دلایل اصلی خستگی و ارائه راه حل های درمانی برای رفع خستگی

دلایل اصلی خستگی و ارائه راه حل های درمانی برای رفع خستگی

خستگی می تواند دلایل متفاوتی داشته باشد که باید هر کدام به صورت کامل بررسی شود، در نظر داشته باشید تا اگر مدام احساس خستگی می کنید حتماً دلیل آن را پیدا کنید و مشکل را رفع کنید. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان دلایل اصلی خستگی و ارائه راه حل های درمانی برای رفع خستگی را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، پس تا انتهای مقاله دلایل اصلی خستگی با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید.

دلایل اصلی خستگی و ارائه راه حل های درمانی برای رفع خستگی

در مقاله دلایل اصلی خستگی به صورت کامل علل مختلف خستگی و کسلی را بررسی خواهیم کرد و روش هایی برای درمان آن در اختیارتان قرار خواهیم داد.

دلایل اصلی خستگی و شناخت دلایل احتمالی برای اینکه شما همیشه خسته هستید

افسردگی یکی از دلایل اصلی خستگی است بنابراین ممکن است از خود بپرسید که آیا خستگی شما ناشی از افسردگی است؟ اما این که همیشه خسته هستید لزوماً به معنای افسردگی نیست.

واقعیت این است که شرایط زمینه ای بسیاری وجود دارد که می تواند مسئول احساس خستگی مداوم باشد. از اختلالات خلقی گرفته تا مواردی که سلامت جسمی شما را تحت تأثیر قرار می دهد مانند سندرم خستگی مزمن، شرایط روانی و پزشکی زیر از شایع ترین بیماری های مرتبط با خستگی است.

اما اول توجه به این نکته مهم است که بسیاری از این شرایط علائمی مشابه افسردگی دارند، بنابراین ما از آنجا شروع خواهیم کرد. با درک تمایز بین افسردگی و سایر عواملی که باعث خستگی می شوند می توانید به دنبال درمان صحیح باشید و دوباره احساس پر انرژی بودن خود را شروع کنید.

عوامل روانپزشکی افسردگی

افسردگی که تحقیقات نشان می دهد با عدم تعادل انتقال دهنده های عصبی در مغز همراه است معمولاً با خستگی در ارتباط است. این بیماری همچنین با خواب آشفته همراه است که همچنین می تواند به طور قابل توجهی در خستگی نقش داشته باشد. در حالی که برخی از افراد ممکن است در خوابیدن یا خواب ماندن مشکل داشته باشند برخی دیگر ممکن است بیش از حد بخوابند. هر دوی این اختلالات خواب می توانند احساس بی علاقگی و تنبلی در شما ایجاد کنند.

علائم دیگر مرتبط با افسردگی عبارتند از:

  • تغییرات اشتها و یا وزن
  • مشکل در تفکر، تمرکز، یا تصمیم گیری
  • خستگی یا از دست دادن انرژی
  • احساس گناه یا بی ارزشی
  • عدم علاقه به فعالیت هایی که معمولاً از آنها لذت می برید
  • حال و هوای مداوم غمگین ، مضطرب یا خالی شدن ذهن
  • افکار مرگ یا خودکشی

اگر فکر می کنید ممکن است افسردگی داشته باشید با پزشک خود صحبت کنید آنها می توانند شما را به یک درمانگر ارجاع دهند که می تواند به شما کمک کند احساسات خود را مدیریت کنید یا یک متخصص بهداشت روان مانند روانپزشک که ممکن است داروهای ضد افسردگی را نیز توصیه کند، هرگز اجازه ندهید افسردگی درمان نشود.

اضطراب

اضطراب و اختلالات اضطرابی اغلب با نگرانی و عصبی بودن همراه است که می تواند منجر به اختلالات خواب شود. اما کمبود خواب همچنین ممکن است به احساس اضطراب کمک کند که چرخه اضطراب و بی خوابی را تداوم می بخشد. این البته می تواند مدیریت هر دو شرایط را دشوار کند.

