آموزش تری دی مکس (3D Max) به صورت کامل

نوع فایل
Mp4
حجم فایل
2 گیگابایت
دسته بندی
مقاله آموزشی

تری دی مکس یک نرم افزار قدرتمند کامپیوتری برای ساخت پویانمایی ها، مدل سازی ها، بازی ها و تصاویر سه بعدی به کار می رود. نرم افزار 3D Max توسط شرکت اتودسک تولید و منتشر شده است. در این بخش از فروشگاه اینترنتی برنا اندیشان تصمیم داریم تا یکی دیگر از پکیج های گرافیکی بسیار قدرتمند که در بسیاری از بخش های کاربرد فراوانی دارد با عنوان پکیج آموزش تری دی مکس (3D Max) مقدماتی تا پیشرفته را در اختیار شما علاقه مندان به یادگیری این نرم افزار حیرت انگیز قرار دهیم.

پکیج آموزش تری دی مکس (3D Max) مقدماتی تا پیشرفته

در این مجموعه آموزشی به صورت کامل تمامی نرم افزار تری دی مکس را به صورت کاربردی و عملی یاد خواهید گرفت و سپس خودتان خواهید توانست هر طرحی را به صورت تخصصی با استفاده از نرم افزار بی نظیر تری دی مکس طراحی نمایید.

دوره جامع آموزش تری دی مکس به زبان فارسی

نرم افزار تری دی مکس (3D Max)

نرم افزار 3D Max قابلیت مدل سازی و ساختار قابل انعطاف افزایه یا همان Add-on را دارد و می تواند بر روی ویندوز کامپیوتر اجرا شود،

نرم افزار تری دی مکس (3D Max) توسط مراکزی مانند توسعه دهندگان بازی های ویدیویی، استودیوهای تبلیغاتی و همچنین مراکز معماری بسیار زیاد مورد استفاده قرار می گیرد.

از 3D Max همچنین می توان در ایجاد جلوه های ویژه سینمایی نیز استفاده کرد تا فیلم های جذابی ساخته شود. علاوه بر ابزارهایی که جهت مدل سازی و پویانمایی مورد استفاده قرار می گیرد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش دکوراسیون داخلی


آخرین نسخه از نرم افزار تری دی مکس قابلیت هایی چون سایه زدن، انسداد محیط و پراکندگی سطحی، شبیه سازی، سامانه ذره، خلق و رندر نگاشت نرمال، نورپردازی سراسری و همچنین واسط کاربر قابل تنظیم و زبان اسکریپت نویسی مخصوص به خودش و زبان پایتون را نیز در خود جای داده است. همچنین باید اشاره شود که نرم افزار تری دی مکس به صورت های نربز (NURBS) و پتچ (PATH) نیز می تواند مدلسازی انجام دهد.

نگاهی به تاریخچه و انتشار ابتدایی تری دی مکس

در ابتدا نرم افزار 3D Max با نام استودیوی سه بعدی اصلی شناخته میشد که توسط گروه یوست و بر روی پلتفرم داس ایجاد گردید و سپس توسط شرکت بزرگ و مشهور اتودسک منتشر شد. بعد از آن که نسخه ۴ استودیوی ۳ بعدی برای داس طراحی شد، نرم افزار برای پلتفرم ویندوز ان تی بازنویسی گردید و به استودیوی سه بعدی مکس تغییر نام پیدا کرد.

این نسخه نیز توسط گروه یوست خلق شد و توسط کنیتکس که در آن زمان بخش رسانه و سرگرمی اتودسک بود منتشر گردید.

بعد از انتشار دومین بروزرسانی استودیوی سه بعدی مکس، شرکت اتودسک به صورت کامل این نرم افزار را خریداری نمود و طی دو مرحله انتشار بروزرسانی کل مراحل توسعه را خود شرکت اتودسک به صورت داخلی انجام داد. سال ها بعد نرم افزار با نام تری دی اس مکس توسط دیسکریت که یک شرکت نرم افزاری در مونترال بود و اتودسک به تازگی آن را خریداری کرده بود نامگذاری گردید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش جلوه های ویژه سینمایی


بعد از آن که نسخه ۷ نرم افزار منتشر گردید لوگوی شرکت اتودسک مجدد بر روی آن قرار گرفت و نام محصول نیز به نامی که هم اکنون با آن شناخته می شود یعنی نرم افزار تری دی اس مکس (3D Max) نامگذاری شد.

