چگونه تعطیلات آخر هفته شادی داشته باشیم؟

چگونه تعطیلات آخر هفته شادی داشته باشیم؟

افراد زیادی سوال می کنند که چگونه می توانیم آخر هفته خوبی داشته باشیم؟ زیرا برخی از افراد همواره بیان می کنند که آخر هفته آنها بسیار کسل کننده و دلگیر است و هیچ کاری برای انجام دادن ندارند. به عنوان مثال آنها در تعطیلات آخر هفته با تلفن همراه کار می کنند و یا به تماشای تلویزیون می پردازند.

در واقع آنها زندگی شان را به دو قسمت کار و خانه تقسیم کرده اند و به غیر از آن هیچ برنامه ریزی دیگری را انجام نمی دهند. اما اگر شما بدانید که چگونه می توانید تعطیلات آخر هفته خوبی داشته باشید می توانید با برنامه ریزی دقیق برای خودتان و سایر اعضای خانواده تعطیلات آخر هفته بسیار شگفت انگیزی را رقم بزنید.

ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص برنامه ریزی برای تعطیلات آخر هفته را در اختیار شما افراد علاقه مند به مطالب روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید بهترین لحظات را برای خودتان ایجاد نمایید.

آخر هفته و اوقات فراغت چه اهمیتی دارد؟

اکثر دانش آموزان در هر سنی که هستند معمولا تمام هفته را به مدرسه می روند و در آخر هفته نیز در خانه می مانند و با تلفن همراه با کامپیوتر بازی می کنند. شایان ذکر است که چنین سبکی می تواند برای انسان بسیار آسیب زا باشد. چرا که اجتماعی بودن مفهومی ذاتی برای انسان است و اگر فردی بخواهد رابطه اش را با دنیای بیرون قطع کند بسیاری از مهارت های اجتماعی را یاد نمی گیرد. برای مطالعه بیشتر به مقاله آشنایی با قانون لاگوم مراجعه فرمایید.

از این رو پیشنهاد می شود تا دانش آموزان برای تعطیلات آخر هفته شان بهترین برنامه ریزی را داشته باشند که بتوانند بر اساس آن نیازهای روانی و عاطفی شان را برآورده کنند. والدینی که دارای فرزند دانش آموز هستند باید بدانند که در این دوره از اخلاق نمره گرایی اجتناب کنند و برای تعطیلات آخر هفته بچه ها اجباری به درس خواندن و انجام تکالیف وجود نداشته باشد.

چرا که درس و امتحان زمان مشخص خودش را دارد و افراد باید بتوانند با برنامه ریزی مشخص بهترین کارها را انجام دهند. یعنی ما در تمام طول عمرمان مشغول درس خواندن و امتحان دادن نیستیم و از این رو در زمان مخصوص به خودش باید کارهای مربوط به تحصیل را انجام دهیم.

به همین دلیل والدین نباید تمام وقت فرزندشان را به درس خواندن اختصاص دهند. به یاد داشته باشید که اجبار به انجام تکالیف در تعطیلات آخرهفته موجب می شود تا فرد از درس و درس خواندن زه شود و در نتیجه خلاقیت های فرد نیز دچار آسیب می شود.

برخی اوقات مدارسی وجود دارند که برای تعطیلات پایان هفته دانش آموزان برنامه های متنوعی را قرار می دهند. اما اگر چنین امکانی برای شما وجود ندارد بهتر است خودتان دست به کار شوید و برای آخر هفته تان بهترین برنامه ریزی را انجام دهید.

در حقیقت شما باید برای تعطیلات آخر هفته خود برنامه ای را مشخص کنید که بتواند انرژی و نشاط بالایی را به زندگی شما بدهد و تمام خستگی طول هفته را در شما از بین ببرد. لازم به ذکر است که اگر شما دارای فرزندان کنکوری هستید و باید همراه با فرزندانتان باید ضروری است که برای تعطیلات آخر هفته تان برنامه ریزی داشته باشید که بتوانید انرژی تان را برای آغاز هفته جدید بالا ببرید.

برنامه ریزی برای تعطیلات آخر هفته

اگر شما برای آخر هفته خود بهترین برنامه ریزی را داشته باشید می توانید خلاقیت، قوای فکری، جسمی و اخلاقی تان را ارتقا دهید. بنابراین بسیار اهمیت دارد که شما برای پایان هفته خود چه برنامه ای دارید. زیرا داشتن برنامه مناسب و با نشاط می تواند به شما کمک کند تا از تمامی انحرافات و کجروی ها به دور باشید. در ادامه با برنا اندیشان همراه باشید تا فرایند هدف دار برنامه ریزی برای آخر هفته را به شما آموزش دهیم.

