انرژی درمانی چه تاثیری بر سلامتی دارد

انرژی درمانی چه تاثیری بر سلامتی دارد

انرژی درمانی بیان می کند که یک نوع انرژی حیاتی در بدن انسان وجود دارد که به عنوان طب مکمل نیز از آن یاد می شود ولی نکته ای که وجود دارد این است که انرژی درمانی کار ساده ای نبوده و هر کس نمی تواند را انجام دهد. در این قسمت از مجله عملی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان انرژی درمانی چه تاثیری بر سلامتی دارد را در اختیار شما عزیزان علاقه مند به مجموعه مقالات علمی قرار دهیم، پس اگر می خواهید تا به صورت کامل با انرژی درمانی و تاثیرات آن آشنا شوید تا انتها با مجله علمی برنا اندیشان همراه باشید.

هدف اصلی انرژی درمانی این است که جریان انرژی در بدن بیماری روند طبیعی خودش را داشته باشد تا بتواند آن ها را به آرامش برساند و از همین طریق تنش ها و اضطراب های موجود را در آن ها کم کند. حتی تحقیقات زیادی در زمینه تاثیر انرژی درمانی برای بیماران سرطانی انجام شده تا بدانند که آیا انرژی درمانی می تواند برای بیماران سرطانی هم موثر باشد؟ پس همانطور که گفته شد به صورت پیشفرض انرژی در جسم انسان وجود دارد و فردی که انرژی درمانگر است کارش این است که بتواند سطح انرژی را به تعادل برساند.

تعریف انرژی درمانی

بنابر آنچه گفته شد، انرژی درمانی در واقع با به تعادل رساندن انرژی های درونی کاری کمک می کند تا ناراحتی های جسمی و یا روانی فرد بهبود یابد. اما نکته ای که وجود دارد این است که ابزارهای اندازه گیری در انرژی درمانی غیر ملموس است و مانند علم پزشکی ابزاری برای سنجش ندارد اما در برخی موارد می تواند نتایج ملموسی داشته باشد. به همین دلیل افراد به علم پزشکی اعتماد بیشتری دارند و از این رو از انرژی درمانی کمتر استفاده می شود.

آموزش کامل انرژی درمانی

آیا انرژی فعال وجود دارد؟

هیچ شواهدی وجود ندارد که درون انسان یک انرژی وجود داشته باشد اما نکته جالب این است که تمام فعالیت های انسانی بر اساس انرژی عمل می کند. برای مثال غذایی که میخوریم، آبی که مینوشیم و تمام احساسات ما بر پایه انرژی صورت می گیرد. حتی در علم پزشکی هم برخی از آزمایش ها بر اساس انرژی صورت می گیرد، برای مثل اشعه ایکس، ام آر آی و CT و سایر اسکن ها که همه آن ها وابسته به انرژی هستند. بنابراین می توانیم بگوییم که در تمام جنبه های زندگی انسان انرژی وجود دارد.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل قانون جذب


باید اشاره شود که تمام موجودات به شکلی از انرژی ساخته شده اند و همواره در اطراف آن ها انرژی جریان دارد. ساختار انرژی بسیار هوشمند بوده و تک تک اجزا با هم در ارتباط هستند و خیلی سریع در حال حرکت هستند. زمانی که انرژی در تعامل با دنیای فیزیک قرار می گیرد سرعتش افزایش می یابد و شاید ده ها و یا حتی صدها هزار مایل در ثانیه سرعت داشته باشد. برای مثال ایده ها و افکاری که در ذهن انسان به وجود می آید و چند ثانیه بعد با سرعت خیلی زیاد احساسات و ایده های جدیدی ایجاد می شود و هیچ کامپیوتری نمی تواند آن ها را اندازه گیری کند.

