پکیج آموزش روش های کمک به حافظه

نوع فایل
Mp3
حجم فایل
100 مگابایت
دسته بندی
300,000 تومان

موضوع حافظه دارای ابعاد مختلفی است که باید هر یک را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. اینکه بتوانیم حافظه ی قوی و خوبی داشته باشیم مستلزم رعایت نکاتی است که به ما کمک می کند تا همواره هر مطلبی را به یاد بیاوریم. ما در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی از جامع ترین بسته های آموزشی با عنوان پکیج آموزش روش های کمک به حافظه و یادآوری سریع را در اختیار شما علاقه مندان به تقویت حافظه قرار دهیم. پس اگر تصمیم دارید تا حافظه ای قوی داشته باشید پیشنهاد می شود تا این بسته آموزشی را دانلود کرده و با استفاده از تکنیک هایی که در آن معرفی شده است حافظه خود را تقویت نمایید.

پکیج آموزش روش های کمک به حافظه و یادآوری سریع

با استفاده از روش های کمک به حافظه شما می توانید بهترین حافظه را داشته و هر مطلبی را به راحتی و در کم ترین زمان ممکن به یاد بیاورید.

ابتدا باید از ساز و کار حافظه و فرایند یادگیری شناخت کافی داشته باشید. حافظه نوعی توانایی است که در همه افراد وجود دارد، با این تفاوت که عده‌ای توانسته‌اند از این نیروی خدا دادی خوب استفاده کنند و قابلیت‌های آن را به کار گیرند، اما افرادی را هم سراغ داریم که همیشه از ضعف حافظه و نتایج بد امتحان شکایت می‌کنند. همه ما این تجربه را داریم که وقتی از جلسه امتحان بیرون می‌آییم می‌گوییم: موقع امتحان می‌خواستم جواب صحیح را بنویسم، اما یادم نیامد.

در تبیین حافظه چندین دیدگاه وجود دارد. طبق یکی از نظریه‌ها، حافظه دارای سه مرحله است:

۱. حافظه حسی

۲. حافظه کوتاه مدت

۳. حافظه بلند مدت

روش های کمک به حافظه

وقتی مطلبی را مطالعه می‌کنیم، از طریق حافظه حسی وارد حافظه کوتاه مدت و سپس به حافظه بلند مدّت وارد می‌شود. حافظه حسی و حافظه کوتاه مدت از نظر گنجایش و زمان نگهداری محدودیت دارند، لذا ممکن است برخی مطالب قبل از آن که وارد حافظه بلند مدت شود، دچار بازداری شود. وقتی در امتحان مطالب به یاد ما نمی‌آید، معنایش این است که مطالب را خوب یاد نگرفته‌ایم. وقتی مطالب از طریق تکرار و تمرین، وارد حافظه بلند مدت شد، یادگیری کامل می‌شود. حافظه بلند مدت از نظر گنجایش نامحدود و از نظر مدت زمان نگهداری نیز اطلاعات را برای مدت‌های طولانی در خود نگه می‌دارد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل روش های تقویت حافظه


به عقیده روان شناسان، اطلاعات وارد شده در حافظه بلند مدت، از بین نمی‌رود و با فراهم بودن شرایط مناسب همیشه قابل یادآوری است. علت این که ما پاره‌ای از اطلاعات قبلا آموخته شده را در جلسه امتحان نمی‌توانیم به یادآوریم. این است که ما در بازیابی آن‌ها ناتوانیم، و الا مطالب در حافظه ما موجود هستند. این حالت درست مانند پرونده‌ایی است که در بایگانی ذهن موجود است اما ما شماره آن را در دست نداریم.

چه عواملی بر فرآیند یادآوری موثر است؟

وجود ارتباط بین مطالب یادگرفته یادآوری آن مطالب را آسان خواهد ساخت. در صورتی که در حین یادگیری به یکدیگر مرتبط شده و پیوندی بین آنها برقرار گردد، علاوه بر اینکه یادگیری آن مطالب را آسان می‌سازد، به علت رابطه‌ای که بین مطالب ایجاد می‌شود، یادآوری آنها را با سهولت انجام خواهد گرفت. تصور کنید فردی که عملکرد قلب را بخوبی می‌داند، آشنایی با اختلالات قلبی و یادگیری آنها راحتتر خواهد بود نسبت به کسی که هیچ آشنایی با عملکرد قلب ندارد.

تشابه موجود بین دو مطلب نیز می‌تواند یادآوری را تحت تاثیر قرار دهد. در صورتی که وجود تشابه برای فرد مشخص باشند و فرد بتواند به وجه شباهت دو مطلب پی ببرد و همچنین وجوه تمایز آنها را از یکدیگر بازشناسد، یادآوری آسانتر خواهد بود. اما در صورتی که چنین وجه تشابه وجه تمایزی برای فرد معین نباشد یا فرد قادر به درک آن نباشد، یادآوری با تداخل مطالب همراه خواهد بود. شاید برای افراد زیادی پیش آمده باشد که سر جلسه امتحان پاسخ سوال دیگری را به جای پاسخ سوال مورد نظر نوشته باشند. در چنین شرایطی تشابه مطالب چنین اشتباهی را به بار می‌آورد.

