شناخت علایم بیماری پارکینسون و آشنایی کامل با نشانه های این بیماری

شناخت علایم بیماری پارکینسون و آشنایی کامل با نشانه های این بیماری

دانستن در مورد بیماری ها به ما کمک می کند تا اطلاعات بیشتری در مورد آن ها داشته و بتوانیم آگاهانه عمل نماییم، بیماری پارکینسون یکی از بیماری هایی است که باعث می شود فرد در حرکات بدنی دچار اختلال شود، از این رو تصمیم داریم تا در این مقاله، مطلبی با عنوان شناخت علایم بیماری پارکینسون و آشنایی کامل با نشانه های این بیماری را مورد مطالعه و بررسی قرار دهیم و اطلاعات کاملی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم، پس برای آگاهی بیشتر در مورد این بیماری تا انتهای مقاله شناخت علایم بیماری پارکینسون با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

شناخت علایم بیماری پارکینسون و آشنایی کامل با نشانه های این بیماری

با شناخت علایم بیماری پارکینسون می توانیم آگاهی بیشتری در رابطه با این بیماری داشته باشیم و بتوانیم به عزیزانی که دچار این بیماری هستند به صورت بهتری کمک نماییم.

علایم بیماری پارکینسون

بیماری پارکینسون یک بیماری عصبی است که بخشی از مغز را تحت تاثیر قرار می دهد که حرکت را کنترل می کند. در نتیجه علائم پارکینسون شامل لرزش ، سفتی عضله و مشکل در تعادل ، حرکت و هماهنگی است. با گذشت زمان ممکن است در راه رفتن و گفتگو مشکل داشته باشید.

بیماری پارکینسون معمولاً به آرامی شروع می شود و با گذشت زمان پیشرفت می کند. از آنجا که این علائم در ابتدا ظریف هستند می توان آنها را با علائم طبیعی پیری اشتباه گرفت.

عزیزانی مانند خانواده و دوستان اغلب اولین بار علائم بیماری پارکینسون را متوجه می شوند قبل از اینکه خودتان متوجه آنها شوید. به عنوان مثال کسی ممکن است متوجه شود که از بلند شدن از روی صندلی مشکل دارید یا دست شما می لرزد.

علایم و نشانه های پارکینسون

بیماری پارکینسون بر سلول های عصبی یا سلول های عصبی مغز که یک انتقال دهنده عصبی یا ماده شیمیایی مغز به نام دوپامین تولید می کنند تأثیر می گذارد. افراد مبتلا به پارکینسون به دلیل پایین آمدن سطح دوپامین دچار مشکلات حرکتی می شوند.

از علایم مربوط به حرکت بیماری پارکینسون در مجموع به عنوان “پارکینسون” یاد می شود. از آنجا که سایر شرایط سلامتی نیز می توانند مشکلات حرکتی مشابهی ایجاد کنند گاهی اوقات به اشتباه پارکینسون تشخیص داده می شود.

اینها برخی از مشکلات مربوط به حرکت در ارتباط با بیماری پارکینسون است:

لرزش: پارکینسون می تواند لرزش در انگشتان ، دست ها ، بازوها ، پاها ، پاها ، فک یا سر شما ایجاد کند. هنگام استرس یا استراحت لرزش را بیشتر احساس می کنید و هنگام خواب یا حرکت دادن اندام خود کمتر احساس لرزش می کنید.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کاردرمانی بیماران پارکینسون


برادیکینزیا (حرکات آهسته): هنگامی که مغز شما برای انتقال پیام به سایر قسمت های بدن شما تلاش می کند ممکن است حرکات شما کند شود. این می تواند به صورت ناگهانی یا به تدریج اتفاق بیفتد و کارهای روزمره را دشوار کند. ممکن است دوش گرفتن ، لباس پوشیدن یا بلند شدن از صندلی برای شما چالش برانگیز باشد.

سفتی عضلات: عضلات در هر قسمت از بدن ممکن است سفت و سخت شود و شل شدن آن دشوار باشد. سفتی عضله می تواند دردناک باشد و حرکت آزادانه شما را سخت کند و در نتیجه دامنه حرکتی محدودی ایجاد می کند.

تغییرات گفتاری: ممکن است گفتار نرمتر از حد معمول شود و عطف کمتری داشته باشد ، شبیه یکنواخت صحبت کردن همچنین ممکن است سرعت بگیرد و یا کدر شود و ممکن است قبل از صحبت خود درنگ کنید.

دشواری در نوشتن: نوشتن ممکن است دشوار باشد و نوشتن دست نوشته شما کوچکتر و خواندن آن دشوارتر شود.

کمبود حالت چهره: ممکن است حرکات و حالت های صورت شما کمتر باشد مانند لبخند زدن یا چشمک زدن.

