بهترین روش درمان کم حرفی با متد روانشناسی

بهترین روش درمان کم حرفی با متد روانشناسی

آیا شما هم فرد کم حرفی هستید و می خواهید از این شرایط خارج شوید؟ باید به شما بگوییم که مشکل کم حرفی نیز درمان دارد و شما می توانید آن را درمان کنید. به صورت کلی کم حرفی عبارت است از موقعیت هایی که فرد باید در آنها صحبت کند ولی از حرف زدن اجتناب می کند و حتی اگر سوالی از او پرسیده شود باز هم ساکت می ماند و جواب مخاطبش را نمی دهد.

پس اگر فردی در چنین شرایطی وجود دارد لازم است که فرایند درمان را آغاز کند و به فکر درمان باشد، چرا که اگر به این موضوع اهمیتی ندهد می تواند در آینده مشکلات بسیاری برایش ایجاد کند. فردی که کم حرف است ممکن است پیش خود بگوید اگر این دفعه در موقعیتی قرار بگیرم حتما صحبت خواهم کرد و بر این مشکل غلبه خواهم کرد، ولی وقتی شرایط صحبت کردن پیش می آید باز هم از حرف زدن امتناع می کند و سکوت اختیار می کند و در نتیجه نمی تواند رابطه خوبی با دیگران برقرار نماید.

نکته بسیار مهمی که باید به آن اشاره شود این است که انسان ها باید حرف زدن را به خوبی یاد بگیرند تا در موقعیت هایی که لازم است صحبت کنند و از حق و حقوقشان دفاع کنند تا در زندگی موقعیت های خوب را از دست ندهند. در نظر داشته باشید که از طریق تکرار و تمرین می توانید بر مشکل کم حرفی غلبه کنید و مانند دیگران در هر موقعیتی صحبت کنید.

به دلیل اهمیتی که این موضوع دارد تصمیم داریم تا در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان مقاله ای با عنوان بهترین روش درمان کم حرفی با متد روانشناسی را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید با مطالعه کامل مقاله و رعایت اصول گفته شده بر مشکل کم حرفی غلبه نمایید و حتی به فردی از نزدیکان شما که با این مسئله دست و پنجه نرم میکند کمک کرده و او را از شر این مشکل رها سازید.

چرا برخی از افراد کم حرف هستند؟

در رابطه با علت کم حرفی باید اشاره شود که دلایل گوناگونی وجود دارد که می تواند بر تمام زندگی فرد تاثیر منفی بگذارد. به عنوان نمونه اگر فردی کم حرف باشد شاید نتواند ازدواج کند و یا حتی اگر وارد زندگی زناشویی شود به دلیل کم حرفی قطعا با همسرش دچار مشکل می شود. چرا که در زندگی مشترک اگر یک فرد برونگرا و شخص دیگر درونگرا باشد و اصلا تمایلی به حرف زدن نداشته باشد بدون شک بعد از چند مدت دچار مشکل می شوند. پیشنهاد می شود تا مقاله مهارت گفتگو هنگام تنهایی را مطالعه کنید.

چگونه بر کم حرفی غلبه کنیم؟

همچنین باید اشاره شود افرادی که اصلا حرف نمی زنند و مشکل کم حرفی دارند در محیط های کار هم دچار مشکل می شوند و یا باید در شرایط سختی کار کنند. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا شما را با دلایل اصلی مشکل کم حرفی آشنا کنیم.

  1. درونگرا بودن
  2. خجالتی بودن و کم رویی
  3. ضعف در فن بیان
  4. مشکل در اعتماد به نفس
  5. بیماری های جسمی یا روانی

روش های مفید برای درمان کم حرفی

مژده ای که باید به شما بدهیم این است که کم حرفی مشکل حادی نبوده و به راحتی می توانیم آن را درمان کنیم. اگر فردی از مشکل کم حرفی رنج می برد می تواند از طریق روش هایی که در این مقاله آموزش می دهیم استفاده کند تا بر مشکل کم حرفی غلبه کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله مهارت دوست یابی در کودکان را بخوانید.

قبل از ورود به جمع جملاتی را آماده کنید

یکی از مشکلاتی که برای افراد کم حرف وجود دارد این است که وقتی به مهمانی می روند بسیار مضطرب هستند و نمی دانند که چه چیزی باید بگویند. اگر شما قبل از رفتن به مهمانی حرف ها و صحبت های خودتان را آماده کنید و سپس در جلوی آینه جملات را تمرین کنید می توانید در مهمانی خیلی راحت سر صحبت را باز کنید و مثلا راجع به شغل و یا رنگ لباس مخاطب خود با او صحبت کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل درمان اضطراب


پس در نظر داشته باشید که هرگز مشکل را برای خودتان بزرگ نکنید، چرا که اگر فکر می کنید نمی دانید در رابطه با چه چیزی باید با دوستان و یا سایر افراد گفتگو کنید فقط کافیست تا قبل از مهمانی جملاتی که می خواهید در مورد آنها صحبت کنید را آماده نمایید.

