تکنیک های موفقیت سخنرانی در اجتماعات – سخنرانی موفق در جمع

تکنیک های موفقیت سخنرانی در اجتماعات

در این قسمت از پایگاه دانش فروشگاه برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از موضوعات بسیار کاربردی روانشناسی با عنوان تکنیک های موفقیت سخنرانی در اجتماعات – سخنرانی موفق در جمع را در اختیار شما کاربران محترم وب سایت برنا اندیشان و تمامی علاقه مندان به مقالات روانشناسی قرار دهیم.

تکنیک های موفقیت سخنرانی در اجتماعات – سخنرانی موفق در جمع

در مقاله تکنیک های موفقیت سخنرانی در اجتماعات به صورت کامل روش های مربوط به فنون سخنوری در جمع افراد را به شما علاقه مندان به سخنرانی آموزش می دهیم.

مهارت سخنرانی در اجتماعات

سخنرانی یعنی انتقال افکار، احساسات و دانش بوسیله کلمات، به جمع یا گروهی به نحوی که این جمع و گروه، تحت تاثیر سخنران قرار گرفته و با وی هم جهت و همسو شوند. همچنین سخنوری یک مهارت است و صاحب این مهارت، چنان سخن می گوید که مستمعین را برای جنگ، کار، تحصیل، خدمت، رای دادن و… برانگیخته می کند یا آنان را از اموری مثل گناه، جرم و جنایت، تنبلی، ترس، حرص و تکبر و… باز می دارد.

مهارت سخنرانی قابل تقلید کردن نیست، شما می توانید جنبه های مثبت یک سخنرانی را از دیگران یاد بگیرید. ولی در نهایت باید خودتان باشید، با شخصیت منحصر به فردتان، روانشناسان جمله معروفی دارند که می گویند ” خودتان باشید شخصیت های دیگر قبلا پر شده است.”

تکنیک های مهم

  • اگر موضوع سخنرانیتان اجازه می دهد، می توانید با استفاده از گفتگو، سخنرانی خود را نمایشی کنید. از هر فرصتی برای صحبت کردن در جمع استفاده کنید و اصول و تکنیک هایی را که آموخته اید، به کار ببرید، در اجتماعات عضوی غیر فعال و تماشاچی محض نباشید، به طور مثال عضو انجمن اولیا و مربیان مدرسه شوید و صحبتی هر چند کوتاه برای والدین که سالی چند بار دور هم جمع می شوند، ایراد کنید.
  • بهتر است کسب مهارت سخنرانی را ابتدا با مطالعه و کسب آموزش و شرکت در کارگاه های مربوطه آغاز کنید و سپس آن را به جمعیت های کوچک، مانند جلسات فامیلی، جشن ها و مراسم، انجمنهای اولیاء و مربیان مدارس، کلاسهای درسی دانشگاه، مساجد و امثال آن گسترش دهید و لذا نباید از جمعیت های بزرگ مذهبی یا سیاسی و اجتماعی شروع کنید.
  • به برگزار کنندگان مراسم سخنرانی تذکر دهید که ما بین سخنان شما از پذیرایی کردن با شربت، شیرینی و غیره خودداری نمایند زیرا تمرکز حواس سخنران و تماشاچیان را به هم خواهد زد.
  • قبل از شروع سخنرانی، زمینه ی آرامش و تمرکز روحی و جسمی خود را فراهم نمایید و مروری بر آنچه قرار است بگویید داشته باشید.