اگر دائماً خسته هستید زیرا هنوز نخوابیده اید ممکن است در نتیجه سطح اضطراب شما در مورد نخوابیدن افزایش یابد.

طبق بنیاد ملی خواب، اختلالات اضطرابی زیر ممکن است با اختلالات خواب همراه باشد که باعث خستگی می شود:

اختلال اضطراب عمومی (GAD): خستگی یکی از علائم رایج GAD است که با نگرانی بیش از حد و سرزده مشخص می شود.

اختلال اضطراب اجتماعی (SAD): افراد مبتلا به SAD از خجالت احتمالی از روابط اجتماعی جلوگیری می کنند.

وسواس: وسواس درونی و رفتارهای اجباری فرد می تواند باعث تخلیه و تأثیر بر خواب شود. OCD و افسردگی اغلب شرایط همزمان هستند.

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD): بازگشت به گذشته و کابوس معمولاً با PTSD در ارتباط است که می تواند به دنبال یک واقعه آسیب زا ایجاد شود و منجر به کاهش سطح اضطراب شود.

اختلال وحشت: نگرانی بیش از حد مرتبط با اختلال وحشت می تواند باعث بی خوابی شود. کسانی که دارای اختلالات وحشت هستند نیز ممکن است حملات وحشت شبانه را تجربه کنند.

فوبیای خاص: کسانی که فوبیای خاص دارند، معمولاً ترس شدید غیر منطقی با موضوع خاصی دارند.

مشکلات خواب مانند بی خوابی نیز ممکن است در ایجاد اختلالات اضطرابی نقش داشته باشد به ویژه اگر درمان نشود.

استرس یا فشار روانی

استرس می تواند منجر به بی خوابی شود. استرس همچنین می تواند شما را خسته کرده و احساس خستگی کنید. همه ما در یک زمان یا عواقب استرس را تجربه کرده ایم. در صورت عدم کنترل استرس همچنین می تواند باعث خلق و خوی پایین شما شود. استرس می تواند محرک افسردگی و اختلالات اضطرابی باشد.

مانند اضطراب، استرس می تواند در خواب ناکافی نقش داشته باشد و خواب کم نیز باعث ایجاد استرس می شود. به عنوان مثال شما می دانید که باید یک خواب خوب داشته باشید تا روز بعد انرژی داشته باشید اما ممکن است در خوابیدن مشکل داشته باشید زیرا نگران هستید که قصد خواب کافی ندارید.

خوشبختانه روش های زیادی برای مقابله با استرس وجود دارد که به کمک خواب یا دارو نیاز ندارند، مگر اینکه استرس شما شدید باشد. یوگا نیدرا یا “خواب یوگیک” و مراقبه ابزاری مبتنی بر شواهد برای کمک به شما در کنترل بهتر استرس و خواب بهتر هستند تا بتوانید با انرژی بیشتری احساس سرحال شوید.

اختلال دو قطبی

اختلال دو قطبی با تغییرات شدید خلقی مشخص می شود که می تواند به اختلالات خواب کمک کند. بی خوابی، کابوس ها و چرخه های نامنظم خواب و بیداری در میان افراد مبتلا به اختلال دو قطبی رایج است که باعث خستگی و خستگی عمومی می شود.

اگر دچار اختلال دو قطبی هستید و اختلالات خواب را تجربه می کنید با پزشک خود در مورد درمان مناسب این علائم صحبت کنید.

نقص توجه و بیش فعالی

اختلال کمبود توجه و بیش فعالی (ADHD) یک بیماری روانپزشکی رایج در بین کودکان و بزرگسالان است و معمولاً با اختلالات خواب همراه است. مبتلایان به بیش فعالی ممکن است دچار مشکلات خواب از جمله مشکل در افتادن یا خواب ماندن، مشکل در بیدار شدن از خواب و خواب آلودگی روزانه و خستگی شوند. بسیاری از داروهایی که برای درمان ADHD استفاده می شوند نیز می توانند خواب را تحت تأثیر قرار دهند.

