دلایل مجازات و تنبیه افراد در سنین مختلف و بررسی رفتاری

دلایل مجازات و تنبیه افراد در سنین مختلف و بررسی رفتاری

تنبیه کردن دیگران موضوعی است که جنبه های مختلفی دارد و در این قسمت از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مطلبی با عنوان دلایل مجازات و تنبیه افراد در سنین مختلف و بررسی رفتاری را در اختیار شما علاقه مندان به موضوعات روانشناسی قرار دهیم تا ببینیم چرا افراد دیگران را لایق مجازات و تنبیه شدن می دانند. پس اگر شما هم بی صبرانه منتظر هستید تا علت چنین رفتاری را بدانید تا انتهای مقاله دلایل مجازات و تنبیه افراد با برنا اندیشان همراه باشید.

دلایل مجازات و تنبیه افراد در سنین مختلف و بررسی رفتاری

در مقاله دلایل مجازات و تنبیه افراد در سنین مختلف و بررسی رفتاری مشاهده می کنید که چرا وقتی فردی مرتکب اشتباهی می شود دیگران می گویند که باید مجازات شود.

دلیل واقعی که مردم دوست دارند دیگران را تنبیه کنند

تحقیقات دلایل تنبیه را توضیح می دهد

بسیاری از ما رفتار خوبی داریم. ما سعی می کنیم کار درست را انجام دهیم، قوانین اخلاقی را دنبال کنیم و از آسیب رساندن به دیگران خودداری کنیم.

اما تنبیه و مجازات در هر جامعه بشری وجود داشته است. این نشان می دهد مجازات یکی از ویژگی های مهم در ارتقاء و اعمال رفتار خوب است.

تکامل میل به شناسایی و نظم بخشیدن به افراد خاطی را در انسان ایجاد کرده است. دلایل مجازات مستقیم روشن است. اگر کسی به شما آسیبی وارد کند، قصاص احتمال انجام دوباره این عمل را کاهش می دهد.

بعلاوه، اگر دیگران ببینند که شما تلافی می کنید، احتمال اینکه در آینده با شما رفتار اشتباهی کنند نیز کمتر است. مجازات مستقیم یک سیگنال واضح را نشان می دهد، “با من درست رفتار کن، در غیر اینصورت پیامد آن را می بینی.”

سپس مجازات شخص ثالث وجود دارد. این زمانی است که مشاهده می کنید شخصی مرتکب اشتباه دیگری شده و تصمیم به مجازات فردی که اشتباه کرده است می گیرد. چرا از طرف شخص دیگری مجازات می شود؟ هیچ نفعی مستقیم برای خودتان ندارد.

در حقیقت، تحقیقات نشان می دهد مجازات شخص ثالث حتی از مجازات مستقیم نیز مهم تر است چون مجازات شخص ثالث هنجارهای اجتماعی را حفظ می کند.

اگر فقط کسانی که صدمه مستقیم دیده اند مرتکبان را مجازات کنند، فقط تعداد محدودی از هنجارها قابل اجرا هستند.

به عنوان مثال، اگر شخصی از شخص دیگری سرقت کند و شما شاهد سرقت او باشید و برای جلوگیری از آن کاری انجام ندهید، در این صورت احتمال سرقت در آینده بیشتر خواهد بود. اما اگر همه دیگران را مجازات کنند، یا توجه خود را به آنها جلب کنند، حتی اگر شخص به طور مستقیم به آنها آسیب نرسانده باشد، در این صورت همه ی افراد در مقابل اشتباه دیگران می ایستند.

تحقیقات نشان داده است که مجازات شخص ثالث موجب همکاری می شود و بدون مجازات شخص ثالث، همکاری از بین می رود.

بعلاوه، دانشمند علوم سیاسی رابرت آکسلرود، الگویی از رفتار مربوط به هنجارها را ایجاد کرد. وی نشان داد که اگر اعمال شخصاً بر آنها تأثیر نگذارد، اکثر مردم انگیزه ای برای مجازات افراد خاطی ندارند.

اما سپس نشان داد که هنجار دیگری ظهور می کند که در آن مشاهده تخلف و مجازات نکردن فرد خاطی به نقض تبدیل می شود.

به بیان دیگر، شخصی که مشاهده می کند شخصی مرتکب کاری اشتباه می شود و جلوی او را نمی گیرد به دلیل مجازات نکردن مجازات می شود. مرتکبان نه تنها مجازات می شوند، بلکه کسانی که فرد خاطی را مجازات نمی کنند نیز مجازات می شوند.

علاوه بر این، دانش اینکه دیگران از رفتارهای بد خود رنج نمی برند، باعث می شود که شما برای انجام کارهای بد ارزش کمتری احساس کنید. یا به عبارت دیگر، اگر می دانید دیگران به دلیل رفتار بد مجازات نمی شوند، احتمال رفتار بد نیز وجود دارد. بنابراین، مجازات شخص ثالث پدیدار می شود.

بزرگسالان و کودکان هر دو مجازات مستقیم و شخص ثالث را برای مجازات افرادی که منصف نیستند، درگیر می کنند. در واقع اشخاص ثالث بدون تأثیر حتی به هزینه ای که برای خودشان هزینه می کنند مجازات می شوند.

مطالعات نشان داده است که بیشتر بزرگسالان حاضرند هزینه ای را برای مجازات کسانی که توزیع کالا به طور مساوی انجام نمی دهند بپردازند.

