کمبود محبت پدر چه تاثیری بر روی دختران دارد؟

کمبود محبت پدر چه تاثیری بر روی دختران دارد؟

موضوع محبت پدر به دختر یکی از مواردی است که به صورت مستقیم به آینده افراد در رابطه است. از این رو لازم به ذکر است که کمبود محبت پدر به دختر در دوران کودکی موجب می شود تا تا فرد در نوجوانی و بزرگسالی با مشکلات فراوانی مواجه شود. کارگاه های روانشناسی به شما کمک می کند تا بتوانید با اصول صحیح فرزندپروری آشنا شوید.

به طور کلی دخترانی که از محبت پدر محروم بوده اند از نظر عاطفی پتانسیل برقراری روابط ناسالم را دارند. شایان ذکر است که محبت پدرانه باعث می شود تا دختر از نظر عاطفی و احساسی به بلوغ برسد و در نتیجه در آینده به فردی سالم تبدیل می شود.

یعنی به راحتی می تواند با جنس مخالف رابطه برقرار کند و هرگز از سر اجبار یا کمبود به سراغ رابطه با جنس مخالف نمی رود. از این رو هرگز مردان نمی توانند از چنین دختری سو استفاده کنند.

در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا به صورت کامل تمامی ابعاد محبت پدر به دختر و آسیب های کمبود محبت در دوران کودکی و نوجوانی را مورد بررسی دهیم. پس پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

خانواده چه نقشی در سلامت روان دارد؟

تمام انسان ها در نهاد خانواده به دنیا می آیند و به همین دلیل نقش به سزایی در سلامت روان افراد دارد. اگر خانواده و اعضای آن دارای سلامت روان باشند موجب می شود تا فرزندان نیز از لحاظ عاطفی و احساسی در شرایط خوبی قرار داشته باشند.

این افراد زمانی که وارد سن بزرگسالی می شوند از نظر سلامت روان نسب به دیگران دارای وضعیت بهتری هستند و همواره بهترین انتخاب ها را خواهند داشت. حال اگر خانواده در شرایط ناسالم باشد و والدین آن دارای مشکلات و اختلالات روانی باشند قطعا فرزندانی که از چنین خانواده هایی بیرون می آیند از نظر سلامت روان در شرایط نامطلوبی قرار دارند.

چنین فرزندانی همواره بر این باورند که دنیا جای خطرناکی است و نباید به دیگران اعتماد کرد. آنها دنیا را ناامن می دانند و نمی توانند با دیگران روابط خوبی داشته باشند. همچنین پیشنهاد می شود تا تاثیر کمبود عشق دوران کودکی بر روی روابط عاطفی را بخوانید.

لازم به ذکر است که ۳ عنصر اعتماد، امنیت و صمیمیت از موارد بسیار مهمی است که در هر خانواده ای باید وجود داشته باشد و اعضای آن باید آنها را تجربه کنند. اگر این سه عنصر در فرایند تربیتی انسان ها وجود نداشته باشد آنها در آینده دچار آسیب های روانی می شوند.

کمبود محبت پدر چه نشانه هایی دارد؟

دختری که در شرایط خانوادگی ناسالم به دنیا می آید و در همان جا نیز پرورش پیدا می کند قطعا تجربیات متفاوتی را مشاهده می کند. مثلا پدر و مادرش همواره در حال جنگ و دعوا هستند و هیچ مهر و محبتی بین آنها وجود ندارد. چنین دختری هرگز امنیت روانی و عاطفی را تجربه نمی کند و همین موضوع باعث می شود تا تمامی ابعاد زندگی اش تحت تاثیر قرار بگیرد.

به همین دلیل لازم است بدانیم که پدر و مادر تاثیر مستقیمی بر روی سلامت روان فرزندان دارند. از این رو اگر آنها نتوانند نیازهای روانی فرزندانشان را تامین کنند در آینده نتیجه چنین فقدانی را مشاهده می کنند.

دختران و پسرانی که در دوران کودکی از سمت والدین خود هیچ گونه محبتی را دریافت نمی کنند در طول زندگی شان رفتارهای متفاوتی را از خودشان نشان می دهند. به عنوان مثال پسرانی که از سمت والدین مورد بی مهری قرار گرفته اند همواره دارای رفتار پرخاشگرانه ای هستند.

کمبود محبت پدر چه آسیب هایی به فرزند دختر وارد می کند؟

با این که ممکن است از نظر تحصیلات به درجات خوبی دست پیدا کنند اما به دلیل کمبود محبتی که از سمت والدین تجربه کرده اند از نظر سلامت روان دچار مشکل هستند و نمی توانند رابطه خوب و سالمی با دیگران برقرار کنند.

