آسکشوال یا بی جنس گرایی یعنی چه؟

آسکشوال یا بی جنس گرایی یعنی چه؟

آیا می دانید به چه فردی آسکشوال گفته می شود؟ یا ممکن است مدام در اینترنت عبارت آسکشوال (Asexual) یعنی چه را جستجو نمایید و بخواهید بیشتر در موردش بدانید. به طور کلی شخصی که آسکشوال یا بی جنس گرا است هیچ تمایلی جنسی در او وجود ندارد.

هنگامی که شما به فردی علاقه مند هستید قطعا نسبت به او گرایشات جنسی نیز دارید. این مورد در افراد بی جنس گرا یا همان آسکشوال متفاوت است و آنها تقریبا هیچ گونه حس جنسی ندارند. به این صورت که آنها جاذبه جنسی را تجربه نمی کنند و حتی تمایلی به دنبال کردن آن ندارند.

با توجه به اهمیتی که موضوع آسکشوال یا بی جنس گرایی دارد تصمیم داریم تا در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان مقاله ای کامل در خصوص نشانه ها و علائم افراد آسکشوال در اختیارتان قرار دهیم تا بتوانید به صورت کامل با ویژگی های افرادی که دچار بی جنس گرایی هستند آشنا شوید.

آسکشوال یعنی چه؟

در خصوص غیر جنسی بودن باید بدانیم که این مفهوم برای انسان های مختلف معانی متفاوتی دارد. برخی افراد صرفا در شرایط محدودی جاذبه های جنسی را تجربه می کنند. عده زیادی بر این باورند که افراد آسکشوال یا بی جنس گرا تنها هنگامی گرایشات جنسی را تجربه می کنند که وارد یک رابطه عمیق عاطفی شوند.

به عبارت ساده تر افراد آسکشوال فقط زمانی می توانند جاذبه های جنسی را داشته باشند که در رابطه عاشقانه قرار داشته باشند. پیشنهاد می شود تا مقاله دلایل بی میلی جنسی در زنان را بخوانید.

شایان ذکر است که عده زیادی از افراد آسکشوال هرگز گرایشات جنسی  و جاذبه های جنسی را تجربه نمی کنند ولی همچنان رابطه جنسی را انتخاب می کنند. بنابراین باید بدانیم که تفکرات متفاوتی در خصوص افراد آسکشوال وجود دارد و هرگز هیچ گونه یکسانی برای غیر جنسی بودن وجود ندارد. به این صورت که حتی ما با افرادی مواجه می شویم که در طول عمرشان هرگز جاذبه های جنسی را تجربه نمی کنند.

افراد آسکشوال چه ویژگی هایی دارند؟

از این رو باید بدانیم که افراد آسکشوال یا بی جنس گرا انواع دیگری از جاذبه های جنسی را تجربه می کنند که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

  • جاذبه رمانتیک : دوست دارند تا با فردی رابطه عاشقانه داشته باشند.
  • جاذبه زیبایی شناختی : بر اساس ظاهر جذب فرد مورد علاقه شان می شوند.
  • جذابیت فیزیکی یا حسی : علاقه دارد تا فردی را در آغوش بگیرد و او را لمس کند.
  • جاذبه یا عشق افلاطونی : تمایل دارد تا با فردی وارد رابطه دوستی شود.
  • جاذبه عاطفی : بسیار دوست دارد تا با شخصی یک رابطه عاطفی داشته باشد.

باید اشاره شود که افراد آسکشوال ممکن است تمام یا حتی چند نوع از انواع جاذبه های بالا را تجربه کنند.

آسکشوال و تمایلات جنسی

همانطور که میدانید تمایلات جنسی یک طیف است و افراد بسیاری دارای میل جنسی متفاوت در طیف های گسترده ای هستند. بنابراین باید بدانیم که آسکشوال نیز می تواند قسمتی از یک طیف باشد. یعنی در بخشی از طیف افرادی قرار دارند که هیچ گونه جاذبه جنسی نداشته و به آن ها آسکشوال گفته می شود.

