۱۰ مزیت افراد خجالتی و بررسی شخصیت افرادی که خجالتی هستند

۱۰ مزیت افراد خجالتی و بررسی شخصیت افرادی که خجالتی هستند

شاید شما هم با افراد خجالتی برخورد داشته اید و می دانید که آن ها چه اخلاق و شخصیتی دارند، در این قسمت از مجله برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان ۱۰ مزیت افراد خجالتی و بررسی شخصیت افرادی که خجالتی هستند را در اختیار شما علاقه مندان به موضوعات روانشناسی شخصیت قرار دهیم، پس اگر کنجکاو هستید تا در مورد شخصیت افراد خجالتی بدانید تا انتهای مقاله ۱۰ مزیت افراد خجالتی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

۱۰ مزیت افراد خجالتی و بررسی شخصیت افراد خجالتی

در مقاله ۱۰ مزیت افراد خجالتی می خوانیم که خجالتی بودنی که به زندگی مان آسیبی نزند نه تنها بد نیست بلکه می تواند مزایایی هم داشته و فرد بتواند روابط خوبی را داشته باشد.

خجالتی بودن چه مزایایی دارد؟

افرادی که خجالتی هستند با بسیاری از علائم مشابه کسانی که به اختلال اضطراب اجتماعی (SAD) مبتلا هستند زندگی می کنند اما به میزان کمتری دارای اضطراب هستند.

اکثر افرادی که خجالتی هستند می آموزند با محیط پیرامون خود سازگار شوند و در دنیایی که تحت سلطه انواع برونگرا و برونگرا قرار می گیرند عمل کنند.

در عین حال اگر خجالتی باشید راحت می توانید خود را تحقیر کنید ممکن است به نظر برسد که بقیه از نظر اجتماعی بهتر از شما عمل می کنند در مواقعی از این دست در نظر گرفتن برخی از مزایای خجالتی بودن مفید است.

اینها ممکن است مواردی نباشند که بلافاصله به ذهن خطور کنند اما در مورد بسیاری از افراد خجالتی صادق هستند. اگر بر SAD غلبه کرده و هنوز با گرایش های خجالتی دست و پنجه نرم می کنید این لیست از 10 چیز خوب در مورد خجالتی بودن ممکن است برایتان مفید باشد.برای مطالعه بیشتر به مقاله شرم یا خجالت چیست مطالعه فرمایید.

خجالتی بودن شما جذاب است

بسیاری از افراد خجالتی متواضع هستند؛ شما آخرین کسی هستید که دستاوردهای خود را اعلام می کنید یا می دانید چه چیزی در مورد شما شگفت انگیز است. احتمالاً از تعارف کوچک می شوید یا ویژگی های مثبت خود را نادیده می گیرید.


پیشنهاد ویژه : نمره گذاری آزمون کتل


اگرچه حیا بیش از حد می تواند عزت نفس را از بین ببرد اما بسیاری از افراد یک دوز سالم را صفت جذابی می دانند.

در عین حال باید مراقب باشید که از حد متواضع عبور نکنید. در اینجا پنج نکته برای ایجاد حیا برای شما آورده شده است:

  • تعارفات را با لطف بپذیرید
  • تشخیص دهید که چه چیزی مهم را به دست آورده اید و نه اینکه این چیزها را به دلیل “شانس” کوچک جلوه دهید
  • اگر احساس کردید که از شما سؤ استفاده می شود برای دفاع از حق خود بایستید
  • به دیگران تمجید کنید (این ممکن است در ابتدا احساس عجیبی داشته باشد ، گویا شما “حق” تصمیم گیری درباره خوب یا بد را ندارید)
  • واقع بین باشید تا اینکه فکر کنید همه چیز خوب است یا همه بد
  • شما قبل از اقدام فکر می کنید
  • اگر خجالتی یا مضطرب اجتماعی هستید احتمالاً تمایل دارید که قبل از جهش نگاه کنید این ویژگی در مورد بسیاری از تصمیمات مربوط به زندگی می تواند مفید باشد. تفکر دقیق و برنامه ریزی قبل از اقدام برای بسیاری از موانع زندگی از جمله مهم است.
  • برنامه ریزی برای موارد غیر منتظره
  • جلوگیری از خطرات غیر ضروری
  • تعیین اهداف بلند مدت

با حمایت از این نظریه مطالعه ای در سال 2011 در مقایسه رفتار کودکان انسان و میمون ها نشان داد که کودکان نسبت به میمون ها رفتار بیشتری مطابق با کمرویی نشان می دهند (احتمال اینکه آنها به چیزی جدید نزدیک شوند کمتر است) این نشان می دهد که ما به عنوان انسانها ممکن است توانایی ما در یادگیری را قبل از جهش از این گرایش به کمرویی رشد داده باشند.همچنین اگر به مطالعه بیشتر در این باره علاقه مند هستید به مقاله خطرات خجالتی بودن مراجعه فرمایید.

در عین حال این تمایل به فکر طولانی مدت قبل از اقدام باید تعدیل شود. اگر ترس از داشتن فرصتی مانع شما می شود گاهی اوقات بهتر است یک جهش انجام دهید و اعتماد کنید که همه چیز درست می شود (یا اگر این کار را نکنید می توانید از پس آن برآیید).