آشنایی به امکانات تری دی مکس

نرم افزار قدرتمند تری دی مکس دارای امکانات فراوانی است که در ادامه برخی از آن ها را برایتان معرفی میکنیم.

MAXScript

MAXScript یک زبان اسکریپت نویسی داخلی است که توانایی تکرار خودکار وظایف، ترکیب دستورالعمل های موجود با روش های جدید، ایجاد ابزارها و واسط های جدید را دارد. همچنین باید اشاره شود که با استفاده از MAXScript می توانید ماژول های افزونه ها را ایجاد نمایید.

MCG

این مورد یک زبان اسکریپت نویسی داخلی است. از نسخه ۲۰۱۶ نرم افزار تری دی مکس (3D Max) کاربران می توانند با استفاده از گردش کار مبتنی بر گره بصری، اصلاح کننده ها، هندسه و افزونه های ابزاری را ایجاد کنند.

از طریق MCG کاربر می تواند خیلی آسان پلاگینی که مد نظر دارد را در چند دقیقه با قابلیت گره بصری برای نرم افزار 3D Max ایجاد کند.

طراحی دکوراسیون با نرم افزار 3D Max

نموداری که به دست می آید می تواند در یک فایل با پسوند .maxtool و به شکل xml ذخیره شود و یا با ترکیبات دیگر دسته بندی شود. توجه داشته باشید که پسوند .maxcompound که به یک فایل .mcg به صورت zip بستگی دارد می تواند به راحتی با کاربران نرم افزار تری دی مکس به اشتراک گذاشته شود.

Data Channel Modifier

قابلیت مدیفایر دیتا چنل از نسخه ۲۰۱۷ نرم افزار 3D Max به برنامه اضافه شده است و توانایی اتوماسیون مدلینگ و انجام کارهای پیچیده را دارد. کاربر می تواند به وسیله اطلاعات مش و تعدادی کنترلر می تواند به راحتی به جلوه های گوناگونی دست یابد که کاملا پر سیجوال است.

پارتیکل فلو (PF)

امکان ایجاد سیستم ذره ها در محیط نود بیس.

کارگاه شخصیت (Character Studio)

کارگاه شخصیت یک افزونه بود که در نسخه ۴ نرم افزار 3D Max از آن رونمایی شد. حالا در استودیوی ۳ بعدی یکپارچه است و به کاربران کمک می کند تا بتواند به شخصیت های مجازی حرکت ببخشد. این سیستم با استفاده از اسباب شخصیت یا اسکلت دو پا کار می کند که می تواند برای شبکه شخصیت های مناسب و نیازها متفاوت تغییر کند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل نرم افزار اتوکد


باید اشاره شود که این ابزار دارای امکاناتی برای ویرایش قدرتمند سوئیچینگ، دستکاری حالت های وانمود کردن، لایه ها و گردش فریم کلید ها و به اشتراک گذاری داده های پویانمایی در سراسر اسکلت ۲ پا مختلف است. این حالت ۲ پا از دیگر ویژگی های مفید اشیا است که برای کمک به سرعت بخشیدن در تولید چرخه های راه رفتن و مسیرهای حرکت و همچنین به عنوان حرکت ثانویه به کار می رود.

سیستم پارچه (Cloth)

سیستم طراحی مایعات (Bifröst)

که از نسخه سال ۲۰۱۸ ورژن ۴ اضافه گردید.