البته هرچه به سمت جلوتر حرکت می کنیم مشاهده می نماییم که عده ای نیز وجود دارند که جذابیت کمتری را تجربه می کنند و زمانی که به انتهای طیف میرسیم با افرادی روبرو هستیم که میزان جذابیت جنسی شان بسیار زیاد است. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله رایج ترین سوالات جنسی را مطالعه فرمایید.

اما به صورت کلی باید بدانیم افراد خاکستری خیلی کم جاذبه جنسی را تجربه می کنند و در واقع آنها هیچ گونه تمایل جنسی واضحی را از خودشان نشان نمی دهند. بسیاری از مردم افراد خاکستری را نقطه میانی تمایلات جنسی و آسکشوال می دانند.

همه ما می دانیم که میل جنسی با عشق متفاوت است و زمانی که شما به فردی تمایل جنسی دارد بسیار متفاوت است تا هنگامی که به شخصی تمایلات عاشقانه دارید.

بنابراین باید بدانیم که میل کشش جنسی با کشش عشقی بسیار متفاوت است و گاهی این امکان وجود دارد که فرد عاشق شخصی باشد ولی هرگز با او وارد رابطه جنسی نشود و ترجیح می دهد برای همیشه عاشق و شیفته او بماند.نکته ای که باید در خصوص افراد آسکشوال بدانیم این است که برخی از آنها حتی علاقه ای به روابط عاشقانه نیز ندارند.

تغییر گرایش جنسی

برخی از افراد در طول زمان تمایلات جنسی شان را تغییر می دهند. چرا که هویت جنسی ماهیتی سیال گونه دارد. یعنی ممکن است فرد یک مدت آسکشوال یا بی جنس گرایی را تجربه کند و چند مدت بعد گرایشات و جاذبه های جنسی در او به شدت افزایش پیدا می کند. حتی ممکن است فردی که در اصطلاح دگر جنس گرا یا دو جنس گرا شناخته می شود بعد از مدتی متوجه می شود که او شخصی آسکشوال یا بی جنس گرا است.

البته باید اشاره شود که این موضوع هرگز به این معنا نیست که آن ها قبلا اشتباه می کرده اند و در مورد گرایشات جنسی شان دچار اشتباه شده اند. بلکه عدت اصلی این مورد همانطور که اشاره شود مربوط به گرایشات جنسی انسان است که بعد از مدتی دچار تغییر و تحول می شود.

بنابراین باید بداند که ظرفیت کلی ما تغییر نمی کند و صرفا میزان جاذبه جنسی در شما دچار تحول می شود. این شرایط کاملا سالم است و فردی که آسکشوال است چون قبلا جاذبه جنسی را تجربه می کرده است موجب نمی شود تا هویت او دچار تغییر شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با فانتزی های جنسی را بخوانید.

در این بین لازم است اشاره کنیم که در دوران راهنمایی معلم های پرورشی با سخنانی که در کلاس درس به دانش آموزان می گویند می توانند زمینه ساز ایجاد گرایشات آسکشوال در افراد شوند. زیرا بسیاری از آنها مدام به دانش آموزان بیان می کنند که رابطه جنسی موضوع سالمی نیست و نباید به آن فکر کنید و در نتیجه به دلیل تاثیری که بر روی آنها دارد می تواند کاری کند که برخی از دانش آموزان در آینده دچار بی جنس گرایی شوند.

از این رو لازم است بگوییم که ما باید مراقبت چنین مواردی باشیم و اجازه ندهیم برخی از افراد با تحمیل عقاید خودشان چنین گرایشی را در فرزندانمان ایجاد کنند.

