آنتیدا فوبیا یا فوبی پرندگان چیست و چگونه درمان می شود

آنتیدا فوبیا یا فوبی پرندگان چیست و چگونه درمان می شود

فوبیا انواع خاصی دارد که با اضطراب بیش از اندازه همراه است و فرد به صورت نامتناسب با آن شی پاسخ اضطرابی می دهد، ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان آنتیدا فوبیا یا فوبی پرندگان چیست و چگونه درمان می شود را در اختیار شما علاقه مندان به مجموعه مقالات علمی روانشناسی و درمان اختلالات اضطرابی قرار دهیم. پس اگر دوست دارید تا با متدهای نوین درمان فوبی پرندگان آشنا شوید تا انتهای مقاله آنتیدا فوبیا یا فوبی پرندگان با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

آنتیدا فوبیا یا فوبی پرندگان چیست و چگونه درمان می شود

ترس از پرندگان آبی با عنوان آنتیدا فوبیا یا فوبی پرندگان است که در آن فرد از پرندگان از جمله اردک و غاز هراس فراوان داشته و گمان می کند که به او حمله می کنند.

آناتیدا فوبیا چیست؟

ترس از اردک یا “Anatidaephobia” اصطلاحی است که به صورت شوخی و خیالی به کار می‌رود و به معنای ترس از اینکه همیشه یا در هر جایی، اردک‌ها به شما نگاه می‌کنند یا نظارت بر شما دارند، استفاده می‌شود. این مفهوم ابتدا به عنوان یک شوخی و شوم ایجاد شده بوده و به عنوان یک اختلال رسمی در دسته‌بندی اختلالات روانی واقعی شناخته نمی‌شود.

این مفهوم معمولاً به منظور ساختن یا توصیف ترس‌ها یا وحشت‌های غیرمعقول و خنده‌دار استفاده می‌شود و واقعیتی ندارد. در واقعیت، اردک‌ها به شما نگاه نمی‌کنند یا نظارت بر شما ندارند، و این مفهوم به عنوان یک شومی خنده‌دار تداعی می‌شود.

اختلالات اضطرابی و وحشت‌ها واقعی می‌توانند تأثیر مهمی بر زندگی روزمره افراد بگذارند. اگر شما یا کسی که می‌شناسید با مشکلات اضطرابی جدی مواجه هستید، بهتر است با یک متخصص روانشناسی یا روانپزشک مشاوره و درمان مراجعه کنید.

آنتیدا فوبیا چیست؟

آیا واقعاً می توانید از اردک ترس داشته باشید؟

فوبیا نوعی اختلال اضطرابی است که با ترس افراطی و غیرمنطقی از موقعیت یا شی مشخص می شود فوبیا یکی از رایج ترین انواع اختلالات روانی است طبق موسسه ملی بهداشت روان 12.5٪ از کل بزرگسالان ایالات متحده در دوره ای از زندگی خود نوعی فوبیا را تجربه خواهند کرد.

هراسی که در بسیاری از وب سایت ها و وبلاگ ها مورد بحث قرار گرفته است به عنوان آنتیدا فوبیا شناخته می شود اگرچه اغلب آن را به عنوان یک هراس واقعی نشان می دهند اما آناتیدا فوبیا در واقع یک نوع فوبیا است و نه یک تشخیص پزشکی.

ترس از اردکیان و یا پرندگان آبی

آنتیدا فوبیا از کمیک Far Side ساخته گری لارسون سرچشمه گرفته است او این موضوع را چنین تعریف کرده است: “ترس از اینکه جایی اردک شما را تماشا می کند.” این تعریف با یک تصویر مصور همراه بود که مردی را به تنهایی در دفتر کار خود نشان می داد در حالی که یک اردک او را از آن طرف خیابان تماشا می کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان اضطراب به همراه راهنمای بالینی


هدف از هراس (یا در این مورد ” فاکسبیا”) نشان دادن این نکته بود که هر جسمی می تواند منبع ترس شود از آنجایی که لارسون این مفهوم را برای اولین بار ارائه داد مفهوم آناتیدا فوبیا در آگاهی مردم رواج یافت و اکنون اغلب به عنوان یک نوع هراس واقعی ارائه می شود.

اصطلاح آنتیدا فوبیا از نام خانواده بیولوژیکی پرندگان آبی گرفته شده است که شامل غازها و اردک ها (‘Anatidae’) و کلمه یونانی ترس (‘phóbos’) است.

آموزش تکنیک های درمان انواع فوبیا

آشنایی با آنتیدا فوبیا یا فوبی پرندگان

آنتیدا فوبیا ممکن است واقعی نباشد یا رسماً شناخته نشود اما این بدان معنا نیست که ترس از اردک یا غاز ممکن نیست ترس از پرندگان یا پرنده هراسی، هراسی خاص و کاملا واقعی است. در حقیقت ترس واقعی از اردک ها و غازها به عنوان نوعی پرنده هراسی شناخته می شود فوبیاهای خاص به عنوان یکی از پنج زیر نوع مختلف طبقه بندی می شوند:

  • حیوان
  • محیط طبیعی
  • خون یا آسیب دیدگی
  • وضعیتی
  • نوع دیگر

اورنیتوفوبیا نوعی حیوان هراسی است برخی از افراد مبتلا به این هراس ممکن است از انواع پرندگان بترسند در حالی که دیگران ممکن است فقط از یک نوع خاص از پرندگان مانند پرندگان آبزی، پرندگان شکاری یا پرندگان گرمسیری ترس داشته باشند.برای مطالعه بیشتر به کارگاه درمان اختلالات اضطرابی مراجعه نمایید.

