چگونه در خانه سرگرم شویم؟

چگونه در خانه سرگرم شویم؟

با توجه به شرایط زندگی امروزی، بسیاری از افراد به دنبال راه هایی هستند که بتوانند وقت خود را در خانه به صورت مفید و لذت بخش سپری کنند. گاهی اوقات ممکن است فکر کنیم که تفریحات در خانه کسل کننده و یکنواخت هستند و برای شاد بودن باید حتما به جای دیگری برویم. این مشکل برای کودکان، نوجوانان و جوانان هم بیشتر احساس می شود که دوست دارند با دوستان خود فعالیت های جالب و متنوع داشته باشند.

اما حقیقت این است که ما می توانیم با استفاده از خلاقیت و تغییر نگرش، زندگی خود را در خانه هم لذت بخش و پر محتوا کنیم. در این مقاله از برنا اندیشان قصد داریم چندین پیشنهاد بدهیم که باعث شود شما دلخوش به ماندن در خانه شوید و از اوقات فراغت خود به نحو احسن استفاده کنید.

ایده برای گذراندن اوقات فراغت

بازی کردن یکی از بهترین روش های سرگرمی در خانه است که همه ما با آن آشنایی داریم. از کودکی تا بزرگسالی، بازی کردن همیشه جذاب و لذت بخش بوده و ما را از خستگی و کسالت دور نگه داشته است. بازی ها را می توان به دو دسته تقسیم کرد: بازی های فردی و بازی های گروهی. بازی های فردی آن دسته از بازی هایی هستند که ما می توانیم به تنهایی انجام دهیم و نیاز به همکاری یا رقابت با دیگران نداریم. بازی های گروهی آن دسته از بازی هایی هستند که ما می توانیم با خانواده، دوستان یا همسایگان خود درگیر شویم و از تعامل و همفکری با آنها لذت ببریم.

بازی کردن با موبایل

با پیشرفت تکنولوژی، امکانات سرگرمی در خانه هم بیشتر و متنوع تر شده است. اگر شما یک گوشی هوشمند داشته باشید، می توانید از انواع بازی های مختلف لذت ببرید. بازی های گوشی ها را می توان به دسته های مختلفی تقسیم کرد. بعضی از آنها بازی های فکری و مغزی هستند که به شما کمک می کنند تا قدرت حل مسئله و تمرکز خود را بالا ببرید.

مثل سودوکو، جدول حروف، حدس و گمان و غیره. بعضی دیگر بازی های آنلاین و تعاملی هستند که شما را به بازیکنان دیگر از سراسر دنیا متصل می کنند. در این بازی ها شما می توانید نقش یک جنگجو، یک رهبر، یک قهرمان و … را بازی کنید. مثل کلش آف کلنز، کال آف دیوتی، پابجی و … . البته نباید فراموش کنید که استفاده بیش از حد از گوشی هم مشکلات خود را دارد. بخصوص برای نوجوانان که نباید اجازه دهید که گوشی به جایگزین فعالیت های واقعی شود.

بازی های چند نفره

یکی از روش های سرگرمی در خانه که هم مغز را تحریک می کند و هم احساسات را تقویت می کند، بازی های فکری است. شما می توانید با خانواده یا دوستان خود از بازی های قدیمی و سنتی مثل شطرنج، تخته نرد، منچ و مارپله، دوز، یه قل دوقل و … لذت ببرید. یا اگر دوست دارید چالش های جذاب تری را تجربه کنید، می توانید با پازل هزار تکه، بازی های کارتی خود را امتحان کنید.

چنین بازی هایی علاوه بر این که شما را سرگرم می کنند، به شما کمک می کنند تا مهارت های خود را در حل مسئله، تصمیم گیری، حافظه و … بهبود بخشید. همچنین با بازی کردن با افراد دور و بر خود، می توانید رابطه ی صمیمانه تر و دوستانه تری با آنها برقرار کنید. بعضی افراد شاید به جای بازی کردن، علاقه مند به فعالیت های آرامش بخش و آموزنده تر باشند.همچنین پیشنهاد می شود مقاله برنامه ریزی برای تعطیلات آخر هفته را مطالعه فرمایید.

برای این دسته از افراد، مطالعه یک گزینه ی مناسب است. شاید فکر کنید که مطالعه خسته کننده و بدون لذت است. اما این فقط یک تصور غلط است. مطالعه مثل فیلم دیدن است. فقط باید کتاب مناسب خود را پیدا کنید. پس نگذارید این فرصت را از دست بدهید.

