چگونه عذرخواهی کنیم و بگوییم متاسفم – آموزش عذرخواهی

چگونه عذرخواهی کنیم و بگوییم متاسفم - آموزش عذرخواهی

عذرخواهی کردن از مهارت هایی است که همه ی افراد باید آن را بدانند تا در مواقعی که اشتباهی می کنند بتوانند آن را انجام دهند،دانستن اصول هر مهارتی برای انجام آن بسیار لازم و ضروری است.در این قسمت از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان چگونه عذرخواهی کنیم و بگوییم متاسفم – آموزش عذرخواهی را در اختیار شما علاقه مندان قرار دهیم و در رابطه با عذرخواهی و اصول آن با شما گفتگو کنیم.

چگونه عذرخواهی کنیم و بگوییم متاسفم – آموزش عذرخواهی

در مطلب چگونه عذرخواهی کنیم و بگوییم متاسفم – آموزش عذرخواهی شما با فواید عذرخواهی و پذیرش اشتباه انجام شده آشنا خواهید شما و یاد خواهید گرفت تا به صورت صحیح عذرخواهی را انجام دهید.

هر زمان که اشتباهی کردید و متاسف بودن را با جان و دل بپذیرید

یکی از سخت ترین درس هایی که در زندگی میتوانیم بیاموزیم این است که واقعا به این درک برسیم  که بعضی از رفتارها و یا سخنانمان باعث درد و یا ناراحتی و آسیب به شخص دیگری می شود و باید بابت آنها متاسف باشیم. در همین چند مدت پیش ما عذرخواهی سران شرکت هواپیمایی یونایتد ایرلاین را از مشتریانشان شاهد بودیم که در همین مواقع بیشتر مردم دچار مشکل می باشند. ممکن است فکر کنید خوب که اصلا برای چی من باید عذرخواهی کنم؟ و بگویید که اصلا آنها (افرادی که باید از آنها عذرخواهی کنیم) در اشتباه هستند. چنین لجبازی میتواند از ارزش شما بکاهد و این درسی است که شما باید آن را یاد بگیرید و این باعث می شود تا شما در زندگی شاد باشید.

من مانند بسیاری از افراد، بخش بزرگی از زندگی بزرگسالی ام را صرف عذرخواهی از دیگران کردم و باید بگویم مطمئنا من اشتباهاتی مرتکب می شدم و همیشه سعی میکردم از بار مسئولیت اشتباهاتم شانه خالی کنم، و اشتباهاتم را منطقی تر جلوه دهم و یا تاثیر آنها را بر دیگران به حداقل برسانم. گفتن عبارت متاسفم برای من یکی از سخت ترین کارهایی بودم که من تا به حال در زندگی ام انجام داده ام. و من گفتن کلمه متاسفم را در ارتباط با قطع رابطه با افرادی که با آنها دوست بودم نیز می دانستم و این برایم سخت به نظر می رسید.

چرا ما عذرخواهی کردن را بلد نیستیم

دلیل این که بسیاری از مردم تمایلی به عذرخواهی ندارند این است که ممکن است این کار برایشان ترسناک و آسیب پذیری شان را بالا ببرد.

به همین دلیل شرکت ها صدها کلمه میگویند که شبیه عذرخواهی است ولی در واقع چیزی نمیگویند(بیشتر یک عذرخواهی کوچک است تا یک تاسف بزرگ) به همین دلیل شرکت یونایتد ایرلاین پاسخ کورکورانه به یکی از ویدیو های شرکتش نشان میدهد که در آن مشتریان آنها از لحاظ جسمی و روانی عاطفی آسیب دیده اند و باید گفت رفتار این شرکت نتایج نامید کننده ای را در پی دارد. و اگر این مشتریان فامیل های سران شرکت بودند در حقیقت واکنششان چیز دیگری بود.