مانند هراس حیوانات دیگر این ترس اغلب از برخورد منفی با شی ترس در این مورد اردک یا غاز ناشی می شود به عنوان مثال در هنگام دیدن اردک یا دسته ای از اردک ها، تعقیب شدن یا حمله به او ممکن است بعداً ترس از این نوع پرندگان را به همراه داشته باشد.

علائم پرنده هراسی

وقتی افراد با منبع ترس خود روبرو می شوند احساس اضطراب غیرقابل کنترل را تجربه می کنند علائم رایج عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • لرز
  • گیجی
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • تنفس سریع و ضربان قلب
  • تکان دادن
  • ناراحتی معده
  • تعریق

همچنین ممکن است افراد برای جلوگیری از ایجاد ترس خود بسیار تلاش کنند گاهی اوقات تا حدی که باعث اختلال در عملکرد روزمره شود.

برای جلوگیری از برخوردهایی با شی مورد ترس ممکن است شخص از مکان های خاص خودداری کند یا حتی از خانه خارج نشود در برخی موارد افراد ممکن است دچار حمله وحشت شوند در طی حمله وحشت علائم ترس چنان شدید می شود که افراد ممکن است احساس گمراهی، جدا شدن و یا حتی گویی در حال مرگ می شوند.

درمان فوبیا

در حالی که آنتیدا فوبیا واقعی نیست ترس از پرندگان از جمله اردک یا غاز می تواند جدی و اغلب ناتوان کننده باشد خوشبختانه درمان های موثری در دسترس است که به مردم کمک می کند تا بر ترس خود غلبه کنند و علائم خود را کنترل کنند در اینجا یک مرور کلی از گزینه های درمان وجود دارد

درمان از طریق مواجهه

قرار گرفتن در معرض شی ترسناک که شامل قرار گرفتن در معرض جسم ترس است معمولاً به تدریج و به طور سیستماتیک تا زمانی که جسم دیگر پاسخ ترس ایجاد نکند. قرار گرفتن در معرض نور و حساسیت زدایی سیستماتیک روش استاندارد طلا در درمان هراس های خاص در نظر گرفته می شود.

قرار گرفتن در معرض in vivo (دنیای واقعی) معمولاً بهترین روش در نظر گرفته می شود اما تحقیقات همچنین نشان می دهد واقعیت مجازی نیز می تواند مفید باشد.

درمان شناختی رفتاری

درمان شناختی رفتاری (CBT) که شامل شناسایی الگوهای فکری مسئله دار است که در پاسخ های هراسی نقش دارند سپس فرد با درمانگر همکاری می کند تا این افکار مفید را با روشهای واقع بینانه تر تفکر جایگزین کند هدف حذف پاسخ اضطراب از محرک ترس است.

داروها

همچنین ممکن است از داروها در کنار روان درمانی برای کمک به مدیریت علائم اضطراب استفاده شود.

نکات مقابله

اگر از اردک یا هر نوع شی خاص دیگری ترس دارید تعدادی از استراتژی های مقابله ای نیز وجود دارد که می توانید با استفاده از آنها اضطراب خود را کنترل کنید.

تمرینات تنفسی را تمرین کنید

دانستن اینکه چگونه وقتی احساس اضطراب می کنید خود را آرام کنید قسمت مهمی از کنار آمدن است تنفس آهسته و عمیق که به بدن شما اجازه می دهد به حالت آرام تری برگردد می تواند کمک کند.

یک صحنه آرام بخش را تجسم کنید

به چیزی فکر کنید که به شما کمک می کند تا آرام باشید چه آرامش در ساحل آفتابی و چه در مقابل تلویزیون.برای یادگیری بیشتر به کارگاه آموزش ذهن آگاهی مراجعه نمایید.

سعی کنید حواس خود را پرت کنید

به پیاده روی بروید، به موسیقی گوش دهید یا ذهن خود را بر روی چیز دیگری متمرکز کنید که به شما کمک می کند تا شما را از ترس دور کند.

به تمرین ادامه دهید

هرچه بیشتر بتوانید استراتژی های آرامش خود را با ترس خود جفت کنید بهتر می توانید در هنگام مواجهه با منبع اضطراب خود در آن حالت آرام قرار بگیرید هراس شما ممکن است به طور کامل از بین نرود اما زندگی با آن حداقل آسان تر خواهد بود.

افکار خود را به چالش بکشید

وقتی در الگوهای فکری گیر می کنید که باعث ترس می شوند این افکار را فعالانه به چالش بکشید از خود بپرسید که آیا این باورها واقع بینانه هستند؟ سعی کنید این افکار را با مفاهیم مفیدتری جایگزین کنید یا حتی بر روی موضوعات مثبت تمرکز کنید تا به شما کمک کنند تا دوره های اضطراب خود را پشت سر بگذارید.

سخن پایانی

آنتیدا فوبیا ممکن است یک هراس واقعی یا شناخته شده نباشد اما این بدان معنا نیست که ترس از اردک یا غاز مسئله جدی نیست اگر متوجه شدید علائمی از هر نوع فوبیای خاص دارید نباید علائم خود را نادیده بگیرید برای راهنمایی در مورد چگونگی کنار آمدن با ترس و بررسی گزینه های درمانی با پزشک خود صحبت کنید.

دسته‌بندی‌ها