توانایی بیان نظرات و احساسات و جلوگیری از ایجاد تنش و تعارض

توانایی بیان نظرات و احساسات و جلوگیری از ایجاد تنش و تعارض

فرار از مشکلات و بیان نکردن احساسات موضوعی است که شاید بسیاری از افراد درگیر آن باشند، به گونه ای که همواره از گفتن احساسات و نظراتشان اجتناب کرده همین مورد باعث می شود تا رابطه سالمی با دیگران نداشته باشند. ما در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با موضوع توانایی بیان نظرات و احساسات و جلوگیری از ایجاد تنش و تعارض را با شما عزیزان علاقه مند به مقالات روانشناسی در میان بگذاریم، پس اگر شما هم به موضوع توانایی بیان نظرات و احساسات علاقه مند هستید تا انتهای مقاله با برنا اندیشان همراه باشید.

توانایی بیان نظرات و احساسات و جلوگیری از ایجاد تنش و تعارض

مقاله توانایی بیان نظرات و احساسات به شما کمک می کند تا بتوانید رابطه سالمی با دیگران داشته باشید و هرگز تنشی را در ارتباط با دیگران تجربه نکنید.

چقدر از مشکلاتتان فرار می کنید و یا از آن طفره می روید؟

4 نکته که باید هنگام رو به رو شدن با چیزی بدانید

اگر تضادهای تان را تصدیق ننمایید مشکلاتتان هم به سختی حل خواهند شد “دکتر هریت بی برایکر”

در اکثر اوقات در زندگی خودم ، من یک انسان فداکار و مهر طلب بودم. وقتی به گذشته نگاه می کنم ، می توانم به وضوح ببینم که بسیاری از رفتارهای مردم پسندانه من ناشی از ترس از رویارویی ، درگیری و انتقاد است. بیشتر تصمیمات ، پاسخ ها ، رفتارها و اقدامات من با دقت برنامه ریزی شده بود تا از هرگونه درگیری احتمالی جلوگیری کند.

من به اشتباه فکر کردم که کنار آمدن با همه از من یک فرد “بهتر” ، دوست داشتنی تر ساخته است. من با دیگران دعوا نکردم ، بحث نمی کردم ، یا آنها را ناراحت نمی کردم و در موارد نادری که درگیری ایجاد می کرد ، همیشه خودم را سرزنش می کردم. برای عذرخواهی و انجام هر کاری که برای درست کردن کار لازم بود ، خودم را به یک  ابزار تبدیل می کردم. هر زمان که تقابلی را تجربه می کردم ، آن را تفسیر می کردم که مشکلی در من ایجاد شده است – این که بدون تعارض نمی توانم روابط خود را “به درستی” مدیریت کنم. من به راحتی باور کردم که به اندازه کافی خوب نیستم.

من سالها اعتقاد نادرستی داشتم که تمام تضادها مخرب هستند. فکر کردم این وظیفه من است که مشکلات موجود در روابطم را برطرف کنم. اگر مهر طلب باشید ، این ایده که تقابل ممکن است در واقع برای شما مفید باشد و روابط شما عجیب به نظر برسد نیز ممکن است. من آن را دریافتم دقیقاً همان چیزی است که من فکر کردم ، ممکن است فکر کنید تضاد و یا رویارویی در هر شرایطی بدترین نتایج ممکن است و همیشه باید از آنها اجتناب شود. اما اگر به شما بگویم که تضاد و درگیری می تواند برای روابط شما بهتر باشد چه؟ اگر بگویم که اجتناب از تضاد ها و درگیری ها می تواند در سلامتی ، روابط و توانایی شما برای خوشبختی تأثیر بگذارد؟

اگر شما مانند من دیگر می خواهید ترس نداشته باشید و از رویارویی اجتناب کنید ، ابتدا باید برداشت خود را از آن تغییر دهید. در صورت برخورد صحیح و سازنده ، درگیری و تضاد می تواند برای شما و روابط شما مفید باشد. این راهکار در یادگیری چگونگی تمایز بین تعارض سازنده و مخرب است. تضاد و اختلاف در هر رابطه نزدیک اجتناب ناپذیر است.

برای اینکه نزدیکی و صمیمیت شکل بگیرد و حفظ شود ، برای هر دو نفر مهم است که بتوانند صحبت کنند و احساسات اصیل خود را بیان کنند. افرادی که از رویارویی می ترسند اغلب از گفتن آنچه دیگران را آزار می دهد خودداری می کنند ، بنابراین می توانند احساس تنهایی ، درماندگی و ناشناخته بودن کنند. همانطور که روان درمانگر هریت برایکر می گوید: “زوج های خوشبخت برای پیشبرد اهداف و نیازهای رابطه ، اختلافات را به طور سازنده اداره می کنند.” اما علاقه مندان به هر قیمتی فقط از آن اجتناب می کنند ، این امر باعث می شود روابط آنها به سطح عمیق تری نرسد.

تضادهای سازنده

یکی از با ارزش ترین درس هایی که آموخته ام این است که در صورت برخورد صحیح ، تعارض و تضاد می تواند درمانی و مفید باشد. وقتی خود را ابراز نمی کنیم ، احساسات خود را درونی می کنیم ، که بر روی بدن ، ذهن و سطح انرژی ما تأثیر منفی می گذارد. اجتناب از درگیری مانع از آزاد شدن چیزی می شود که ما را آزار می دهد، بنابراین شروع به خوردن ما می کند. برای من ، سرکوب احساسات من به معنای رنج بردن از حملات اضطرابی ، التهاب عضلات ، میگرن و خستگی مزمن بود. نگه داشتن احساسات ناخوشایند به جای ابراز احساسات ناخوشایند، از شخص انرژی زیادی می گیرد.

