اسپکترو فوبیا یا آینه هراسی چیست و چه نشانه هایی دارد

اسپکترو فوبیا یا آینه هراسی چیست و چه نشانه هایی دارد

فوبیاها انواع خاصی دارند که باید برای درمان هر یک از آن ها اقدامات لازم انجام گیرد، یکی از انواع فوبیا اسپکترو فوبیا یا همان آینه هراسی است که در این فوبیا فرد از آینه و یا هر وسیله ای که بازتاب دارد هراس دارد. ما در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان اسپکترو فوبیا یا آینه هراسی چیست و چه نشانه هایی دارد را مورد مطالعه قرار دهیم و شما عزیزان و مخاطبین همراه مجله تخصصی برنا اندیشان را با فرایند درمان این هراس آشنا نماییم، پس تا انتهای مقاله اسپکترو فوبیا یا آینه هراسی با ما همراه باشید.

اسپکترو فوبیا یا آینه هراسی چیست و چه نشانه هایی دارد

در مقاله اسپکترو فوبیا یا آینه هراسی به صورت تخصصی با این نوع فوبیا شنا شده و نشانه های آن را معرفی می کنیم و سپس به روش های درمانی آن می پردازیم.

اسپکترو فوبیا چیست؟

اسپکترو فوبیا نوعی اختلال اضطرابی طبقه بندی شده به عنوان هراسی خاص ، ترس از آینه ها و یا ترس از آن چیزی است که ممکن است در آنها منعکس شود. همچنین ممکن است به عنوان ایزوپتوروفوبیا یا کاتوپتوروفوبیا شناخته شود. افراد مبتلا به اسپکترو فوبیا ممکن است از بازتاب خود ، از خود آینه یا از ارواح ظاهر شده در آینه بسیار بترسند.

این حالت بسیار نادر است اما می تواند کاملاً جدی نیز باشد. مانند دیگر فوبیاها ، اسپکترو فوبیا می تواند همه جنبه های زندگی فرد را مختل کرده و منجر به رفتارهای اجتنابی شود. تجربه علائم اسپکترو فوبیا می تواند بسیار ناتوان کننده باشد و می تواند بر کیفیت کلی زندگی فرد تأثیر بگذارد.

علائم اسپکترو فوبیا یا آینه هراسی

علائم اسپکترو فوبیا بسته به فرد متفاوت است اما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • هنگامی که فرد با آینه یا بازتاب مواجه می شود یا به آن فکر می کند ممکن است علائم اضطراب و یا ترس (مانند لرزش ، عرق کردن ، افزایش ضربان قلب و وحشت) را تجربه کند.
  • این ترس با توجه به زمینه های اجتماعی و فرهنگی بی تناسب است.
  • ممکن است فرد رفتارهای اجتنابی داشته باشد.
  • ممکن است فردی به دلیل ترس از آینه یا بازتاب ، ناراحتی و اختلال قابل توجهی در زندگی خود تجربه کند.
  • برای تشخیص فوبیای خاص ، علائم باید حداقل به مدت شش ماه وجود داشته باشند و نمی توان آنها را با یک بیماری دیگر یا اختلال سلامت روانی بهتر توضیح داد.

توجه به این نکته ضروری است که افرادی که اسپکترو فوبیا را تجربه می کنند ممکن است یک تشخیص همزمان داشته باشند که ممکن است شامل اختلال هراس باشد. هر دو فوبیای خاص و اختلال هراس به عنوان اختلالات اضطرابی طبقه بندی می شوند و علیرغم برخی علائم همپوشانی ، تشخیص های کاملاً متفاوتی دارند.

تشخیص اسپکترو فوبیا

با استفاده از نسخه فعلی راهنمای تشخیصی و آماری (DSM-5) ممکن است یک هراس خاص توسط پزشک یا متخصص بهداشت روان تشخیص داده شود. DSM-5 معیارهای تشخیصی خاصی را که باید برای دریافت تشخیص رعایت شود بیان می کند. پزشک معالج شما ممکن است از شما بخواهد علائم ، شدت و فراوانی آنها را شرح دهید. آنها همچنین ممکن است از شما بخواهند تا میزان ترس یا اضطراب خود را در مقیاسی ارزیابی کنید تا تجربه خود را بهتر درک کنید.

