تاثیر خوشبختی بر سلامتی و نگاهی به موضوع روانشناسی مثبت گرا

تاثیر خوشبختی بر سلامتی و نگاهی به موضوع روانشناسی مثبت گرا

روانشناسی مثبت نگر بر این عقیده هست که بین خوشبختی و سلامتی رابطه وجود دارد و افراد با دیدگاه های مثبت می توانند سلامتی جسمی و روانی شان را تضمین کنند، ما در این قسمت از مجموعه مطالب علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان تاثیر خوشبختی بر سلامتی و نگاهی به موضوع روانشناسی مثبت گرا را در اختیار شما علاقه مندان به مطالب علمی روانشناسی قرار دهیم، پس برای اینکه بدانید چه رابطه ای بین خوشبختی و سلامتی وجود دارد تا انتهای مقاله تاثیر خوشبختی بر سلامتی با گروه پژوهشی برنا اندیشان همراه باشید.

تاثیر خوشبختی بر سلامتی و نگاهی به موضوع روانشناسی مثبت گرا

روانشناسی مثبت نگر معتقد است که تاثیر خوشبختی بر سلامتی قطعی بوده و انسان ها می توانند با خوش بینی سالم در زندگی همواره شاد بوده و سلامتی خودشان را تضمین نمایند.

رابطه بین خوشبختی و سلامتی

مدتی است که خوشبختی و سلامتی با هم ارتباط برقرار کرده اند “خنده بهترین دارو است” به یک دلیل تبدیل به کلیشه شده است اما تحقیقات از آنچه بسیاری از مردم به طور غریزی تصور کرده اند پشتیبانی می کند: اینکه شادی و سلامتی واقعاً به هم پیوند دارند و اینکه میزان خوشبختی فرد واقعاً می تواند بر سطح سلامتی فرد تأثیر بگذارد.برای مطالعه بیشتر به مقاله چگونه خوشحال باشیم مراجعه نمایید.

حوزه نسبتاً جدید روانشناسی مثبت نگر در حال بررسی عواملی است که باعث تاب آوری عاطفی ، خوشبختی و سلامتی می شوند در میان سایر موضوعات تأیید کننده زندگی و آنچه اکنون درباره این موضوعات به طور قطع می دانیم می تواند به همه ما کمک کند تا زندگی سالم تر و معنادارتری داشته باشیم و استرس را همزمان کاهش دهد.

“تجربیاتی که باعث ایجاد احساس مثبت می شوند باعث می شود که احساسات منفی به سرعت از بین بروند. نقاط قوت و فضائل برای محافظت در برابر بدبختی و در برابر اختلالات روانشناختی عمل می کنند و ممکن است آنها کلید ایجاد مقاومت باشند. بهترین درمانگران فقط جبران کننده آسیب نیستند آنها به افراد کمک می کنند تا نقاط قوت و فضیلت خود را شناسایی و بسازند و تحقیقات جامع همچنان در حمایت از این نظر جمع می شود. در اینجا چند مطالعه مهم در مورد خوشبختی و سلامتی آورده شده است.

خوشبختی و طول عمر

یک مطالعه مهم در مورد راهبه ها توانست مزایای سلامتی همراه با احساسات مثبت را مشخص کند. (مطالعات راهبه به خوبی کار می کند زیرا بسیاری دیگر از متغیرهای سبک زندگی یکنواخت هستند بنابراین اختلافات گزارش شده اغلب می تواند به عوامل محدودی مانند شخصیت و دیدگاه محدود شود).

برای اینکه ذهن سالمی داشته باشیم باید خوش بین باشیم

تاثیر خوشبختی بر سلامتی

در مطالعه زندگی و مرگ راهبه ها با توجه به نشانه های وضعیت احساسی آنها محققان توانستند کشف مهمی در مورد خوشبختی انجام دهند و احساسات مثبت سلامتی با طول عمر رابطه دارد. نود درصد بامزه ترین چهارم راهبه ها در سن هشتاد و پنج سالگی زنده بودند در حالی که فقط 34٪ از سه ماهه کم روحیه تا آن سن زندگی می کردند به همین ترتیب 54٪ از چهارم بامزه ترین چهارم در سن نود سالگی زنده بودند در مقابل 11٪ کمترین شاد بودند.

