مشاوره آنلاین روانشناسی و بررسی اثرات آن در روان درمانی بر مراجع

مشاوره آنلاین روانشناسی و بررسی اثرات آن در روان درمانی بر مراجع

با توجه به رشد روز افزون فناوری و علم کامپیوتر تغییرات زیادی در ارائه خدمات مختلف ایجاد شده است، برای مثال در گذشته تاکسی تلفنی وجود نداشت و بعد از مدت ها آژانس شکل گرفت و امروزه مشاهده می کنیم که تاکسی های اینترنتی ایجاد شده است. در علم روانشناسی نیز ما شاهد توسعه در زمینه ارتباط بین درمانگر و مراجع شده ایم، این مورد در زمان شیوع بیماری کرونا بیشتر شد و افراد زیادی در حوزه های مختلف از این روش استفاده می کنند. ما در این بخش در نظر داریم تا مقاله ای با عنوان مشاوره آنلاین روانشناسی و بررسی اثرات آن در روان درمانی بر مراجع را مورد مطالعه قرار دهیم، اگر علاقه مند به خواندن در این باره را دارید تا انتهای مقاله با گروه علمی برنا اندیشان همگام باشید.

مشاوره آنلاین روانشناسی و بررسی اثرات آن در روان درمانی بر مراجع

پیشرفت تکنولوژی در زمینه های مختلف تغییرات در خدمت رسانی مشاغل مختلف شده است، مشاوره آنلاین روانشناسی یکی از این موارد است که در این مقاله ابعاد مختلف آن را بررسی خواهیم کرد.

مشاوره آنلاین

مشاوره آنلاین ارائه خدمات مشاوره بهداشت روان حرفه ای از طریق اینترنت است. از فن آوری های رایانه ای توسط مشاوران حرفه ای آموزش دیده و افرادی که به دنبال خدمات مشاوره ای هستند استفاده می شود تا ارتباط برقرار کرده و تعاملات رو در رو معمول برای درمان را ارائه دهند. مشاوره آنلاین همچنین به عنوان یک درمان الکترونیکی، سایبر درمانی یا مشاوره تحت وب شناخته می شود. خدمات معمولاً از طریق ایمیل، چت در زمان واقعی و کنفرانس ویدیویی ارائه می شوند. برخی از مراجعان از مشاوره آنلاین همراه با روان درمانی سنتی یا مشاوره تغذیه استفاده می کنند. تعداد روزافزون مراجع از مشاوره آنلاین به عنوان جایگزین مراجعه به مطب استفاده می کنند.

در حالی که شکلی از روانشناسی تلفنی برای بیش از 35 سال وجود داشته است ظهور سیستم های چت ویدیویی اینترنتی و نفوذ روزافزون اینترنت باعث رشد مداوم درمان آنلاین شده است. برخی از مراجعان از جلسات حضوری یا علاوه بر جلسات حضوری از کنفرانس ویدیویی، گفتگوی زنده و خدمات ایمیل با روانشناسان حرفه ای استفاده می کنند.

تاریخ مشاوره آنلاین روانشناسی

جلسه روان درمانی با استفاده از رایانه های استنفورد و UCLA در سال 1972 به عنوان آغاز مشاوره آنلاین در نظر گرفته می شود. این امر باعث افزایش گروههای خودیاری مجازی در اینترنت و محبوبیت بسیار زیاد آنها شد. اطلاعات مربوط به منابع مربوط به مشاوره آنلاین اولین بار توسط مارتا آینسورث ایجاد شد. در سال 1995، مارتا آینسورث جستجوی یک درمانگر صالح را شروع کرد زیرا به دنبال درمان های آنلاین می گشت. شرایط سفر وی مشورت با یک درمانگر چهره به چهره را برای او دشوار می کرد و بنابراین به یک درمانگر آنلاین و جایگزین موثر نیاز داشت. او فقط دوازده صفحه وب پیدا کرد که خدمات درمان آنلاین روانشناسی ارائه می کردند. پس از آن مارتا آینسورث با تجربیات خود خواستار جلب نظر عموم مردم شد و به نوعی مرکز وب سایت های بهداشت روان به نام Metanoia تأسیس کرد. به نظر می رسید که این پایگاه داده یک فروشگاه بسیار کارآمد است و تا سال 2000 ، این مرکز شامل بیش از 250 وب سایت از طریق مشاغل خصوصی و بیش از 700 کلینیک آنلاین است که می توان با یک درمانگر تماس گرفت.

