چگونه آسیب خودارضایی را جبران کنیم؟

چگونه آسیب خودارضایی را جبران کنیم؟

یکی از سوالاتی که در ذهن بسیاری از افراد وجود دارد این است که چگونه می توانند آسیب خودارضایی را جبران کنند؟ به همین دلیل از متخصصین مختلف سوال می کنند که با چه روش هایی می توان آسیب خودارضایی را جبران نمود. همانطور که میدانید خودارضایی عملی است که در فرایند رسش و رشد جنسی در بین افراد تجربه می شود.

اما نکته ای که در خصوص خودارضایی وجود دارد این است که انجام آن باعث اعتیاد می شود و در نتیجه فرد به خودارضایی وابسته می گردد. همچنین لازم است بدانید که تکرار عمل خودارضایی در بلند مدت می تواند سبب بروز مشکلات جسمی و روانی برای انسان شود.

به دلیل اهمیتی که موضوع خودارضایی دارد در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان چگونه آسیب خودارضایی را جبران کنیم را به صورت کامل مورد بررسی قرار دهیم و به شما آموزش دهیم که آسیب های ناشی از خودارضایی را درمان نمایید. پس پیشنهاد می شود تا انتهای مقاله جبران آسیب خودارضایی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

آشنایی با عوارض خودارضایی

یکی از سوالات بسیار مهمی که در خصوص این موضوع وجود دارد این است که آیا خودارضایی دارای عوارض است؟ در پاسخ به این سوال باید گفته شود که عمل خودارضایی در فرایند رشد امری طبیعی است اما اگر این رفتار تبدیل به یک رفتار تکراری و اعتیادگونه شود از آن به عنوان یک آسیب یاد می شود و می تواند برای فرد عوارض مختلفی به همراه داشته باشد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های ترک خودارضایی را مطالعه نمایید.

در کلیپ زیر با برنا اندیشان همراه باشید تا به صورت علمی سکس و خودارضایی را با یکدیگر مقایسه کنیم و شما متوجه شوید که این دو مورد چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند.

در خصوص آسیب خودارضایی باید بدانید که عمل خودارضایی بیشتر موجب آسیب روانی به انسان می شود و عوارض جسمانی آن را می توان با نکاتی که در ادامه مقاله بیان می شود جبران نمود. افرادی که به صورت مکرر دست به خودارضایی میزنند در گذر زمان عملکرد جنسی شان تحت تاثیر قرار می گیرد و در نتیجه بدون انجام خودارضایی قادر به ارگاسم نیستند که این موضوع یکی از مهم ترین آسیب های ناشی از خودارضایی است و می تواند زندگی فرد را با بحران هایی روبرو کند.

به عبارت کلی خودارضایی میتواند سبب بروز اختلالات جنسی در انسان شود و لازم است در این خصوص با آسیب های خودارضایی آشنا شویم و بدانیم چگونه می توانیم آسیب خودارضایی را جبران کنیم.

یکی از نکات مهمی که در خصوص خودارضایی وجود دارد این است که در فرهنگ های مختلف به دلیل وجود باورهای مذهبی این عمل را زشت و ناپسند می دانند و از این رو زمانی که فرد دست به خودارضایی می زند بعد از آن دچار احساس گناه شدیدی می شود که در بلند این احساس گناه سبب افسردگی در فرد می شود و در نتیجه مشکلات روانی بسیاری را برای انسان ایجاد می کند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی درمان انحرافات جنسی


بنابراین با توجه به مواردی که در خصوص آسیب خودارضایی بیان شد باید بدانیم که مهم ترین جنبه خودارضایی آسیب به روان انسان است. این در حالی است که اکثر افراد توجهی به این بعد از مشکل نمی کنند و صرفا به دنبال جبران آسیب جسمی خودارضایی هستند و هرگز برای درمان اثرات روانی خودارضایی اقدامی انجام نمی دهند.

روش هایی برای جبران آسیب های ناشی از خودارضایی

در کنار این موارد باید توجه داشته باشیم که خودارضایی در سنین مختلف دارای نشانه ها و عوامل مختلفی است که لازم است برای هر فرد با توجه به مشکلات شخصی او آسیب ها را شناسایی و بررسی نماییم.

