تنظیم احساسات در اختلال مرزی و روش های جلوگیری از بی ثباتی هیجانی

تنظیم احساسات در اختلال مرزی و روش های جلوگیری از بی ثباتی هیجانی

اختلال شخصیت مرزی را در مقالات قبلی به صورت تخصصی مورد بررسی قرار داده ایم در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا در رابطه با تنظیم احساسات در اختلال شخصیت مرزی را مطالعه نماییم. همانطور که می دانید تنظیم احساسات و هیجانات بسیار مهم بوده و در هر زمینه ای می تواند به انسان کمک کند و این موضوع در اختلال شخصیت مرزی دارای اهمیت است پس اگر شما هم به مطالب علمی روانشناسی در حوزه اختلالات روانی علاقه مند هستید تا انتهای مقاله تنظیم احساسات در اختلال مرزی و روش های جلوگیری از بی ثباتی هیجانی با گروه علمی پژوهشی برنا اندیشان همراه باشید.

تنظیم احساسات در اختلال مرزی و روش های جلوگیری از بی ثباتی هیجانی

تنظیم احساسات در اختلال مرزی ترکیبی کاملاً پیچیده از روشهایی است که در آن فرد با تجربیات عاطفی ارتباط برقرار می کند و بر اساس آن عمل می کند.

تنظیم احساسات در اختلال شخصیت مرزی

بسیاری از افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی (BPD) احساسات شدیدی را تجربه می کنند و در تنظیم آنها مشکل دارند. بی نظمی هیجانی یکی از علائم اصلی بیماری BPD است و ممکن است ویژگی های دیگر بیماری مانند روابط ناپایدار، رفتار پرخطر یا تکانشی و تغییرات مربوط به استرس در تفکر را توضیح دهد.

بی ثباتی هیجانی نیز بخشی از معیارهای تشخیصی BPD است.

تنظیم هیجان چیست؟

تنظیم احساسات ترکیبی کاملاً پیچیده از روشهایی است که در آن فرد با تجربیات عاطفی ارتباط برقرار می کند و بر اساس آن عمل می کند این شامل توانایی های زیر می باشد:

  • هنگام پریشانی به طور مناسب رفتار کنید
  • تجربیات عاطفی را شناسایی، درک و قبول کنید
  • برای مدیریت احساسات ناراحت کننده از استراتژی های سالم استفاده کنید

افرادی که مهارت تنظیم هیجان دارند قادر به کنترل انگیزه های انجام رفتارهای تکانشی مانند آسیب به خود، رفتار بی پروا یا پرخاشگری جسمی در زمان فشارهای عاطفی هستند.برای مطالعه بیشتر به مقاله اختلال شخصیت مرزی مراجعه نمایید.

مهارت های تنظیم احساس در دوران کودکی رشد می کند همزمان با رشد راهکارهایی را یاد می گیریم که به ما کمک می کند احساسات خود را درک کنیم و خود را تسکین دهیم. چندین مورد می تواند بر این روند تأثیر منفی بگذارد از جمله:

  • استرس یا آسیب دوران کودکی
  • والدین تنبیه کننده یا کنترل کننده
  • تفاوت در ساختار مغز
  • عدم دلبستگی ایمن به والدین

تنظیم هیجان در مقابل عدم تنظیم مقررات

در حالی که تنظیم احساسات به ما امکان می دهد تا از ناکامی ها استفاده کنیم کسی که بی نظمی هیجان را تجربه می کند در درک احساسات و پاسخ دادن به آنها به روشی سالم دچار مشکل خواهد شد این موضوع در BPD است زیرا افراد مبتلا اغلب در موقعیت های عاطفی پریشانی قابل توجهی را تجربه می کنند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله ثبات هیجان در اختلال شخصیت مرزی را مطالعه نمایید.

ظرفیت ما برای تنظیم احساسات نقش اصلی را در نحوه پاسخگویی به وقایع زندگی ما بازی می کند به عنوان مثال اگر فردی با مهارت تنظیم احساسات از هم جدا شود احتمالاً احساس ناراحتی و حتی تا حدودی افسردگی خواهد کرد اما با این وجود می توانند احساسات خود را کنترل کرده و کارهای روزمره خود را ادامه دهند.

با این حال اگر فردی مبتلا به BPD وضعیت مشابهی را پشت سر بگذارد ممکن است تا حدی که کار نمی کند افسرده شود آنها ممکن است با انجام رفتارهای تخریبی یا خشونت آمیز یا فعالیتهای تکان دهنده ای کنار بیایند.

BPD و مسائل عاطفی

افراد مبتلا به BPD تعدادی از علائم مربوط به توانایی آنها در تنظیم احساسات خود را تجربه می کنند هر یک از این ها با ایجاد اضطراب و افسردگی می تواند منجر به مشکلات قابل توجهی در زندگی روزمره شود که ایجاد روابط پایدار یا ایجاد مسائل در محل کار را دشوار کند.

افراد مبتلا به BPD نیز ممکن است به عنوان روشی برای کنار آمدن با بی نظمی هیجانات به رفتارهای تکانشی، خودتخریبی یا حتی خودآزاری مراجعه کنند.

نوسانات خلقی سریع و تحریک پذیری

افراد مبتلا به اختلال شخصیت مرزی در مدیریت خلق و خو و بیان احساسات مشکل دارند و منجر به اضطراب و تحریک پذیری می شوند نوسانات خلقی می تواند شدید و همچنین سریع باشد.