جستجوگر صحنه

قابلیت جستجوگر صحنه ابزاری است که دید سلسله مراتبی از داده، تجزیه و تحلیل صحنه و تسهیل کار با صحنه های پیچیده تر را فراهم می کند. جستجوگر صحنه یک قابلیت قدرتمند است برای مرتب، فیلتر و جستجو کردن صحنه با هر نوع شی یا اموال (از جمله فرا داده). این ویژگی که در تری دی مکس ۲۰۰۸ اضافه شد، اولین جزئی بود که از کدهای مدیریت شده دات نت در تری دی مکس بیرون از MAXScript استفاده می کرد.

وارد کردن DWG

نرم افزار قدرتمند 3D Max از هر دو حالت ورود و اتصال فایل های DWG پشتیبانی می کند. مدیریت حافظه ارتقا یافته در نرم افزار تری دی مکس ۲۰۰۸ باعث می شود تا بتوانید چندین شی را داخل صحنه های بزرگتر وارد کنید.

ویرایش بافت (UV Editor)

نرم افزار تری دی مکس عملیات بافت خلاق و نقشه برداری صاف، از جمله کاشی کاری، معکوس، چرخاندن، محو کردن، کشش UV و سست سازی را ارائه داده، نامرتبی را حذف میکند؛ UV را نگه داشته و تصویر الگوی UV را خروجی می دهد.

آموزش قدم به قدم تری دی مکس

گردش کاری بافت شامل توانایی مخلوط کردن تعداد نامحدودی از بافت ها، یک مرورگر مواد/نقشه با پشتیبانی از کشیدن و رها کردن انتساب و سلسله مراتب با عکس ها می شود. گردش کاری UV شامل نقشه پوست خام، که شکاف های دلخواه را تعریف کرده و باعث می ‌شود تا کاربر بتواند UV ها را با توجه به آن شکاف ها تا کند، کپی / پیست کردن مصالح‌، نقشه ها و رنگ ها و دسترسی سریع به انواع نقشه ها (جعبه، استوانه ای، کروی) میشود.

فریم های اصلی (Animation Keyframe)

دو حالت کلید زنی – کلید مجموعه و کلید اتوماتیک – پشتیبانی از گردش فریم های کلیدی مختلف را پیشنهاد می کنند. کنترل های سریع و بصری برای فریم های اصلی از جمله: کات، کپی و پیست به کاربر اجازه میدهند پویانمایی ها را به راحتی ایجاد کنند. مدار پویانمایی ممکن است به طور مستقیم در دریچه دید مشاهده و ویرایش شود.

آموزش فارسی نرم افزار قدرتمند تری دی مکس

پویانمایی

اشیا را می توان در امتداد منحنی‌ ها با هم ترازی، سرعت، نرمی، حلقه و متحرک کردن در امتداد سطح کنترل کرد. می توان بین چند منحنی متحرک با مسیر کنترل شده وزنه کرد و آن وزن را به صورت پویانمایی اجرا کرد. اشیا را می توان با سایر اشیا در بسیاری از جهات از جمله نگاه کردن به یک سمت، جهت گیری در فضاهای مختلف مختصات و ایجاد ارتباط در نقاط مختلف و در زمان محدود متحرک نمود.

پوست

اصطلاح پوست(Skin)  یا هیکل ممکن است برای رسیدن به کنترل دقیق تغییر شکل اسکلتی مورد استفاده قرار گیرد، به صورتی که تغییر شکل شخصیت یکنواخت به عنوان مفاصل منتقل شده حتی در ناحیه ها از جمله شانه ها. تغییر شکل پوست را با استفاده از وزنه راس مستقیم، حجم رئوس تعریف شده توسط لفاف یا هر دو می توان کنترل کرد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش نرم افزار آباکوس


از نسخه 2017 قابلیت Delta mush, (DQ)Dual Quaternion اضافه شده است.

شیدر نویسی (OSL)

امکان دانلود شیدر های OSL و همچنین نوشتن شیدر های دلخواه در نسخه 2019 زبان برنامه نویسی OSL اضافه شده است که کاربران نرم افزار تری دی مکس میتواند با سیستم ند بیس و کاملا پر سیجوال شیدر های مورد نیاز خود را ایجاد کنند.