فرد آسکشوال چه نشانه هایی دارد؟

  • آنها تمایلات جنسی کمی دارند یا اصلا ندارند.
  • با دیگران راجع به مسائل جنسی گفتگو نمی کنند.
  • ممکن است با فردی دوست باشند اما هرگز در کنار هم نمی خوابند.
  • آنها در مورد رابطه جنسی و احساساتی که در آنها ایجاد می شود با دوستانشان صحبت نمی کنند.
  • هرگز خود ارضایی نمی کنند.
  • در آغوش کشیدن و بوسیدن را بسیار دوست دارند.
  • از شوخی های جنسی بسیار بیزار هستند.
  • آنها ممکن است فردی را بسیار دوست داشته باشند اما هرگز آن شخص متوجه نشود.

نکات جالبی در مورد افراد آسکشوال

افرادی که دچار بی جنس گرایی یا همان آسکشوال هستند می توانند میل جنسی داشته باشند و حتی آن را تجربه کنند. شایان ذکر است که میان میل جنسی یا همان لیبیدو و سایق و میل جنسی و کشش جنسی تفاوت وجود دارد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با دمیسکشوال را هم مطالعه نمایید.

میل جنسی : در واقع میل جنسی به خواست و اراده فرد برای داشتن رابطه جنسی خواه برای لذت جویی یا برای ارتباط شخصی اشاره دارد.

کشش جنسی : در رابطه با کشش جنسی نیز باید اشاره شود که این مورد به معنای یافتن فردی جذاب از نظر جنسی است که شخص دوست دارد تا با او وارد رابطه جنسی شود. در حقیقت باید بیان نماییم افراد آسکشوال یا بی جنس گرا دارای لیبیدوی پایینی هستند و تمایل به رابطه جنسی ندارند. این در حالی است که شما ممکن است با فردی مواجه شوید که آسکشوال است ولی از میل جنسی بالای برخورد بوده و حتی رابطه جنسی را هم تجربه می کند.

همچنین ممکن است افراد آسکشوال، خودارضایی یا رابطه جنسی داشته باشند. به یاد داشته باشید که تمایلات جنسی همواره به این معنا نیست که شخص از رابطه جنسی هیچ لذتی نمی برد. زیرا افراد آسکشوال هیچ گونه جاذبه جنسی ندارند. در ادامه دلایلی را به شما معرفی می کنیم که ممکن است فرد آسکشوال به خاطر آنها تمایل داشته باشد تا رابطه جنسی داشته باشد.

او ممکن است دوست داشته باشد که بچه دار شود و همچنین شریک زندگی اش را خوشحال نماید و در نتیجه نیاز جنسی اش را برآورده کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان اعتیاد جنسی را مطالعه فرمایید.

گاهی اوقات او به خاطر تجربه و رفع کنجکاوی جسمی سعی می کند تا رابطه جنسی داشته باشد.

همچنین او برای دریافت محبت و کسب آرامش ذهنی از رابطه جنسی استفاده می کند تا بتواند فرد مورد علاقه اش را در آغوش بگیرد.

باورهای اشتباه در مورد افراد آسکشوال

همانطور که گفته شد افراد آسکشوال با یکدیگر متفاوت هستند و عده ای در مقابل رابطه جنسی به صورت دفاعی برخورد می کنند و عده ای دیگر احساس بی اعتنایی به تمایلات جنسی دارند و افراد دیگری هم وجود دارند که از رابطه جنسی بسیار لذت می برند. حالا باید اشاره شود که تمامی باورهای اشتباه حول همین مسائل قرار دارد. در ادامه به افسانه هایی که پیرامون افراد آسکشوال قرار دارد اشاره می کنیم.

آسکشوال به معنای مجرد بودن یا اجتناب است

عده ای به اشتباه فکر می کنند که افراد آسکشوال همان تجرد یا پرهیز جنسی هستند. پرهیز به این معناست که فرد تصمیم دارد تا به صورت موقت هیچ گونه رابطه جنسی نداشته باشد. مثلا ممکن است فرد آسکشوال تا زمانی که ازدواج نکرده است به سمت رابطه جنسی نرود.