این احساس اضطراب و تحریک پذیری ممکن است در فعالیت های عادی شما مانند کار یا حتی مراقبت از خود تداخل ایجاد کند دیگران ممکن است به دلایلی در این قسمت ها در بودن در کنار شما مشکل داشته باشند بنابراین به روابط شما آسیب می رسانند.اگر به مطالعه بیشتر علاقه مند هستید به مقاله درمان تلفنی اختلال شخصیت مرزی مراجعه نمایید.

حساسیت عاطفی ممکن است نیروی محرکه تغییرات خلقی و تحریک پذیری باشد که افراد مبتلا به BPD تجربه می کنند فردی با این شرایط به طور کلی از نظر احساسی حساسیت بیشتری نشان می دهد و باعث می شود به سرعت و به شدت نسبت به موقعیت هایی که روبرو می شوند واکنش نشان دهد.

مشکل کنترل خشم

همراه با تغییرات شدید خلق عصبانیت شدیدی به وجود می آید ظاهراً از هیچ جا نیست حتی ناراحتی های جزئی می تواند باعث خشم در مبتلایان به BPD شود و به طور بالقوه منجر به رفتارهای مخرب یا خشونت آمیز از جمله خود آزاری شود.

به نظر می رسد بی نظمی هیجان با مشکلات کنترل خشم ارتباط نزدیک دارد شدت رابطه و ثبات ممکن است در این امر نیز نقش داشته باشد زیرا افرادی که روابط بی ثبات و بی نظمی دارند ممکن است مستعد رفتارهای پرخاشگرانه باشند.

احساس پوچی

مبتلایان به BPD اغلب احساس مزمن پوچی می کنند گرچه کاملاً مشخص نیست که این احساس از کجا ناشی می شود اما ممکن است مربوط به یک تصویر شخصی ناامن باشد ممکن است فردی با BPD تلاش کند تا ایده محکم هویت خود را حفظ کند و ممکن است احساس کند که از خود و دیگران جدا است.

این احساس پوچی بسیار مخل است و می تواند منجر به رفتارهای تکانشی و همچنین خودزنی و خودکشی شود.

همچنین می تواند باعث تنهایی شود زیرا ممکن است فردی که خلایی مزمن را تجربه می کند از دیگران جدا شود و برای حفظ دوستی تلاش کند. اگر این انزوا را تجربه می کنید ممکن است تنظیم احساسات شما را نیز دشوارتر کند این می تواند چرخه معیوبی را شروع کند که احساس پریشانی و پوچی شما را تشدید می کند.

احساس و هیجان چه نقشی در سلامتی انسان دارد؟

تنظیم احساسات در اختلال مرزی

پارانویا و ترس از رها شدن

افراد مبتلا به BPD اغلب از تنها ماندن، طرد شدن یا رها شدن توسط نزدیکان خود می ترسند که می تواند باعث پارانویای شدید شود این ممکن است باعث شود که آنها با وسواس رفتار کنند و دائماً به دنبال اطمینان باشند یا حتی دیگران را برای جلوگیری از احساس صدمه به دیگران سوق دهند رد آینده متأسفانه بسیاری از این رفتارها می تواند منجر به فقدان روابط پایدار شود.

مشکل در تنظیم احساسات می تواند این مسئله را تشدید کند طغیان های شدید و عاطفی ممکن است دیگران را به دورتر سوق دهد و ناتوانی در تسکین احساس پارانویا یا ناامنی می تواند منجر به بی ثباتی بیشتر در روابط شود.

مدیریت احساسات با وجود BPD

اگر با BPD و تنظیم احساسات دست و پنجه نرم می کنید ممکن است بخواهید به یک درمانگر متخصص در این شرایط مراجعه کنید آنها درک بهتری از ریشه مبارزات عاطفی شما خواهند داشت و در کنار هم می توانید روی راهکارهایی کار کنید که به شما کمک می کند یاد بگیرید چگونه احساسات خود را تنظیم کنید و تغییرات خلقی خود را مدیریت کنید.

مشخص شده است که رفتار درمانی دیالکتیکی (DBT) به ویژه برای افراد مبتلا به BPD بسیار مفید است.

علاوه بر درمان چندین استراتژی خودیاری برای BPD وجود دارد که می تواند توانایی شما را در مدیریت احساسات شما بیشتر بهبود بخشد این موارد می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • گنجاندن تکنیک های کاهش استرس در زندگی شما
  • ورزش منظم
  • استفاده از تکنیک های زمینی در لحظات پریشانی شدید
  • تمرین مراقبه ذهن آگاهی
  • ابراز احساسات خود از طریق نوشتن
  • در مورد BPD به خودتان آموزش دهید

سخن پایانی

تنظیم احساسات یک مهارت مفید برای همه است نه فقط افراد مبتلا به BPD اگر این اختلال را دارید با گذشت زمان می توانید تکنیک هایی را برای کاهش علائم خود بیاموزید.

درمان اغلب تفاوت زیادی در این زمینه ایجاد می کند و می تواند تغییرات مثبتی را ایجاد کند که تقریباً در همه زمینه های زندگی شما تأثیر می گذارد. با کمک مداوم از یک متخصص بهداشت روان بهبودی از BPD امکان پذیر است.

دسته‌بندی‌ها