رویکرد روانشناسی مثبت گرا و شناخت چارچوب آن

رویکرد روانشناسی مثبت گرا و شناخت چارچوب آن

مکاتب مختلف در روانشناسی رویکرد های مختلفی نسبت به زندگی و انسان دارند و نگرش هر نظریه با سایر نظریات متفاوت است، در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان رویکرد روانشناسی مثبت گرا و شناخت چارچوب آن را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم، پس اگر به این مکتب علاقه مند هستید تا انتهای مقاله رویکرد روانشناسی مثبت گرا  با گروه علمی تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

 رویکرد روانشناسی مثبت گرا و شناخت چارچوب آن

رویکرد روانشناسی مثبت گرا به دنبال کمک به انسان برای رسیدن به پیشرفت و داشتن سبک زندگی سالم است، تا انسان ها بتوانند شاد باشند.

روانشناسی مثبت چیست؟

روانشناسی مثبت یکی از جدیدترین شاخه های روانشناسی است که به وجود آمده است. این بخش ویژه از روانشناسی بر چگونگی کمک به انسان برای پیشرفت و زندگی سالم و شاد تمرکز دارد. در حالی که بسیاری از شاخه های دیگر روانشناسی، تمرکز خود را بر اختلال عملکرد و رفتارهای غیرعادی می گذارند ، روانشناسی مثبت برای کمک به شادتر شدن افراد متمرکز است. اگر به روانشناسی مثبت نگر علاقه مند هستید، کارگاه آموزشی روانشناسی مثبت را از فروشگاه برنا اندیشان دریافت نمایید.

کریستوفر پیترسون ، نویسنده کتاب “یک مقاله ابتدایی در روانشناسی مثبت” و استاد دانشگاه میشیگان ، در مقاله ای در سال 2008 که در مجله روانشناسی منتشر شد، توضیح داد: “روانشناسی مثبت” برای “تکمیل و گسترش روانشناسی مسئله محور است که برای دهه ها مورد استفاده بوده است”.

امروز “روانشناسی مثبت … فراخوانی برای علم و عمل روانشناسی است که به همان اندازه به فکر قدرت و ضعف باشد ؛ همانطور که به ساختن بهترین چیزهای زندگی علاقه مند است و همچنین به منظور ترمیم بدترین چیزها و همچنین به منظور تحقق بخشیدن به زندگی افراد عادی. پیترسون نوشت به گفته مقامات برجسته در این زمینه ، مارتین سلیگمن و میهالی سیکسسنتمنهالی ، روانشناسی مثبت به دستیابی به “درک علمی و مداخلات موثر برای رشد و نمو در افراد ، خانواده ها و جوامع” کمک می کند.

برای درک زمینه روانشناسی مثبت ، ضروری است که ابتدا با کسب اطلاعات بیشتر در مورد نظریه های اصلی ، کاربردها و تاریخچه آن ، شروع کنید.

سطح

از روانشناسی مثبت اغلب به عنوان سه سطح مختلف یاد می شود:

سطح ذهنی : بر احساس خوشبختی ، بهزیستی و خوش بینی متمرکز است و اینکه چگونه این احساسات تجربه روزانه شما را متحول می کنند.

سطح فردی : ترکیبی از احساسات در سطح ذهنی و فضایل مانند بخشش، عشق و شجاعت.

سطح گروه : تعامل مثبت با جامعه خود، از جمله فضیلت هایی مانند نوع دوستی و مسئولیت اجتماعی که پیوندهای اجتماعی را تقویت می کند.

روانشناسی مثبت و مدل PERMA

سلیگمن به منظور توضیح و تعریف بهتر بهزیستی ، که اصلی ترین محور در روانشناسی مثبت است ، مدل PERMA را ایجاد کرد. PERMA مخفف پنج عنصر زیر برای رفاه است:

  1. احساسات مثبت یا تجربه خوش بینی و همچنین قدردانی از گذشته ، رضایت از حال و امید به آینده.
  2. دستیابی به “جریان” با فعالیت ها و سرگرمی های لذت بخش
  3. رابطه یا ایجاد ارتباطات اجتماعی با خانواده و دوستان
  4. معنی ، یا یافتن هدفی بزرگ در زندگی
  5. دستاوردها ، یا اهداف و موفقیت ها استفاده می کند

روانشناسی مثبت می تواند طیف وسیعی از کاربردهای واقعی را در زمینه هایی از جمله آموزش ، درمان ، خودیاری ، مدیریت استرس و مسائل مربوط به محل کار داشته باشد.