طبق metanoia.org اولین سرویس ارائه خدمات بهداشت روان آنلاین بود که توسط کارکنان دانشگاه کرنل در سال 1986 برای دانشجویان ایجاد شد. در اواسط سال 1995 چندین سرویس آنلاین مبتنی بر هزینه با ارائه مشاوره بهداشت روان ظاهر شده است. بین سالهای 1994 و 2002  گروهی از مشاوران داوطلب به نام “سامریها”، ارائه خدمات پیشگیری از خودکشی را از طریق ایمیل آغاز کردند. به دلیل افزایش خدمات تحت وب و ناشناس ماندن در ارتباط با جلسات مجازی به طور مداوم در تعداد درمانگران و گروه های مشاوره آنلاین افزایش یافته است.

مزایا و معایب مشاوره آنلاین

الف – مشاوره آنلاین چندین مزیت مهم را ارائه می دهد که شامل:

افزایش دسترسی

مشاوره آنلاین نیازهای برآورده نشده مشتریانی را که در مناطقی که به طور سنتی تحت مشاوران سنتی قرار ندارند برآورده می کند. ساکنان روستاها، افراد دارای معلولیت و مهاجران، به همراه اقلیت های کم خدمت، معمولاً در مقایسه با جوامع محلی خود در یافتن یک درمانگر مناسب بصورت آنلاین وقت بیشتری دارند. همچنین این مشاوره را برای مراجعانی که در انجام قرار ملاقات در ساعات عادی کاری با مشکل روبرو هستند در دسترس قرار می دهد در حالی که تعداد قرارهای ملاقات برای درمان حضوری را کاهش می دهد.

همراه با دسترسی درمانگرا، مشاوره آنلاین دسترسی به اطلاعات را برای مراجعان نیز فراهم می کند. در مشاوره حضوری، اطلاعات فقط نزد درمانگران ذخیره می شود. از طرف دیگر در مشاوره آنلاین متن ارتباطات بین درمانگر و مراجع در دسترس درمانگر و همچنین مراجع هر دو قرار دارد. این کار اجازه می دهد تا افرادی که به دنبال درمان هستند تغییرات را کنترل کنند.

راحتی و آسایش بیشتر

مشاوره آنلاین راحتی و آسایش بالاتری را برای مراجعین و درمانگران فراهم می کند. درمانگران یا مراجعین برای جلسات خود نیازی به مسافرت و خارج شدن از خانه خود ندارند. دانشجویان کالج، متخصصین کار و افرادی که از نظر مسافرتی دارای زمان محدود یا هستند می توانند از هرجایی که مستقر شده اند کمک بگیرند.

ناشناس بودن و حفظ حریم خصوصی

مشاوره آنلاین بی هویتی و حریم خصوصی بیشتری را در مقایسه با تعاملات رو در رو ارائه می دهد. این محرمانه بودن به افراد دارای اضطراب اجتماعی اجازه می دهد بدون احساس ناراحتی از آنها کمک بگیرند. افرادی که در هنگام تعاملات شخصی با تردید، ترس از برچسب گذاری و اضطراب روبرو هستند نیز از طریق مشاوره آنلاین سود زیادی می برند.

هزینه پایین

مشاوره آنلاین هزینه کمتری نسبت به مشاوره حضوری دارد. هزینه کمتر این امکان را برای افراد با درآمد محدود فراهم می کند.

ب- برخی از چالش های اصلی مشاوره آنلاین عبارتند از:

یافتن تطابق مناسب برای نیازهای درمانی مشتریان

در حالی که بستر مشاوره آنلاین سهولت و راحتی را به مشتریان ارائه می دهد ، اما تطبیق ​​مناسب برای نیازهای درمانی مشتریان را تضمین نمی کند. استفاده از مشاوره آنلاین به عنوان یک درمان مستقل ممکن است در رفع نیازهای مراجعینی که به جلسات درمانی فردی و متمرکز نیاز دارند نباشد. در جلسات مشاوره آنلاین تماس عاطفی و بصری وجود ندارد. این عدم حضور مانع از آن می شود که درمانگران احساسات منفی مانند خشم، سختی و تحریک در مراجع را احساس کنند. از آنجا که حل نگرانی های عاطفی یکی از اصلی ترین زیربناهای مشاوره است، مشاوره آنلاین ممکن است در مقایسه با مشاوره حضوری مزایای محدودی را برای مشتریان فراهم کند.