انرژی درون جسم انسان

جاذبه ای که در دنیا وجود دارد تمام ابعاد دنیا و جهان را کنترل می کند و بر جسم انسان هم تاثیر می گذارد. به عنوان مثال اگر یک ثانیه تفکر کنید متوجه خواهید شد که این سیستم دارای دو بعد است. بخش درون جسم و جهان خارج از بدن، هر آنچه که داخل بدن انسان قرار دارد شامل دنیای درون بدن انسان است و هر آنچه که خارج از بدن است همان سطح خارجی به حساب می آید. تمامی اشیایی که بیرون از جسم قرار دارند مربوط به دنیای بیرونی است برای مثال سایر کهکشان ها، منظومه شمسی، ماه و … که سطح بیرونی را تشکیل می دهند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل ان ال پی


درون بدن انسان بیش از ۷۰ تریلیون سلول وجود دارد که ساختار کلی جسم انسان را تشکیل می دهد و تمامی آن ها با یکدیگر در ارتباط هستند. هر لحظه در انسان صدها هزار اتفاق می افتد که بدن تمامی آن ها را پردازش می کند و در بسیاری از موارد انسان از خیلی از آنها اطلاعی ندارد. به عبارت دیگر این سلول ها با یکدیگر ارتباط داشته و به انسان آگاهی و دانش می دهند و تا بتواند زندگی کند و آنقدر سرعت بالایی دارند که با هیچ ابزاری نمی توانیم آن را اندازه گیری کنیم. برای مثال آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که وقتی به طور ناگهانی می ترسید تمام این اتفاقات در چند هزارم ثانیه طول می کشد؟

رابطه انسان با جهان

زمانی که انسان به آسمان خیره می شود متوجه می شود که نظم خاصی در بین تمامی کرات و کهکشان ها وجود دارد و آنقدر سرعت بالایی دارند که میلیون ها سال آن را حفظ کرده اند. برای انسان همواره پاسخ به این سوال که چرا چنین نظمی در این دنیا حاکم است بسیار سخت و پیچیده بوده است و دانشمندان نیز در تلاشند تا بتوانند دلیل این نظم را در جهان کشف کنند.

آشنایی با روش های مختلف انرژی درمانی

با این وجود باید بدانیم که هیچ شکی وجود ندارد که در پشت تمام این موارد یک انرژی بی پایان وجود دارد که تمام این اجزا را در کنار یکدیگر قرار داده است و حتی این انرژی درون انسان ها نیز وجود دارد. باوری که وجود دارد این است که این انرژی انسان را هدایت می کند و همواره در حال گردش است و گاهی اوقات به درب بسته می خورند و در این حالت است که فرد دچار مشکلات جسمی و یا روانی می شود چرا که تعادل این انرژی در انسان بهم خورده است و نیاز دارد تا مجدد به تعادل برسد.

تاریخچه انرژی درمانی

تکنیک هایی که در انرژی درمانی به کار می رود پیشینه ای طولانی دارند و بیش از هزاران سال است که از آنها استفاده می شده است و تمام آن ها از روش های سنتی آسیایی و شیمانیستی ریشه گرفته است. برای مثال تقریبا ۲ هزار سال پیش انرژی درمانگران آسیایی بر این باور بودند که وقتی انرژی درون انسان دارای تعادل باشد انسان سالم و سلامت است و تمام بیماری های ناشی از برهم خوردن تعادل انرژی درونی است. به دنبال همین جریان بود که روش های درمانی سنتی از قبیل یوگا، طب سوزنی و چیگونگ گسترش پیدا کردند.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل آموزش طب سوزنی


حتی روش درمانی Healing Touch که به آن لمس شفابخش هم گفته می شود بر اساس همین سیستم ایجاد شده است.

روش این سیستم ها به این شکل است که از طریق هماهنگی بین فرکانس های ارتعاشی انرژی درونی انسان به تعادل رسیده و نتایج مثبتی حاصل می شود. برای مثال می توانیم به روش هایی از جمله : چاکرا، ریکی و شفای بلوری اشاره کنیم. در حالت کلی این رویکردها با یکدیگر متفاوتند ولی اساس آن ها بر تعادل انرژی قرار دارد و درمانگران آن در تلاشند تا بتوانند به صورت آگاهانه و یا ناخودآگاهانه آن را کنترل و مدیریت کنند. در این روش از طریق پاکسازی مسیر مسدود شده انرژی درونی، کاری می کنند تا انرژی به تعادل خویش بازگردد و از این طریق به درمان می پردازند.