شاید تعجب آورتر اینکه حتی کودکان دیگران را حتی با هزینه ای که برای خودشان دارند مجازات می کنند. در یک مطالعه، محققان تنوعی از بازی دیکتاتور را برای کودکان طراحی کردند.

بازی اصلی دیکتاتور از دو نفر تشکیل شده است. محققان مقداری پول به یک نفر می دهند. و به نفر دوم چیزی نمی دهند. محققان با توجه به این پول “دیکتاتور” نامیده می شود، به شرکت کننده می گویند که وی باید مقداری از پول را به شرکت کننده دوم ارائه دهد، حتی اگر مقدار آن کم باشد.

مطالعه برای کودکان متشکل از کودکان پنج و شش ساله بود. آنها تصمیم گرفتند که آیا پیشنهاداتی را از طرف کودک غایب از طرف گیرنده غایب قبول کنند.

ابتدا محققان به دانش آموزان 25 اسکیت دادند. در مرحله بعد، کودکان به نمایندگی از گیرنده، تصمیم گرفتند که پیشنهاد کودک دیگری را که بین او و گیرنده آب نبات تقسیم کرده است را بپذیرند.

کودکان می توانند تصمیم بگیرند که پیشنهاد تقسیم کننده را بپذیرند یا آن را رد کنند. اگر آنها آن را رد می کردند، تقسیم کننده هیچ آب نباتی دریافت نمی کرد.

محققان همچنین تصمیم گرفتند شرکت کنندگان تصمیم بگیرند که پیشنهاد را رد کنند. در یک شرایط، کودکان در صورت رد پیشنهاد از طرف تقسیم کننده، مجبور شدند یکی از آب نبات های خود را بدهند. این به این معنی بود که تقسیم کننده هیچ آب نباتی دریافت نمی کند. محققان دریافتند که کودکان حاضرند هزینه یک اسکیت را بپردازند تا فردی را به دلیل تقسیم نابرابر آبنبات مجازات کنند.

حتی کودکان نوپا مجازات می کنند. در یک مطالعه روی کودکان 19 تا 23 ماهه، محققان نمایش عروسکی را به کودکان ارائه دادند. در نمایش ها، یک عروسک برای عروسک دیگر معنی خوبی دارد.

در یک سناریو، یک عروسک دارای یک توپ است و یک عروسک دیگر توپ را می دزدد یا آن را پس می دهد. در یک سناریوی دیگر، یک عروسک مانع از باز شدن جعبه دیگری می شود یا یک عروسک به جعبه دیگری کمک می کند.

به چه دلیلی دیگران را تنبیه و مجازات می کنیم

در مرحله بعدی، محققان از کودکان نوپا دعوت کردند که یا به یکی از عروسک ها هدیه دهند یا از یکی از آنها هدیه بگیرند تا به عروسک دیگر بدهند. آنها بیشتر تمایل به عروسک عروسی اجتماعی داشتند و از عروسک ضد اجتماعی یک خوراکی می گرفتند. به عبارت دیگر، حتی کودکان نوپا نیز به رفتار خوب پاداش می دهند و رفتار بد را مجازات می کنند.

در تحقیقی دیگر، محققان به کودکان پیش دبستانی نمایش عروسکی متشکل از یک عروسک بزرگسال نشان دادند که تصمیم می گیرد عروسک ها را مجازات کند یا دو کودک. عروسک بزرگسال شاهد حمله یکی از عروسک های کودک به عروسک کودک دیگر بود.

در یک شرایط، عروسک بزرگسال مهاجم را مجازات کرد (مجازات مداوم). در شرایط دیگر، عروسک بزرگسال قربانی را مجازات کرد (مجازات ناسازگار). سپس از کودکان دعوت شد که با عروسک ها بازی کنند و از آنها خواسته شد تا داستان را به همان شیوه ای که ترجیح می دهند دوباره اجرا کنند. کودکان می توانند همان داستان را دوباره از سر بگیرند، یا می توانند داستان دیگری را تعریف کنند.

در شرایط تناسب ناسازگار، جایی که کودکان مشاهده می کردند عروسک بزرگسال قربانی مورد حمله را مجازات می کند، کودکان بیشتر تصمیم می گیرند که عروسک بزرگسال باید مهاجم را مجازات کند.

محققان اظهار داشتند که ترجیح کودکان برای تنبیه آنقدر شدید است که حتی تمایل کودکان به تقلید از دیگران را نیز نادیده می گیرد، که بسیار قوی است.

آنها همچنین ادعا می کنند که این نشان می دهد درک کودکان از درست و غلط تحت تأثیر اقدامات عروسک بزرگسال یا بزرگسالی که آن را به تصویر می کشد تحت تأثیر قرار نمی گیرد. حتی اگر مشاهده کردند که یک عروسک بزرگسال یک قربانی را مجازات می کند، کودکان تصمیم گرفتند که مجرم را مجازات کند.

منطق تکاملی زمینه ساز دلیل مجازات افراد بسیار واضح است. و شرایطی که کودکان و بزرگسالان در آن مجازات می کنند روشن می شود. در حالی که اکثر ما سعی می کنیم کار درست را انجام دهیم، اما گاهی اوقات شناختن دیگران برای کمک به ما بسیار کارساز است.