۱۰ نشانه ذهن خلاق و آشنایی با صفات و ویژگی های افراد خلاق

۱۰ نشانه ذهن خلاق و آشنایی با صفات و ویژگی های افراد خلاق

خلاقیت موضوعی است که شاید همه ی افراد بخواند در این زمینه فعال بوده و به گونه ای خلاقانه کارهایشان را انجام دهند، در ابتدا باید اشاره کنیم که رفتار نابهنجار از طریق دو عامل مشخص می شود : ۱. نادر بودن و ۲. انحراف از میانگین، از طرف دیگر اگر رفتاری در جامعه هم نابهنجار و هم ناپسند باشند به آن اختلال می گویند و اگر یک رفتار نابهنجار و پسندیده باشد به آن استعداد گفته می شود مانند نبوغ. با توجه به مطالب گفته شده در این بخش از مجل علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان ۱۰ نشانه ذهن خلاق و آشنایی با صفات و ویژگی های افراد خلاق را در اختیار شما مخاطبین محترم وب سایت برنا اندیشان قرار دهیم، پس برای شناخت افراد خلاق تا انتها مقاله ۱۰ نشانه ذهن خلاق با گروه پژوهشی برنا اندیشان همراه باشید.

۱۰ نشانه ذهن خلاق و آشنایی با صفات و ویژگی های افراد خلاق

با شناخت ۱۰ نشانه ذهن خلاق می توانیم بدانیم که افراد خلاق چه صفاتی دارند و چگونه می توانیم خلاقیت را در خودمان رشد و پرورش دهیم تا پتانسیل خود را در زندگی افزایش دهیم.

۱۰ نشانه ذهن خلاق

داشتن ذهن خلاق به ما امکان می دهد کارهای جدید و هیجان انگیزی انجام دهیم و خودمان را به گونه ای درگیر کنیم که ما را یک قدم به دستیابی به ظرفیت های کامل برساند. آیا برخی از افراد متولد خلاق هستند یا این مهارتی است که می توانید مانند عضله آن را رشد دهید؟

میهای چیکسنتمیهایی ، روانشناس در کتاب 1996 خود با عنوان “خلاقیت کار و زندگی 91 انسان برجسته” اظهار داشت که از بین همه فعالیت های انسانی ، خلاقیت مهم ترین کاری است که همه ما امیدواریم در زندگی خود داشته باشیم.” چیکسنتمیهایی پیشنهاد می کند که افراد خلاق دارای 10 ویژگی متضاد هستند که به طرز پیچیده ای با یکدیگر تعامل دارند و بر خلاقیت کلی فرد تأثیر می گذارند. گنجاندن این شیوه های خلاقانه در زندگی روزمره ممکن است به شما در افزایش پتانسیل خلاقیت کمک کند.

پر انرژی و متمرکز

افراد خلاق تمایل دارند که از نظر جسمی و روحی انرژی زیادی داشته باشند آنها می توانند ساعت ها روی یک کار واحد کار کنند که توجه آنها را به خود جلب کند اما به نظر می رسد که تمام مدت مشتاقانه باقی بمانند.

داشتن ذهن خلاق به معنای همیشه درگیر شدن در یک کار خلاقانه یا هنری متمرکز نیست. افراد خلاق و هنرمند دارای تخیل و کنجکاو هستند و زمان زیادی را در استراحت سپری می کنند ، بی سر و صدا در مورد موضوعات مورد علاقه خود تأمل می کنند و اجازه نمی دهند ذهن آنها سرگردان شود.

باهوش و ساده لوح

افراد خلاق تمایل دارند باهوش باشند اما تحقیقات نشان داده است که داشتن ضریب هوشی بسیار بالا لزوماً با سطوح بالاتر موفقیت خلاق ارتباط ندارد چرا که ویژگی های شخصیتی نیز مهم هستند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش ایجاد تفکر خلاق در افراد


در مطالعه طولی لوییس ترمن بر روی کودکان با استعداد نشان داده شد که کودکان با ضریب هوشی بالا در زندگی بهتر عمل می کنند اما کسانی که ضریب هوشی بسیار بالایی دارند لزوما نوابغ خلاق نیستند. تعداد بسیار کمی از کسانی که در این مطالعه شرکت داشتند سطح بالایی از موفقیت هنری را در اواخر زندگی نشان دادند.