در آغاز خودتان را مخاطب قرار دهید

یکی از تمرین هایی که بسیاری از مدرسین فن بیان آن را پیشنهاد میدهند استفاده از تکنیک آینه است که باید در مقابل آینه قرار بگیرید و خودتان را مخاطب قرار دهید و با خودتان گفتگو کنید. اگر از این روش استفاده کنید می توانید طرز حرف زدن خودتان را تقویت کنید و همچنین زبان گفتاری شما تقویت خواهد شد.

نکته ای که باید به آن توجه کنید آن است که سعی نکنید شخصیت و یا لحن صدای خودتان را تغییر دهید بلکه شما باید خودتان باشید و با انجام تمرینات با گذشت زمان می توانید خیلی بهتر صحبت کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش صفر تا ۱۰۰ صداسازی


بعد از انجام مکرر تمرین آینه شما آماده هستید تا با مخاطبین خودتان هم صحبت کنید و در سایر موقعیت های هرگز دچار استرس و اضطراب نمی شوید. شما باید یک نفس عمیق بکشید و خیلی راحت با مخاطبان گفتگو کنید.

در حین صحبت حتما آرامش خودتان را حفظ کنید زیرا که هرگز قرار نیست اتفاق و یا فاجعه ای برای شما رخ دهد و حتی اگر در صحبت کردن دچار مشکل شوید و مخاطب شما خنده اش بگیرد به این معنا نیست که شما فر نالایق و بی ارزشی هستید چرا که مخاطب شما فقط به آن مشکل خندیده است و نه به خود شما. ممکن است در آغاز کمی این کار برایتان سخت باشد ولی در نظر داشته باشید که با انجام تمرینات قطعا به نتیجه عالی خواهید رسید.

از ذهنتان به صورت فعال برای درمان کم حرفی بهره ببرید

اگر می خواهید خیلی عالی صحبت کنید باید مدام تمرین داشته باشید و همواره از ذهن تان در این راستا استفاده کنید و در کنار تمام این موارد به یاد داشته باشید که همیشه در رابطه با موضوعات مختلف مطالعه کنید.

برای آنکه دایره لغات خودتان را افزایش دهید باید کتاب های زیادی بخوانید که در این زمینه رمان ها می تواند به شما بسیار کمک کند. همچنین دیدن فیلم، شرکت در سمینارها و سخنرانی ها و دیدن کارگاه های آموزشی به شما کمک می کند تا وسعت دایره واژگان تان را توسعه دهید.

رشد و تقویت مهارت فن بیان

یکی از نکاتی که باید در رابطه به کم حرفی به آن اشاره شود این است که برخی از افراد چون با مهارت های فن بیان آشنا نیستند، ترجیح می دهند تا ساکت بمانند و حرفی نزنند. بنابراین اگر شما فردی هستید که چیزی راجع به فن بیان نمی دانید پیشنهاد می کنیم تا از طریق لینک زیر پکیج آموزش کامل فن بیان را دانلود نمایید.


پیشنهاد ویژه : پکیج جامع آموزش فن بیان


با مشاهده پکیج آموزش کامل و قدم به قدم فن بیان می توانید بر روی صدای خودتان کار کنید و تن صدایتان را تغییر دهید و به دنبال آن از بهترین لغات و واژه ها برای صحبت کردن استفاده کنید. با یادگیری فن بیان شما با رابطه چشمی و زبان بدن نیز آشنا می شوید که می تواند به شما کمک کند تا بهترین رابطه را با مخاطبین خودتان ایجاد کنید.

صحبت در جمع های گروهی

افرادی که دچار مشکل کم حرفی هستند نمی توانند در جمع گفتگو کنند و این کار برایشان بسیار سخت است. اما به شما پیشنهاد می دهیم که حتما در گروه صحبت کنید تا بتوانید بر مشکل کم حرفی غلبه کنید.

مثلا برای شروع می توانید با جملات بسیار کوتاه مانند : ” بله شما درست میفرمایید ” یا ” من با نظر شما موافق ام ” در جمع صحبت کنید. به دنبال این کار اگر بیشتر تمرین داشته باشید قطعا می توانید از جملات بلندتری استفاده کنید و در نهایت مهارت گفتگو در جمعیت را خواهید آموخت.