تاثیر کمبود محبت پدر بر روی روابط عاطفی

همانطور که می دانید پدر اولین جنس مخالفی است که با دختر خودش ارتباط برقرار می کند. از این رو مهم ترین نقش را در روابط عاطفی و احساسی دختر خویش بازی می کند.

به یاد داشته باشید تمام دخترانی که از سمت پدرشان مورد بی مهری قرار گرفته اند و پدرشان به آنها محبت نکرده باشد زمانی که به سن بلوغ می رسند نمی توانند رابطه سالم و خوبی با جنس مخالف داشته باشند. برای آموزش بیشتر به کارگاه آموزش فرزندپروری مراجعه فرمایید.

بنابراین باید بدانیم که بد رفتاری پدر با دختر و عیب جویی های مداوم از فرزند موجب می شود تا فرد از نظر عاطفی دچار مشکل شود و نتواند در آینده رفتارهای سالمی را از خودش بروز دهد.

محبت طلبی

کمبود برخی از عناصر مهم زندگی موجب می شود تا انسان ها در طول زندگی برای تامین آنها رفتارهای متفاوتی را از خودشان نشان دهند. از این رو باید بدانیم که اگر دختری از سمت پدرش کمبود محبت را تجربه کرده باشد همواره این احساس کمبود را با خودش همراه دارد و در بزرگسالی تلاش می کند تا از طریق جلب توجه جنس مخالف کاری کند که به او محبت شود.

پدرانی که فقط از دخترانشان عیب جویی می کنند و تمام کارهایی که دختران انجام می دهد را زیر سوال می برند باعث می شوند تا حرمت نفس یا همان عزت نفس دختران به شدت تضعیف شده و در نتیجه در دوران بزرگسالی دچار احساس خود کم بینی و عقده حقارت می شود.

همچنین پدرانی که اصلا محبت کردن را بلد نیستند و رفتاری سرد با دخترشان دارند موجب می شوند تا آنها برای جبران کمبود محبت خود به سراغ دیگران بروند. همواره در این مسیر افرادی در سر راه دختران قرار می گیرند که از او سو استفاده می کنند و در نتیجه به دلیل وجود طرحواره ها و تله های روانی همان الگوهای قدیمی را تکرار می کنند و در نتیجه بسیاری از روابط آنها دچار مشکل و آسیب می شود.

یعنی حتی اگر با فردی سالم نیز وارد رابطه شوند چون آنها مشکل کمبود محبت را با خود به همراه دارند طبق همان دوران عمل می کنند و به دلیل نوع رفتارهای ناسالمی که با فرد مقابل دارند باعث می شوند تا رابطه آنها دچار خدشه و آسیب شود.

عدم توانایی عشق ورزی

افرادی که دچار کمبود محبت پدر هستند هرگز نمی توانند معنای عشق ورزی را به خوبی بفهمند. چرا که از نظر علمی ما می دانیم که دانش و آگاهی باید به انسان داده شود تا بتواند در زمان های دیگر خروجی آن را مشاهده کنیم. محبت کردن نیز موضوعی است که فرد باید آن را تجربه کند و از والدین خودش آن را مشاهده کند.

در این صورت زمانی که خودش در رابطه با دیگران قرار می گیرد نمی توانند عشق ورزی را انجام دهد. این افراد به گونه ای عمل می کنند که وقتی به رفتار آنها توجه می کنید فکر می کنید آنها افرادی خودشیفته و خودخواه هستند. همچنین نوع رفتار آنها به شکلی است که گویی تنها مصلحت خودشان را می خواند و فقط به نیازها و خواسته های خودشان فکر می کنند.

به همین دلیل آنها توان محبت کردن به دیگران را ندارند و همواره از سمت دیگران به عنوان خودخواه و خودشیفته مورد خطاب قرار می گیرند. زمانی که آنها با فردی وارد رابطه می شوند به صورت خودخواهانه عمل می کنند و اگر همسر یا پارتنر آنها به این شرایط اعتراض کند آنها در پاسخ رفتاری پرخاشگرانه را از خودشان نشان می دهند.

مواردی که در قسمت بالا گفته شد در مورد تاثیر کمبود محبت پدر و مادر نسبت به پسران است. یعنی اگر والدین نسبت به فرزند پسر خود رفتاری سرد و بدون صمیمیت داشته باشند او در بزرگسالی به این صورت رفتار می کند. در ادامه با ما همراه باشید تا تاثیر کمبود محبت پدر را بر روی رفتار دختران مورد بررسی قرار دهیم. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله طرحواره تنبیه را مطالعه فرمایید.

