فوبیای گربه چیست و چگونه درمان می شود؟

فوبیای گربه چیست و چگونه درمان می شود؟

فوبیای گربه همان ترس بیش از حد و شدید از گربه است که وقتی فرد یک گربه را مشاهده میکند واکنشی عجیب و غریب را از خودش نشان می دهد. توجه داشته باشید که در تمام فوبیا هایی که وجود دارد ترس و واکنش افراد بیش از حد بوده و تناسبی با موقعیت موجود ندارد.

به عنوان مثال تمام افراد گربه را می بینند و هیچ واکنشی از خودشان نشان نمی دهند ولی وقتی فردی که دارای فوبیای گربه است با یک گربه روبرو می شود به شدت میترسد و واکنش های بسیار شدیدی از خودش نشان می دهد. در فوبیای گربه فرد حتی با دیدن عکس یا نقاشی گربه نیز دچار ترس می شود و گاهی اوقات فکر کردن و تصور گربه در ذهن نیز برای فرد اضطراب آور است.

زمانی که شخص دارای فوبیای گربه با یک گربه روبرو می شود بسیار استرس می گیرد و اضطراب تمام وجودش را تسخیر می کند. از این رو او تلاش می کند تا از موقعیتی که در آن قرار دارد فرار کند. در این میان تپش قلب، شوکه شدن و خشک شدن بدن از جمله نشانه هایی است که فرد با آن دست و پنجه نرم می کند.

ما در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص ترس از گربه را مورد بررسی قرار دهیم تا ریشه های مربوط به فوبیای گربه را به صورت کامل بشناسیم و بفهمیم که چرا برخی افراد از حیوانات می ترسند و ریشه اصلی چنین اختلالی چیست. پس تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همراه باشید که بتوانیم با فوبیای گربه و نشانه های آن و سپس درمان ترس از گربه آشنا شویم.

ترس از گربه

همانطور که در بخش مقدمه نیز اشاره شد، فوبیا همان ترس بیش از حد و انجام واکنش های شدید نسبت به یک شی یا یک موقعیت است که به دنبال آن فرد واکنش هایی را از خودش نشان می دهد که هیچ تناسبی با موقعیت واقعی نداشته و از نظر دیگران چنین کاری بیهوده و غیر منطقی می باشد.

اگر آن محرک به گونه ای با زندگی افراد درگیر باشد برای انسان ها مشکلات بسیاری را ایجاد می کند. به عنوان مثال فردی که از شیر جنگل می ترسد نمی توان از آن به عنوان فوبیا یاد کرد. زیرا شیر جنگل در محیط زندگی انسان ها رفت و آمد ندارد و ترس اغلب انسان ها واقعی می باشد. پیشنهاد می شود تا مقاله ترس از آینه را بخوانید.

چرا که اگر فردی از شیر جنگل نترسد و بخواهد به او نزدیک شود قطعا سلامتی اش با خطر مواجه می شود. اما وقتی صحبت از فوبیا و ترس های غیر منطقی می شود باید بدانیم که چنین ترس هایی در محیط های زندگی نیز دردسر ایجاد می کند. به عنوان مثال اگر شما از گربه ترس داشته باشید قطعا در محیط شهری یا روستایی به گونه ای با این حیوان روبرو می شوید.

آشنایی با بهترین روش ها و تکنیک های درمان ترس از گربه

به همین دلیل اگر شما بر این مشکل غلبه نکنید می تواند برایتان بسیار دردسر ساز باشد. یعنی اگر شما بخواهید صبح ها به سر کار بروید و در بین راه با یک گربه روبرو شوید دچار ترس غیر منطقی خواهید شد و ممکن است مسیرتان را برای این مشکل تغییر دهید. اما در بسیاری از مواقع فوبیای گربه موجب می شود تا فرد حتی از خانه نیز خارج نشود و موقعیت های بسیاری از دست بدهد.

بنابراین نباید فکر کنید که ترس از گربه موضوع مهمی نیست و نباید به آن اهمیت داد. چرا که افراد مبتلا به این فوبیا در زندگی با مشکلات بسیاری روبرو هستند و نیاز است تا تحت درمان قرار بگیرند.

همچنین باید اشاره شود که فوبیای گربه موجب می شود تا شخص حتی از روبرو شدن با گربه نیز پرهیز نمایید و در نتیجه مشکلات بسیاری برای فرد ایجاد می شود. به طور کلی ترس از گربه در گروه اختلالات روانی مربوط به اضطراب قرار می گیرد و برای درمان نیز باید به شیوه نامه های مربوط به این اختلالات مراجعه نماییم.

فوبیای گربه چه نشانه هایی دارد؟

ترس از گربه که به آن فوبیای گربه نیز گفته می شود دارای نشانه های مختلفی است که در افراد گوناگون فرق دارد. به این شکل که عده ای از افراد علائم را به صورت خفیف و عده ای هم به صورت شدید نشانه ها را از خودشان بروز می دهند. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت تخصصی تمامی علائم و نشانه های ترس از گربه را مورد بررسی قرار دهیم.

