آشنایی با مشاغل بی استرس در تمام دنیا

آشنایی با مشاغل بی استرس در تمام دنیا

آیا با مشاغل بی استرس آشنا هستید؟ به نظر شما چه عواملی می تواند باعث شود تا یک شغل دارای استرس کمتری باشد؟ در رابطه با استرس شغلی باید بدانیم که هر کاری به نوبه خود دارای سطحی از استرس است و هر فردی با توجه به کاری که انجام می دهد میزانی از استرس را تجربه می کند.

ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص مشاغل بی استرس را در اختیارتان قرار دهیم تا بدانید در تمام دنیا چه کارهایی دارای کمترین استرس هستند.

استرس ناسالم و استرس سالم

در خصوص استرس باید بدانیم که تمام استرس هایی که تجربه می کنیم منفی نیستند و برخی از آنها برای انسان مهم است. به عبارت دیگر تعدادی از استرس ها به طور روزانه موجب می شود تا انسان کارهایش را به درستی انجام دهد. بنابراین سطحی از استرس در زندگی تمام افراد وجود دارد و موجب می شود تا افراد ترغیب شوند که زندگی شان را به جلو حرکت دهند.

آشنایی با عوامل استرس زای شغلی

این نوع استرس تحت عنوان استرس سالم شناخته می شود. اما اگر فردی در تمام موقعیت های زندگی اش دارای استرس باشد و مدام خود خوری کند گرفتار استرس ناسالم است و همین موضوع موجب می شود تا در بلند مدت دچار اختلالات روانی شود. از این رو در نظر داشته باشید که استرس مضر یا همان استرس ناسالم برای سلامتی انسان به شدت مضر است و می تواند سلامت روان انسان را به طور کامل تخریب کند.پیشنهاد می شود تا مقاله روش های غله بر استرس در خانه را مطالعه نمایید.

استرس مزمن با مواردی مانند فشار خون بالا، عملکرد سیستم ایمنی ضعیف، سوزش سر دل و بی خوابی یا خستگی مرتبط است. زمانی که فرد برای مدت طولانی دچار خستگی ذهنی است و همواره تلاش می کند تا استرس خودش را مدیریت کند گرفتار فرسودگی شغلی می شود و کاری که هر روز باید انجام دهد برایش به عنوان یک عذاب بزرگ شناخته می شود.

بنابراین اگر شما در شغلی هستید که آن را دوست ندارید و همواره دچار استرس می شوید در بلند مدت فرسودگی شغلی را تجربه می کنید.مشاغلی مانند خبرنگاری برای روزنامه یا صدا و سیما ممکن است دارای سختی کار فیزیکی نباشد ولی مسائلی مانند شکایت های قضایی یا کاهش بازار همواره افراد را تحت فشار قرار می دهد و موجب می شود تا این افراد گرفتار استرس باشند.

عوامل استرس زای شغلی

در ابتدا باید بدانید که استرس زا بودن یک شغل صرفا به خاطر سخت بودن آن نیست. در هر شغلی ما شاهد استرس های زیادی هستیم که افراد آن را تجربه می کنند و همین موضوع باعث می شود تا برخی از کارها به عنوان مشاغل بی استرس شناخته شوند. به عنوان مثال شغل فریلنسر بودن را نمی توان یک کار بدون استرس در نظر گرفت.

زیرا افرادی که در این حرفه مشغول به فعالیت هستند همواره باید با کارفرمایان متعددی کار کنند و هر فردی نیز نظر خاصی در خصوص کار دارد و همین موضوع باعث می شود تا فرد به طور روزانه استرس های زیادی را تجربه کند. از طرف دیگر نگرش افراد نیز موجب می شود تا برخی از شغل ها به عنوان مشاغل بی استرس شناخته شوند.


پیشنهاد ویژه : کارگاه روانشناسی صنعتی و سازمانی


مثلا اگر فردی گرایش زیادی به هیجان داشته باشد کار فریلنسری برایش عالی است و از کار کردن در این حرفه لذت فراوانی نیز می برد. این در حالی است که اگر شخص دارای چنین روحیه ای نباشد اگر وارد حرفه فریلنسری شود بعد از مدتی از کار خود پشیمان می شود و به دلیل فشارهایی که باید تحمل کند گرفتار فرسودگی شغلی می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با استرس شغلی را مطالعه نمایید.

همچنین باید اشاره شود که مشاغل بی استرس به این معنا نیست که افراد در آن شغل خیلی آهسته کار می کنند. بلکه شغل بدون استرس شاخصه هایی دارد که از نظر علمی به عنوان کار کم استرس شناخته می شود. به عنوان مثال شغل هایی که دارای امنیت شغلی و فضای کار غیر رقابتی باشند به عنوان مشاغل بی استرس شناخته می شوند.

در ادامه به مواردی اشاره می کنیم که باعث می شود تا یک شغل به عنوان کار پر استرس یا کم استرس شناخته شود.