توجه به نیازها

بسیار مهم است که شما برای برنامه ریزی به نیازهای خود توجه کنید. به عنوان مثال فردی که در شغلی پر استرس فعالیت می کند و تمام طول هفته را با شرایط سخت و دشواری سپری می کند نیاز دارد تا در آخر هفته فضای خصوصی اش را داشته باشد و تنهایی و سکوت برایش فراهم باشد.

چگونه از تعطیلات آخر هفته خود لذت ببریم؟

یا دختر نوجوانی که دوست دارد تا تعطیلات آخر هفته اش را با همسالانش بگذراند باید چنین شرایطی برایش فراهم باشد. زیرا که تمامی این موارد مربوط به نیازهای طبیعی و درونی انسان ها می باشد. توجه داشته باشید که تعطیلات آخر هفته بسیار مهم بوده و اگر شما قصد دارید تا آخر هفته خوبی داشته باشید لازم است تا برای آن برنامه ریزی نمایید.

توجه به اولویت ها

در مرحله بعد لازم است تا به اولویت هایی که برای شما وجود دارد توجه کنید. این موضوع برای تمامی رده های سنی صادق است و شامل افراد کودک، نوجوان، جوان و بزرگسال می شود. همچنین پیشنهای می شود تا مقاله اضطراب شروع هفته کاری را مطالعه نمایید.

به عنوان مثال اگر شما یک دانش آموز هستید و باید خودتان را برای یک امتحان آماده کنید لازم است تا در آخر هفته برای درس خواندن برنامه ریزی کرده و در این مدت از بازی با تلفن همراه خودداری نمایید. به طور کلی لازم است بدانیم که ما باید مهارت برنامه ریزی برای داشتن آخر هفته خوب و با نشاط را بیاموزیم.

مشارکت و همفکری

مشورت کردن در هر کاری موجب می شود تا شما بهترین عملکرد را داشته باشید. در این باره باید به یاد داشته باشید که لازم است تا برای تعطیلات آخر هفته خود نظر سایر اعضای خانواده را جویا شوید. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید تا به یک کلاس آموزشی بروید و یا تصمیم دارید تا به سفری کوتاه بروید لازم است تا نظر دیگران را در این خصوص جویا شوید.

مثلا اگر شما پدر یا مادری هستید که می خواهید در آخر هفته فرزندتان را به کلاس آموزشی بفرستید لازم است تا به علاقه او نیز توجه کنید و از او سوال کنید که آیا او به چنین کاری علاقه دارد یا خیر. در کنار تمام این موارد همواره لازم است بدانیم که ما باید مهارت مصرف بهینه از امکانات و تجهیزات را یاد بگیریم. یعنی ما باید دست از کمال گرایی و سختگیری برداریم و از تمامی امکاناتی که در اختیار داریم بهترین استفاده را ببریم.

پیش بینی اتفاقات احتمالی

در هر برنامه ریزی برای تعطیلات پایان هفته لازم است تا تمامی اتفاقات احتمالی را در نظر بگیرید. به عنوان مثال اگر شما قصد دارید تا در آخر هفته به همراه خانواده یا دوستان به کوهنوردی بروید لازم است تا به شرایط آب و هوایی نیز توجه داشته باشید.

چرا که ممکن است در بین راه مشکلی برای شما ایجاد شود و شما باید در این باره بهترین برنامه را داشته باشید. همچنین گاهی اوقات ممکن است که شما بخواهید برنامه تان را تغییر دهید و در تعطیلات آخر هفته خود کار دیگری را انجام دهید.

چگونه آخر هفته خوبی داشته باشیم؟

این که شما در تعطیلات آخر هفته خود چه کارهایی انجام می دهید تاثیر مستقیمی بر روی افزایش انرژی و بازدهی شما دارد. چرا که سلامت روان شما وابستگی زیادی به برنامه های آخر هفته شما دارد. در ادامه با ما همراه باشید تا بدانیم که چگونه می توانیم تعطیلات پایان هفته خوبی داشته باشیم.

همراهی با خانواده

همه ما می دانیم که اگر تعطیلات آخر هفته مان را با خانواده یا دوستان خود سپری کنیم قطعا حال بهتری خواهیم داشت. بنابراین اگر شما امکان در کنار خانواده بودن را ندارید باید به این موضوع توجه داشته باشید. چرا که اعضای خانواده و دوستان صمیمی دست و پای روانی انسان بوده و اگر فردی بخواهد رابطه اش را با افراد صمیمی زندگی اش قطع کند به مانند قطع کردن اعضای بدن می باشد.