آشنایی با انواع مختلف انرژی درمانی

در دهه های گذشته تحقیقات زیادی در این زمینه انجام شده است و باعث گشته تا انرژی درمانی رشد بسیاری کند و بتوانید به سلامت انسان کمک شایانی کند. در زمینه درمان ها نیز روش های متفاوتی وجود دارد. بخشی که برای درمان مشکلات جسمانی است به عنوان نمونه : طب سنتی، هومیوپاتی و کایروپراکتیک. و عده ای دیگر هم به درمان مشکلات روحی و روانی افراد می پردازند و از تکنیک هایی مانند آزادی احساسی که به صورت مختصر به آن (EFT) گفته می شود و یا روشی با نام برنامه نویسی عصبی زبانی یا همان (NLP) که رواج بسیاری دارد. باید اشاره شود که یکی از روش هایی که بین جسم و ذهن ارتباط برقرار می کند IPEC نام دارد که با گفتار درمانی و یا سایر روش های درمانی کار می کند. ابزار اصلی در این روش، آزمایش عضلات است که هیچ دردی نداشته و تمامی سنین هم می توانند از این روش استفاده کنند.

معرفی سایر درمان های مکمل

همانطور که گفته شد هدف از انرژی درمانی آوردن مقدار بیشتری انرژی در بدن بیمار و یا به تعادل رساندن انرژی درون فرد است. روش های مختلفی برای درمان وجود دارد که برخی از آن ها از نور، صدا و یا آهن ربا استفاده می کنند و اندازه گیری نیز در آن ها بسیار آسان است.

انرژی درمانی چگونه مشکلات روانی را درمان می کند؟

یک سری روش های دیگر درمانی وجود دارد که هدف آن تاثیر بر میدان های انرژی است و می خواهد تا به آن نفوذ کند، از این روش های می توانیم به Healing Touch (لمس درمانی)، Reiki (ریکی)، Qigong (چی کونگ) اشاره کنیم. نکته ای که وجود دارد این است که این روش ها را نمی توان به راحتی اندازه گیری کرد و با این که از روش کمی به صورت معتبر اندازه گیری نشده است اما برخی از ابزارهای جدید مثل دستگاه تداخل کوانتومی ابررسانا (SQUID) نتایج مثبتی را نشان می دهند.

معرفی اثربخش ترین تکنیک انرژی درمانی

همانطور که گفته شد به طور کلی سیستم انرژی درمانی یک روش سنتی برای درمان مشکلات جسمی و روانی انسان است که از طریق به تعادل رساندن تلاش می کند تا انسان به سلامتی دست یابد. عقیده کلی بر این است که اگر جریان انرژی درون جسم انسان بهبود پیدا کند به صورت خودکار تمام مشکلات جسمی و یا روانی نیز از بین می روند. در ادامه تصمیم داریم تا شما را با موثرترین روشهای مربوط به انرژی درمانی آشنا نماییم.


پیشنهاد ویژه : کارگاه آموزش کامل ذهن آگاهی


تکنیک ریکی

واژه ریکی یک کلمه ژاپنی است که از دو بخش تقسیم شده است، بخش اول آن ری که به معنای حکمت خداوند است و قسمت دوم هم کی به معنای انرژی است. تجویز این روش برای بیمار به همراه طب سنتی انجام می شود. در این تکنیک از حرکات دست برای هدایت انرژی های جهان برای بهبود سلامتی جسم استفاده می شود. از تکنیک ریکی برای درمان بیماری هایی مانند آنفولانزا، سرماخوردگی، مشکلات معده، سر درد و حتی برای بیماری های قلبی نیز استفاده می شود.

تکنیک پرانیک

این درمان یکی از رایج ترین روش های انرژی درمانی است و هدف آن بهبود انرژی های بدن است. این تکنیک به صورت اختصاصی بر هاله فرد و یا همان انرژی فرد کار می کند و از طریق پاکسازی سموم بدن مشکلات فیزیکی فرد بهبود می یابد.