مشکل در راه رفتن: پارکینسون می تواند راه رفتن را به چالش بکشد. وقتی می خواهید قدمی بردارید ممکن است احساس کنید پاهایتان به زمین چسبیده اند. ممکن است در مراحل مرتب کردن ، گام کوتاه تری بردارید و هنگام راه رفتن در حرکت طبیعی بازوها دچار مشکل شوید. پاهای شما ممکن است روی زمین نیز بکشند.

وضعیت بدنی و تعادل ضعیف: ممکن است شروع به خم شدن کنید این می تواند تعادل شما را مختل کرده و احتمال سقوط شما هنگام راه رفتن را افزایش دهد.

آشنایی کامل با بیماری پارکینسون و علایم آن

شناخت علایم بیماری پارکینسون

دیستونی (گرفتگی عضلات و گرفتگی عضله): ممکن است در نقاط مختلف بدن دچار اسپاسم و گرفتگی عضلانی شوید. به عنوان مثال ممکن است گرفتگی شدید پا داشته باشید یا انگشتان پا با اسپاسم دردناک پیچ خورده یا جمع شوند.

علائم بیماری پارکینسون معمولاً از یک طرف بدن شروع می شود و سپس به تدریج به طرف دیگر گسترش می یابد. با این حال علائم ممکن است از یک طرف بارزتر نشان داده شوند.

عوارض و بیماریهای همراه

بیماری پارکینسون همچنین بر تولید نوراپی نفرین ، انتقال دهنده عصبی دیگر در مغز تأثیر می گذارد. این می تواند عملکرد سیستم عصبی سمپاتیک که چندین عملکرد خودمختار در بدن را کنترل می کند مانند تنفس ، هضم ، ضربان قلب و فشار خون ، را مختل کند.

بنابراین سطح پایین نوراپی نفرین مسئول بسیاری از علائم غیر حرکتی پارکینسون است مانند بی نظمی فشار خون و مشکلات گوارشی.

اینها برخی دیگر از علائم بیماری پارکینسون است:

  • افتادگی و مشکل جویدن و بلعیدن که می تواند منجر به کمبودهای تغذیه شود
  • اختلالات خواب به دلیل سندرم پای بی قرار یا عمل کردن رویاهایتان
  • از دست دادن بو که گاهی اوقات ممکن است سالها قبل از بروز علائم دیگر اتفاق بیفتد
  • فشار خون پایین که می تواند باعث سرگیجه یا غش در هنگام ایستادن شود
  • مشکلات ادراری مانند بی اختیاری (از دست دادن کنترل مثانه)
  • یبوست
  • خستگی
  • افسردگی
  • اضطراب
  • بی علاقگی (عدم علاقه)
  • اختلال در حافظه و تفکر
  • توهم
  • هذیان
  • تغییر وزن
  • تغییرات بینایی

سوالات متداول

اگر شک دارید که به پارکینسون مبتلا هستید یا اخیراً به آن مبتلا شده اید احتمالاً سوالات زیادی درباره علائمی که احتمالاً تجربه خواهید کرد دارید.

اینها برخی از سوالات متداول در مورد علائم پارکینسون است.

در مورد علائم خود با ارائه دهنده خدمات بهداشتی خود صحبت کنید و هر گونه سوال در مورد سلامتی خود از او بپرسید.

آیا من همه این علائم را خواهم داشت؟

همه پارکینسون را متفاوت تجربه می کنند. ممکن است همه علائم بیماری را داشته باشید یا نداشته باشید و ممکن است لزوماً به همان ترتیب علائم شخص دیگری رخ ندهد. شدت علائم نیز ممکن است متفاوت باشد ممکن است برای بعضی خفیف و برای برخی دیگر شدید باشد.

علائم به چه سرعت پیشرفت می کنند؟

میزان پیشرفت بیماری پارکینسون می تواند در افراد مختلف متفاوت باشد، پیش بینی سرعت پیشرفت آن دشوار است. پیشرفت بیماری اغلب در مراحل زیر طبقه بندی می شود:

مرحله اولیه: این مرحله معمولاً علائم خفیفی دارد که با برنامه روزانه شما تداخل ندارد. ممکن است احساس خستگی یا ناراحتی کنید در ایستادن مشکل داشته باشید یا لرزش های ملایم را مشاهده کنید.

مرحله میانی: ممکن است علائم شما بدتر شود و در انجام کارهای روزمره مشکل داشته باشید. لرزش و سفتی عضلات ممکن است برجسته تر شده و به دو طرف بدن گسترش یابد. حرکت ، تعادل و هماهنگی دشوارتر می شود و ممکن است شروع به سقوط کنید.

مرحله میانی تا اواخر: ممکن است در ایستادن و راه رفتن به کمک نیاز داشته باشید. همچنین اگر در خانه زندگی می کنید ممکن است به مراقبت تمام وقت نیاز داشته باشید.

مرحله پیشرفته: ممکن است دچار توهم یا هذیان شوید. در صورت بستری شدن در خواب ممکن است به یک صندلی چرخدار احتیاج داشته باشید و یا نیاز به مراقبت پرستاری تمام وقت داشته باشید.

دسته‌بندی‌ها