حال اگر یک دختر در دوران کودکی از نظر عاطفی و احساسی دچار کمبود محبت باشد زمانی که بزرگ می شود نوعی رنج درونی را احساس می کند و برای جبران تمام کمبودهای گذشته دست به کارهای مختلفی می زند. این دختران به صورت ناخودآگاه برای جبران احساس غم و رنجی که در درون خود دارند اقدامات افراطی را انجام می دهند.

محبت افراطی یک طرفه

دختری که در خانواده ای سرد و بی محبت پرورش پیدا کرده است برای جبران کمبود محبت پدر و مادر خود وارد بازی کردن نقش می شود. یعنی با عروسک هایش بازی می کند و همواره نقش مادری دلسوز را به خود می گیرد که عروسک هایش را دوست دارد و با این رفتارها تلاش می کند تا کمبود محبت پدرش را جبران کند.

در این حالت زمانی که این دختر وارد رابطه عاطفی با یک پسر می شود آنقدر به او محبت و خوبی می کند که گویی مادر آن پسر است. از این رو باید بدانید که چنین دخترانی هنگامی که در دوران کودکی از سمت پدر یا مادرشان محبتی را دریافت نکرده اند دست به اقدامات افراطی می زنند. یعنی هنگامی که به رفتار آنها توجه می کنید متوجه می شوید که محبت زیادی را به دیگران می کنند و تمامی این رفتارها به صورت ناخودآگاه از او بروز می کند.

چرا برخی از پدران به فرزندانشان محبت نمی کنند؟

نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که محبت تاثیر زیادی در سلامت روان انسان ها دارد. نقش مهر و محبت آنقدر پر رنگ است که هرگز نمی توانیم به نقش واقعی آن در زندگی انسان ها پی ببریم. به همین دلیل زمانی که یک دختر یا پسر از سمت والدین خود کمبود محبت را تجربه می کنند گرفتار نوعی خلا عاطفی و روانی می شوند.

در خصوص ایجاد کمبود محبت توسط پدران باید به دلایل گوناگونی اشاره کنیم. چرا که تقریبا تمامی والدین دوست دارند تا فرزندانشان در شرایط خوبی رشد کنند و در این مسیر تمام تلاش شان را انجام می دهند. یعنی هیچ پدر و مادری در دنیا وجود ندارد که بد فرزندش را بخواهد. مگر آنگه پدر یا مادر در شرایط بحرانی سلامت روان باشند و انواع و اقسام اختلالات روانی در وجود آنها شکل گرفته باشد. پیشنهاد می شود تا به کارگاه روانشناسی بلوغ دختران و پسران مراجعه فرمایید.

با تمام این مسائل باید اشاره شود که خیلی از والدین با این که می خواهند در آینده فرزندان موفق و سالمی داشته باشند اما هیچ اطلاعی در مورد اصول تربیت فرزند ندارند و نمی دانند که چگونه با فرزندانشان رفتار کنند. از این رو انجام رفتارهای ناسالم و نادرست موجب می شود تا فرد گرفتار آسیب های مختلف روانی شود.

اما عدم آگاهی در مورد اصول فرزندپروری فقط یکی از دلایلی است که موجب می شود دختر یا پسر گرفتار کمبود محبت شوند. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا سایر عوامل موثر در ایجاد کمبود محبت والدین را مورد بررسی قرار دهیم.

  • طلاق رسمی یا جدایی عاطفی والدین
  • بروز جنگ و دعوا و مشاجره در خانه
  • عدم وجود احساس امنیت و نبود صمیمیت بین اعضای خانواده
  • بی توجهی به سلامت روان کودک و عدم محبت و تحسین او
  • مشغولیت های بیش از حد فکری و روانی والدین
  • اعتیاد یا بیماری در هر یک از والدین
  • بستری های طولانی مدت والدین در بیمارستان
  • عدم حضور موثر هر یک از والدین در فرایند تربیت کودک
  • عیب جویی و انتقاد فراوان از کودک
  • والدین کمال گرا و کنترل گری که توقع زیاد از فرزندشان دارند
  • والدینی که خودشان گرفتار کمبود محبت هستند
  • پدر و مادری که در کودکی مورد بدرفتاری قرار گرفته اند یا والدینشان آنها را ترک کرده اند
  • والدینی که خودشان گرفتار مشکلات روانی هستند و عزت نفس پایینی دارند
  • پدر و مادری که به شدت نیاز به گرفتن تایید دیگران دارند

دخترانی که دچار کمبود محبت پدر هستند چه کارهایی باید انجام دهند؟

همانطور که گفته شد دخترانی که از سمت پدر یا مادر مورد بی توجهی قرار می گیرند در زندگی شان رفتاری نابالغانه دارند. چرا که آنها عزت نفس پایینی دارند و برای رفع کمبود محبت شان دست به هر کاری می زنند و وارد روابط ناسالم با هر فردی می شوند.