شرایط مرتبط

در طول فرایند تشخیص ، پزشک معالج شما شرایط دیگر را رد می کند و ممکن است شما را با یک بیماری همزمان تشخیص دهد. با صرف وقت برای درک کامل محدوده علائم ، پزشک معالج شما می تواند بهترین درمان و یا ارجاع ممکن را به شما ارائه دهد. پزشک معالج شما ممکن است موارد زیر را رد کند:

  • فازموفوبیا
  • اختلال بدشکلی بدن
  • تاناتوفوبیا
  • اختلال هراس
  • اختلال وسواس فکری عملی
  • اختلال استرس پس از سانحه
  • اختلال اضطراب عمومی
  • اختلال اضطراب اجتماعی

بیماریهای همراه با اسپکترو فوبیا

تحقیقات نشان می دهد که داشتن یک هراس خاص با فردی که بعداً دچار اختلال روانی دیگری می شود ارتباط دارد که شایع ترین آنها اختلالات خلقی ، اختلالات اضطرابی و اختلالات مصرف مواد است.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل آموزش کتاب DSM 5


علل آینه هراسی

فوبیای خاص ممکن است در اثر یک رویداد آسیب زا ایجاد شود اما این برای همه کسانی که آنها را تجربه می کنند صادق نیست. تحقیقات نشان می دهد که عوامل ژنتیکی و محیطی نیز ممکن است در ایجاد فوبیای خاص نقش داشته باشند.

اسپکترو فوبیا بسته به فرد و تجربه و ژنتیک منحصر به فرد آنها می تواند به طرق مختلف ظاهر شود.

کودکان و بزرگسالان مبتلا به آمیگدال بیش از حد فعال (بخشی از مغز که درگیر احساسات و رفتار است) ممکن است بیشتر مستعد ایجاد فوبیای خاص باشند.

کودکان و بزرگسالانی که با پردازش عادت دچار مشکل می شوند بیشتر مستعد ابتلا به فوبیا هستند. به عبارت دیگر اشیاء یا موقعیت هایی که در غیر این صورت در طول زمان به عنوان تهدیدی برای مغز در نظر گرفته نمی شوند در عوض باعث ایجاد پاسخ ترس می شوند.

ترس های اساسی ممکن است با تجربیات ژنتیکی ، محیطی و یا آسیب زا تشدید شوند. افراد مبتلا به اسپکترو فوبیا ممکن است از ارواح ، بازتاب ها ، مرگ و یا انتقاد ترس داشته باشند.

اسپکترو فوبیای ناشی از آسیب

فردی که یک رویداد آسیب زا را در ارتباط با آینه تجربه کرده است ممکن است دچار اسپکترو فوبیا شود. به عنوان مثال کودکی که توسط کسی در آینه یک یا چند بار ترسیده بود ممکن است در نهایت به اسپکترو فوبیا مبتلا شود.

آشنایی با اسپکترو فوبیا یا آینه هراسی

آشنایی با اسپکترو فوبیا یا آینه هراسی

انواع اسپکترو فوبیا

اسپکترو فوبیا ممکن است برای توصیف انواع مختلف فوبیاهای مربوط به آینه استفاده شود. به خاطر داشته باشید که این زیرگونه ها تشخیص رسمی نیستند.

ترس از آینه و تصویر بدن

اگر با مسائل مربوط به تصویر بدن روبرو هستید تصور آینه یا بازتاب ممکن است باعث واکنش هراسی شود. همچنین ممکن است همزمان علائم اسپکترو فوبیا ، همراه با اختلال تغذیه و خوردن و یا اختلال بدشکلی بدن را تجربه کنید.

ترس از تأملات

ترس از آینه ممکن است مربوط به ترس عمومی تری از بازتاب ها باشد. علاوه بر آینه ها ممکن است از هرگونه مواد منعکس کننده مانند یک ماشین بسیار صیقلی یا برخی از عینک های آفتابی بترسید. بازتاب ها ذاتاً موارد منعکس شده را مخدوش می کنند و باعث می شوند آنها کمی غیر واقعی به نظر برسند که ممکن است برای برخی نگران کننده باشد.

