روشهای درمان فرسودگی شغلی و بررسی عوامل ایجاد آن

روشهای درمان فرسودگی شغلی و بررسی عوامل ایجاد آن

همواره شنیده ایم که باید شغلی را انتخاب کنیم که به آن علاقه داشته باشیم و به دلایل اشتباه وارد یک شغل نشویم، چرا که اگر شغلی را فقط به دلیل داشتن درآمد بالا انتخاب کنیم ولی علاقه ای به آن نداشته باشیم و هر روز که به محل کار می رویم با درد و عذاب همراه باشد دچار فرسودگی شغلی می شویم. در این بخش از پایگاه دانش برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان روشهای درمان فرسودگی شغلی و بررسی عوامل ایجاد آن را مورد مطالعه قرار دهیم. پس اگر به موضوعات روانشناسی صنعتی و سازمانی علاقه مند هستید تا انتهای مقاله روشهای درمان فرسودگی شغلی با گروه تخصصی برنا اندیشان همراه باشید.

روشهای درمان فرسودگی شغلی و بررسی عوامل ایجاد آن

در مقاله روشهای درمان فرسودگی شغلی شما با برترین تکنیک های درمانی برای رهایی از فرسودگی شغلی آشنا شده و همچنین دلایل ایجاد آن را خواهید شناخت.

علائم فرسودگی شغلی

افرادی که در تلاش برای کنار آمدن با استرس در محیط کار هستند ممکن است خود را در معرض خطر فرسودگی شغلی قرار دهند. فرسودگی شغلی می تواند باعث خستگی، احساس تهی بودن و ناتوانی در کنار آمدن با خواسته های زندگی در افراد شود.

فرسودگی شغلی ممکن است با انواع علائم سلامت روحی و جسمی نیز همراه باشد. در صورت عدم رفع مشکل، فرسودگی شغلی می تواند عملکرد خوب فرد را در زندگی روزمره دشوار کند. برای کسب اطلاعات بیشتر به پکیج جامع مشاوره شغلی مراجعه فرمایید.

فرسودگی شغلی چیست؟

اصطلاح “فرسودگی شغلی” اصطلاحی نسبتاً جدید است که اولین بار در سال 1974 توسط هربرت فرویدنبرگر در کتاب خود با عنوان “فرسودگی شغلی : هزینه بالای دستاوردهای عالی” ابداع شد. وی در ابتدا فرسودگی شغلی را چنین تعریف کرد : “انقراض انگیزه یا انگیزه به ویژه در مواردی که ارادت فرد به یک علت یا رابطه نتواند نتایج مطلوبی را به بار آورد.”

فرسودگی شغلی واکنشی به فشار روانی طولانی مدت یا مزمن است و با سه بعد اصلی خستگی، بدبینی (عدم علاقه به شغل) و احساس کاهش توانایی حرفه ای مشخص می شود.

به بیان ساده تر اگر احساس خستگی می کنید از کار خود متنفر می شوید و احساس ضعف در کار می کنید علائم فرسودگی شغلی را نشان می دهید.

استرس ناشی از فرسودگی شغلی می تواند ناشی از شغل شما باشد اما استرس ناشی از سبک زندگی کلی شما می تواند بر این استرس بیفزاید. ویژگی های شخصیتی و الگوهای فکری مانند کمال گرایی و بدبینی نیز می توانند موجب فرسودگی شغلی شوند.

بیشتر افراد بیشتر ساعات بیداری خود را صرف کار می کنند و اگر از شغل خود متنفر هستید از رفتن به محل کار خود می ترسید و از کاری که انجام می دهید رضایت ندارید این می تواند آسیب جدی به زندگی شما وارد کند.

علائم و نشانه های فرسودگی شغلی

در حالی که فرسودگی یک اختلال روانشناختی قابل تشخیص نیست اما این بدان معنا نیست که نباید آن را جدی گرفت.

در اینجا برخی از رایج ترین علائم فرسودگی شغلی ذکر شده است :

بیگانگی از فعالیت های مرتبط با کار

افرادی که فرسودگی شغلی دارند شغل خود را به طور فزاینده ای استرس آور و ناامید کننده می دانند. آنها ممکن است نسبت به شرایط کار و افرادی که با آنها کار می کنند بدبین شوند. آنها همچنین ممکن است از نظر احساسی فاصله بگیرند و در مورد کار خود بی حس شوند.

علائم بدنی

استرس مزمن ممکن است به علائم جسمی منجر شود مانند سردرد و درد معده یا مشکلات گوارشی.

فرسودگی عاطفی

فرسودگی شغلی باعث احساس خستگی، عدم توانایی در کنار آمدن و بی حوصلگی می شود. آنها غالباً انرژی لازم برای انجام کار خود را ندارند.

کاهش عملکرد

فرسودگی شغلی عمدتاً در کارهای روزمره در محل کار تأثیر می گذارد یا در خانه هنگامی که کار اصلی کسی شامل مراقبت از اعضای خانواده است. افراد دارای فرسودگی شغلی نسبت به وظایف بدبین هستند آنها در تمرکز مشکل دارند و اغلب فاقد خلاقیت هستند.