ترس از عصبانیت ، ناامیدی یا رویارویی منجر به عواقب ناتوان کننده ای می شود – همه اینها بخاطر تلاش برای خوشحال کردن دیگران است. گفتن “بله” وقتی می خواهید “نه” بگویید ، و گرفتن تأیید از دیگران در واقع برای سلامتی و روابط شما مضر است، همان روابطی که برای محافظت از آن فعال بودید.

هنگامی که یاد می گیرید چگونه تعارض سازنده داشته باشید ، از احساس بهتری بهره مند می شوید ، زیرا بالاخره شنیده شدن و در نظر گرفتن احساسات خود را تجربه می کنید. این به پیشرفت متقابل در روابط شما کمک می کند و ممکن است در آینده به مشکلات کمتری منجر شود. هنگام ایجاد بیان سازنده ، اگر تمرکز خود را بیشتر بر احساس خود بگذارید و به وضعیت فکر کنید ، بیش از اینکه خود را سرزنش کنید یا به شخص مقابل حمله کنید ، مفید خواهد بود. این به شما کمک می کند تا شدت خشم را به حداقل برسانید و محیط امن تری برای بحث در مورد نظرات متفاوت خود ایجاد کنید. مهم است که به یاد داشته باشید که درگیری سالم راهی برای یادگیری از تجربیات خود به منظور کاهش مسائل آینده است. این وسیله جدیدی برای مقصر دانستن خود یا شخص دیگر نیست.

چگونه احساسات و عقایدمان را بیان کنیم

توانایی بیان نظرات و احساسات

درگیری مخرب یک تجربه ناراحت کننده و خسته کننده است ، بنابراین اگر سعی کرده اید از آن اجتناب کنید ، کاملا منطقی است. برخی از افراد در زندگی شما ممکن است هنگام دفاع از نگرانی های خود بسیار دفاعی شوند و این باعث ترس شما از به اشتراک گذاشتن نظراتتان با آنها می شود. این کار برای شما بسیار دشوار خواهد بود که به طور موثر به مشکلات خود بپردازید و مواردی را که نیاز به رفع آن دارند برطرف کنید. در زیر چند نکته برای یادگیری غلبه بر این ترس و به اشتراک گذاشتن نگرانی های خود ، حتی با افرادی که بسیار سخت و انتقاد ناپذیرند نیز آورده شده است.

4 نکته ای که هنگام غلبه بر ترس از رویارویی باید به خاطر بسپارید عبارتند از:

۱. احساسات خود را دفن نکنید

شروع به دیدن تمایل خود برای جلوگیری از رویارویی به عنوان اصلی ترین نشانه مشکل روابط در شماست. از بحث و گفتگو سازنده نترسید و به یاد داشته باشید که این  واقعاً می تواند برای روابط شما مفید باشد.

۲. تضاد و تعارض و درگیری ها اجتناب ناپذیر است

در صورت بروز تضاد و تعارض خود را قضاوت نکنید و فکر نکنید که رابطه شما “بد” است. مقدار مشخصی از تعارض در هر رابطه ای معمول است. حفظ روابط شما بدون تعارض امکان پذیر نیست. به جای تلاش برای جلوگیری از درگیری ، می توانید بیاموزید که چگونه با شرایط سازنده روبرو شوید ، بدون اینکه اجازه دهید اوضاع به بحث های مخرب تبدیل شود. تا زمانی که به آنها پرداخته نشود، همان مسائل ادامه خواهد یافت.

۳. نترسید

تجربیات شما به شما یاد داده است که از عصبانیت، تضاد و تعارض و درگیری و رویارویی بترسید. اما لازم نیست ترس داشته باشید. درعوض ، راه های موثر و مفیدی برای برقراری ارتباط با احساس خود هنگام بروز خشم و درگیری پیدا کنید.

۴. خشم دیگران را بیش از حد ارزیابی می کنید

ترس از رویارویی شما را به این سو می کشد که وقتی خود را به دیگران ابراز می کنید ، چقدر دیگران عصبانی خواهند شد. برخی از افراد ممکن است ناراحت شوند ، اما تصور شما ممکن است در مورد عصبانیت آنها اغراق آمیز باشد. تنها مسئولیت شما این است که به روشی منطقی و روشن ، احساس خود را نسبت به یک موقعیت بیان کنید. نحوه پاسخگویی طرف مقابل از کنترل شما خارج می باشد.

اگر نتوانید آنچه را می خواهید روشن کنید و احساس خود را بیان کنید ، روابط شما آسیب می بیند. آنها اصالت ، صداقت و صمیمیت خود را از دست می دهند، که موارد لازم برای ارتباط سالم هستند. اگر نگران احساسات دیگران باشید ، نمی توانید احساسات خود را بیان کنید و در هنگام احساس عصبانیت ، صدمه دیدن یا نقض شدن به دیگران  میگویید که این احساسات را دارید. شما شروع به کینه توزی از افراد دیگر می کنید ، که باعث می شود روابط شما شکوفا نشود. به یاد داشته باشید:  تضاد و تعارض و درگیری چیز بدی نیست که باید از آن اجتناب شود. وقتی به طور مولد انجام می شود ، جنبه مهمی از هر رابطه ای است که به ما امکان می دهد ارتباطات معنی داری با دیگران داشته باشیم.