چیکسنتمیهایی خاطرنشان می کند که مطالعات نشان می دهد که در حدود 120.1 نقطه قطع وجود دارد. داشتن هوش بالاتر از حد متوسط ​​ممکن است به خلاقیت کمک کند اما داشتن ضریب هوشی بیش از 120 لزوما منجر به خلاقیت بیشتر نمی شود.پیشنهاد می شود تا کارگاه آموزش پرورش خلاقیت در کودکان را مطالعه نمایید.

متعادل سازی خلاقیت با دانش عملی به معنای دانستن اینکه کدام ایده ها را باید دنبال کرد و بر روی کدام یک دوباره کار کرد یا آن را کنار گذاشت، این مجموعه مهارت جنبه مهمی از فرد خلاق بودن است.

چیکسنتمیهایی همچنین معتقد است که افراد خلاق باید بتوانند به روشهای تازه حتی ساده لوحانه به مسائل نگاه کنند بنابراین می توانند احساس شگفتی و کنجکاوی خود را حفظ کنند.

بازیگوش و منظم

چیکسنتمیهایی خاطرنشان می کند که یک نگرش بازیگوش یکی از ویژگی های بارز خلاقیت است اما این صمیمیت و هیجان نیز با یک ویژگی متناقض منعکس می شود.برای مطالعه بیشتر به مقاله رابطه خواب و خلاقیت مراجعه فرمایید.

روش های آموزش رشد خلاقیت

۱۰ نشانه ذهن خلاق

پشتکار

هنگام کار بر روی یک پروژه افراد خلاق تمایل به نشان دادن عزم و اراده دارند آنها ممکن است ساعتها روی چیزی کار کنند غالباً تا اواخر شب بیدار می مانند تا اینکه از کار خود راضی باشند.

در نظر بگیرید که اگر با یک هنرمند روبرو شوید چه فکری می کنید؟ زندگی آنها ممکن است هیجان انگیز ، عاشقانه و پر زرق و برق به نظر برسد. با این حال یک هنرمند موفق بودن نیز کار زیادی است که شاید خیلی ها نتوانند آن را ببینند. یک فرد خلاق می فهمد که خلاقیت واقعی شامل ترکیب سرگرم و سخت کوشی است.

یک فرد هنرمند یا خلاق ممکن است به عنوان بی دغدغه ای روبرو شود با این وجود هنگام رسیدن به علاقه خود می تواند بسیار سخت کوش و محرک باشد.

واقع بینانه و دارای قوه قوی تخیل

افراد خلاق دوست دارند رویاپردازی کنند و امکانات و شگفتی های جهان را تصور کنند. آنها می توانند خود را در تخیل و خیال غوطه ور کنند اما همچنان به اندازه کافی زمین می مانند تا رویاهای روز خود را به واقعیت تبدیل کنند. آنها اغلب به عنوان رویاپرداز توصیف می شوند اما این بدان معنا نیست که آنها با سر در ابرها زندگی می کنند.

انواع خلاق ، از دانشمندان گرفته تا هنرمندان و موسیقیدانان می توانند راه حل های تخیلی برای مسائل دنیای واقعی ارائه دهند. در حالی که دیگران ممکن است ایده هایشان را صرفاً خیال پردازی یا بی ربط بدانند ، کسانی که ذهن خلاق دارند روش های عملی پیدا می کنند تا ایده های خود را به واقعیت تبدیل کنند.

برونگرا و درونگرا

در حالی که ما اغلب در دام دسته بندی افراد فقط به عنوان برونگرا یا درونگرا قرار می گیریم ، چیکسنتمیهایی پیشنهاد می کند که خلاقیت مستلزم تلفیق هر دو نوع شخصیت است.

وی معتقد است افراد خلاق هم برون گرا هستند و هم درونگرا. تحقیقات نشان داده است که افراد تمایل بیشتری به برونگرایی یا درونگرایی دارند و این صفات به طور قابل ملاحظه ای پایدار هستند.

افراد خلاق تمایل دارند ویژگی های درونگرایی و برون گرایی را همزمان نشان دهند آنها می توانند هم تنها و هم در جمع باشند یعنی هم اجتماعی و هم ساکت باشند. تعامل با دیگران می تواند ایده و الهام ایجاد کند و عقب نشینی در یک مکان آرام به افراد خلاق اجازه می دهد تا به طور کامل این منابع خلاقیت را کشف کنند.