برخی علائم مشابه بیماریهای روانی مانند افسردگی را در خود دارد. افراد مبتلا به افسردگی احساسات و افکار منفی در مورد همه جنبه های زندگی نه فقط در محل کار بلکه در سایر موقعیت های زندگی نیز تجربه می کنند. علائم افسردگی همچنین ممکن است شامل کاهش علاقه به چیزها، احساس ناامیدی، علائم شناختی و جسمی و همچنین افکار خودکشی باشد.

افرادی که فرسودگی شغلی را تجربه می کنند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به افسردگی باشند.

عوامل خطرناک

یک کار پر استرس همیشه منجر به فرسودگی شغلی نمی شود اگر استرس به خوبی کنترل شود ممکن است هیچ گونه اثر سؤ نداشته باشد.

اما بعضی از افراد (و کسانی که در مشاغل خاصی هستند) بیشتر از دیگران در معرض خطر فرسودگی شغلی هستند.

گزارش ملی فرسودگی شغلی، افسردگی و خودکشی پزشکان در سال 2019 نشان داد که 44 درصد از پزشکان فرسودگی شغلی را تجربه می کنند.

حجم سنگین کار آن افراد با ویژگی های شخصیتی خاص و ویژگی های سبک زندگی را در معرض خطر بالاتر فرسودگی قرار می دهد.

البته فقط پزشکان دارای این مشکل نیستند. کارگران در هر صنعت در هر سطح در معرض خطر بالقوه فرسودگی شغلی هستند. طبق گزارش سال 2018 گالوپ، فرسودگی شغلی کارکنان پنج علت اصلی دارد :

فشار زمانی نامعقول

کارکنانی که می گویند وقت کافی برای انجام کار خود دارند 70 درصد کمتر دچار فرسودگی شغلی می شوند. افرادی که قادر به، به دست آوردن زمان بیشتر نیستند مانند امدادگران و آتش نشانان در معرض خطر فرسودگی شغلی بیشتری هستند.

عدم ارتباط و پشتیبانی از یک مدیر

پشتیبانی مدیر از کارکنان می تواند از فرد در برابر استرس محافظت کند، کارکنانی که به شدت مورد حمایت مدیرشان هستند 70 درصد کمتر دچار فرسودگی شغلی به طور منظم می شوند.

ابهام در نقش

فقط 60 درصد کارگران می دانند که از آنها چه انتظاری می رود. وقتی انتظارات مانند اهداف متحرک است، کارمندان ممکن است به سادگی و با تلاش برای فهمیدن آنچه که قرار است انجام دهند خسته شوند.

حجم کار غیرقابل کنترل وقتی بار کاری احساس غیرقابل کنترل بودن کند، حتی خوش بین ترین کارمندان نیز احساس ناامیدی می کنند. احساس خستگی مفرط می تواند به سرعت منجر به فرسودگی شغلی شود.

رفتار ناعادلانه

کارکنانی که احساس می کنند در کار با آنها ناعادلانه رفتار می شود 2.3 برابر بیشتر احتمال دارد سطح بالایی از فرسودگی شغلی را تجربه کنند. رفتار ناعادلانه ممکن است مواردی از قبیل علاقه مندی، جبران خسارت ناعادلانه و بدرفتاری توسط یک همکار را شامل شود.

آشنایی کامل با فرسودگی شغلی و درمان آن

روشهای درمان فرسودگی شغلی

پیشگیری و درمان

اگرچه اصطلاح “فرسودگی شغلی” نشان می دهد ممکن است یک بیماری دائمی باشد اما قابل برگشت است. ممکن است لازم باشد فردی که احساس فرسودگی می کند در محیط کار خود تغییراتی ایجاد کند.

نزدیک شدن به بخش منابع انسانی در مورد مشکلات در محل کار یا صحبت با یک ناظر در مورد مسائل می تواند مفید باشد اگر آنها در ایجاد یک محیط کار سالم سرمایه گذاری شوند.پیشنهاد می شود کارگاه آموزش جامع روانشناسی صنعتی سازمانی را مشاهده فرمایید.

در برخی موارد ممکن است تغییر وضعیت یا شغل جدید برای پایان دادن به فرسودگی شغلی لازم باشد.

همچنین ایجاد استراتژی های شفاف که به شما کمک می کنند استرس خود را کنترل کنید می تواند مفید باشد. استراتژی های مراقبت از خود مانند داشتن یک رژیم غذایی سالم، انجام تمرینات زیاد و همچنین داشتن عادت های خواب سالم، ممکن است به کاهش برخی از اثرات یک شغل پر فشار کمک کند.

تعطیلات ممکن است به طور موقت نیز به شما کمک کند اما یک هفته دوری از دفتر برای کمک به شما در از بین بردن فرسودگی شغلی کافی نیست. استراحت منظم در محل کار، همراه با تمرینات تمدید روزانه می تواند برای کمک به شما در مبارزه با فرسودگی شغلی مهم باشد.

اگر شما دچار فرسودگی شغلی شده اید و در یافتن راه خود با مشکل روبرو هستید یا مشکوک هستید که ممکن است دچار یک بیماری روانی مانند افسردگی نیز شده باشید به دنبال درمان حرفه ای باشید.

صحبت با یک متخصص بهداشت روان ممکن است به شما کمک کند تا استراتژی های لازم برای احساس بهترین حالت را کشف کنید.