بنابراین باید به یاد داشته باشیم که ما باید به این موضوع توجه کنیم و زمانی را برای در کنار خانواده بودن اختصاص دهیم. در کنار این موضوع لازم است بدانیم که برخی از افراد از سر تنبلی به دید و بازدید خانواده و دوستان خود نمی روند. اگر شما چنین حالتی را دارید باید بدانید که با این کار بهترین لحظات زندگی تان را از دست می دهید.

چرا که وقتی شما وقت خودتان را با خانواده و اعضای صمیمی تان می گذرانید هورمون شادی آور در بدن تان ترشح می شود که به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی می کند. از این رو اگر می خواهید تا آخر هفته خوبی داشته باشید لازم است تا وقتی را برای ملاقات با دوستان و اعضای خانواده تان اختصاص دهید تا بهترین لحظات را تجربه کنید. برای مطالعه بیشتر به مقاله دلگیر بودن غروب روز جمعه مراجعه فرمایید.

ورزش کردن

لازم به ذکر است که ورزش نقش مهمی در کاهش استرس داشته و می تواند سلامت جسمی و روانی انسان را تضمین کند. شما به کمک انجام ورزش های سبک و سالم می توانید به پاکسازی ذهنی خود بپردازید. با این کار متوجه می شوید که بهترین ایده ها برای آغاز هفته به ذهنتان می آید. از این رو گاهی اوقات لازم است به جای تماشای تلویزیون به انجام ورزش های ساده و سبک بپردازید.

به عنوان مثال شما می توانید به پارک بروید و با قدم زدن میزان انرژی و نشاط خودتان را افزایش دهید. گاهی اوقات پیش می آید که با شنیدن انجام ورزش به یاد باشگاه و وزنه های سنگین بیفتید. اما لازم است اشاره شود که چنین ورزش هایی برای افراد حرفه ای است و شما می توانید برای تقویت روحیه خودتان از ورزش های سبک و سالم استفاده کنید. توجه داشته باشید که برای ورزش کردن لازم است تا به شرایط جسمی و فیزیکی تان توجه کنید تا میزان نشاط شما افزایش یابد.

برای خودتان وقت بگذارید

در ابتدای مقاله اشاره کردیم که شما باید به نیازها و اولویت های شخصی تان توجه داشته باشید. زیرا اگر شما قصد دارید تا آخر هفته خوبی را سپری کنید لازم است تا به شرایط خودتان دقت کنید. چرا که لازم نیست خودتان را خیلی خسته کنید و متناسب با شرایط خودتان باید برای تعطیلات آخر هفته خود برنامه ریزی نمایید.

به عنوان مثال شاید شما فرد درونگرایی باشید و بخواهید در آخر هفته با خودتان وقت بگذرانید. از این رو لازم نیست شما در آخر هفته به مهمانی های شلوغ بروید، چرا که این کارها برای شما خسته کننده بوده و هیچ تاثیر مثبتی بر روی نشاط و روحیه شما ندارد.

در چنین شرایطی شما می توانید در تعطیلات آخر هفته به موسیقی گوش کنید یا مطالعه انجام دهید و یا به تماشای فیلم و سریال بنشینید. همچنین شما می توانید به یک دوست تلفن بزنید و مدتی را با او صحبت کنید و یا به تمرین یوگا بپردازید. اگر شما در خانه گل و گیاه دارید می توانید از آنها نگهداری کنید و یا با نوشیدن چای به آرامش برسید.همچنین پیشنهاد می شود تا به پکیج آموزش اوقات فراغت مراجعه فرمایید.

به یاد داشته باشید که گاهی اوقات در سکوت بودن می تواند به ما آرامش خاصی بدهد و اگر شما امکان انجام کارهای دیگری را ندارید می توانید آخر هفته تان را به خودتان اختصاص دهید.

یافتن کارهای با نشاط

شما باید خلاقیت داشته باشید و همواره کارهایی را بیابید که به شما انرژی بالایی می دهد. از این رو شما باید کارهایی را انجام دهید که به شما احساس لذت بالایی می دهد و برای شما بسیار جذاب است. زمانی که شما کارهای مورد علاقه تان را انجام می دهید موجب می شود تا ایده های جدیدی به ذهنتان وارد شود. به عنوان مثال می توانید به نواختن پیانو بپردازید و یا یک نقاشی زیبا را طراحی کنید. انجام این کارها باعث می شود تا بتوانید توانایی های مثبت خودتان را توسعه دهید.