خوشبختی و ازدواج

به نظر می رسد که این کافی نیست ، احساسات مثبت نیز با تحقیق به رضایت زناشویی مرتبط می شود. در یک تحقیق حیرت انگیز دیگر محققان توانستند شاد بودن لبخندها را در عکس های سالنامه زنان بررسی کنند و پیش بینی کنند که به طور متوسط کدام یک احتمالاً ازدواج می کنند و در طی سی سال آینده زندگی شخصی بیشتری دارند. (نکته: این دوباره شادترین گروه بود.)


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی شادی و شادکامی در زندگی


آنچه در این مورد چشمگیر است این است که روابط سالم با ایمنی قوی در ارتباط هستند و بنابراین سلامت کلی و بنابراین “مارپیچ رو به بالا” ادامه دارد این یک روش عالی است که زوجین می توانند سلامت یکدیگر را حفظ کنند.

خوشبختی و خوش بینی

محققان همچنین یافته اند که افراد خوش بین عمر طولانی تری دارند. خوش بینی از احساس مثبت متمایز است گرچه این دو با هم رابطه دارند. با این حال ، خوش بین ها به جای اینکه فقط شاد باشند تمایل دارند که دنیا را به شکلی متمایز ببینند: وقتی اتفاقات مثبتی در زندگی آنها رخ می دهد آنها به خود اعتبار شخصی می دهند علت آن را ویژگی های ماندگار تحت کنترل خود می دانند و هر اتفاق خوب را به عنوان یک اتفاق خوب می بینند.همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله خوشحال بودن از داشته های خود را بخوانید.

این لنزهای خاص که از طریق آنها دنیا را مشاهده می کنند به آنها امکان می دهد بیشتر یک منبع کنترل داخلی (احساس کنترل شخصی بر چیزها) و همچنین رفتارهای ارتقا سلامت دهنده سلامتی داشته باشند و با مزایای زیادی از جمله طول عمر همراه است. یک مطالعه نشان داد که افراد خوش بین به طور متوسط 15٪ طول عمر بیشتری دارند. واضح است که خوشبختی و سلامتی می توانند با خوش بینی مرتبط شوند.

خوشبختی و دفاع بالغ

عامل دیگری که با احساس مثبت و خوش بینی ارتباط نزدیک دارد مجموعه نقاط قوتی است که به عنوان “دفاع بالغ” شناخته می شود. این صفات که توسط همه به نمایش در نمی آیند و در طول زندگی متفاوت هستند از جمله نوع دوستی ، توانایی به تأخیر انداختن رضایت ، آینده نگری و شوخ طبعی.

طبق یک مطالعه هاروارد که گروهی از مردان را در طول زندگی خود دنبال می کرد ، دفاع بالغ با شادی در زندگی ، درآمد بالا و پیری در مردان از زمینه های مختلف ارتباط دارد.

خوشبختی و سلامتی

رابرت هولدن محقق خوشبختی یک تحقیق انجام داد و دریافت که از هر 100 نفر 65 نفر شادی را به جای سلامتی انتخاب می کنند اما ارزش هر دو بسیار زیاد است. خوشبختانه ما نیازی به انتخاب نداریم: شادی و سلامتی دست به دست هم می دهند. همانطور که هولدن اظهار داشت در اینجا هیچ سلامتی واقعی بدون خوشبختی وجود ندارد.

همچنین شواهد زیادی وجود دارد که ناراحتی به عنوان مثال افسردگی ، اضطراب و استرس نیز با نتایج ضعیف تر سلامتی در ارتباط است. این حالتهای منفی اگر مزمن باشد می تواند ایمنی بدن را کاهش داده و التهاب را در بدن افزایش دهد که منجر به بسیاری از بیماریها و شرایط می شود. اصول روانشناسی مثبت می تواند با این حالات منفی مقابله کرده و احتمال سلامتی را بیشتر افزایش دهد.

دسته‌بندی‌ها