چرا برخی از مردان به چند همسری تمایل دارند؟

چند همسری چیست و چه آسیب هایی دارد؟

یکی از بحران هایی که امروزه در بسیاری از جوامع فراگیر شده است موضوع چند همسری است. به طور کلی چند همسری دارای انواع متفاوتی است و نمی توان تعریف دقیقی را از آن ارائه نمود. بسیاری از افرادی که به چند همسری گرایش دارند دلایل متفاوتی را در مورد آن بیان می کنند.

اما باید بدانیم که آسیب ها و پیامدهای چند همسری بسیار بیشتر از فواید آن می باشد. شایان ذکر است که تمامی توجیهات مربوط به تمایل به چند همسری به عنوان بهانه شناخته می شود و ادامه این روند می تواند نهاد خانواده را با مشکلات و آسیب های زیادی مواجه کند. به یاد داشته باشید که اگر موضوع چند همسری حل نشود تعارضات مختلفی در خانواده به وجود می آید.

با توجه به اهمیتی که نهاد خانواده در جامعه دارد در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص موضوع چند همسری را در اختیار شما افراد علاقه مند به مجموعه مقالات روانشناسی قرار دهیم و تمام ابعاد این موضوع را به صورت کامل مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم.

چند همسری چیست؟

زن و مردی که بیش از یک همسر برای خودشان داشته باشند تحت عنوان چند همسری شناخته می شود. در این حالت فرد به صورت رسمی دارای همسرهای متعدد است و تمامی همسران او از حضور یکدیگر آگاه هستند. شایان ذکر است که موضوع چند همسری به طور کلی با مواردی مانند داشتن معشوقه و خیانت کردن متفاوت است.پیشنهاد می شود تا مقاله اثر کولیج را مطالعه کنید.

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته موضوع چند همسری امری غیر قانونی محسوب می شود. با این حال در کشورهای مذهبی تحت شرایطی خاصی چند همسری را جایز می دانند. به عنوان مثال کشورهایی که دارای دین اسلام و مذاهبی مانند یهودیت و هندوگرایی در شرایط خاصی موضوع چند همسری را قانونی می دانند.

آشنایی با انواع چند همسری

در مقوله چند همسری ما با چند زنی و چند شوهری روبرو هستیم که در ادامه هر یک از آنها را مورد بررسی قرار می دهیم. شایان ذکر است که خانواده های ترکیبی دارای انواع مختلف خود هستند و اعضای آنها به مانند سایر خانواده ها رفتار نمی کنند.

چرا برخی از مردان به چند همسری تمایل دارند؟

چند زنی

در طول تاریخ مردان برای آنکه بقای نسل خودشان را حفظ کنند به موضوع چند زنی رو می آوردند. اما در ادامه دلیل چند همسری مردان صرفا به خاطر بقای نسل نبود. چرا که امروزه نیز در بسیاری از جوامع مشاهده می کنیم برخی از مردان دارای چندین زن هستند و برای خودشان چندین همسر را اختیار می کنند. به یاد داشته باشید که چند همسری می تواند باعث ایجاد اختلالات روانی در انسان شود.

چند شوهری

با این که بسیاری از افراد با موضوع چند شوهری مخالف هستند اما در برخی از جوامع موضوع چند شوهری رایج است و چنین مقوله ای را برای زنان رایج می دانند. به یاد داشته باشید که چندین عامل موجب می شود تا پدیده چند همسری از نوع چند شوهری در برخی از جوامع رایج باشد.

اما به دلیل محدودیت هایی که برای زنان در دوران بارداری وجود دارد موضوع چند شوهری برای زنان نسبت به چند زنی برای مردان بسیار متفاوت است. زیرا چنین مواردی باعث می شود تا موضوع چند شوهری در بسیاری از جوامع محدود شود.

دلایل گرایش به چند همسری

خانواده هایی که از سلامتی فیزیکی و روانی برخوردار هستند همواره فرزندان سالم و خوبی را پرورش می دهند. حال اگر خانواده ای داری الگوهای مخرب رفتاری در بین پدر و مادر و فرزندان باشد احتمال برخورد و رفتارهای ناسالم در آینده نیز برای آنها بسیار زیاد است.

از این رو در رابطه با چند همسری چندین عامل وجود دارد که شامل عوامل تربیتی، اجتماعی و تمایلات فردی است که هر یک از آنها را به صورت کامل در ادامه مقاله به شما عزیزان معرفی می کنیم. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله خصوصیات مردان وفادار را بخوانید.

تمایلات فردی

یکی از توجیهات و دلایلی که بسیاری از مردان برای موضوع چند همسری بیان می کنند برآورده کردن امیال جنسی است. یعنی یک مرد هنگامی که یک زن دیگر می گیرد از طریق مال و ثروت خود قدرت و توانایی اش را به رخ دیگران می کشاند و همین مسئله باعث می شود تا احساس خوبی به آن مرد دست دهد.