تشخیص اصالت درمانگران یا مشاوران

مشاوران و درمانگران ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی حرفه ای هستند و از این رو به عنوان بخشی از الزامات حرفه ای اجباری آنها نیاز به مجوز برای مشاوره دادن به مراجع دارند. روانشناسان و ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی حرفه ای برای گرفتن مراجع نیاز به مجوز یک کشور خاص دارند. از آنجا که اینترنت به مشتریان اجازه می دهد تا درمانگران را در سراسر جهان انتخاب کنند ایجاد حقانیت و اصالت درمانگران یا مشاوران دشوار است.

حریم خصوصی و محافظت از داده ها

مشاوره آنلاین از وسایل الکترونیکی به فناوری و اینترنت به عنوان رسانه اصلی برای برقراری ارتباط بین درمانگر و مراجع استفاده می کند. تمام اطلاعات شخصی و حساس بیماران در سایتها یا دستگاههای اینترنتی ذخیره می شود. این امر خطر سرقت اطلاعات را افزایش می دهد. ایجاد ایمنی سایت و تأیید درمانگر یا مراجع قبل از شروع جلسه مشاوره آنلاین بسیار مهم است.

آشنایی کامل با مشاوره های آنلاین و مجازی

مشاوره آنلاین روانشناسی

کاربردهای پزشکی و اثربخشی

اگرچه برخی از اقدامات مقدماتی این احتمال وجود دارد که مشاوره آنلاین می تواند به جمعیت هایی کمک کند که در غیر این صورت از مشاوره سنتی در دفتر استفاده نمی کنند اما مسئله اثر بخشی و مناسب بودن مشاوره آنلاین حل نشده است.

سلامت روان

تحقیقات انجام شده توسط G.S Stofle نشان می دهد که مشاوره آنلاین به نفع افرادی است که در سطح متوسط ​​بالا کار می کنند. J. Suler پیشنهاد می کند که افرادی که در سطح بالایی کار می کنند و دارای تحصیلات عالی و دارای گرایش هنری هستند ممکن است بیشترین بهره را از استفاده از مشاوره آنلاین مبتنی بر متن به عنوان مکمل روان درمانی مداوم ببرند. شرایط شدید مانند افکار خودکشی یا یک روان پریشی ممکن است با روشهای سنتی رو در رو بهتر انجام شود، اگرچه تحقیقات بیشتر ممکن است خلاف این را ثابت کند.

کوهن و کر مطالعه ای در مورد اثربخشی درمان آنلاین برای درمان اختلالات اضطرابی در دانش آموزان انجام دادند و دریافتند که هیچ تفاوتی در سطح تغییر برای دو حالت اندازه گیری شده توسط پرسشنامه اضطراب حالت عادی ندارد.

از آنجا که هدف اصلی مشاوره کاهش اضطراب یا نگرانی های یک مراجع هنگام ورود به درمان است مشاوره آنلاین تحت این تعریف از کارآیی بالایی برخوردار است. نظرسنجی های رضایت مراجع نشان می دهد که سطح بالایی از رضایت مراجع از مشاوره آنلاین را نشان می دهد در حالی که ارائه دهندگان خدمات روانی گاهی اوقات رضایت کمتری از این روش نشان می دهند.

مشاوره تغذیه

بسیاری از مشاوران بصورت آنلاین و با استفاده از اسکایپ یا برنامه حضوری دیگری مشاوره تغذیه ویژه شرایط را در اختیار شما قرار می دهند. این امر به ویژه برای افرادی که برنامه کاری شلوغ دارند و سایر افرادی که نمی توانند به طور مرتب به مطب بروند بسیار موثر است. مشاوره آنلاین برای عدم تعادل در سطح چربی خون، تنظیم قند خون و سایر شرایط سلامتی، مدیریت را در هنگام استفاده از رویکردهای تغذیه ای آسان تر می کند.برای مطالعه بیشتر به پکیج روش های کاهش وزن و تغذیه سالم مراجعه فرمایید.

ترک سیگار

تأثیر مشاوره ویدیویی در زمان واقعی برای کمک به افراد در ترک سیگار نامشخص است. فقط تعداد کمی از مطالعات مشاوره تلفنی و ویدیویی را با هم مقایسه می کنند.

دسته‌بندی‌ها