ابزار جدید دیگری که به 2019 3ds max افزوده شده، Open Shading Language و OSL Map میباشد. به کمک این ویژگی، می توانیم شیدر های دلخواه خود را بنویسیم و یا شیدر های OSL آماده را دانلود و مورد استفاده قرار دهیم.

امکان تولید تکسچرهای چوب با تنظیمات کامل

به کمک استفاده از ابزار جدید Wood procedural Map میتوانیم تکسچرهای چوب را با جزئیات و تنظیمات کامل تولید کنیم. این ابزار شامل پریست هایی برای چند نوع چوب از جمله افرا، گیلاس و بلوط میباشد و برای موتور رندر های آرنولد و Scanline قابل دسترسی است.

آشنایی با کاربردهای نرم افزار 3D Max

از نرم افزار قدرتمند تری دی مکس در بخش های مختلفی استفاده می شود که در ادامه قصد داریم تا هر یک از آن ها را به شما معرفی کنیم.

اشکال آماده در 3D Max

استفاده از تری دی مکس در صنعت

فیلم های زیادی در ساخت خود از نرم افزار 3D Max استفاده کرده اند. برای مثال فیلم های پرفروشی مانند آواتار و ۲۰۱۲ که از تری دی مکس برای ساخت گرافیک ۳ بعدی استفاده کردند.

همچنین برای علاقه مندان به بازی های کامپیوتری باید بیان شود که از تری دی مکس برای توسعه گرافیک سه بعدی چندین بازی ویدیویی استفاده شده است.

در بخش معماری و مهندسی نیز برای طراحی های مختلف از نرم افزار تری دی مکس (3D Max) استفاده می کنند. چون نرم افزار تری دی مکس بسیار زیاد به نرم افزار اتوکد شباهت دارد بسیاری از معماران برای آن که رندری با کیفیت داشته باشند در کارهایشان از تری دی مکس استفاده می کنند.

کاربرد 3D Max در آموزش

در برنامه های آموزشی برخی از مقاطع تحصیلی دوره های گرافیک و نرم افزار 3D Max وجود دارد تا دانش آموزان بتوانند کار با این نرم افزار قدرتمند گرافیکی را فرا بگیرند و با فرایند ساخت انیمیشن آشنا شوند.

کاربرد 3D Max در معماری

معماران قبل از آن ها ساختن را آغاز کنند از نرم افزار تری دی مکس استفاده می کنند تا به صورت سه بعدی تمام کارشان را مشاهده کنند و اگر نیاز به تغییری وجود داشت آن را بر روی نقشه اعمال کنند. از این طریق می توان به پلان مورد نظر جان بخشید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل نرم افزار سالیدورکس


یکی از نکات جالب در خصوص نرم افزار تری دی مکس این است که برای معماری شما می توانید نوع متریال تان را رندر بگیرید، به پنجره ها رنگ بدهید، همچنین کفپوش ها و شیرآلات را می توان به طرز شگفت انگیزی نورپردازی کرد که به واقعیت شبیه باشد. گاهی اوقات فردی که بر نرم افزار 3D Max مسلط باشد به گونه ای نورپردازی ها را انجام می دهد که حتی نمی توان متوجه شد که یک عکس واقعی است و یا طرحی در تری دی مکس است.

استفاده از 3D Max برای انیمیشن

یکی از کارهایی که بسیاری از صنایع به آن نیاز دارند ساخت و تولید انیمیشن برای کارهای تبلیغاتی است که درآمد خوبی نیز به همراه دارد. شما با یادگیری نرم افزاری تری دی مکس می توانید چنین پروژه هایی را به راحتی طراحی کنید و به کارفرما تحویل دهید.