ترسهای معنوی

آینه ها از دیرباز با آیین ها ، رسوم مذهبی مرتبط بوده اند. برخی معتقدند که یک آینه روح یک فرد را منعکس می کند. در برخی از فرهنگها ، افراد آینه های خانه یک فرد تازه فوت شده را می پوشانند ، خواه از ظاهر شدن ارواح مرده جلوگیری کنند و نه اینکه عزیزان بازمانده از مرگ علامت گذاری شوند. ارتباط بین آینه و روح منجر به طیف گسترده ای از افسانه های شهری که ممکن است به ترس فرد از مرگ و یا ارواح کمک کند.

رفتار

درمان اسپکترو فوبیا به نیازهای منحصر به فرد شما بستگی دارد اگرچه معمولاً شامل نوعی روان درمانی است. در حالی که جستجوی درمان برای اسپکترو فوبیا ممکن است طاقت فرسا یا ترسناک به نظر برسد مهم این است که بهزیستی خود را در اولویت قرار دهید. بدانید که مجبور نیستید این را به تنهایی تجربه کنید و منابع و پزشکان ماهری در دسترس هستند که به شما کمک می کند تا بر ترس های خود غلبه کنید.

نوردهی درمانی رایج ترین روش برای درمان فوبیاهای خاص است.

دارو

درمان اسپکترو فوبیا معمولاً به دارو نیاز ندارد. تحقیقات نشان داده است که دارو در درمان فوبیای خاص هنگامی که همراه با روان درمانی استفاده می شود بهترین کار را می کند. گزینه های دارویی ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • مهار کننده های بازجذب بازجذب سروتونین
  • مسدودکننده های بتا
  • مهار کننده های مونوآمین اکسیداز
  • بنزودیازپین ها

روان درمانی

روان درمانی اغلب برای افرادی که علائم اسپکترو فوبیا را تجربه می کنند یک گزینه درمانی موثر است. روان درمانی ممکن است همراه با دارو یا به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد. تکنیک های درمانی بسته به نیازهای منحصر به فرد شما و همچنین شیوه درمان درمانگر متفاوت خواهد بود. برخی از تکنیک های رایج برای درمان فوبیاهای خاص عبارتند از:

  • درمان شناختی رفتاری
  • مواجه درمانی
  • درمان مواجهه با واقعیت مجازی
  • حساسیت زدایی و پردازش مجدد حرکت چشم
  • گروه درمانی

نحوه مقابله با این ترس

تجربه اسپکترو فوبیا می تواند به طرز باور نکردنی طاقت فرسا باشد و ممکن است کیفیت زندگی شما را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این که آیا شما در حال حاضر به دنبال درمان اسپکترو فوبیا هستید یا خیر یافتن راه های سالم برای مقابله با آن ممکن است برخی از علائم شما را کاهش دهد.

روزانه کلمات تأییدی را به خود ارائه دهید. آنچه شما تجربه می کنید ممکن است ترسناک ، خسته کننده و ناتوان کننده باشد. حتماً با کلمات محبت آمیز از خود حمایت کنید.

  • تکنیک های آرامش را تمرین کنید
  • با دوستان و اعضای خانواده در ارتباط باشید
  • برای ارزیابی نحوه تأثیر طیف سنجی بر زندگی شما وقت بگذارید
  • زمانی را صرف نوشتن خاطرات کنید تا به تجربیات خود در زمینه اسپکترو فوبیا کمک کنید

اگر از یکی از عزیزان مبتلا به اسپکترو فوبیا حمایت می کنید حتماً مراقب خود نیز باشید. تماشای تجربه ای از جانب یکی از عزیزان می تواند دلخراش باشد بنابراین بررسی خود با خود و در صورت نیاز از پشتیبانی درمانی را در اولویت خود قرار دهید.

سخن پایانی

صرف نظر از علت زمینه ای اسپکترو فوبیا ، بدانید که گزینه های درمانی موثر زیادی در دسترس است. اگر به دلیل اسپکترو فوبیا دچار کاهش کیفیت کلی زندگی خود شده اید یا در انجام کارهای روزمره با مشکل روبرو هستید مهم است که در اسرع وقت با یک درمانگر تماس بگیرید.

دسته‌بندی‌ها