الگوها و عادات خواب معمولاً هنگام درمان ADHD ارزیابی می شوند. در حقیقت، تحقیقات نشان داده است که مداخلات برای بهبود بهداشت خواب می تواند به کاهش شدت علائم ADHD و افزایش کیفیت زندگی فرد کمک کند.

عوامل سلامت جسمی

اغلب اوقات مشکلات مربوط به سلامت جسمی مانند مشکلات تیروئید و سندرم خستگی مزمن می تواند علائم خستگی شبیه افسردگی را به همراه داشته باشد مثلا تمام وقت خسته باشید.

در اینجا عوامل فیزیکی که می تواند انرژی شما را تخلیه کند و آنچه می توانید در این زمینه انجام دهید آورده شده است.

تیروئید کم کار

اگر تیروئید کم کاری دارید (کم کاری تیروئید) فعالیت های ساده می تواند احساس پاک شدن را در شما ایجاد کند. تیروئید شما یک غده کوچک در جلوی گردن شما است که هورمون هایی تولید می کند که متابولیسم شما را تنظیم می کنند. وقتی هورمون کافی تولید نمی کند متابولیسم شما کند می شود. این می تواند منجر به خستگی، افزایش وزن و حتی افسردگی شود.

برخی تحقیقات نشان می دهد که تا 69 درصد از افراد مبتلا به کم کاری تیروئید علائم افسردگی را تجربه می کنند.

درمان سنتی کم کاری تیروئید شامل داروهایی است که سطح تیروئید را در بدن شما افزایش می دهد. علائم خستگی ممکن است بهتر شود یا از بین برود وقتی بیماری تیروئید به طور مناسب با دارو درمان شود. برای تأیید تشخیص، پزشک از آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون های تیروئید از جمله تیروکسین و هورمون تحریک کننده تیروئید (TSH) استفاده می کند.برای مطالعه بیشتر به پکیج کارگاه طب سنتی مراجعه فرمایید.

سندرم خستگی مزمن

سندرم خستگی مزمن که اکنون به عنوان آنسفالومیلیت مایالژیک یا سندرم خستگی مزمن (ME / CFS) شناخته می شود بیماری است که با خستگی مفرط و مداوم مشخص می شود. خستگی که حداقل شش ماه طول می کشد اغلب با مشکلات حافظه، سردرد و درد عضلات و مفاصل همراه است.

کسانی که خستگی مزمن دارند هنوز علاقه مند به فعالیت هستند اما انرژی لازم برای انجام آنها را ندارند. از آنجا که علائم CFS با سایر بیماریهای پزشکی و روانپزشکی مشترک است غیرمعمول نیست که به عنوان افسردگی یا بیماری دیگری تشخیص داده شود. افراد همچنین ممکن است همزمان CFS و یک بیماری روانی را تجربه کنند.

علت اصلی سندرم خستگی مزمن هنوز به طور کامل مشخص نشده است و درمانش ممکن است شامل برخی داروها و مداخلات در سبک زندگی باشد.

فیبرومیالژیا

به نظر می رسد فیبرومیالژیا با خستگی مزمن همپوشانی داشته باشد اما افراد مبتلا به این اختلال همچنین درد مزمن در سراسر بدن خود دارند. اختلال خواب همچنین در خستگی مزمن و فیبرومیالژیا شایع است، تحقیقات در مورد علل فیبرومیالژیا ادامه دارد.

برآوردها نشان می دهد که 40٪ از افراد مبتلا به فیبرومیالژیا نیز دارای یک اختلال افسردگی اساسی هستند.