پیشنهاد ویژه : آموزش کامل اصول سپاسگزاری از دیگران


در واقع در این هنگام شرکت های بزرگ از بار مسئولیت شانه خالی میکنند زیرا مراقبت و نگهداری از مشتریان نیاز به یک عزم جدی است . مطمئنا آنها برای فروش محصولات خود به مشتریانی نیاز دارند که مایل باشند محصولات آنها و یا خدمات شان را تهیه کنند. اما آنها میدانند که مشتریان حافظه کوتاه مدتی دارند، و معمولا توهین ها و رفتارهای نادرست مسئولیت شرکت و یا یک مرکز تجاری و… را به فراموشی می سپارند. از طرفی دیگر همیشه رابطه افراد در این زمین با فرد دیگری در خطر قرار میگیرد. و این موضوع یک سرمایه ارزشمند حساب می شود. با این حال، غالبا غرور و یا احساس خود برتری ما بخشی از این دلیل است که چرا اغلب تمایل به عذرخواهی از دیگران به خاطر اشتباه کوتاهی که انجام میدهیم را نداریم.(و باید گفت که اگر مداوم هم عذرخواهی کنیم هیچ تغییری در روند کار ایجاد نمیکند.)

چگونه از دیگران به شکل صحیحی معذرت خواهی کنیم

چگونه عذرخواهی کنیم و بگوییم متاسفم

باید عذرخواهی ما از ته دلمان گفته شود

باید اشتباهاتمان را بپذیریم در واقع این کار کمی سخت است چون باعث میشود ما بیشتر انسانیتمان را پیدا نماییم. و این بدان معناست که ما انسان کاملی نیستیم و در بعضی مواقع دچار اشتباه می شویم و این مورد نمیگوید چه کسی حرف درست و عمل درست دارد و کسی دیگر خلاف آن را عمل میکند، و حتی اگر این درست بودن باعث شود شما به کسی که دوستش دارید آسیب بزنید.

دیگران این موضوع را درک میکنند، زیرا آنها نیز همان کار را انجام میدهند. وانمود کردن به این که شما فراتر از اشتباهاتتان عمل نمودید و یا نیازی به عذرخواهی ندارید بطن عذرخواهی را در ذهنتان پاک میکند. عذرخواهی نه تنها بدین معناست که شما مرتکب اشتباهی شدید، بلکه به دلیل این که این کار باعث آسیب به دیگری شده احساس پشیمانی نیز خواهید داشت. شما باید عذرخواهی کنید و باید بتوانید این کار را به روش صحیح به انجام برسانید تا به نظر نرسد دارید بهانه جویی میکنید. پیش از این ما در مورد عذرخواهی صحیح صحبت نموده ایم که شامل موارد زیر می باشد:

  • شما در واقع باید از عبارات متاسفم و اشتباه کرده ام استفاده نمایید. یک عذرخواهی که به طور موثرتری شنیده و توسط مردم پذیرفته شده همیشه شامل این دو عبارت گفته شده می باشد.
  • باید بپذیرید که اشتباه کرده اید، مانند عبارت: “من مسئولیت کامل اعمال خودم را میپذیرم”.
  • به طرف مقابلتان بگویید که چگونه میتوانید وضعیت را درست کنید(اگر وضعیت قابل درست شدن باشد). آنچه رخ داده را به طور کامل توصیف نمایید،  و باید اینکار بدون آوردن هیچ بهانه ای و سرزنش کسی دیگر باشد. دیگر زمان آن نیست که اشتباهاتان را منطقی جلوه دهید و آن را توجیه کنید. از عباراتی که با “من” شروع می شوند استفاده کنید و احساسات خودتان را بیان نمایید.
  • اگر میخواهید دفعه بعد رفتار شایسته داشته باشید قول صادقانه بدهید و آن را به یاد داشته باشید
  • باید به طرف مقابلتان بگوید که چگونه اورا مورد آزار قرار داده و ناراحتش کرده اید.
  • سرانجام از او طلب بخشش نمایید.

این موارد مهمترین عبارات را در مورد عذرخواهی به میان می آورند و وقتی انجام دهید  طرف مقابل عذرخواهی تان را میپذیرد. هر عذرخواهی به این عبارات احتیاج ندارد اما بهترین آنها (به خصوص وقتی اشتباهی بزرگی رخ داده موثر است). عذرخواهی یک نوع رابطه سالم و قوی با شریک هایمان و دوستان و خانواده ما می باشد. یادگیری و پذیرفتن و استفاده از آنها به عنوان بخشی از روابط خود در زمان های مربوط به خودش شما را به یک رابطه عالی و مثبت می رساند.

باید با کمال میل بگویید متاسفم و از ابراز آن ترسی نداشته باشید.