در حقیقت دلیل رفتار آنها جبران تمامی کمبودهای محبتی است که از سمت والدین تجربه کرده اند. زمانی که آنها وارد رابطه های ناسالم می شوند بعد از مدتی گرفتار سایر مشکلات می شوند و در نتیجه گرفتار تله روانی می شوند و همین مسائل موجب می شود تا عزت نفس آنها دچار آسیب شود.

اگر شما دچار کمبود محبت هستید و می دانید که چنین مشکلی برای شما وجود دارد در ادامه روش هایی را به شما معرفی می کنیم که به کمک آنها می توانید مسیر و فرایند درمان را به خوبی طی کنید.

پذیرش واقعیت و رسیدن به خودشناسی

اگر شما می خواهید وارد مسیر درمان شوید باید واقعیت را بپذیرید و هرگز تلاش نکنید چیزی که وجود دارد را انکار کنید. از این رو می توان گفت که خودشناسی و آگاهی از تمام نقاط ضعف خود موجب می شود تا نیمی از مسیر درمان را طی کنید. یعنی اگر شما دلیل تمامی رفتارهایتان را بدانید قطعا از این به بعد رفتار آگاهانه ای خواهید داشت و هرگز کارهای اشتباه گذشته را تکرار نمی کنید.

یعنی هنگامی که شما می دانید ریشه تمام مشکلات کنونی شما مربوط به دوران کودکی تان است می توانید امیدوار باشید که با بخشش خود و انجام راهکارهای درمانی گرفتار تله های روانی نشوید و در نتیجه مسیر درمان را از همین جا آغاز می کنید.

به یاد داشته باشید که در هیچ مسئله ای تلاش نکنید که از مشکلات خود فرار کنید. در این موضوع نیز لازم است تا کمبود محبت خود را انکار نکنید و سعی کنید تا گذشته تان را با تمامی مشکلاتی که برای شما ایجاد کرده است را بپذیرید. چرا که پذیرش به شما کمک می کند تا بتوانید بهترین راه حل ها را انتخاب کنید و در نهایت می توانید امیدوار باشید که یک روز به شرایط بهزیستی می رسید.

تایید طلبی

تمامی دخترانی که از سمت پدر و مادر مورد بی مهری و بی توجهی قرار گرفته اند دارای یک ویژگی مشترک هستند. آنها همواره در وجودشان نوعی عطش و تشنگی فراوانی نسبت به گرفتن تایید دیگران را در خودشان حس می کنند.

آسیب های کمبود محبت پدر چگونه درمان می شود؟

در بسیاری از موارد وجود حس تایید طلبی موجب می شود تا فرد دست به کارهای عجیب و غریبی بزند. شایان ذکر است که افراد سودجو و فرصت طلب همواره در کمین افراد تایید طلب هستند تا بتوانند از آنها باج خواهی کنند. به همین دلیل تمامی افرادی که گرفتار کمبود محبت هستند باید بدانند که هرگز وارد برای جبران کمبود محبت پدر یا مادرشان وارد هر رابطه ای نشوند.

چرا که شما نمی توانند از چنین روابطی به حس خوب دست برسید و در نتیجه خیلی زود دچار احساس عدم رضایت می شوید و مجدد رابطه تان خراب می شود و این چرخه باطل همواره ادامه پیدا می کند. از این رو لازم است تا شما به جای داشتن روابط متعدد برای رفع کمبود محبت وارد مسیر فرایند درمان شوید.

اگر می خواهید به خودتان کمک کنید باید بدانید که تمام رفتارهای شما به صورت ناخودآگاه انجام می شود و شما هیچ کنترلی بر روی آنها ندارید. چرا که تمام رفتارهای شما صرفا برای جبران کمبود محبت بوده و لازم است تا هر چه سریع تر آنها را متوقف کنید.