معرفی روش هایی برای جبران آسیب خودارضایی

به طور کلی از زمانی که فرد عمل خودارضایی را ترک می کند بعد از چند مدت اثرات روانی و جسمی آن به طور کامل از بین می رود. بنابراین در قدم اول لازم است که شما دست از انجام خودارضایی بردارید و به سمت گرایشات جنسی سالم قدم بردارید.

ممکن است فردی به دلیل دیدن فیلم های پورن به سمت خودارضایی قدم بردارد که در این صورت لازم است در ابتدا دست از دیدن هرزه نگاری بردارد و سپس برای ترک خودارضایی اقدام کند. چرا که این فرد دچار اعتیاد به پورنوگرافی است و لازم است در ابتدا بر روی این موضوع کار کند تا بتواند به راحتی دست از خودارضایی بردارد.

نکته ای که در خصوص ترک خودارضایی وجود دارد این است که عمل خودارضایی به سرعت ترک نمی شود و لازم است تا در این مسیر صبور باشید و هرگز احساس شکست نکنید تا بتوانید با موفقیت خودارضایی را ترک کنید و آسیب های ناشی از آن را به راحتی جبران نمایید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اعتیاد جنسی را مطالعه نمایید.

در خصوص آسیب خودارضایی باید بدانید که اگر خودارضایی در شما به صورت عملی جنون آمیز درآمد لازم است تا به درمانگر مراجعه نمایید و تحت درمان قرار بگیرید.

جبران آسیب خودارضایی با روان درمانی

اگر عمل خودارضایی در شما به اندازه ای بوده است که منجر به آسیب های جسمی و روانی بسیاری شده است لازم است تا برای جبران آن اقدامات لازم را انجام دهید. زیرا همانطور که اشاره شد اگر انسان در چرخه باطل خودارضایی گرفتار شود این عمل به صورت دیوانه کننده ای تکرار می شود و در نتیجه آسیب های فراوانی را به جسم و روان فرد وارد می کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج جامع سکس تراپی


یکی از خصوصیات عمل خودارضایی اعتیاد آور بودن آن است و فردی که به آن دچار می شود به شکل وسواسی دست به تکرار خودارضایی می زند و در نتیجه آسیب خودارضایی مشکلات روانی و جسمی بسیاری را برای او ایجاد می کند. زمانی که انسان به شکل وسواس گونه گرفتار عمل خودارضایی می شود لازم است تا برای درمان آن اقداماتی را انجام دهد و هرگز آن را به حال خود رها نکند. چرا که وجود اختلال وسواس در خصوص اعتیاد به خودارضایی می تواند احساسات ناخوشایندی را برای انسان ایجاد کند.

بنابراین لازم است تا فرد برای جبران آسیب خودارضایی که بیشتر حالت روانی دارد به یک درمانگر متخصص مراجعه نماید و اقدامات درمانی لازم را آغاز کند. درمانگر برای درمان آسیب خودارضایی در جلسات درمان بر روی هیجانات منفی فرد کار می کند و همچنین اضطراب ها و احساس گناه ناشی از خودارضایی را مورد بررسی قرار می دهد و سپس با ارائه راهکارهای درمانی موثر کاری می کند که فرد از چرخه باطل خودارضایی رها شود.

برخی از افراد به دلیل مشکلات زناشویی نمی توانند با همسرشان رابطه مفید و موثری داشته باشند و از این رو دست به انجام خودارضایی می زنند که همین موضوع موجب می شود تا مشکلات بسیاری در رابطه آنها ایجاد شود.

به همین دلیل در چنین شرایطی لازم است تا مشکلات جنسی خود را با همسرتان حل کنید و در صورت نیاز حتما از خدمات سکس تراپی استفاده کنید و با مراجعه به یک مشاور حرفه ای در این زمینه اقدامات لازم درمانی را انجام دهید. زیرا مشکلاتی مانند انزال زودرس، بی میلی جنسی، ترس از دخول، ناتوانی در تجربه ارگاسم از جمله کژکاری هایی است که لازم است تحت درمان قرار بگیرد تا زوجین بتوانند رابطه جنسی سالمی با یکدیگر داشته باشند.