  • تعداد سفرها، پتانسیل رشد در کار و ضرب الاجل ها
  • کار در انظار عمومی، رقابت پذیری، خواسته های فیزیکی
  • شرایط محیطی، خطرات جانی و مالی
  • ایجاد خطر برای جان دیگران
  • ملاقات زیاد با مردم

مدیریت جزء نگر

ریزبینی در کار ممکن است مفید باشد و باعث توسعه و پیشرفت نیز بشود. اما اگر مدیریت جزء نگر به عنوان یک فرهنگ درآید در بلند مدت به افرادی که در آن شغل هستند بسیار آسیب می زند. به عنوان مثال قبل از هر کاری نیاز است تا سرپرست آن را به طور کامل بررسی کند. حال اگر تمام کارها حتی کارهای بسیار بی اهمیت نیز در این دسته بندی قرار بگیرند موجب می شود تا کارمندان شرکت دچار فرسودگی شغلی شوند. برای مطالعه بیشتر مقاله درمان فرسودگی شغلی را مطالعه کنید.

چرا که در چنین شرایطی کارمندان به این باور می رسند که مدام در حال چک شدن هستند و در یک شرایط سخت امنیتی در حال کار می باشند. به همین دلیل آنها دیگر احساس استقلال نمی کنند و در بلند عملکرد آنها را دچار ضعف می کند. بنابراین شما به عنوان یک مدیر باید با کارمندان به گونه ای رفتار کنید که احساس آزادی و استقلال شخصی و کاری شان زیر سوال نرود تا بتوانند در شغلی که هستند به بهترین شکل ممکن فعالیت نمایند.

مشاغل بی استرس

باید اشاره شود که در هر سال CareerCast مواردی را به عنوان عوامل استرس زای شغلی معرفی می کند که موجب می شود تا بر اساس آن کار ها در دسته بندی های مشاغل بی استرس و شغل های دارای استرس قرار بگیرند.

عواملی مانند مواجهه با خطرات و کار در شرایط سخت و چالش انگیز همواره موجب استرس زا بودن کارها می شود. از طرف دیگر باید بدانیم که CareerCast بیان می کند مشاغل بی استرس شامل کارهایی است که افراد حقوق خوبی می گیرند و کار آنها دارای رقابت زیاد نبوده و همچنین خطرات فیزیکی افراد را تهدید نمی کند.

اگر شغل شما جزء کارهای بی استرس باشد می تواند به طور روزانه با هر نوع استرس مواجه شوید و به راحتی تمامی استرس ها را مدیریت نمایید. حال در ادامه با مجله علمی برنا اندیشان همراه باشید تا مشاغلی بی استرس را خدمتتان معرفی کنیم.

محقق یا دانشمندان ارزیابی اطلاعات

در این شغل وظیفه فرد این است که اطلاعات را ارزیابی کرده و نتیجه آن را مورد بررسی قرار دهد و سپس تحلیل داده ها را در اختیار کارفرمای خویش قرار دهد. این افراد اغلب در بخش فناوری کار می کنند و تخصص آنها ریاضیات و علوم کامپیوتر است. BLS بر این باور است که محقق ارزیابی داده و اطلاعات شغلی است که آینده خوبی دارد و اگر بتوانید در این زمینه به تخصص برسید می توانید آینده شغلی خوبی داشته باشید.

متخصص تغذیه

فردی که متخصص تغذیه است همواره با افراد و خانواده ها در ارتباط است و نکات مربوط به زندگی سالم را به آن ها آموزش می دهد. به عنوان مثال به افراد برنامه غذایی می دهد تا بتوانند با رعایت رژیم غذایی به وزن مناسب دست یابند. از این رو با توجه به ویژگی هایی که CareerCast بیان می کند می توانیم شغل متخصص تغذیه را به در گروه مشاغل بی استرس قرار دهیم.

چه کارهایی در گروه مشاغل بی استرس قرار دارند؟

نکته ای که در خصوص این شغل باید بدانید این است که شما در این شغل دارای آزادی و اختیار فراوانی هستید ولی ممکن است برای کسب درآمد در برخی از اوقات نیاز به تلاش بیشتری داشته باشید.

تکنسین مدارک پزشکی و سونوگرافی

به طور کلی مشاغل مربوط به پزشکی در گروه مشاغل سخت و پر استرس قرار دارند. به خصوص زمانی که مشکل خاصی در جهان رخ می دهد و تمام افراد با یک بیماری فراگیر مواجه می شوند. اما در این میان یکی از شغلهایی که در گروه مشاغل بی استرس قرار می گیرد تکنسین سوابق و مدارک پزشکی است که باید اطلاعات مربوط به هر بیمار را طبقه بندی کند.

از طرف دیگر افرادی که در بخش سونوگرافی نیز کار می کنند برای انجام آزمایش های پزشکی یا ایجاد تصاویر پزشکی اندام ها از تجهیزات پیشرفته تصویربرداری استفاده می کنند. سونوگرافیست ها در تشخیص پزشکی اغلب موارد در آزمایشگاه های پزشکی و تشخیصی بیمارستان ها یا مطب های پزشکی کار می کنند.