مطالعه و نوشتن

اگر شما علاقه مند به کلمات و کتاب هستید، می توانید از نوشتن به عنوان یک تفریح در خانه استفاده کنید. شاید فکر کنید که نوشتن چه لذتی دارد؟ اما این را بدانید که نوشتن یک راه عالی برای خالی کردن ذهن و رسیدگی به احساسات است. شما می توانید هر چه که در ذهن و قلبتان است را روی کاغذ بیاورید. مشکلات، خوشحالی ها، خاطرات، برنامه ها، هر چه که دوست دارید.

شما نیاز ندارید نگران باشید که کسی حرف هایتان را بشنود یا قضاوت کند. شما فقط با خودتان صحبت می کنید و از این صحبت لذت می برید. اگر مایل باشید می توانید بعد از نوشتن، مطالعه کنید و ببینید چقدر پیشرفت کرده اید. شاید شما یک نویسنده استعدادمند باشید که فقط باید خودش را کشف کند. اما اگر نوشتن و مطالعه به سلیقه ی شما نبود، نگران نباشید. تفریحات دیگری هم وجود دارد که شما را در خانه سرگرم خواهند کرد.

تماشای فیلم

سینما یکی از تفریحات محبوب و معروف در خانه است که همه ما با آن آشنایی داریم. شما می توانید بسته به سلیقه و علاقه خود، فیلم های مختلفی را انتخاب کنید. فیلم های اکشن، عاشقانه، ترسناک، کمدی، درام، مستند و … . فیلم دیدن فقط یک سرگرمی نیست. بلکه یک راه برای یادگیری و تحلیل هم است. شما می توانید از فیلم ها درباره موضوعات مختلف اطلاعات کسب کنید.

آموزش تفریح و سرگرمی در خانه

گاهی اگر فیلم را به دقت ببینید و بررسی کنید، متوجه خواهید شد که چقدر پنهان کاری و پیام های عمیق در آن وجود دارد. بنابراین از فیلم دیدن به عنوان یک فرصت برای افزایش دانش و فرهنگ خود استفاده کنید. البته نباید فراموش کنید که فیلم های کمدی هم خودشان جذاب و مفید هستند. چون باعث می شوند شما بخندید و از زندگی لذت ببرید. قهقهه زدن یک داروی طبیعی برای سلامت روح و روان است. اگر شما پدر یا مادر یک کودک یا نوجوان هستید، می توانید از سینما به عنوان یک ابزار تربیتی نیز استفاده کنید.

امروزه بسیاری از انیمیشن ها و فیلم های آموزشی برای سنین مختلف ساخته شده اند. شما می توانید با توجه به نقطه قوت و ضعف فرزند خود، فیلم مناسب را برای او پخش کنید. به این ترتیب شما هم فرزند خود را سرگرم کرده اید و هم به او درس های اخلاقی داده اید. نباید مدام برای فرزندتان سخنرانی کنید و هرگز او را سرزنش نکنید. چون این باعث مقاومت و عصبانیت او خواهد شد. بلکه با نشان دادن فیلم، به صورت غیر مستقیم به او پیام خود را منتقل کنید.

ورزش کردن

ورزش کردن یکی از بهترین تفریحات در خانه است که هم به سلامت جسم و هم به آرامش روح کمک می کند. شما نیاز ندارید امکانات خاصی برای ورزش کردن داشته باشید. فقط کافی است از پاهای خود به عنوان یک وسیله ورزشی استفاده کنید. شما می توانید با نصب یک برنامه گام شمار روی گوشی خود، تعداد گام های خود را در طول روز بشمارید. پیاده روی یک ورزش هوازی است که باعث می شود احساس خوبی داشته باشید.

سعی کنید با فرزند خود همراه شوید و در حالت های مختلف پیاده روی کنید. مثلا می توانید در حیاط خانه، در خیابان ساکت، در پارک نزدیک خانه و … قدم بزنید. این کار هم باعث می شود شما و فرزندتان از طبیعت لذت ببرید و هم ارتباط صمیمانه تان را تقویت کنید.

اگر شما قادر به تهیه وسایل ورزشی هستید، می توانید از آنها برای افزایش سطح ورزش خود استفاده کنید. مثل دمبل، طناب، تخته شکم، دستگاه پرورش عضلات و … . اگر شما علاقه مند به ورزش های بدون امکانات هستید، می توانید از یوگا، مدیتیشن و … بهره ببرید.

رسیدگی به علاقه مندی ها

شاید شما هم یک علاقه ی قدیمی داشته باشید که به دلایل مختلف نتوانسته اید آن را ادامه دهید. اگر هنوز به آن علاقه دارید، می توانید در خانه به آن بپردازید. مثلا اگر نقاشی را دوست دارید، می توانید با تهیه چند وسیله ساده، آثار خود را روی بوم یا کاغذ بکشید. نقاشی یک فعالیت هنری است که باعث می شود شما خلاق و آرام باشید.