هیچ آزمایش خاصی وجود ندارد که بتواند فیبرومیالژیا را تشخیص دهد در عوض پزشکان باید به ارزیابی تاریخچه سلامتی و علائم شما اعتماد کنند. تشخیص به طور معمول نیاز به درد مزمن گسترده، خستگی و اختلال در خواب دارد. درمان فیبرومیالژیا معمولاً شامل ترکیبی از داروها و تغییر سبک زندگی است.

اختلالات خود ایمنی

اختلالات خود ایمنی شامل حمله سیستم ایمنی بدن به بدن است. آرتریت روماتوئید، لوپوس و بیماری سلیاک نمونه هایی از اختلالات خود ایمنی هستند. فرآیندهای خود ایمنی نیز در دیابت و مولتیپل اسکلروزیس نقش دارد.

گرچه این شرایط به اندازه افسردگی شایع نیستند اما می توانند با علائم مشابهی بروز کنند در حقیقت علائم شبه افسردگی مشخصه اختلالات خود ایمنی است. این علائم به طور معمول در طول بیماری ظاهر می شوند و با عوامل روانی اجتماعی، درد مزمن و طولانی مدت ناتوانی همراه هستند.

مقابله با یک اختلال خودایمنی همچنین می تواند خطر ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. نتایج یک مطالعه بزرگ نشان داد که بیماری خودایمنی احتمال ابتلا به افسردگی را 45٪ .21 افزایش می دهد.

آپنه خواب

اختلالات خواب مانند آپنه انسدادی خواب همچنین می تواند علائم بسیاری مانند علائم افسردگی ایجاد کند. آپنه انسدادی خواب وضعیتی است که در آن هنگام تنفس شما قطع می شود گاهی اوقات بیش از 10 ثانیه است. این اتفاق می تواند تا 20 بار یا بیشتر در ساعت رخ دهد.

این وقفه های مکرر کیفیت خواب شما را مختل می کند در نتیجه باعث خستگی روزانه، سردرد صبحگاهی و تمرکز ضعیف می شود. یک مطالعه نشان داد که تقریباً 46٪ از افراد مبتلا به آپنه خواب علائم افسردگی دارند.

اگر فکر می کنید اختلال خواب دارید با پزشک خود صحبت کنید. علاوه بر بررسی علائم، پزشک احتمالاً سابقه پزشکی شما را نیز انجام می دهد معاینه فیزیکی انجام می دهد و ممکن است یک مطالعه خواب را توصیه کند. آنها همچنین ممکن است برای رد سایر بیماری های پزشکی که ممکن است باعث علائم شما شوند آزمایش های اضافی را سفارش دهند.

نارسایی کمبود آهن

خستگی ناشی از کم خونی فقر آهن در نتیجه کمبود گلبول های قرمز خون است. بدن شما از آهن برای ساختن هموگلوبین، بخشی از گلبول های قرمز خون که اکسیژن را به تمام قسمت های بدن شما می رساند استفاده می کند.

وقتی آهن کافی ندارید خون شما نمی تواند اکسیژن کافی را به بدن شما برساند. این می تواند باعث کندی، تحریک پذیری و عدم توانایی در تمرکز شود. همچنین ممکن است پوستی کدر یا رنگ پریده داشته باشید و سردرد، سرگیجه و تنگی نفس داشته باشید.

علل بالقوه بسیاری وجود دارد که می تواند به غیر از فقر آهن منجر به کم خونی شود، بنابراین پزشک ممکن است در مورد رژیم و شیوه زندگی شما سوالات بیشتری را از شما بپرسد و در صورت لزوم آزمایشات بیشتری را سفارش دهد.

کمبود آب بدن و تغذیه نامناسب

هیدراته ماندن و داشتن تغذیه مناسب برای بالا بردن سطح انرژی شما مهم است. تحقیقات نشان می دهد که کمبود مصرف مایعات با افزایش بی خوابی، خستگی و تحریک پذیری همراه است.