ساخت انیمیشن با نرم افزار تری دی مکس

ساخت جلوه های ویژه سینمایی

همانطور که میدانید ساخت جلوه های سینمایی بسیار جالب و حیرت انگیز است. امروزه علاوه بر صنعت سینما در ساخت بازی ها نیز از جلوه های ویژه استفاده می شود. نرم افزار قدرتمند 3D Max به شما کمک می کند تا بتوانید زیباترین جلوه های ویژه را بسازید و در طرح هایتان از آن ها استفاده کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش نرم افزار کتیا


از نرم افزار تری دی مکس در بخش هایی چون تبلیغات، بازی سازی، طراحی صنعتی، غرفه سازی فروشگاه و کابینت سازی نیز استفاده می شود که می توانید با یادگیری نرم افزار 3D Max به تخصص بالایی دست یابید و به انتخاب خودتان در هر بخشی که علاقه مند هستید فعالیت کنید. شما با دیدن پکیج آموزش کامل نرم افزار تری دی مکس خواهید توانست تا بر این نرم افزار قدرتمند گرافیکی مسلط شوید و هر نوع طرحی را به راحتی هرچه تمام خلق کنید.

شکل های هندسی از قبل موجود

در این روش مدل سازی به این صورت است که از ترکیب و مونتاژ اشکال هندسی که از قبل موجود بوده اند می توانیم یک مدل زیبا را طراحی کنیم. برای مثال از ترکیب یک استوانه و یک دایره می توانیم یک حباب را ایجاد کنیم.

نگاهی به شکل های هندسی در 3D Max

جعبه : یک مکعب مستطیل را می سازد. البته یک نوع جعبه وجود دارد که دارای طول و عرض یکسان است.

استوانه : می توان یک استوانه را طراحی کرد.

چنبره : چنبره یا همان حلقه که شبیه دونات است که با استفاده از دایره ها ساخته می شود.

قوری : با استفاده از بخش های مختلف مانند بدنه، دسته، دهانه و درپوش می توانیم یک قوری را طراحی کنیم.

مخروط : می توانیم یک مخروط و یا یک مخروط برعکس را بسازیم.

لوله : ساخت لوله ای گرد که شبیه به استوانه است و در وسط آن یک سوراخ قرار دارد.

هرم : یک هرم با قاعده چهار ضلعی یا مثلثی را می سازد.

صفحه : می توانیم یک چند ضلعی صاف را ایجاد کنیم به طوری که طول، عرض و ضخامت آن را مشخص کنیم.

کره جغرافیایی : ساخت یک کره و یا یک نیم کره.

آشنایی با شکل های هندسی تعمیم داده شده

هدرا : یک شی که از چند وجهی ساخته شده است.

جعبه پخ : یک جعبه که گوشه هایش گرد است.

مخزن نفت : یک استوانه که سر و ته آن محدب است.

آموزش جلوه های ویژه در تری دی مکس

دوک : یک استوانه که سر و تهش مخروطی است.

چند وجهی حجیم : ساخت یک چند وجهی حجیم.

منشور : ساخت یک منشور چند وجهی.

گره چنبره : به آن انحنای پایه نیز گفته می شود که گره یا حلقه را می سازد.

استوانه پخ : یک استوانه که لبه هایش گرد است.

کپسول : یک استوانه که سر و ته آن نیمکره ای است.

L-EX : یک شی L مانند که بیرون آمده را می سازد.

C-EXT : یک شی مانند حرف C که بیرون آمده است را می سازد.

آشنایی با مفهوم رندرینگ

به تهیه خروجی به صورت فایل های تصویری از برنامه و محیط کاری 3D Max یک توسط یک سری دستور و برنامه های گرافیکی با موتور رندر انجام می شود رندرینگ گفته می شود.

برخی از موتورهای رندرینگ عبارتند از : آریون رندر، اکسن لاین رندرینگ، اکتان رندر، ایندگورندرر، برزیل آر | اس، بیگ رندر ۳.۰، رندرمن، فرای رندر، فریبال، لوکس رندر، مکسول رندر، منتال ری، وی – ری، فاینال رندر، کرونا رندر.

نگاهی به محیط نرم افزار تری دی مکس

اگر بخواهید با نرم افزار 3D Max آشنا شوید در ابتدا لازم است تا با محیط آن به خوبی آشنا شوید. البته باید اشاره شود که هرگز یک پکیج آموزشی صرفا در توضیح منوها خلاصه نمی شود. بلکه به صورت تخصصی و کاربردی نرم افزار 3D Max را فرا می گیرد و می توانید هر نوع طرحی را به دلخواه خودتان طراحی کنید.