انجام سرگرمی جدید

برای داشتن آخر هفته خوب می توانید به انجام یک سرگرمی جدید بپردازید. پرداختن به یک فعالیت مورد علاقه می تواند به شما انرژی بالایی داده و در نتیجه دوستان بهتری نیز پیدا می کنید. شما به کمک انجام سرگرمی های جدید می توانید تمام خستگی های طول هفته را از خودتان دور کنید و با انرژی زیاد وارد هفته جدید شوید.

رفتن به گردش

زمانی که در مورد تعطیلات آخر هفته صحبت می کنیم به این معنا است که نباید به کار بپردازیم. چرا که شما در طول هفته ساعت ها را به کار کردن پرداخته اید و حالا لازم است تا به کارهای مورد علاقه تان بپردازید. اگر شما به این موضوع توجه نکنید موجب می شود تا دچار فرسودگی شغلی شوید و در نتیجه هفته جدید را با انرژی بسیار پایین آغاز می کنید. شما باید این موضوع را جدی بگیرید و لازم است تا به تعطیلات آخر هفته خود توجه زیادی داشته باشید تا تمامی تنش های فکری و ذهنی را از خودتان دور کنید.

دوری از فضای مجازی

بسیاری از افراد همواره در تعطیلات آخر هفته شان در فضای مجازی گشت می زنند. با این که امروزه فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بخشی از زندگی روزمره ما انسان ها شده است ولی باید بدانیم که هرگز نباید تمام وقت خودمان را به این کار اختصاص دهیم.

چرا که رفتن به اینترنت و گشتن در فضای مجازی تفریح و سرگرمی محسوب نمی شود و ادامه دار بودن این روند موجب افزایش استرس و افکار منفی می شود. از این رو پیشنهاد می شود تا در پایان هفته از موبایل و اینترنت فاصله بگیرید و برای انجام کارهای با نشاط برنامه ریزی نمایید.

آشپزی و پختن غذا برای چند وعده

شما در تعطیلات آخر هفته می توانید برای روزهای آینده نیز برنامه ریزی کنید و چند وعده غذا درست کنید تا در طول هفته به کارهای دیگر بپردازید. شما به کمک خلاقیت می توانید از غذاهایی که در یخچال دارید غذاهای جدیدی را درست کنید.

یا مثلا اگر شما به آشپزی کردن علاقه دارید می توانید دسر، کیک، بیسکویت یا شیرینی درست کنید. تعطیلات آخر هفته بهترین زمان برای انجام کارهای جدید است و شما می توانید به کمک خلاقیت خود درست کردن غذاهای جدید را یاد بگیرید. از این رو اگر شما از ماندن در خانه خسته شده ای می توانید در تعطیلات آخر هفته به آشپزی کردن بپردازید.

انجام نظافت خانه

شما در پایان هفته می توانید به نظافت خانه خود بپردازید. یعنی می توانید پنجره ها را تمیز کنید، سرویس را بشویید و تمامی اتاق ها را به خوبی نظافت کنید. پیشنهاد می شود تا در هنگام نظافت خانه به یک موسیقی گوش کنید تا انرژی شما برای انجام کار افزایش یابد. بعد از اتمام کار نیز لازم است تا دوش بگیرید و خودتان را برای آغاز هفته جدید آماده نمایید. پیشنهاد می شود تا مقاله زندگی سبز را مطالعه فرمایید.

انجام کارهای داوطلبانه

اگر برای شما این امکان وجود دارد که کارهای داوطلبانه انجام دهید، پیشنهاد می شود تا در آخر هفته چنین کارهایی را در برنامه تان قرار دهید. زمانی که شما کارهای دیگری را به غیر از کار خودتان انجام می دهید باعث می شود تا ذهن تان از تمامی استرس ها و دغدغه های موجود خالی شود. همچنین در حین انجام کارهای داوطلبانه می توانید با افراد جدیدی آشنا شوید و دوستان خوبی پیدا کنید.

دوری از کارهای روزمره

به یاد داشته باشید که هرگز نباید کار امروز را به روز دیگری موکول کنید. زیرا انجام این کار موجب می شود تا تمام کارهای شما برای آخر هفته جمع شود. در نتیجه دچار خستگی و کسلی می شوید و نمی توانید کارهای با نشاط دیگری را آخر هفته تان انجام دهید.