به طور کلی مردانی که دارای چندین زن هستند احساس شادی می کنند و حالاتی مانند احساس غرور و افتخار را از خودشان بروز می دهند.

در برخی مواقع نیز مردان برای جبران کمبود حرمت نفس خودشان به سمت چند همسری گرایش پیدا می کنند تا از این طریق بتوانند مردانگی شان را به رخ دیگران بکشند. همچنین لازم به ذکر است که یکی از دلایل اصلی چند همسری موضوع فرزندآوری است. زیرا هنگامی که مردی دارای همسری باشد که نتواند فرزندی به دنیا آورد و مشکل از سمت زن باشد، تصمیم می گیرد تا برای داشتن فرزند با فردی دیگر ازدواج کند.

عوامل اجتماعی

در برخی از جوامع که مشکلاتی مانند درگیری و جنگ وجود دارد مردان قدرتمند و ثروتمند زنانی که شوهرانشان در جنگ کشته شده اند را تحت تکفل خودشان قرار می دهند و با آنها ازدواج می کنند. گاهی اوقات مسائل فرهنگی و مذهبی نیز موجب می شود تا مقوله چند همسری در بین افراد رواج پیدا کند.

یعنی یک جامعه به دلیل افکار و باورهایی که در این خصوص وجود دارد حق چند همسری را به مردان می دهند و همین فرهنگ نسل به نسل بین افراد منتقل می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا تفاوت دوستی مردان و زنان را مطالعه فرمایید.

به عنوان مثال در کشور تبت به دلیل کمبود منابع محیطی و میزان کم زمین و سایر دلایل موجود موضوع چند همسری رواج دارد. یعنی تمام پسران یک خانواده با یک زن ازدواج می کنند تا زمین خانواده از بین نرود و بین چند نفر تقسیم نشود. در این شرایط مردان به طور مساوی به زن دسترسی جنسی دارند و فرزندی که به دنیا می آید نیز به عنوان فرزند تمام آنها محسوب می شود.

آسیب های چند همسری

با توجه به مواردی که گفته شد فهمیدیم موضوع چند همسری در بین مردان رواج بیشتری داشته و به همین دلیل لازم است تا آسیب های آن را از همین زاویه مورد بررسی قرار دهیم. لازم به ذکر است که بسیاری از آسیب های چند همسری دقیقا مشابه آسیب های خیانت است. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت کامل شما را با آسیب های چند همسری آشنا کنیم.

چند همسری چه مشکلاتی را برای خانواده ایجاد می کند؟

به طور کلی آسیب های روانی چند همسری از نوع چند زنی برای زنان بسیار بیشتر است و در برخی از اوقات تا جایی پیش می رود که فرد گرفتار مشکلات روانی مانند افسردگی، استرس، اضطراب و سایر اختلالات روانی می شود.

شایان ذکر است که چند زنی باعث می شود تا زوجین از هم جدا شوند و در نتیجه نهاد خانواده نیز متلاشی می شود.

به یاد داشته باشید که احتمال انتقال بیماری های مقاربتی مانند ایدز در خانواده های چند همسری بسیار زیاد است. یعنی اگر یک نفر در خانواده به بیماری ایدز مبتلا باشد این بیماری از طریق مرد به سایر افراد نیز منتقل می شود.

با توجه به ماهیتی مقوله چند زنی ما شاهد ایجاد احساس بی کفایتی و طرد شدگی در زنان هستیم.

همچنین حس حسادت و خشونت های خانگی و احساس رقابت در بین زنان رواج پیدا می کند.

به یاد داشته باشید که اگر مردی چندین زن داشته باشد مسائلی مانند حسادت جنسی، احساس مالکیت بر زن و … ایجاد می شود و در نتیجه تعارض و چالش هایی را به وجود می آورد که موجب می شود تا آرامش خانواده بر هم بخورد.

به طور کلی آمار خودکشی در زنان خانواده های چند همسری بالاتر است.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل مقوله چند همسری را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که این موضوع باعث می شود تا مشکلات و آسیب های فراوانی برای افراد جامعه ایجاد شود. همچنین لازم به ذکر است که آسیب های موجود برای زنان بسیار بیشتر از مردان است.

چرا که رقابت و احساس حسادت باعث می شود تا اضطراب در زنان افزایش یافته و در نتیجه آسایش و رفاه فرزندان نیز تحت تاثیر قرار می گیرد. از این رو کودکان نیز درگیر مشکلات و تعارضات والدین خود می شوند و همین موارد باعث می شود تا اختلالاتی مانند اضطراب و افسردگی در کودکان یک خانواده نیز افزایش یابد.

دسته‌بندی‌ها