نکته ای که در این خصوص باید به آن توجه داشته باشید این است که برای صحبت در جمع هرگز نیازی نیست از همان ابتدا به فکر انجام سخنرانی در جمع باشید. بلکه فقط کافی است که با جملات کوتاه بحث را آغاز کنید و آنقدر تمرین کنید تا بتوانید جملات بیشتری را در حرف های خودتان به کار ببرید.

کنترل استرس و اضطراب

اگر شما فردی هستید که همواره در دچار استرس و اضطراب هستید در ابتدا باید به درمان مشکل اضطراب و استرس بپردازید و آن ها را درمان کنید. چرا که حتی اگر شما از فن بیان خوبی برخوردار باشید ولی نتوانید بر استرس یا اضطراب تان غلبه کنید قطعا در حرف زدن با مشکلاتی مواجه می شوید.

بنابراین لازم است تا به یک روانشناس یا روانپزشک متخصص مراجعه کنید تا به شما کمک کند که مشکل استرس و اضطراب شما حل شود. به یاد داشته باشید که اگر استرس شما درمان شود قطعا مهارت های اجتماعی تان نیز تقویت می شود و در نتیجه برای صحبت در جمع آماده می شوید.

تقویت و افزایش اعتماد به نفس

یکی دیگر از مواردی که باعث کم حرفی افراد می شود پایین بودن اعتماد به نفس است. چرا که اعتماد به نفس یک مهارت بسیار مفید و کاربردی است و می تواند به شما کمک کند که در هر جایی به راحتی صحبت کنید.

همچنین باید اشاره شود که اعتماد به نفس یک مهارت است و شما با استفاده از برخی از تکنیک های می توانید میزان اعتماد به نفس تان را افزایش دهید. مثلا شما می توانید افراد موفق را در زندگی خود الگو قرار دهید و با توجه به نکات مثبت شخصیت تان بر روی اعتماد به نفستان کار کنید.

تفکرات منفی را شناسایی نمایید

اگر ذهن شما پر از افکار منفی و سیاه باشد موجب می شود تا در موقعیت های اجتماعی دچار پریشانی و اضطراب شوید. در بیشتر موارد این افکار توهم است و هیچ رابطه ای با واقعیت ندارد و به دنبال آن شما احساس ناامنی می کنید و اعتماد به نفس شما تضعیف می شود.

آموزش اصول گفتگو با دیگران

مثلا یکی از افکاری که در ذهن افراد کم حرف وجود دارد این است که آنها فکر می کنند حرف های آنها برای دیگران جذاب نیست و کسی دوست ندارد به حرفهای آنها گوش کند. همچنین همواره بر این گمان هستند که دیگران آنها را قضاوت می کنند و اگر در حرف زدن دچار مشکل شوند سایرین آنها را ترک خواهند کرد.

به همین دلیل سکوت را بر حرف زدن ترجیح می دهند و در موقعیتی که باید حرف بزنند سکوت می کنند. به همین دلیل شما می توانید در ابتدا افکار و باورهای منفی خودتان را شناسایی کنید و سپس از طریق روش ABCDE آن ها را آزمون کنید و بعد از آن خواهید دید که هیچ کدام یک از آن افکار و باورها درست نیست و فقط شما به دلیل افکار سیاهی که برای خودتان درست کرده اید به آن ها دچار شده اید. پس اگر شما تمامی آن افکار را کنار بگذارید و به جای آن ها افکار مثبت را جایگزین کنید خواهید دید که چقدر حالتان بهتر می شود و در نتیجه از زندگی خودتان نیز راضی می شوید.

سخن آخر

مشکل کم حرفی می توانید سبب بروز مسائل گوناگونی در زندگی انسان ها شود و روابط آن ها را دچار آسیب کند. چرا که اغلب افرادی که کم حرف هستند از روش برخورد منفعلانه استفاده می کنند و در نتیجه می تواند مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد نماید.

مثلا اگر دوستشان از آنها کاری بخواهد که نتوانند آن را انجام دهند به جواب پاسخ مستقیم ، جواب تلفن او را نمی دهند و اگر به آن ها زنگ بزند آنها هرگز پاسخ نمی دهند. این روش برخورد باعث می شود تا به مرور زمان بسیاری از روابط دوستی و کاری شان را از دست بدهند و در نتیجه مشکلات بسیاری برای آنها ایجاد می شود. پس اگر شما نیز دچار مشکل کم حرفی هستید از همین امروز تصمیم بگیرید که برای درمان آن اقدام نمایید و اگر لازم است به یک روانشناس هم مراجعه کنید تا روند بهبودی تان سریع تر انجام شود.

دسته‌بندی‌ها