مغرور و متواضع

افراد بسیار خلاق تمایل دارند به دستاوردهای خود افتخار کنند با این حال آنها از جایگاه خود نیز آگاه هستند. آنها ممکن است احترام فوق العاده ای نسبت به دیگران که در زمینه آنها کار می کنند و تأثیری که آن نوآوری های قبلی بر کار آنها گذاشته اند داشته باشند. آنها می توانند ببینند که کارهایشان اغلب در مقایسه با دیگران قابل توجه است اما این چیزی نیست که آنها روی آن تمرکز کنند.

چیکسنتمیهایی مشاهده می کند که افراد خلاق غالباً چنان روی ایده یا پروژه بعدی خود متمرکز هستند که دستاوردهای گذشته خود را ثابت نمی کنند.

مردانگی و زنانگی

چیکسنتمیهایی معتقد است که افراد خلاق حداقل تا حدی در برابر کلیشه ها و نقش های سفت و سخت جنسیتی که جامعه اغلب سعی در اجرای آنها دارد مقاومت می کنند. او پیشنهاد می کند دختران و زنان خلاق تمایل بیشتری نسبت به سایر دختران و زنان دارند در حالی که پسران و مردان خلاق تمایل به پرخاشگری و حساسیت کمتری نسبت به مردان دیگر دارند.

افراد خلاق تمایل دارند که بتوانند هر دو جنبه مردانه و زنانه خود را بپذیرند. این بدان معنی است که آنها می توانند همزمان حساس و پرورش دهنده (غالباً دارای برچسب زنانه) و همچنین قاطع و مسلط (غالباً دارای برچسب مردانه) باشند.

محافظه کار و سرکش

افراد خلاق با تعریفی، متفکران “خارج از چارچوب” هستند و ما اغلب آنها را غیر مطابق و حتی کمی سرکش تصور می کنیم. چیکسنتمیهایی معتقد است که واقعاً خلاق بودن بدون داشتن اولین هنجارها و سنت های فرهنگی درونی شده غیرممکن است.

او پیشنهاد می کند که خلاقیت مستلزم سنتی بودن و نمادین بودن است. این بدان معناست که می توانید گذشته را به عنوان منبع دانش درک کرده و حتی از آن استقبال کنید در حالی که هنوز به دنبال راه های بهبود یافته برای ایجاد راه حل های جدید هستید. افراد خلاق می توانند از بسیاری جهات محافظه کار باشند با این حال آنها می دانند که نوآوری گاهی اوقات به معنای خطرپذیری است.

پرشور و عینی

افراد خلاق فقط از کار خود لذت نمی برند – آنها در حد عالی عاشق کاری هستند که انجام می دهند اما فقط علاقه داشتن به چیزی لزوماً منجر به کار بزرگ نمی شود. یک نویسنده را تصور کنید که آنقدر عاشق نوشته هایش است که حاضر به ویرایش یک جمله نیست. افراد خلاق هر دو می توانند از کار خود لذت ببرند در حالی که آن را به طور انتقادی نیز مورد بررسی قرار می دهند.

افراد خلاق، انتزاعی بودن را به کار خود اختصاص داده اند اما همچنین می توانند در این مورد عینی باشند. آنها مایل به انتقاد از دیگران هستند که به آنها امکان می دهد خود را از کار خود جدا کنند و مناطقی را پیدا کنند که نیاز به پیشرفت دارند.

حساس و شاد

چیکسنتمیهایی پیشنهاد می کند که افراد خلاق تمایل به گشودگی و حساسیت بیشتری دارند ویژگی هایی که هم می توانند پاداش و هم دردسر داشته باشد. عمل خلق چیزی ، ارائه ایده های جدید و ریسک پذیری معمولاً افراد را در معرض انتقاد و حتی تحقیر قرار می دهد. اختصاص دادن سالها به چیزی فقط برای رد ، نادیده گرفتن یا تمسخر آن می تواند دردناک و حتی ویران کننده باشد.

باز بودن نسبت به تجربه خلاقیت نیز باعث خوشحالی فراوان است این می تواند خوشبختی فوق العاده ای به همراه آورد و بسیاری از افراد خلاق معتقدند که چنین احساساتی ارزش معامله هر درد احتمالی را دارد.

دسته‌بندی‌ها