شما می توانید قبل از انجام هر کاری از خودتان سوال کنید که چرا و با چه هدفی این کار را انجام می دهید؟ یعنی باید بدانید که نیت شما از انجام فلان کار چیست و می خواهید به چه نتیجه ای برسید؟ در این شرایط باید با خودتان صادق باشید و اگر نیت و هدف شما از انجام آن کار گرفتن محبت و تایید طلبی است لازم است تا آن را متوقف کنید و هرگز آن را انجام ندهید.

افزایش عزت نفس

اگر شما خودتان را به همین صورتی که هستید دوست دارید و برای دیگران نیز ارزش قائل هستید به این معناست که دارای عزت نفس می باشید. حال اگر در دوران کودکی از سمت پدر یا مادر مورد بی مهری قرار گرفته اید از نظر حرمت نفس دچار آسیب شده اید و در بزرگسالی نیز آثار آن را مشاهده می کنید.

فردی که اعتماد به نفس ضعیفی دارد همواره وارد روابط متعدد و ناسالم می شود و همواره به کمک قانع است. به یاد داشته باشید که عزت نفس شما به صورت مستقیم بر روی کیفیت روابط شما تاثیر دارد. یعنی اگر شما فردی هستید که وارد روابط ناسالم و بدون کیفیت می شوید لازم است تا بر روی عزت نفس خودتان کار کنید.

چرا که اگر ما از عزت نفس بالایی برخوردار باشیم هرگز وارد رابطه با افراد ناسالم و بیمار نمی شویم. در این مسیر اگر به تقویت عزت نفس خودتان کمک کنید می توانید به احساس ارزشمندی دست یابید و در نتیجه شاهد افزایش کیفیت روابط خود نیز هستید.

رها کردن احساسات ناگوار

ممکن است ما در دوران کودکی یا در سال های مختلف زندگی خود خواسته هایی داشته باشید که دوست داشتید تا دیگران مانند والدین آنها را برای شما برآورده کند. اما آنها چنین کاری را برای شما انجام نداده اند و حالا شما گرفتار نوعی غم و حسرت هستید.

حتی به یاد داشته باشید که این احساس اگر ادامه داشته باشد موجب می شود تا نوعی احساس خشم و عقده در شما ایجاد شود و سرکوب آن شما را به فرد کینه ای تبدیل می کند. شایان ذکر است که خشم و نفرت نسبت به این شرایط هیچ کمکی به شما نمی کند و اگر می خواهید آرامش به زندگی تان بازگردد لازم است تا خودتان و تمامی افرادی که در زندگی به شما بدی کرده اند را ببخشید تا بتوانید از این خشم رها شوید.

لازم است تا شما خودتان دست به کار شوید و تمامی کارهایی که دیگران برایتان انجام نداده اند را انجام دهید. مثلا اگر در دوران کودکی دوست داشتید تا پدرتان فلان اسباب بازی را برای شما بخرد اما او این کار را برایتان انجام نداده است.

حالا خودتان از موضوع مطلع هستید و لازم است تا خودتان و پدرتان را ببخشید و سعی نکنید از او کینه ای در دل نگه دارید. شما حالا نیز می توانید همان اسباب بازی را برای خودتان بخرید و به یاد داشته باشید که هرگز این فرصت ها را از خودتان دریغ نکنید. انجام این کار تاثیر مثبتی بر روی ذهن و روان شما دارد و باعث می شود تا تمامی ناکامی های گذشته بهبود یابند.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل تمامی ابعاد مختلف کمبود محبت را مورد بررسی قرار دادیم و متوجه شدیم که عدم محبت به فرزند دختر و پسر می تواند آینده آنها را به شدت تحت تاثیر قرار دهد. به یاد داشته باشید که هر نوع رفتاری که ناشی از جبران کمبود محبت پدر و مادر باشد به صورت ناخودآگاه انجام می شود.

از این رو لازم است تا واقعیت را بپذیرید و برای درمان اقدامات لازم را انجام دهید. هنگامی که شما می دانید هدف شما از انجام چنین رفتارهای جبرانی و افراطی چیست باید آنها را متوقف کنید تا بتوانید وارد مسیر سالم زندگی شوید.

در این جریان شما باید گذشته خودتان را با تمامی ویژگی های خودش بپذیرید، خودتان را ببخشید و تمام افرادی که در این مسیر تاثیر گذار بوده اند را هم ببخشید تا بتوانید به احساس خود ارزشمندی دست یابید و در نتیجه از دور باطل انجام رفتارهای ناسالم خارج شوید.

دسته‌بندی‌ها