به رابط کاربری در نرم افزار یوزر اینترفیس (User Interface) گفته می شود.

User Account menu : اگر در وب سایت اتودسک برای خودتان حساب کاربری داشته باشید می توانید از این قسمت وارد آن شوید.

آموزش تصویری صفر تا ۱۰۰ نرم افزار 3D Max

Workspace selector : اگر بخواهید فضای کاری نرم افزار را تغییر دهید باید از این قسمت استفاده کنید.

Menu bar : تمامی دستورات و فرامین نرم افزار تری دی مکس در این قسمت قرار دارد و شما می توانید برای رفتن به هر بخش دیگر از این قسمت اقدام کنید.

Main toolbar : این بخش نور اصلی نرم افزار 3D Max است که ابزارهای کاربردی را در خودش جای داده است.

Ribbon : زمانی که می خواهیم یک آبجکت را ویرایش کنیم ابزارهای این قسمت به ما کمک می کند تا به راحتی بتوانیم به تمام آن ها دسترسی داشته باشیم.

Scene Explorer : اگر بخواهیم اشیا را مشاهده، مرتب سازی و فیلتر کنیم می بایست تا از این قسمت استفاده کنیم.

Viewport Layouts : این قسمت به شما کمک می کند تا بتوانید چیدمان محیط کاری را تغییر دهید.

Command panel : پنل دستورات دارای ۶ بخش است که به شما اجازه می دهد تا به بخش های مختلف مدل سازی دسترسی داشته باشید.

Viewports : این بخش درگاه دید نام دارد و به کاربر این امکان را می دهد تا بتوانید دیدی را تهیه کند و با محیط ۳ بعدی نیز در تعامل است.

MAXScript Mini Listener : زبان برنامه نویسی نرم افزار تری دی استودیو مکس MAXScript نام دارد که به کاربران امکان برنامه نویسی را می دهد.

Status line and Prompt line : در این قسمت تمامی پیام های نرم افزار نمایش داده می شود.

Isolate Selection toggle and Selection Lock toggle : اگر بخواهیم یک شی یا همان آبجکت را قفل کنیم و آن را به حالت ایزوله درآوریم باید از این بخش استفاده نماییم.

Coordinate display : موقعیت مکان نما و موقعیت آبجکت ها را نشان می دهد.

Animation and Time controls : امکان کنترل کردن انیمیشن را به کاربر می دهد.

Viewport Navigation controls : ابزارهای پیمایش در ویو پورت.

Projects toolbar : برای ساماندهی تمامی پرونده ها در قالب یک پروژه مورد استفاده قرار می گیرد.

Floating and Docking :‌ در نرم افزار تری دی مکس پنجره ها، نوار ابزارها، منوها و اسلایدر زمان، امکان شناور بودن و یا چسبیدن به بخشی از اینترفیس را دارد. شما می توانید با کلیک و درگ و همچنین راست کلیک بر روی خط چین بین حالت های موجود جا به جا شوید.

Numerical Expression Evaluator : اگر فیلدهای عددی فعال باشد و شما کلیدهای ترکیبی Ctrl را به همراه کلید N فشار دهید ماشین حساب نرم افزار تری دی مکس اجرا خواهد شد.

Flyouts :‌منوهایی که در گوشه سمت راست خودشان یک مثلث داشته باشند و با کلیک بر روی آن ها یک منو ظاهر شود در اصطلاح با نام Flyout شناخته می شوند.

راهنمای خرید
  • لینک دانلود فایل بلافاصله بعد از پرداخت وجه به نمایش در خواهد آمد.
  • همچنین لینک دانلود به ایمیل شما ارسال خواهد شد به همین دلیل ایمیل خود را به دقت وارد نمایید.
  • ممکن است ایمیل ارسالی به پوشه اسپم یا Bulk ایمیل شما ارسال شده باشد.
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.