آشنایی کامل با رویکرد روانشناسی مثبت گرا

رویکرد روانشناسی مثبت گرا

با استفاده از استراتژی های روانشناسی مثبت نگر ، معلمان ، مربیان ، درمانگران و کارفرمایان می توانند به دیگران انگیزه دهند و به افراد در درک و رشد نقاط قوت شخصی خود کمک کنند.

برخی از اصلی ترین موضوعات مورد علاقه روانشناسی مثبت عبارتند از:

  • نقاط قوت و فضایل شخصیت
  • جریان احساسات
  • رضایت داشتن
  • شکرگذاری
  • خوشبختی / لذت
  • درماندگی
  • امید
  • ذهن آگاهی
  • خوش بینی
  • مثبت اندیشی
  • تاب آوری

تأثیر روانشناسی مثبت

  • برخی از یافته های عمده روانشناسی مثبت عبارتند از:
  • پول لزوماً رفاه را به وجود نمی آورد ، اما پول می تواند قدرت خرید را افزایش داده و در فراهم کردن امکانات موثر باشد. در این مورد حتماً مقاله مربوط به رابطه خوشبختی و ثروت را مطالعه نمایید.
  • مردم به طور کلی خوشحال هستند، برخی از بهترین روش ها برای مبارزه با ناامیدی و ناکامی ها شامل روابط اجتماعی قوی و قدرت شخصیت است.
  • در حالی که شادی تحت تأثیر ژنتیک است ، مردم می توانند با ایجاد خوش بینی ، قدردانی و نوع دوستی ، شادتر باشند.
  • کار می تواند برای رفاه مهم باشد، به ویژه هنگامی که افراد قادر به کار هدفمند و معنی دار باشند.

مشکلات احتمالی

روانشناسی مثبت غالباً با تفکر مثبت اشتباه گرفته می شود و تصور می شود که این روش تاکتیک های خودیاری نیست و نه نظریه های مورد حمایت تحقیق. مثبت اندیشی روشی است که فکر می کنیم خودمان را به رفتار بهتر و انعطاف پذیری بیشتر می رسانیم ، نه اینکه رفتارمان را در قالب یک ذهنیت متفاوت انجام دهیم.

از طرف دیگر، روانشناسی مثبت ، مطالعه علمی است که باعث پیشرفت افراد می شود. این کار بر روی رفتارهایی تمرکز دارد که می توانند منجر به بهینه سازی ذهنیت بیشتری شوند و همچنین بر الگوهای فکری منجر به رفتارهای عملکردی تر می شود.

تاریخچه روانشناسی مثبت

سلیگمان و میهایلی در سال 2000 نوشتند : “قبل از جنگ جهانی دوم ، روانشناسی سه مأموریت مشخص داشت: بهبود بیماری های روانی ، زندگی پربارتر و رضایت بخش تر از زندگی و شناسایی و پرورش استعدادهای بالا.”

اندکی پس از جنگ جهانی دوم ، تمرکز اصلی روانشناسی به اولویت اول تغییر یافت : درمان رفتارهای غیر عادی و بیماری های روانی. در دهه 1950 ، متفکران اومانیستی مانند کارل راجرز ، اریک فروم و آبراهام مزلو با توسعه نظریه هایی که بر سعادت و جنبه های مثبت طبیعت انسان متمرکز بودند ، به تجدید علاقه به دو حوزه دیگر کمک کردند.

در اینجا چند تاریخ مهم دیگر در تاریخ روانشناسی مثبت آورده شده است:

1998: سلیگمن به عنوان رئیس انجمن روانشناسی آمریکا انتخاب شد و روانشناسی مثبت موضوع دوره وی شد. امروزه ، به سلیگمن به عنوان پدر روانشناسی مثبت معاصر نگاه می شود.

2002: اولین کنفرانس بین المللی روانشناسی مثبت برگزار شد.

2006: دوره روانشناسی مثبت دانشگاه هاروارد به محبوب ترین کلاس دانشگاه تبدیل شد.

2009: اولین کنگره جهانی روانشناسی مثبت در فیلادلفیا برگزار شد و سخنرانی های سلیگمن و فیلیپ زیمباردو بود.

چهره های مهم دیگر در روانشناسی مثبت عبارتند از:

  • آلبرت بندورا
  • سی آر اسنایدر
  • کارول دوک
  • کریستوفر پیترسون
  • دانیل گیلبرت
  • کنون شلدون

از زمان معرفی این مفهوم، علاقه عمومی به روانشناسی مثبت بسیار زیاد شده است. امروزه، افراد بیشتری در جستجوی اطلاعاتی در مورد چگونگی تحقق بیشتر و دستیابی به پتانسیل کامل خود هستند.