به چه دلایلی خسته هستیم و برای درمان آن باید چه کارهایی انجام دهیمدلایل اصلی خستگی

 

دریافت نکردن کالری کافی در رژیم غذایی همچنین می تواند احساس خستگی مداوم داشته باشد، همچنین خوردن کربوهیدرات های تصفیه شده زیاد یا پروتئین کافی نداشتن . آلرژی به غذاهایی مانند گندم، بادام زمینی، یا لبنیات نیز ممکن است در خستگی موثر باشد

عوامل سبک زندگی

اگر به نظر می رسد انرژی کافی ندارید می تواند به این دلیل باشد که فعالیت بدنی کافی ندارید. تحقیقات نشان می دهد سبک زندگی بی تحرک می تواند منجر به خستگی و مشکل خواب شود.

سیگار و الکل همچنین می توانند بر کیفیت خواب تأثیر بگذارند و باعث می شوند فرد روز احساس فرسودگی کند.

نکاتی برای انرژی بیشتر

بسته به شدت علائم شما و اینکه آیا شما یک بیماری روانی یا پزشکی تشخیص داده شده اید چند عادت وجود دارد که هر کسی می تواند برای بهبود کیفیت خواب و داشتن انرژی بیشتر در روز بعد انجام دهد.

به طور منظم ورزش کنید

شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد ورزش منظم برای سلامت روحی و جسمی شما مفید است همچنین انرژی بیشتری خواهید داشت و خواب بهتری خواهید داشت.

چرت کوتاه بزنید

ممکن است خسته باشید خوابیدن بیش از حد در طول روز می تواند روی توانایی شما برای خوابیدن یا خواب ماندن در شب تأثیر بگذارد. چرت کوتاه، 20 تا 30 دقیقه ای می تواند یک استراحت سریع داشته باشد بدون اینکه مانع از خواب رفتن در هنگام خواب شوید.

روال قبل از خواب را تعیین کنید

هر شب با آداب و رسوماتی برای خوابیدن آماده شوید تا به شما کمک کند تا راحت شوید. دوش آب گرم یا حمام بگیرید، یک کتاب بخوانید یا مدیتیشن کنید تا بدن و ذهن شما آرام شود. هر شب زمان خواب خود را دنبال کنید تا زمینه را برای یک خواب راحت در شب فراهم کنید. حتماً اتاق خواب خود را تا آنجا که ممکن است تاریک کنید.

قبل از خواب از مصرف کافئین، الکل و سایر محرکها خودداری کنید. نوشیدن قهوه، نوشابه یا سایر نوشیدنی های کافئین دار در اواخر بعد از ظهر یا عصر می تواند خوابیدن و خواب ماندن را دشوار کند مانند نوشیدن الکل. اگر سیگار می کشید، ترک آن را در نظر بگیرید.

وسایل الکتریکی خود را خاموش کنید

وسایل الکترونیکی را در اتاق دیگری بگذارید. پیمایش قبل از خواب باعث می شود تا آمادگی ذهن برای خواب را از بین ببرد در صورت امکان اتاق خواب را به منطقه ای بدون تلفن تبدیل کنید.

سخن آخر در مورد دلایل اصلی خستگی

در حالی که افسردگی همچنان یکی از علل شایع علائم مانند خستگی است اما تنها اختلالی نیست که علائمی مانند افسردگی ایجاد می کند که اهمیت جستجو برای تشخیص مناسب را تأکید می کند. همچنین ممکن است بیش از یک تشخیص (معروف به همبودی) با علائم همپوشانی وجود داشته باشد.

به عنوان مثال افرادی هستند که هم افسردگی بالینی دارند و هم کم کاری تیروئید. اگر شما همیشه خسته و کم انرژی هستید بهترین شرط شما این است که با درمانگر خود کار کنید تا علائم خود را کشف کرده و یک درمان را شروع نمایید.