تغذیه مناسب برای جبران آسیب خودارضایی

یکی از عوامل موثری که برای جبران آسیب های خودارضایی بسیار کاربرد دارد استفاده از تغذیه مقوی و مناسب است. چرا که انجام مکرر خودارضایی موجب می شود تا بدن فرد از نظر جسمی دچار تحلیل شود و به همین دلیل لازم است تا به تغذیه خود اهمیت دهید و با استفاده از روش های درمان خانگی که در این زمینه وجود دارد می توانید وضعیت جسمی تان را بهبود بخشید.

بنابراین لازم است تا در برنامه غذایی خود تغییراتی را اعمال کنید که برای جبران آسیب خودارضایی بسیار مناسب است. در ادامه مقاله تصمیم داریم تا شما را با بهترین مواد غذایی که در این زمینه به شما کمک می کند اشاره می کنیم.

  • مواد غذایی دارای پروتئین بالا
  • استفاده از ادویه هایی مانند زعفران
  • مواد غذایی دارای طبع گرم مانند شکلات و موز
  • استفاده از امگا۳ مانند زیتون و ماهی
  • مواد غذایی دارای ویتامین B1 مانند لوبیا و بادام زمینی

فعالیت ورزشی برای جبران آسیب خودارضایی

برای آنکه نتیجه بهتری دریافت کنید لازم است تا علاوه بر استفاده از تغذیه مقوی فعالیت ورزشی را در برنامه روزانه تان قرار دهید و یا به صورت هفتگی ورزش کنید تا بتوانید به شکل بهتری آسیب های خودارضایی را جبران نمایید.

آسیب های ناشی از خودارضایی و درمان آن

به یاد داشته باشید که انجام ورزش می تواند به تقویت قوای جنسی شما کمک کند و در نتیجه از نظر جسمی به وضعیت خوبی دست یابید. باید اشاره شود که ورزش یک روش کم هزینه برای جبران آسیب های روانی و جسمی خودارضایی است و می توانید به انسان کمک کند تا هم عضلاتش را تقویت کند و هم از انجام مجدد خودارضایی جلوگیری می کند. پس هرگز از ورزش غافل نشوید و بدانید که ورزش برای سلامت روحی و جسمی انسان بسیار مفید است.

نقش طب سنتی برای درمان خودارضایی

تحقیقات بسیاری که در این زمینه انجام شده است نشان می دهد که طب سنتی نیز می تواند آسیب های ناشی از خودارضایی را درمان کند. بنابراین شما می توانید از گیاهانی مانند گل گاو زبان، سنبل الطیب، مرزنجوش و بادرنجبویه استفاده کنید و از ترکیب تمام این گیاهان یک دمنوش عالی برای جبران آسیب خودارضایی ساخته می شود. همچنین باید اشاره شود که گیاه اسطوخودوس نیز بسیار مفید است و می توانید در این زمینه از آن استفاده کنید.

استفاده از خدمات مشاوره

مهم ترین آسیب خودارضایی مربوط به روان انسان می شود و به همین دلیل لازم است تا به بعد روانی آن بسیار اهمیت دهید. بنابراین لازم است برای جبران آسیب روانی ناشی از خودارضایی به یک روانشناسی متخصص و خبره مراجعه نمایید تا درمانگر بتوانید به شما کمک کند که آسیب های روانی ناشی از خودارضایی را درمان کنید و همچنین از چرخه اعتیاد خودارضایی خارج شوید.

یکی از مشکلاتی که خودارضایی ایجاد می کند احساس گناه است که موجب می شود تا فرد دچار احساس خجالت و پشیمانی شود و حتی در موارد حاد مشاهده شده که فردی که به خودارضایی اعتیاد داشته است در روابط اجتماعی دچار مشکل شده و زمانی که دوستانش رابطه خوبی با او ندارند او گمان می کند که دوستانش می دانند که او به خودارضایی معتاد است و از این رو تفکرات پارانوئیدی نیز یکی دیگر از آسیب هایی است که خودارضایی میتواند آن را ایجاد کند.

دسته‌بندی‌ها