روش هایی برای به یاد آوردن

پکیج آموزش روش های کمک به حافظه

عوامل هیجانی نیز در مشکلات مربوط به یادآوری دخیل هستند. این عوامل نه تنها در شرایطی موجب یادآوری می‌شوند، در برخی موارد نیز مانع یادآوری مطالب می‌شوند. تحقیقات نشان می‌دهند که اگر ما مطالبی را تحت شرایط هیجانی خاصی یاد گرفته باشند، تحت همان شرایط هیجانی یادآوری بهتری خواهند داشت. اگر خاطره‌ای را با حالت یاس و ناامیدی در حافظه ما نقش بسته باشد، در شرایطی که مایوس و ناامید باشیم با احتمال بیشتری آن خاطره را به یاد خواهیم برد. به همین دلیل است که افراد افسرده اغلب خاطرات بد و منفی زندگانی خود را یادآوری می‌کنند. از سوی دیگر برخی هیجانات منفی در فرآیند یادآوری دخالت می‌کنند، مثل حالتهای اضطراب که مانع از یادآوری مطالب یاد گرفته شده می‌شوند. این فرآیند سر جلسه امتحان برای افرادی که دچار اضطراب امتحان می‌شوند، بسیار اتفاق می‌افتد.

سرکوبی مطالب از علل مهم دیگر در یادآوری است. گاه مطالب ذخیره شده به خاطر بار هیجانی و ناراحت کننده‌ای که برای فرد دارند یا به نحوی با مسائلی ارتباط دارند که این حالت ناخوشایند را در آنها ایجاد می‌کنند، به سختی یادآوری می‌شوند یا اصلا یادآوری نمی‌شوند. مثل کسی که وقایع اتفاق افتاده در حین تصادف رانندگی را که موجب از دست دادن عزیزانش شده فراموش می‌کند.

وجود سرنخ های کلیدی معمولا بر یادآوری اطلاعات تاثیر می‌گذارد. بر این اساس اصولی و پیشنهاد می‌شود که در بهسازی حافطه مورد استفاده قرار می‌گیرند. وجود سرنخهایی از مطالب یادگرفته شده در شرایط یادآوری به فراخوانی کل مطالب از حافظه کمک می‌کند. مثل دانش آموزی که در یک امتحان شفاهی از معلم می‌خواهد اول پاسخ را بگوید. در واقع او به دنبال سر نخی برای پیدا کردن مطالب برای یادآوری است.

پدیده‌های استثنایی در یادآوری

یکی از مواردی که در زمینه یادآوری مطرح است و به نظر جالب می‌آید، یادآوری هایی است که از طریق روش هایی چون هیپنوتیزم انجام می‌گیرد. هیپنوتراپیست ها معتقدند که از طریق مراحل هیپنوز می‌توان خاطرات خاصی را در فرد زنده کرد. این خاطرات ممکن است به سالهای قبل ، حتی سالهای کودکی و حتی دوره معینی مربوط باشند. در همین زمینه روانکاوان معتقدند که با روشهای خاصی می‌توان خاطراتی را که در فرد موجب بیماری و اختلالات روانی شده‌اند، فراخوانی کرد.

یادآوری این موارد در جریان درمان کلید اصلی تداوم درمان است. آنها معتقدند این خاطرات اغلب خاطراتی ناراحت کننده هستند که فرد با استفاده از مکانیزم دفاعی سرکوبی آنها را به ناخودآگاه خود فرستاده است. این یادآوری ها چقدر صحت و سقم داشته باشند، یا به عبارتی چه اندازه به اتفاقات واقعی که در زندگی فرد افتاده باشند مربوط هستند جای سوال دارد. ولی آنچه جالب توجه است، درمان و احساس راحتی است که بیمار بعد از این یادآوری ها در خویش احساس می‌کند.

پدیده دیگر ، مساله یادآوری خود به خودی است. حتما شما هم تجاربی داشته‌اید که در آن خود به خود و بدون دلیل خاصی خاطرات یا وقایعی را به خاطر آورده باشید. خاطراتی که سال ها پیش اتفاق افتاده و شاید هیچ ارتباطی با شرایط آن لحظه شما نداشته باشد. این که این خاطرات چگونه یادآوری می‌شوند نظرات مختلفی وجود دارد. در یکی از نظریات تداعی جزئی از شرایط فعلی را با شرایط مشابهی که در خاطره مورد نظر وجود دارد مطرح کرده‌اند. نظریات دیگری با اتکا بر فیزیولوژی حافظه ، فعال شدن مدارهای عصبی مرتبط با آن خاطره عنوان کرده‌اند.