آسکشوال یا بی جنس گرایی چیست و چه نشانه هایی دارد؟

در واقع برخی از افراد آسکشوال تصمیم دارند از رابطه جنسی دور بمانند و احتمالا زمانی که ازدواج کردند آن را تجربه کنند. بسیاری از افراد نیز ممکن است به دلایل مذهبی، فرهنگی یا شخصی تمایل داشته باشند که تا پایان عمرشان مجرد باقی بمانند.

تفاوت مهمی که در بین تجرد و پرهیز وجود دارد انتخابی بودن آن است و لزوما به معنای غیر جنسی بودن نیست. همچنین ممکن است برخی از افراد آسکشوال به هیچ وجه از رابطه جنسی اجتناب نکنند و افرادی که تجرد با پرهیز را انتخاب می کنند مطمئننا می توانند جذابیت جنسی را تجربه کنند.

آسکشوال نیاز به درمان دارد

برخی از افراد نیز بر این باورند که افراد آسکشوال نوعی مشکل دارند و نیاز است تا تحت درمان پزشکی قرار بگیرند. ظاهرا افراد بر این عقیده اند که تمامی افراد به یک اندازه حس و نیاز جنسی دارند. به طوری که اگر یک فرد آسکشوال خودش را با دیگری مقایسه کند فکر می کند که مشکلی در او وجود دارد اما باید بدانید که بی جنس گرایی یا آسکشوال یک بیماری پزشکی نیست.

آسکشوال نمی تواند فرد مناسبی پیدا کند

عده ای فکر می کنند که افراد آسکشوال چون جذابه جنسی ندارند نمی توانند با فردی وارد رابطه شوند. اما به این شکل نیست و انسان های آسکشوال به راحتی می توانند شریک مناسبی را برای خودشان پیدا کنند. زیرا باید اشاره شود که موضوع پیدا کردن عشق یا رابطه عاشقانه نیست و بسیاری از افراد آسکشوال تمایل دارند تا یک رابطه عاشقانه داشته باشند و حتی رابطه شاد و با نشاطی را تجربه می کنند.

شایان ذکر است که گاهی اوقات رابطه عاشقانه نیازی به رابطه جنسی نداشته و در مقابل رابطه جنسی نیز وابسته به احساس عاشقانه نیست. به یاد داشته باشید که نحوه برخورد فرد آسکشوال تاثیر زیادی بر روی رابطه داشته و از این نظر رابطه این افراد با سایرین هیچ تفاوتی ندارد.

چگونه با همسر آسکشوال رفتار کنیم؟

همانطور که گفته شد بی جنس گرایی به این معناست که فرد هیچ گونه تمایلی به رابطه جنسی ندارد. باز هم اشاره می کنیم که بین افراد آسکشوال تفاوت وجود دارد و تمامی آنها به یک صورت نمی باشند. بنابراین انواع مختلفی از افراد آسکشوال وجود دارند که با یکدیگر متفاوت هستند.

از این رو شما باید با شریک جنسی تان صحبت کنید تا متوجه شوید که دقیقا چه احساسی دارد. گاهی اوقات ممکن است فرد آسکشوال با شریکی که بسیار او را دوست دارد وارد رابطه جنسی شود و یا ممکن است چنین تمایلی در او وجود نداشته باشد. برای مطالعه بیشتر به مقاله نحوه درخواست جنسی از همسر مراجعه کنید.

از این رو اگر شما با فردی که آسکشوال است در رابطه هستید بهتر است تا با او در مورد احساساتش صحبت کنید و بدانید که چه نگاهی نسبت به رابطه احساسی و جنسی دارد. به یاد داشته باشید که اگر شما بتوانید با فرد بی جنس گرا صحبت کنید و رابطه با او را به خوبی درک کنید می توانید رابطه سرگرم کننده ای را تجربه کنید و همچنین تمامی ابهامات موجود در رابطه را از بین ببرید.