اضطراب در سخنرانی

  • پیش از قرار گرفتن پشت میکروفون هرچه می توانید اطلاعات راجع به وضعیت جلسه و مکان آن و تعداد شنوندگان و جنسیت و سن و سال آنها و سطح فکری و سواد و گرایش های فکری، عقیدتی و سیاسی آنها جمع آوری نمایید.
  • سه عنصر اصلی هر سخنرانی گوینده، پیام و شنونده هستن و گوینده باید این احساس را در شنونده ایجاد کند که برایش پیام مهمی دارد.
  • برای شنوندگان عذر و بهانه نیاورید، مثلا نگویید وقت کافی نداشتم خود را برای این سخنرانی آماده کنم یا اینکه من سخنران نیستم یا چون رئیس خواستند من قبول کردم، گفتن این جملات رغبت شنونده را برای شنیدن حرفهای شما از بین می برد و ضعف و ناتوانی شما را آشکار می سازد.
  • این سه مرحله را فراموش نکنید، ابتدا به شنوندگان بگویید قصد گفتن چه مطالبی را دارید، سپس آنچه که قولش را داده بودید، بگویید و در پایان خلاصه ای از آنچه گفته اید را تکرار کنید.
  • سخنرانی خود را به زبان محاوره ای انجام دهید و از بیان سخنان خود به شیوه ی کتابی و رسمی خودداری کنید و با ذکر مطالب آسان، که فهم آنها محتاج به مقدمه و مطالب دیگر نیست؛ شروع کنید و به تدریج به مطالب پیچیده تر بپردازید.
  • تا حد امکان باید از تکرار کلمات خودداری شود و برای جلوگیری از تکرار، دامنه لغات خود را با مطالعه ی زیاد خصوصا رمانهای معروف افزایش دهید و مطالعه باید جزء عادتهای یک سخنران باشد.
  • برای علاقه مند کردن شنوندگان به گوش دادن، بهتر است آنان را با پرسیدن سوالی درگیر ماجرا کنید، در هنگام صحبت سرزنده و با روحیه باشید و روحیه شنوندگان را هم بالا ببرید.

علاقه مند کردن مخاطبین به سخنرانی

  • وقتی هدف شما متقاعد ساختن است، مانند یک مدافع یا طرفدار عمل کنید. شما می خواهید نگرشهای شنوندگان خود را نسبت به آن موضوع تغییر داده و یا از اساس بنا کنید، مثل متقاعد کردن شنوندگان برای وزن کم کردن، تفاوت میان اطلاع رسانی و متقاعد ساختن، تفاوت میان “تشریح کردن” و “ترغیب کردن” است.
  • وقتی به موضوعی بپردازید که باعث شود شنوندگان به خود بگویند، “این برای من مهم است” گام اساسی موفقیت در آن سخنرانی را برداشته اید.
  • در صورتی سخنرانی شما موثر و مورد قبول خواهد بود که در چارچوب موضوع تعیین شده صحبت کنید و از پرداختن به حواشی بی ربط، خودداری نمایید و صحبت کردن با زبان کتابی و رسمی جذابیت لازم را برای مخاطبین شما نخواهد داشت؛ بنابراین بهتر است تا جاییکه شان و موقعیت موضوع و مخاطبین اجازه می دهد، ساده و بی پیرایه و البته متناسب با اوضاع و احوال حاکم بر جلسه سخنرانی کنید.
  • می توانید قبل از شروع به نوشتن نطق، از تکنیک طوفان مغزی بهره بگیرید. یعنی همواره ودر هر زمان و هر جا هر اطلاعاتی راجع به موضوع بدست آوردید و یا هر ایده ای به ذهنتان خطور کرد، یادداشت کنید تا در زمان نوشتن نطق، از آنها استفاده کنید و همه آنچه را می خواهید بگویید، بنویسید ولی متوجه تفاوت میان لحن شفاهی و کتبی باشید، یعنی مطلب خود را با لحن شفاهی و غیر رسمی البته متناسب با هدف سخنرانی و مخاطبانتان بنویسید

پیشنهاد ویژه:کارگاه آموزش کامل فن بیان و سخنوری

هدف سخنرانی

 