روش های کمک به حفظ و یادآوری مطالب

اگر به مطلبی علاقه داشته باشید و آن مطلب برای شما مهم باشد و معنی آن را بدانید ، بدون زحمت ، و با کمی تکرار ، در حافظه شما ثبت می شود . اما همیشه این طور نیست ، یعنی گاهی شما مجبورید مطالبی را که شاید علاقه ی چندانی به آن ها ندارید ، یا هنوز اهمیت آن ها را نمی دانید ، یا به اندازه کافی برای شما معنی دارد نیستید حفظ کنید . در این مواقع بعضی افراد ابتکارات جالبی به کار می برند.

اصل اساسی در این روش ها هر چه جذاب تر و جالب تر کردن مطالب و پیوند آن به مطالب پایدار ذهنی است.

احتمالاً شما هم تا به حال خودتان از روش های مختلفی استفاده کرده اید و با کمی ذوق و ابتکار روش های جدیدی را می توانید خلق کنید.

روش تصویر ذهنی

یکی از روش های خوب برای به یادآوری استفاده از تصویر ذهنی است در این روش فهرست مطالبی را که می خواهید حفظ کنید در یک تصویر مجسم می کنید .

مثلاً دانش آموزی برای حفظ محصولات کشاورزی کشور ایران ( انگور ، پنبه ، مرکبات ، زیتون) را در ذهن مجسم می کرد.

برای خیلی از موضوعات می توانید تصویری مجسم کنید . حتماً لازم نیست این تصویر را روی کاغذ بکشید.

روش مکان ها

در این روش برای حفظ چند چیز مختلف ، یک مکان آشنا را برای هر کدام از کلمه ها یا مفهوم ها تعیین می کنیم. مثلاً دانش آموزی برای حفظ چهار خانواده ی اصلی غذایی از این روش این طور استفاده کرد.

او مغازه های نزدیک منزل شان را در نظر گرفت از نانوایی سر کوچه ی هدایتی مقداری هیدرات کربن ( نان ) خرید، از مغازه ی قصابی پرتوئین روز ، مقداری پروتئین (گوشت) تهیه کرد. از مغازه ی محل هم یک بطری روغن (چربی ها) و یک بطری آب معدنی ( مواد معدنی ) خرید .

او هیچ وقت خیابان ها و مغازه های محل خود را فراموش نمی کند و به همین خاطر چهار گروه غذایی اصلی را هم فراموش نمی کند . هر مکان و محلی را می توان برای این روش استفاده کرد . مکان های مختلف خانه ، حتی طبقه های مختلف یک کمد یا یخچال ، قسمت های مختلف مدرسه و هر مکان آشنای دیگر .

روش قلاب داستانی

در این روش کلمه ها را با ترفندی مثل یک داستان یا ماجرا به هم وصل یا قلاب می کنیم.

مثلاً دانش آموزی برای حفظ انواع جانوران بی مهره : اسفنج ها ، کیسه تنان ، کرم ها ، نرم تنان ، بند پایان ، خارتنان ، این داستانک را ساخت :

کف پایم خیلی زبر و خارخاری شده بود اول کمی با اسفنج حمام آن را ساییدم بعد بند بند انگشت هایم را با کیسه تمیز کردم بعد کمی کرم زدم تا نرم شود .

دانش آموزی دیگر برای حفظ مناطق گاز ایران این عبارت را سر هم کرد :

آغا جون گفت : پسر گاز بده برو از خانم بزرگ یه کم عسل و کنگر بگیر بیار .

آغا جاری (در خوزستان)

خانگیران (در خراسان رضوی)

عسلویه و کنگان ( در بوشهر )

شما هم برای انواع فهرست کلماتی که باید حفظ کنید می توانید انواع داستان ها و شعرهای با مزه و خنده دار و عجیب و غریب برای خودتان بسازید.

روش کلید واژه

این روش برای حفظ کلمه ها مفید است در این روش کلمه ای را که معنی آن را نمی دانید با ترفندی به کلمه ی آشنای دیگری ربط می دهید.

مثلاً برای حفظ کردن کلمه refuse آن را با رفوزه ربط می دهید refuse به معنی رد کردن است.

کلمه pull را حفظ نمی شوید آن را با ( هل نده ) ربط می دهید pull به معنی کشیدن به طرف خود است.

البته استفاده از این روش به معنی این نیست که همه ی کلمه ها را این طور حفظ کنید. راه صحیح حفظ کلمات در هر زبانی استفاده ی زیاد از آن در مکالمه و جمله سازی است. این روش برای کلمه های خاصی است که حفظ آن برای شما ممکن است دشوار باشد.

مهم ترین اصل در یادگیری ، یادگیری معنی دار است یعنی برای حفظ کردن مفاهیم و کلمه های مختلف باید هر چه بیش تر مطالعه کنید و اطلاعات بیش تر به دست آورید و هر چه بیش تر از اطلاعاتتان استفاده کنید.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.