شناخت کامل روش ها و تکنیک های موثر انرژی درمانی

روش درمان بلوری

در این روش برای آن که ناخالصی ها از بدن خارج شود از کریستال ها و سنگ استفاده می شود و به روش خاصی تمامی این سنگ ها و کریستال ها را بر روی نقاط مختلف بدن قرار می دهند و برای هر یک از مشکلات جسمی و یا روحی این کارها انجام می شود با انجام این کار تمام انرژی منفی از جسم خارج می شود و با به تعادل رسیدن انرژی در بدن آرامش روحی و جسمی در فرد به تعادل می رسد.

درمان کوانتومی

این روش بر اساس اصل ارتعاش و طنین عمل می کند و به وسیله تنفس و تجسم سطح انرژی در بدن افزایش می یابد. این روش هم یک تکنیک معنوی بوده و هم تاثیرات مثبتی بر سیستم ایمنی بدن دارد.

روش چی کونگ

اگر بخواهیم تعادل از دست رفته بدن را بازیابی کنیم از روش چی کونگ استفاده می کنیم. این روش حدود ۴ هزار سال قدمت دارد و شامل حرکات هماهنگ بدن به همراه تنفس و مدیتیشن بوده که سلامت و معنویت را تحریک می کند. این تکنیک درمانی از طب چینی ریشه گرفته است و از طریق متعادل سازی انرژی بدن، بسیار اثرات شگفت انگیزی دارد.

آموزش انرژی درمانی

برنامه درسی انرژی درمانی شامل : تاریخ، نظریه پزشکی انرژی، درک زمینه های انرژی در بدن و تکنیک های انرژی درمانی است. همچنین بسیاری از تکنیک های انرژی درمانی مانند ریکی و … به طور کامل آموزش داده می شود.

درمان به وسیله انرژی

افرادی که به عنوان انرژی درمانگر فعالیت می کنند با طیف وسیعی از مشکلات شامل اضطراب ها، سرطان و دردهای مزمن سر و کار دارند. بسیاری از افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند تمرینات زیادی در زمینه ماساژ درمانی و یا طب فشاری انجام می دهند و در آن آموزش می بینند تا متناسب با علاقه و تخصص شان در آن زمینه به فعالیت بپردازند.

مدت زمان آموزش انرژی درمانی

متناسب با نوع و تکنیک های آموزشی ممکن است مدت آموزش از چند هفته تا چند سال به طول بینجامد. برای مثال آموزش مقدماتی تکنیک ریکی به اندازه چند آخر هفته به طول می انجامد و اگر بخواهید در سطح کارشناسی ارشد آموزش ببینید به بیش از یک سال زمان آموزش نیاز دارید.

آموزش صفر تا صد انرژی درمانی
آموزش صفر تا صد انرژی درمانی

گواهینامه های انرژی درمانی

در مورد مدارک انرژی درمانی به صورت قانونی چیزی مطرح نشده است ولی گواهینامه های حرفه ای به افراد اعطا می شود. برای مثال انجمن بین المللی متخصصان ریکی در آمریکا (IARP)، انجمن بین المللی شفابخش انرژی زا و انجمن حرفه ای Healing Touch این گواهینامه ها را به افرادی که دوره های را می گذرانند اعطا می کنند.

هماهنگی شغل انرژی درمانی با افراد

هر شغلی نیاز به یک سری پیش نیازها دارد تا فرد بتواند در آن حرفه به موفقیت برسد. برای مثال باید فردی دلسوز باشد و با دیگران همدلی نماید. به طور کلی روش های موجود در انرژی درمانی غیر تهاجمی بوده و هیچ گونه دارویی در آن استفاده نمی شود.

نتیجه گیری

همانطور که بیان شد انرژی درمانی به انرژی حیاتی موجود در دنیا می پردازد و باور بر این است که به دلیلی بر هم خوردن تعادل این انرژی در بدن انسان، ما با مشکلات جسمی و یا روحی روبرو می شویم و برای درمان هم از انرژی درمانگر کمک می گیرم. افرادی که به عنوان انرژی درمانگر فعالیت می کنند افرادی خبره و آموزش دیده هستند که در این زمینه تخصص لازم را دارند و متناسب با مشکل بیمار از تکنیک ها و فنون مختلف انرژی درمانی استفاده می کنند.

دسته‌بندی‌ها