  • وقتی همه ی مطالب نطقتان را نوشتید برای تصویری شدن و بهتر جا افتادن از مثال، داستان، ضرب المثل، خاطره و نظایر آن به مطالب خود اضافه کنید و دقت نمایید مباحث شما مانند تپه ها و جزایر دور از هم نباشند بلکه مانند رشته کوه های پیوسته به هم باشند.
  • اگر متن سخنرانی خود را از قبل اماده نکرده باشید، مانند این است که بدون اسلحه به میدان جنگ رفته اید ولی هیچ وقت نباید متن سخنرانی را کلمه به کلمه حفظ نمایید.
  • اولین اشتباه آن است که فکر کنید آنقدر آماده هستید که نیازی به تمرین ندارید و یا تمرین را مخصوص افراد ناتوان و تازه کار بدانید. تمرینها را چندین بار جلوی آیینه یا دوربین فیلمبرداری تکرار کنید و از همان حرکات و کلماتی استفاده کنید که قصد دارید حین سخنرانی آنها را بکار ببرید و هر با اصلاحات لازم را انجام دهید.
  • به یاد داشته باشید تمام ارزش یک شروع خوب، به طبیعی و روان بودن آن است. چرا که مردم به کسی که از روی نوشته سخنرانی می کند و تمام حواس خود را به جای ارتباط با مردم، به کاغذهایش می دهد، علاقه نشان نمی دهند.
  • لحظه ای قبل از شروع مکث نمایید و با قامتی کشیده و با لبخند، به مردم نگاه کنید، اولین کلمات خود را با صدای بلند و رسا بیان کنید و از کارهای تکراری و تعارفات بی مورد پرهیز نمایید.

ظاهر و آراستگی سخنران

  • برای شروع می توانید از سازمان دهندگان جلسه و همچنین حاضرین تعریف و سپاسگزاری کنید. به رویدادهای جاری اشاره و یا با دادن خبر خوب و امید بخش شروع کنید. می توانید حاضرین را درگیر یک کار گروهی مانند کف زدن یا نفس عمیق کشیدن یا گرفتن دست هم بکنید.
  • یکی از بهترین روشهای جلب توجه مخاطبین روش طوفان فکری یا بارش افکار است که سخنران در ابتدای جلسه سوالی از حضار می پرسد و نظرات و پاسخها و راه حل های آنان را می شنود و یا بدون هیچ انتقاد و یا کم و زیادی بر روی تخته می نویسد، سپس بر اساس این نظرات بحث آغاز می گردد.
  • به طور مرتب شنوندگان را زیر نطر داشته باشید، افرادی که هنگام شنیدن حرفهای شما آرام هستند و فقط به علامت تایید سر خود را تکان می دهند نشانه ی این است که از سخنان شما راضی هستند و بالعکس افرادی که خیلی در صندلی خود جابه جا می شوند، به ساعت خود، درب خروجی و یا به سایرین نگاه می کنند و یا با وسایل خود بازی می کنند نشانه ی این است که این عده از اوضاع راضی نیستند، لذا به هر صورت سعی کنید تغییر روش داده و رضایتشان را جلب کنید.
  • با پرسیدن سوالاتی از شنوندگان سعی کنید دیواری را که بین شما و آنان وجود دارد فرو ریزید و شنوندگان را در بحث مشارکت دهید. برای جلب توجه، برخی واژه ها را با تاکید بیان کنید؛ در جای مناسب مکث نمایید و آهنگ صدای خود را بالا و پایین کنید.
  • تکرار عباراتی مانند “در حقیقت”، “به اصطلاح”، “به حساب”، “مثلا”، “به قول معروف”، “عرض کنم خدمت شما” و امثال اینها که تکیه کلام هستند و برای پر کردن فاصله ها استفاده می شوند؛ باعث پایین آمدن کیفیت کلام شما و خستگی شنونده خواهند شد.

معرفی یار مهربان

کتاب مهارت های سخنرانی

کتاب مهارت های سخنرانی

نویسنده: برایان تریسی

ترجمه: ابوذر کرمی

تهیه و تنظیم: میترا نمازی

کارشناس ارشد روان شناسی بالینی

مطالعه بیشتر