  • اضطراب بیش از حد و افراطی در هنگام روبرو شدن با گربه.
  • ظهور نشانه های روانی و جسمانی ترس مانند افزایش ضربان قلب، لرزش بدن، تعریق، احساس دلهره شدید بلافاصله بعد از مواجه با عامل محرک اضطراب زا.
  • سعی و تلاش فراوان برای فرار از موقعیت هایی که ممکن است گربه ای دیده شود.
  • چنین نشانه هایی در اختلال حداقل ۶ ماه ادامه داشته و موجب می شود تا عملکرد فردی، شغلی و ارتباطی شخص دچار مشکل شود.

دلایل فوبیای گربه

به طور کلی تمامی فوبیا هایی که در انسان ایجاد می شود به شکلی مربوط به تجربیات دوران کودکی شخص است. اما موضوعی که بسیار اهمیت دارد آن است که فردی در دوران کودکی خود هیچ تجربه ای ترسناک از گربه نداشته ولی در سنین بعد دچار فوبیای گربه شده است.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان فوبیای آمپول را مطالعه فرمایید.

در چنین مواقعی لازم است تا به علل اصلی و اساسی فوبیای مورد نظر بپردازیم. یعنی دقیقا و به چه علت فرد دچار چنین ترس و هراسی شده است که هیچ تناسبی با موقعیت واقعی ندارد.

یکی از پاسخ هایی که همواره در خصوص تمامی انواع فوبیا داده می شود مربوط به روانشناسی تکاملی است. این رویکرد باور دارد که ریشه فوبیاهای انسان در تکامل نهفته است و باید تمامی آنها را مورد بررسی قرار دهیم. ماکس پلانک که یک موسسه تحقیقی علوم مغزی و شناخت رفتار انسانی است در کشور آلمان مطالعه ای را در این زمینه انجام داده است.

پژوهشگران این تحقیق تعدادی از نوزادان را در معرض تصاویری از ماهی، گل و گربه قرار دادند. بعد از بررسی واکنش هایی که از نوزادان مشاهده شد به این نتیجه رسیدند که مردمک چشم نوزادان در هنگام تماشای گربه گشادتر می شود. زیرا باید اشاره شود که گشاد شدن مردمک چشم بیانگر واکنش در مقابل استرس است.

یعنی هر چقدر مردمک چشم فرد گشادتر شود به این معناست که واکنش بیشتری نسبت به استرس از خودش نشان می دهد. بنابراین محققان به این نتیجه رسیدند که نوزادان حتی بدون یادگیری اکتسابی از گربه می ترسند و این موضوع هیچ ارتباطی به تجربه قبلی کودکان ندارد.

از این رو باید بیان کنیم که ترس از گربه ریشه در تکامل انسان و سرشت او دارد. یعنی به طور ذاتی تمام افراد در هنگام روبرو شدن با خطری که جانش را تهدید می کند احساس ترس می کنند. چنین ترسی از گذشته های بسیار دور در وجود انسان ذخیره شده و به همین شکل نسل به نسل منتقل گشته و تا به امروز نیز ادامه داشته است.

درمان فوبیای گربه

برای درمان ترس و فوبیا روش های گوناگونی وجود دارد، اما به طور کلی اگر ترس یا فوبیای فرد بیش از حد باشد و نتواند آن را کنترل کند نیاز است تا به یک متخصص روانشناس مراجعه نمایید. در ادامه مقاله شما را به بهترین اصول و روش های درمان ترس از گربه آشنا می کنیم تا بتوانید به کمک آن ها به خود و دیگران در درمان فوبیای گربه کمک کنید.

شناخت درمانی

یکی از مفیدترین روش های درمان ترس از گربه استفاده از تکنیک های شناخت درمانی است. افرادی که گرفتار فوبیای گربه هستند این حیوان را بسیار ترسناک و خطرناک می پندارند. از این رو رویکرد شناخت درمانی موجب می شود تا بتوانیم بر روی طرز فکر آنها کار کنیم و نگرش آن ها را مورد تحلیل و بررسی قرار دهیم و سپس بعد از مدتی ذهنیت فرد نسبت به گربه تغییر پیدا می کند.

حساسیت زدایی تدریجی

یکی دیگر از روش های درمان ترس از گربه استفاده از روش حساسیت زدایی منظم یا تدریجی است که دارای ۳ مرحله می باشد.

در اولین گام لازم است تا تمام موقعیت هایی که موجب ایجاد ترس و اضطراب در فرد می شود را لیست کنیم. البته باید توجه داشته باشیم که ترتیب آن ها از اضطراب کم به اضطراب زیاد باشد.