برنامه ریزی درست

اگر شما قصد دارید تا آخر هفته بسیار خوبی را داشته باشید لازم است تا با مهارت برنامه ریزی آشنا باشید. شما باید به درستی برای هر کاری برنامه ریزی کنید و هرگز از تعطیلات آخر هفته برای انجام کارهای روزمره استفاده نکنید.

آموزش روش هایی برای گذراندن تعطیلات آخر هفته

چرا که شما باید در هر روز به درستی برنامه ریزی نمایید و خودتان را مجبور نکنید که در آخر هفته کارهای تکراری سایر روزها را انجام دهید. همچنین اگر شما یک کارفرما هستید هرگز نباید به کارمندان خود بگویید که در تعطیلات آخر هفته شان برای شما کار کنند. به یاد داشته باشید که انجام این کارها صرفا باعث افت کیفیت کار افراد می شود و هیچ نتیجه و سودی برای کار شما به همراه ندارد.

همراهی با دیگران

در بالا نیز اشاره شد که به صورت ذاتی انسان موجودی اجتماعی است و هنگامی که در جمع قرار می گیرد می تواند به نشاط بالایی دست پیدا کند. زمانی که شما چند ساعت را با دوستان خود می گذرانید متوجه می شوید که چقدر حالتان بهتر شده است و تمامی تنش ها از شما دور شده است.

تعطیلات آخر هفته بهترین زمان برای ملاقات با افراد صمیمی و دوستان است. به عنوان مثال می توانید به صورت گروهی و با دوستان خود به کوهنوردی بروید و یا به یک ورزش خاص بپردازید. اگر شما به انجام کارهای دیگری مانند نجاری، نقاشی یا باغبانی علاقه دارید می توانید در آخر هفته به انجام آنها بپردازید.

خودتان را ارزیابی کنید

شما به عنوان یک فرد باید بدانید که در هر هفته خودتان و عملکردتان را به خوبی ارزیابی کنید. یعنی مشاهده کنید که در طول هفته چه کارهایی را انجام داده اید و برای آغاز هفته جدید یک برنامه ریزی دقیق انجام دهید. هنگامی که شما در آخر هفته عملکردتان را مورد ارزیابی قرار می دهید موجب می شود تا به احساس خوبی دست پیدا کنید و در نتیجه میزان انرژی تان نیز افزایش پیدا می کند.

خود آرام سازی و مراقبه

انجام کارهایی مانند ریلکسیشن و مراقبه به شما کمک می کند تا بتواند ذهنتان را از تمامی تنش ها دور کنید و در نتیجه بهتر فکر می کنید. شما در پایان هفته لازم است تا زمانی را به انجام این کار بپردازید تا تمام فشارها و تنش های موجود را در خودتان از بین ببرید.

همواره به یاد داشته باشید که انجام مراقبه می توانید عضلات بدن شما را آرام کرده و در نتیجه انرژی شما را افزایش دهد. برای انجام مراقبه لازم است تا در جایی آرام قرار بگیرید و سپس شروع به انجام تمرینات مراقبه بپردازید.

بازیابی انرژی های از دست رفته

همانطور که می دانید جهان و دنیای پیرامون ما سرشار از انرژی است که به صورت متقابل با انسان ها در رابطه است. یعنی انرژی انسان با کائنات در رابطه بوده و شما نیز در این دنیا در جایگاه خود نقشی در تبادل انرژی ها دارید.

شما باید در تعطیلات آخر هفته بهترین کارهایی را که به شما انرژی می دهد را انجام دهید. توجه داشته باشید که رعایت تمامی نکات گفته شده به شما کمک می کند تا به انرژی بالایی دست پیدا کنید و در نتیجه موفقیت های زیادی در انتظار شما خواهد بود.

نتیجه گیری

اگر شما در اطراف خود افرادی را می شناسید که آخر هفته شان را به بطالت می گذرانند باید به آنها آموزش دهید که آنها نیز برای تعطیلات آخر هفته شان به خوبی برنامه ریزی نمایند. به یاد داشته باشید که نداشتن برنامه می تواند سلامت روان شما را به شدت تحت تاثیر بگذارد و در نتیجه انرژی شما نیز دچار ضعف می شود.

از این رو لازم است تا به موضوع تعطیلات آخر هفته توجه کنید و اگر فکر می کنید که آخر هفته شما بسیار خسته کننده و دلگیر است باید در این مورد کاری انجام دهید و تغییراتی را در برنامه تان ایجاد نمایید.

دسته‌بندی‌ها