درک نقطه نظرات فرد آسکشوال

شما باید دیدگاه شریک زندگی تان را درک کنید و اولین کاری که در برخورد با فرد آسکشوال باید در نظر داشته باشید فهمیدن دیدگاه او در مورد رابطه است. زیرا بسیار مهم است که شما و همسرتان چه انتظاراتی از یکدیگر دارید و لازم است تا مرزهای خودتان را به خوبی مشخص کنید.

توجه داشته باشید که درک نقطه نظرات و شناخت کامل از یکدیگر کار بسیار زمان بری است اما ارزش آن را دارد که شما برای هم وقت بگذارید تا بتوانید به نتیجه برسید.

زمانی که شما برای درک یکدیگر تلاش می کنید می توانید در مورد توقعات و انتظارات یکدیگر بیشتر بدانید. اما باید به یاد داشته باشید که اگر شما برای فهمیدن یکدیگر تلاش نکنید قطعا با شکست در رابطه مواجه می شوید. بنابراین لازم به ذکر است که اگر شریک زندگی شما یک فرد آسکشوال است نیاز دارید تا به صورت کامل با نظرات، احساسات و دیدگاه های او در مورد رابطه مطلع شوید. از طریق این کار می توانید درک کامل و بهتری از نوع رابطه تان داشته باشید.

گفتگو در مورد نیازهای همسر

در بین درک هم شما باید به نیازهای یکدیگر نیز توجه داشته باشید و زمانی که شریک زندگی تان در مورد نیازهایش با شما صحبت می کند باید به خوبی به او گوش کنید. زمانی که شما به صحبت های او گوش می دهید متوجه می شوید که او نیازهای جنسی کمتری نسبت به سایرین دارد و شما نیاز دارید تا بتوانید به این موضوع عادت کنید.

مساله را شخصی نکنید

شما نباید موضوع آسکشوال شریک زندگی تان را شخصی کنید یا آن را به خودتان نسبت دهید. یعنی نباید فکر کنید که چون شما فرد جذابی نیستید باعث شده تا فردی آسکشوال به سمت شما بیاید. یا نباید چنین باوری داشته باشید که نحوه برخورد شما با او موجب شده تا ویژگی های بی جنس گرایی در او ایجاد شود.

باید به این نکته توجه کنید که افراد آسکشوال به صورت ذاتی بی جنس گرا به دنیا می آیند. زیرا این موضوع هرگز به این شکل نیست که در یک زمان فرد تصمیم بگیرد که به این صورت رفتار کند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان عدم تفاهم جنسی را بخوانید.

زمانی که شما موضوع آسکشوال بودن شریک زندگی تان را متوجه شدید باید شروع به فکر کنید که چه احساسی در مورد زندگی تان دارید و نباید کاری کنید که چنین موضوعی سبب ایجاد سوء تفاهم بین شما شود.

برای تغییر فرد آسکشوال تلاش نکنید

زمانی که متوجه شدید شریک زندگی تان فردی آسکشوال است نباید تلاش کنید تا او تغییر کند. یعنی هرگز نباید از آنها بخواهید که این موضوع را کنار بگذارند یا به صورت مستقیم به آنها بگویید که بی جنس گرایی را کنار بگذارند.

اگر شما چنین کاری را انجام دهید در واقع در حال توهین به او هستید و این کار می تواند بر روی رابطه شما تاثیر بگذارد. در این مورد فکر کند که دیگران به شما بگویند نظر و احساس خود را در مورد موضوعی که بسیار برایتان مهم است را تغییر دهید. قطعا اگر شما نیز در چنین شرایطی قرار بگیرید دچار احساس ناخوشایندی می شوید.

