌ترسیم، مواجه می‌کند. این مواجهه در ابتدا به‌صورت آرام و تدریجی شروع می‌شود و به مرور زمان شدت آن افزایش می‌یابد.

درمانگر با توجه به میزان و نوع ترس ما، برنامه‌ای ایجاد می‌کند که چگونگی مواجهه و مراحل آن را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، اگر بیشترین ترس ما از تماس تلفنی در محیط‌های اجتماعی باشد، این مورد ممکن است در مراحل پایانی برنامه مواجهه‌درمانی قرار گیرد و بعد از مراحل ابتدایی آن قرار گیرد.

غلبه بر ترس از تماس تلفنی

اگر تصمیم داریم به تنهایی به مقابله با ترس‌های خود بپردازیم یا قبلاً روش‌های درمانی مختلفی را تجربه کرده‌ایم و به دنبال راه‌های اضافی برای مدیریت این ترس‌ها هستیم، پیشنهادات زیر نیز می‌توانند مفید باشند.

تماس کوتاه با افرادی که راحت هستید

مکالمات تلفنی کوتاه و عادی با دوستان و افرادی که به آنها اعتماد داریم، می‌تواند به کاهش ترس از تماس‌های تلفنی کمک کند.

فوبیای تماس تلفنی چگونه درمان می شود؟

لبخند بزنید

خندیدن و داشتن یک نشسته یا ایستاده آسان بهتر از این است که چهره خود را تنگ و عضلات را فشرده کنید. در هنگام مکالمات تلفنی، سعی کنید لبخندی بزنید. این اقدام به کاهش هورمون‌های استرس در بدن کمک می‌کند. این مهم است که در زمانی که قصد مکالمه تلفنی دارید، نیازی به نگرانی از نظر ظاهری جدی و استرسی نداشته باشید.

پاداش دادن به خود

برای افرادی که با ترس از تماس تلفنی مبارزه می‌کنند، انجام مکالمات تلفنی موفقیتی است که باید ارزش آن را بشناسند و به خود تشویق و تجلیل کنند. باید به این نکته توجه داشت که پشت‌سرگذاشتن یک تماس تلفنی با موفقیت یک انجام وظیفه مهم به حساب می‌آید و از آن برای افراد مبتلا به این ترس به عنوان یک پیروزی و دستاورد قابل تقدیر می‌پردازند.

دوری از نشخوار فکری

افرادی که از فوبیای تماس تلفنی رنج می‌برند، معمولاً به شدت به ترس‌ها و انگیزه‌های ناخودآگاه خود توجه می‌کنند. برای مثال، اگر در یک مکالمه تلفنی فردی چیزی گفت که شما انتظارش را نداشتید، نباید به این فکر کنید که دنیا به آخر رسیده و آن فرد دیگر هرگز از شما راضی نخواهد بود.

اهمیت این نکته آن است که در مکالمات تلفنی، پشت خط چهره و زبان بدن انتقال داده نمی‌شود، بنابراین نباید خودتان را درگیر نگرانی از اینکه دیگران چطور فکر می‌کنند یا در حال انجام چه اقدامی هستند، کنید.

با تماس‌های تلفنی، نیازی به برنامه‌ریزی پیش‌رو نیست و مهم نیست که همه جزئیات را قبل از تماس در ذهن داشته باشید. باید از نشخوار فکری و افکار نادرست دوری کرده و به جای آن از لحظه‌های تماس لذت ببرید. اگر یک کمی قبل از تماس فکرکنید و جملات مهمتر را مرور کنید، این کار کمکی به بهبود مکالمه‌تان می‌کند، اما نباید به مفرط فکر کردن و نگران شدن ادامه دهید.

نیازی نیست تمام تلفن ها را پاسخ دهید

گاهی اوقات افراد ممکن است به اشتباه فکر کنند که باید به همه تماس‌های ورودی خود فوراً پاسخ دهند، اما این انتظار غیر واقعی است. باید به خود اجازه داده شود که برخی از تماس‌ها به پیام‌گیر صوتی منتقل شوند. اگر به هر دلیلی نتوانید در لحظه پاسخ تماسی را بدهید، می‌توانید آن را به زمانی دیگر موکول کنید.

پرسیدن زمان مناسب برای تماس

قبل از شروع گفت‌وگو با یک شخص، همیشه مناسب است از او بپرسید که آیا زمان مناسبی برای تماس تلفنی است یا نه. این کار به دو نکته کمک می‌کند. اولاً، فرد را از قطع ناخواسته تماس نجات می‌دهد و از او در موقعیت‌های ناخوشایند نجات می‌بخشد. ثانیاً، با این اقدام، احتمال دستیابی به یک مکالمه موثر و مثبت را افزایش می‌دهد و می‌تواند از وقوع احساسات ناخوشایند بعدی جلوگیری کند.

نتیجه گیری

ترس از تماس تلفنی، یکی از انواع فوبیاها یا ترس‌های شدید از شیء یا وضعیت خاص است که ممکن است برخی افراد با آن روبه‌رو شوند. این ترس معمولاً به عنوان ترس از تماس تلفنی شناخته می‌شود و باعث می‌شود افراد در مکالمات تلفنی اضطراب و ترس بیش از حدی را تجربه کنند. اصلی‌ترین علت این ترس، ناامنی و نگرانی از نقدهای دیگران به عملکرد یا مکالمات تلفنی خود است.

برای مقابله با این ترس، روش‌های مختلفی وجود دارد، از جمله روش‌های درمانی مانند درمان شناختی-رفتاری و مواجهه‌درمانی. همچنین، تمرین و تمرکز بر بهبود مهارت‌های ارتباطی و توانایی‌های اجتماعی می‌تواند کمک کند.

از آنجایی که تماس تلفنی از جنبه‌های اجتماعی و حرفه‌ای مهم است و در بسیاری از موارد نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد، مقابله با این ترس اهمیت دارد تا افراد بتوانند به طور کامل از این ابزار مهم ارتباطی بهره‌برداری کنند و از اضطراب و ترس زائد در مکالمات تلفنی جلوگیری کنند.

دسته‌بندی‌ها