آقایان هم می توانند با علایق خود مثل گلکاری، حوضچه سازی، منقل سازی و … خود را در حیاط خانه سرگرم کنند. این کار هم باعث می شود شما از طبیعت و فضای سبز لذت ببرید و هم حس خودکفایی و توانمندی را تقویت کنید. عصرها می توانید با خانواده خود در حیاط نشسته چای بخورید و گپ بزنید. این لحظات ساده و شیرین به زندگی ما معنا می دهند.

تغییر دکوراسیون خانه

شاید شما هم یکی از آنهایی باشید که دوست دارید خانه تان را تغییر دهید ولی به دلیل کمبود وقت و انرژی نتوانسته اید این کار را انجام دهید. حالا که در خانه هستید، می توانید از این فرصت استفاده کنید و با همکاری همسرتان، خانه تان را دوباره تغییر دهید.

این کار هم باعث می شود شما از خانه تان راضی باشید و هم فعالیتی انجام دهید. می توانید خانه تان را نظافت کنید، اشیای بی استفاده را دور بریزید، مبلمان را جابجا کنید، رنگ دیوارها را عوض کنید، گلدان های جدید بگذارید و … . به خلاقیت خود اجازه دهید تا خانه تان را به یک جای شاد و زیبا تبدیل کند.

رابطه با دوستان

گاهی اوقات شما درگیر کار و مشغله های روزمره می شوید و فرصت نمی کنید با دوستان و آشنایان خود صحبت کنید. حالا که در خانه هستید، می توانید از این فرصت برای تقویت روابط اجتماعی خود استفاده کنید. شما می توانید با استفاده از شبکه های مجازی مثل فیس بوک، اسکایپ و … با دوستان خود تماس بگیرید و از خاطرات و خبرهای جدید با هم بگویید. این کار هم باعث می شود شما احساس تنهایی نکنید و هم به شما لحظات شاد و دلنشینی بدهد. پس اگر مشکلی در دسترسی به اینترنت ندارید، بهترین گزینه برای سرگرمی در خانه است.

شرکت در کلاس های آنلاین

شاید شما هم یکی از آنهایی باشید که هنر یا مهارت خاصی دارید که می توانید از آن به عنوان یک تفریح و یک درآمد در خانه استفاده کنید. این یک فرصت بزرگ است که نباید از دست بدهید. نگران رقابت با دیگران نباشید. شما می توانید با خلاقیت و تلاش خود، جایگاه خود را در بازار پیدا کنید. به ویژه برای زنان، این یک راه برای استقلال مالی و اجتماعی است.

تمیز کردن ماشین خود

شاید شما هم یکی از آنهایی باشید که ماشین خود را در بین کار و زندگی روزانه فراموش کرده اید. حالا که در خانه هستید، می توانید از این فرصت برای نظافت و مرتب کردن ماشین خود استفاده کنید. همه چیز را جا به جا کنید و از آنهایی که لازم نیست خلاص شوید. ماشین خود را با آب و صابون بشویید و داخل آن را با مکنده پاک کنید. این کار هم باعث می شود شما احساس رضایت داشته باشید و هم فعالیت مفیدی انجام دهید.

تلاش برای رسیدن به خودآگاهی

شاید شما هم یکی از آنهایی باشید که دوست دارید خودتان را بیشتر بشناسید و رشد کنید. این یک هدف بزرگ و ارزشمند است که نباید از آن غافل شوید. حالا که در خانه هستید، می توانید از این فرصت برای مطالعه و گوش دادن به منابعی استفاده کنید که به شما در این راه کمک کنند. اگر مشکلات روحی یا رفتاری دارید مثل افسردگی، خشم، ترس و … می توانید کتاب ها یا پادکست هایی را پیدا کنید که به شما بگویند چطور با آنها مقابله کنید. اگر حتی یک قدم هم در این مسیر پیش بروید، تعطیلات شما مفید و موثر بوده است.

بافتن لباس

شاید بخواهید از فصل زیبای زمستان لذت ببرید و چیزی را برای خود یا عزیزانتان بسازید. چه چیزی بهتر از بافتن یک شال و کلاه گرم و شیک که هم به شما گرما می دهد و هم زینت بخش شما می شود. این کار ساده و لذت بخش را از دست ندهید.