بعد از گذراندن مرحله یک لازم است فرد اصول و تکنیک های آرمیدگی و ریلکسیشن را به خوبی یاد بگیرد.

حالا لازم است تا فرد در یک موقعیت بسیار آرام قرار بگیرد و از آن لیستی که تهیه کرده است از کمترین اضطراب شروع کند و سلسله مراتب را در ذهنش تجسم کند. به یاد داشته باشید که در این مرحله فرد باید کاملا در شرایط آرام قرار بگیرد.

زیرا وقتی فرد می خواهد موقعیت های اضطراب زا را تجسم کند ممکن است از نظر جسمی دچار تنش گردد که لازم است فردی خبره و متخصص در کنار او قرار داشته باشد تا اگر لازم بود اجرای روش متوقف شود. چرا که اگر فرد دچار اضطراب شدیدی شود و کماکان به تمرین کردن ادامه دهد ممکن است مشکلات و آسیب های زیادی به روان فرد وارد گردد.

مواجهه درمانی

این تکنیک نیز بسیار شبیه به روش حساسیت زدایی منظم است و شخص مبتلا به فوبیای گربه باید در معرض سلسله مراتب موقعیت های استرس زا قرار بگیرد. البته در این روش فرد باید با موقعیت های واقعی مواجه شود و مانند روش قبلی از تجسم استفاده نمی شود.

در این روش فرد باید در هر مرحله اضطرابش را حفظ کند تا به تدریج آن اضطراب برای فرد عادی شده و بتواند با موقعیت واقعی اضطراب آور روبرو شود. فردی که گرفتار ترس از گربه می باشد باید نسبت به موضوعی که از آن هراس دارد آگاه باشد تا بتواند به خوبی مراحل درمان فوبیای گربه را از سر بگذراند.

نکته : همانطور که در این روش مشاهده کردید فرد در هر مرحله با موقعیت های استرس زا روبرو می شود. البته باید توجه کنید که در روش سلسله ای لازم است تا موقعیت ها از کمترین استرس آغاز شود و به سمت جلو حرکت نمایند.

یکی از بهترین روش های درمان وسواس استفاده از روش مواجهه درمانی است که می تواند برای فرد مفید باشد. به عنوان مثال اگر شخصی دچار وسواس بی نظمی است می تواند وسایل اتاقش را به صورت نامرتب قرار دهد و به تماشای آن بنشیند و اگر در این بین دچار استرس و اضطراب شود فقط صبر کند و هیچ کار دیگری انجام ندهد تا به صورت خودکار ترس فرد کاهش یابد و سپس وارد مرحله بعدی درمان شود.

چگونه می توانیم فوبیای گربه را درمان کنیم؟

همچنین فردی که وسواس شستشو دارد می تواند از طریق به تعویق انداختن شستن کاری کند که استرس ناشی از عدم شستشو در خودش را کاهش دهد و در نتیجه به مرور زمان شاهد درمان کامل وسواس در فرد خواهیم بود.

دارودرمانی

حال اگر فوبیای گربه در شخص به قدری شدید و عمیق است که هیچ درمانی برایش مفید نبوده است لازم است تا از خدمات روانپزشکی استفاده کنیم. در این روش پزشک برای فرد مبتلا به هراس از گربه داروهای ضد اضطراب و داروهای ضد افسردگی را تجویز می کند.

این داروها موجب می شود تا نشانه ها و علائم استرس در شخص به طور چشمگیری کاهش یابد و در نتیجه روانشناس کار روان درمانی را برای مراجع آغاز می کند.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل با فوبیای گربه یا همان ترس از گربه آشنا شدیم. ما فهمیدیم که فوبیا ترس بیش از اندازه نسبت به یک شی یا موقعیت است. از این رو اگر فرد نسبت به یک موقعیت واکنش بسیار عجیب و غیر منطقی را از خودش نشان می دهد باید مورد بررسی قرار بگیرد.

همچین با نشانه ها و علائم فوبیای گربه آشنا شدیم و در ادامه نیز علل ابتلا به ترس از گربه را مورد بررسی قرار دادیم. در انتها نیز روش ها و تکنیک های مفید و موثر درمانی را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادیم تا به کمک آن ها بتوانیم بر اختلال ترس از گربه غلبه نماییم.

نکته بسیار مهمی که افراد در درمان باید به آن توجه داشته باشند آن است که تمامی درمان ها نیاز به تخصص داشته و افرادی که چنین مهارتی ندارند هرگز نباید به صورت سر خود اقدام به چنین کاری کنند. از این رو اگر شما دچار فوبیای گربه هستید پیشنهاد می کنیم تا به یک متخصص روانشناسی یا روانپزشک مراجعه کنید که او بتوانید به صورت علمی و دقیق شما را تحت درمان قرار دهد.

دسته‌بندی‌ها