به نظر می رسد شما نزدیکتر باشید

وقتی کمرویی افراطی نباشد می تواند شما را نسبت به دیگران نزدیکتر نشان دهد. کمرویی و متواضعانه بودن و طبیعت خودآزاری که با آن همراه است بندرت دیگران را تهدید می کند و ممکن است به افراد اجازه دهد در کنار شما احساس راحتی بیشتری کنند. به عبارت دیگر شما احساس برتری ندارید که گفتگو با شما را دشوار کند.

خجالتی بودن بیش از حد می تواند شما را دور از ذهن یا ایستاده نشان دهد. اگر این برای شما مشکلی است سعی کنید یک چیز ساده مثل لبخند زدن یا سلام به مردم را نشان دهید تا نشان دهید که گیر نکرده اید و فقط خجالتی هستید.برای مطالعه بیشتر مقاله بررسی علل کمرویی و خجالتی بودن کودکان را بخوانید.

شما یک اثر آرام بخش دارید

افراد خجالتی گاهی اوقات می توانند بر روی افرادی که هیجان بیشتری دارند اثر آرام بخشی داشته باشند. اگرچه ممکن است شما به عنوان یک فرد خجالتی آشفتگی درونی را تجربه کنید اما ظاهر شما نشان می دهد که آرام هستید. این آرامش و توانایی “عدم واکنش” ممکن است تأثیر مثبتی بر اطرافیان شما بگذارد.

با این حال اگر واقعاً آشفتگی درونی را تجربه می کنید مهم است که بدانید گاهی اوقات کمک به دیگران اشکالی ندارد. اگر خجالتی بودن شما به این معنی است که شما باید ماسک بزنید ببینید باز شدن یک شخص در مورد احساس شما تفاوتی ایجاد می کند یا خیر.

شما در خدمات انسانی خوب عمل می کنید

آیا در موقعیت خدمات انسانی کار می کنید؟ در این صورت و اگر خجالتی هستید شخصیت شما از نظر شنونده همدل بودن احتمالاً به شما کمک می کند و خجالتی بودن باعث می شود دیگران به راحتی به سمت شما بیایند.

آیا شخصیت خجالتی می تواند موفق شود؟

۱۰ مزیت افراد خجالتی

شما بیشتر قابل اعتماد به نظر می رسید

از آنجا که شما اولین نفری نیستید که از موفقیت خود به همه می گویید دیگران ممکن است شما را باورپذیرتر و قابل اعتمادتر بدانند این همچنین می تواند شما را به یک رهبر بهتر تبدیل کند.

شما توانایی غلبه بر هر چیزی را دارید

اگر تمام زندگی خود را با خجالتی بودن مبارزه کرده اید پس می دانید جنگ ، تحمل و غلبه بر احساسات دشوار به چه معناست. بدون مبارزه با خجالتی بودن، توانایی کنار آمدن با مشکلات زندگی را پیدا نمی کردید.

شما دوستی های عمیق تری برقرار می کنید

این احتمال وجود دارد که وقتی موفق می شوید دوستی برقرار کنید این روابط عمیق و طولانی مدت هستند.

از آنجا که دوست یابی آسان نیست ممکن است برای دوستانی که دوست دارید ارزش بیشتری قائل شوید به علاوه تمایل شما به اجتناب از بحث های کوچک به این معنی است که دوستی های شما به احتمال زیاد سطحی نیستند.

شما از کار انفرادی لذت می برید

بسیاری از مشاغل به توانایی تمرکز و توجه در یک محیط انفرادی نیاز دارند. این جایی است که برخی از افراد خجالتی متوجه شکوفایی آنها می شوند. نداشتن روابط اجتماعی زیاد به این معنی است که وقفه های کمتری دارید و نیاز به تأیید آنچه در نظر دیگران انجام می دهید کمتر است.

شما به طور کامل پاداش را تجربه می کنید

تحقیقات نشان می دهد که مغز افراد خجالتی نسبت به محرک های منفی و مثبت واکنش شدیدتری نشان می دهد این بدان معناست که اگر موقعیت های اجتماعی را تهدیدتر از همتایان خارج شده خود می دانید اما ممکن است موقعیت های مثبت پاداش بیشتری نیز داشته باشید. افزایش حساسیت شما نسبت به پاداش ممکن است بدان معنی باشد که شما برای کار در جهت اهداف ارزش بیشتری پیدا می کنید.

سخن پایانی

کمرویی و خجالتی بودن روزمره که شما را در رسیدن به اهداف یا مشارکت در زندگی باز ندارد می تواند مزایای خود را داشته باشد. با این حال، کمرویی شدید یا اضطراب اجتماعی که در عملکرد روزمره اختلال ایجاد می کند مفید نیست و چیزی نیست که مجبور باشید با آن زندگی کنید. اگر اضطراب شدید اجتماعی برای شما دردسرساز است حتماً برای ارجاع به یک متخصص بهداشت روان با پزشک خود صحبت کنید.

دسته‌بندی‌ها