ماساژور

اگر می خواهد یک شغل بدون استرس داشته باشید پیشنهاد می شود تا دوره های تخصصی ماساژ را یاد بگیرید. این حرفه بسیار عالی است و در گروه مشاغل بی استرس قرار می گیرد. ماساژورها تلاش می کنند تا خستگی روزانه را از بدن افراد خارج کنند و از این رو ماساژ باعث می شود تا عضلات خسته فرد به آرامش برسد. بنابراین اگر شما به دنبال یک شغل عالی با درآمد خوب هستید پیشنهاد می شود تا وارد حرفه ماساژوری شوید.

تعمیرکار لوازم خانگی

اگر به کارهای فنی علاقه دارید و مدام کنجکاو هستید که با وسایل مختلف سروکار داشته باشید پیشنهاد می شود تا سراغ حرفه تعمیرکار لوازم خانگی بروید. این شغل نیز با توجه به خصوصیاتی که دارد در گروه مشاغل بی استرس قرار می گیرد و متخصصان آن نیز در سال درآمد بسیار خوبی دارند.

کتابداری

اگر شما فردی هستید که قصد دارید کارتان را تغییر دهید پیشنهاد می کنیم تا در مورد شغل کتابداری تحقیق کنید. این کار نیز در دسته مشاغل بی استرس قرار می گیرد و بعد از فارغ التحصیلی می توانید در شرکت های حقوقی، مدارس، دانشگاه ها و کتابخانه ها مشغول به کار شوید.

استاد دانشگاه

با این که بسیاری از افراد بر این باورند شغل استادی دانشگاه یک کار سخت است ولی CareerCast ویژگی هایی را در خصوص این شغل بیان می کند که موجب می شود این شغل در گروه مشاغل بدون استرس قرار بگیرد. اکثر افرادی که وارد حرفه استادی دانشگاه میشوند دارای مدرک دکتری هستند و در یک رشته تخصص دارند.

آرایشگری

با این که شغل آرایشگری با مردم کار دارد و به طور روزانه تعداد زیادی از افراد را مشاهده می کند از نظر CareerCast به عنوان یک شغل با فشار روانی پایین رتبه بندی می شود. این حرفه نیاز به تحصیلات آکادمیک ندارد و افراد می توانند دوره های تخصصی را در آموزشگاه های مختلف بگذرانند و برای خود یا دیگران مشغول به کار شوند.

باید اشاره شود که اگر قصد دارید تا وارد حرفه آرایشگری شوید لازم است تا در این کار تخصص داشته باشید و برای تاسیس یک مغازه لازم است تا مجوز کسب و کار را بگیرید. در این شغل شما می توانید در هر ساعتی که دوست دارید مشغول به کار شوید و آزادی زیادی در کار برایتان وجود دارد.

پرستاری

پرستار از راه دور : پرستارانی که از راه دور کار می کنند در خانه خود از بیماران مراقبت می کنند.

مربی پرستار : این افراد در حال آموزش هستند و با توجه به دانش و تخصصی که دارند از بیماران مراقبت می کنند.

پرستار مدرسه : این افراد در مدارس یا سایر محیط های آموزشی کار می کنند و با کودکان و دانش آموزان در ارتباط هستند.

سرپرست پرستار : این افراد بر کار سایر پرستاران نظارت دارند و برنامه ریزی ها را انجام می دهند تا کارها به درستی انجام شود.

چه شغل هایی بدون استرس هستند؟

سایر مشاغل بی استرس

متخصص پوست : این افراد دارای آزادی فراوانی در کار هستند و ساعت کار دست خودشان است.

آسیب شناسی : افرادی که در حرفه آسیب شناسی مشغول به فعالیت هستند آسیب های مربوط به هر بیمار را مورد بررسی قرار می دهند.

چشم پزشکی : این افراد نیز می توانند طبق نظر خودشان به محل کار بروند و افرادی که این ویژگی برایشان مهم است حرفه چشم پزشکی برایشان بسیار مناسب است.

گفتار درمانگر : این افراد مشکلات مربوط به اختلالات گفتار را بررسی می کنند و برای درمان برنامه ای ارائه می کنند.

کار درمانگر : این افراد به ناتوانان و آسیب دیده ها کمک می کنند تا بتوانند با چالش های زندگی مقابله کنند.

نتیجه گیری

همانطور که اشاره شد هیچ کاری بدون استرس نیست و هر شخصی با توجه به کاری که انجام می دهد مقداری استرس را تجربه می کند. اما باید بدانیم که نگرش اشخاص در این مسیر بسیار مهم است و می تواند به افراد کمک کند که حتی سخت ترین شغل ها را نیز تحمل کنند و برایشان هیچ چالشی ایجاد نشود.

ملاک های مختلفی در خصوص مشاغل بی استرس وجود دارد که اگر هر حرفه یا کاری دارای چنین ویژگی هایی باشد می توانیم آن را در گروه شغل های فاقد استرس طبقه بندی کنیم.

دسته‌بندی‌ها