کارهای خیریه

آیا دوست دارید کارهای خیرخواهانه انجام دهید و به مردم نیازمند کمک کنید؟ آیا فکر می کنید که این کار را فقط می توانید در محل و حضوری انجام دهید؟ شاید شما هم مثل بسیاری از مردم فکر کنید که اینترنت فقط برای سرگرمی و اطلاعات است. اما اینطور نیست. شما می توانید با استفاده از اینترنت به کارهای خیر بپردازید و به مردم در شرایط سخت یا سایر بلایای طبیعی یاری رسانید.

برای این کار فقط کافی است که در موضوعات مورد علاقه خود جستجو کنید و سایت های معتبر و قابل اعتماد را پیدا کنید. شما می توانید با پرداخت هزینه، خرید لوازم، ارسال پیام های تشویقی، ثبت نام در دوره های آموزشی و … به مردم کمک کنید. این کار ها هم به شما احساس خوشحالی و رضایت می دهد و هم به دنیا زیباتر می شود.

انجام آشپزی

شما عاشق شیرینی پزی هستید و دلتان می خواهد نان های خوشمزه و دستور پخت های مختلف را امتحان کنید، اما همیشه فکر می کنید که وقت کافی ندارید. حالا فرصت ایده آلی برای تحقق این رویای شیرین پیدا کرده اید. هر روز صبح با انرژی و شور و شوق به آشپزخانه بروید و خمیر نان را آماده کنید. سپس آن را در فر بگذارید و منتظر بمانید تا نان تازه و داغ شما آماده شود. لذت ببرید از عطر فوق العاده ای که در خانه پخش می شود. نگران نباشید اگر نان های اول شما کامل نبودند. با تمرین و تجربه، مهارت شما در پخت نان بهتر خواهد شد.

پرورش خلاقیت

شما نیازی ندارید که وسایل دور ریختنی خود را به زباله بفرستید. می توانید از آنها استفاده های جالب و خلاقانه ای بکنید. برای مثال، اگر بطری های پلاستیکی از نوشابه یا آب معدنی دارید، می توانید آنها را تبدیل به گلدان های زیبا کنید. فقط کافی است که بطری را برش دهید و روی آن رنگ یا نقاشی بزنید. سپس گل یا گیاه دلخواه خود را در آن بکارید. این کار را می توانید با همکاری فرزندتان انجام دهید و از این فرصت برای افزایش ارتباط و عشق و محبت خود با او استفاده کنید.

آموزش تفریح و سرگرمی در خانه

بچه ها علاقه زیادی به کارهای دستی دارند و با شما همراه می شوند. این کار باعث می شود که فرزندتان خاطرات خوب و شیرین از شما داشته باشد و حتی وقتی شما در محل کار هستید، به شما فکر کند. اما وسایل دور ریختنی فقط بطری های پلاستیکی نیستند. شما ممکن است چوب، کاغذ، پارچه، شیشه، قوطی و … هم داشته باشید.

می توانید با کمک اینترنت به دنبال ایده های جدید و خلاقانه بگردید و از این وسایل چیزهای لوکس و زینتی بسازید. شاید نتوانید باور کنید که چقدر محصولات زیبا و جذاب می توانید با هزینه کم درست کنید. این کار نه تنها به صرفه است، بلکه به شما اعتماد به نفس و خلاقیت می دهد.

آموزش زبان

دوست دارید چیزهای جدید یاد بگیرید؟ اگر جوابتان مثبت است، پس از این ایده های داغ که در این مقاله معرفی شده اند، یکی را به شما پیشنهاد می کنم: یادگیری زبان دلخواهتان. شاید همیشه خواسته باشید که زبان فرانسوی، اسپانیایی، ژاپنی یا هر زبان دیگری را بلد باشید. حالا فرصت مناسبی برای شروع است. چه بسا شما قصد داشته باشید که به کشورهای مختلف سفر کنید و از فرهنگ و آداب و رسوم آنها آگاه شوید.

چه بسا شما بخواهید که محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کنید و با مشتریان خارجی در تماس باشید. در هر صورت، بلد بودن زبان کشور مقصد به شما کمک می کند که با مردم آنجا رابطه برقرار کنید و از امکانات و فرصت های آنجا بهره مند شوید. اما حتی اگر همچین نیت و هدفی نداشته باشید، همچنان یادگیری زبان جدید مزایای زیادی دارد. شما نمی توانید پیش بینی کنید که آینده چه تغییرات و چالش هایی را برای شما در نظر دارد. اما اگر یک زبان دیگر بلد باشید، مطمئن باشید که در هر شرایط و موقعیتی، قادر خواهید بود که خود را بهتر بروز دهید و از توانایی های خود استفاده کنید.

دسته‌بندی‌ها