هرگز نباید رابطه جنسی را به او تحمیل کنید

شما نباید همسر آسکشوال خود را تحت فشار قرار دهید تا با شما وارد رابطه جنسی شود. نکته ای که شما باید به آن توجه داشته باشید این است که قبل از دادن درخواست رابطه جنسی به همسر خود در مورد نحوه درخواست و تعداد دفعات آن فکر کنید.

زیرا شما باید در این موارد با یکدیگر به تفاهم برسید. زیرا اگر شریک شما به رابطه جنسی علاقه ای نداشته باشد و شما مدام به او اصرار کنید تا با شما سکس داشته باشد قطعا احساس نامطلوبی در او ایجاد می شود و در نتیجه رنجیده خاطر می گردد. بنابراین اگر همسر شما آسکشوال است هرگز نباید رابطه جنسی را به او تحمیل کنید. زیرا اگر چنین کاری انجام دهید او فکر می کنید شما اصلا او را درک نمی کنید.

در مورد اهداف رابطه گفتگو کنید

اگر همسر شما فردی آسکشوال است و شما تصمیم دارید تا بچه دار شوید حتما لازم است که در مورد این موضوع با هم صحبت کنید و به نتیجه برسید. زیرا بسیار مهم است که به خوبی در مورد این انتخاب با یکدیگر صحبت داشته باشید. چرا که شاید اصلا شرایط فرزندآوری را نداشته باشید.

با همسری که آسکشوال است چه برخوردی باید داشته باشیم؟

به یاد داشته باشید که اگر هر شخصی را برای کاری که دوست ندارد تحت فشار قرار دهید به اعتماد او آسیب وارد می کنید. شما باید در مورد نیازهایتان با هم صحبت کنید و این را بدانید که روابط آسکشوال هرگز نباید یک طرفه باشد و شما نیز این حق را دارید که در مورد نیازهایتان با همسرتان صحبت کنید. همچنین برای مطالعه بیشتر مقاله بایسکشوال چیست را مطالعه فرمایید.

به یاد داشته باشید که این تصمیم شماست که بخواهید در این رابطه بمانید و با انجام کارهایی که در قسمت بالا گفته شد زندگی شادی را برای خودتان بسازید. بنابراین اگر همسر شما آسکشوال است می تواند به نحوی به نیازهای شما پاسخ بدهد و شما باید بر روی ابعاد مختلف رابطه تان کار کنید تا بتوانید احساسات خودتان را همیشه زنده نگه دارید و اجازه ندهید روابط زناشویی تان دچار آسیب شود.

نتیجه گیری

شایان ذکر است که در هر رابطه ای مقداری از دست دادن وجود دارد و این موضوع فقط خاص زندگی با افراد آسکشوال نیست. یعنی حتی افرادی که بی جنس گرایی ندارند هم در رابطه شان مشکلاتی وجود دارد که مجبورند انتخاب های سختی را انجام دهند.

از این رو شما نباید گمان کنید که دچار شکست در رابطه شده اید و این از شانس شما بوده که گرفتار چنین مشکلی شده اید. در صورتی که اصلا به این شکل نیست و شما می توانید به وسیله راهکارهایی که در این مقاله آموزش داده شد همسر آسکشوال خود را درک کرده و نیازهای او را به درستی بفهمید و شما نیز نیازهایتان را به او بیان کنید تا بتوانید بهترین انتخاب ها را در زندگی داشته باشید.

به یاد داشته باشید که هنگام گفتگو با همسر خود حتما مراتب صداقت را در گفتگو داشته باشید تا بتوانید به نتیجه درستی برسید.در پایان نیز لازم به ذکر است که تمام افراد نمی توانند در چنین رابطه ای بمانند. اگر شما چنین انتخابی دارید و علاقه ای به زندگی با فرد آسکشوال را ندارید می توانید موضوع را با او در میان بگذارید و در این مورد حتما با یک روانشناس متخصص مشاوره نمایید.

دسته‌بندی‌ها