همه چیز در مورد تجربه عشق اول در زندگی

همه چیز در مورد تجربه عشق اول در زندگی

اولین تجربه ها در زندگی همواره در ذهن انسان باقی می ماند و با توجه به تاثیری که بر ذهن انسان می گذارد می تواند باعث ایجاد حس خوب و یا حسی آسیب زا در فرد شود. عشق اول نیز از تجربیاتی است که تاثیری بسزایی بر رشد انسان دارد و حتی در سال های بعدی زندگی نیز خود را نمایان می کند. در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای با عنوان همه چیز در مورد عشق اول در زندگی را در اختیار شما علاقه مندان به مقالات علمی روانشناسی قرار دهیم.

همه چیز در مورد تجربه عشق اول در زندگی

تجربه عشق اول در زندگی همیشه خاص بوده و انسان را در مسیری قرار می هد که بسیار منحصر به فرد است و شما احساساتی را تجربه خواهید کرد که قبلا مانند آن را حس نکرده اید.

نگاهی به موضوع عشق اول

همانطور که بیان کردیم، تمام تجربیات اول در زندگی به گونه ای برای انسان خاص است. برای مثال خوردن اولین نوشیدنی، اولین روز مدرسه و سایر اولین هایی که همیشه جز ماندگارترین خاطرات هر انسانی است. در مورد عشق اول نیز شرایط به همین شکل است و چه خوب و یا چه بد موجب هیجان و شگفتی شما می شود. بنابراین حتی اگر عشق اول شما خیلی هم دوام نیاورد تا پایان عمرتان بخشی از وجودتان خواهد بود و همواره با شما می ماند. پیشنهاد میکنیم تا مقاله کراش چیست را مطالعه نمایید.

زمانی که به عشق اول خودتان فکر می کنید سرشار از احساس و هیجان می شوید. اما سوالی که در این مورد به وجود می آید این است با این که ۱۰، ۲۰، ۳۰ یا حتی ۵۰ سال از عشق اول انسان می گذرد چرا باز زمانی که به آن فکر می کنیم بر ما تاثیر می گذارد؟ بنابراین لازم است تا با ویژگی های عشق اول آشنا شویم و بدانیم که این عشق اول چه خصوصیات و ویژگی هایی دارد که باعث می شود تا پایان عمر بر فکر و ذهن ما تاثیر بگذارد.

آشنایی با ۱۰ ویژگی تجربه عشق اول

همانطور که بیان کردیم عشق اول بسیار تاثیر گذار بوده و باعث می شود تا در سال های بعدی زندگی نیز برای فرد بسیار هیجان انگیز باشد. در ادامه ویژگی هایی را برایتان معرفی می کنیم که بسیار جالب بوده و متوجه خواهید شد که چرا حتی با گذشت سالیان طولانی عشق اول انسان ها در عمق ذهنشان تاثیر می گذارد.

عشق اول بسیار قدرتمند است

زمانی که شما برای اولین بار عاشق فردی می شوید دنیا برایتان به کلی تغییر می کند. به ناگاه متوجه می شوید که فردی برایتان بسیار مهم است و دوست دارید تا همواره با او باشید و زندگی تان را وقف او کنید. این تجربه تا به حال برایتان ایجاد نشده و مانند آن را درک نکرده اید.

عشق اول چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

انسان با ماهیت عشق آشناست و آن را درک کرده است اما زمانی که برای اولین بار عشق را تجربه می کند وارد دنیایی می شود که هم احساس و هیجان و هم ترس را در خودش دارد. تمام این صفات جز مواردی است که قبلا مانند آن را تجربه نکرده اید و این اولین باری است که عشق را به این شکل تجربه می کنید.

بنابراین زمانی که شما برای اولین بار عاشق فردی دیگر می شوید چون او اولین عشق شما بوده است برای همیشه در حافظه شما باقی می ماند.

قوی بودن اولین شکست عشقی

ویژگی اول بیان می کند که عشق اول بسیار قدرتمند است، اما باید اشاره شود که رقیب قدرت عشق اول، شکست قلب شماست. زمانی که شما اولین عشقتان را تجربه می کنید اگر به هر دلیلی رابطه ما به جدایی بینجامد باعث می شود تا این خاطره دردناک تا پایان عمر همراه شما باشد. برای مطالعه بیشتر مقاله علت عشق به افراد اشتباه در زندگی را مطالعه نمایید.

چرا که برای انسان بسیار سخت است تا از اولین عشق خودش بگذرد و تمام آن احساسات هیجانی را فراموش کند. به همین دلیل تمامی آن خاطرات به دلیل شکستن قلب شما برای همیشه در گوشه ای از ذهنتان باقی می ماند.

معصوم بودن عشق اول

برای اکثر انسان ها عشق اولشان به صورت طبیعی شکل گرفته و هیچ انگیزه و هدفی پشت آن نبوده است. یعنی فرد به خاطر پول و ظاهر و زیبایی عاشق فرد مورد نظر نشده است. به همین دلیل چنین عشقی پاک و معصوم بوده و نسبت به سایر عشق ها خاص تر به نظر می رسد.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش درمان شکست عشقی


زمانی که شما عشق اولتان را تجربه می کنید باعث می شود تا به این نتیجه برسید که از رابطه بعدی چه انتظاری دارید. به همین دلیل شما تحت تاثیر رابطه اول هستید و به دنبال مورد خاصی می گردید که مشابه عشق اول شما باشد و در این زمینه بسیار سخت گیر می شوید.

همزمانی عشق اول با سایر تجربیات اول

زمانی که شما وارد عشق اول می شوید بی شک سایر تجربیات اول را هم تجربه می کنید. به عنوان مثال امتحان تمام چیزهایی که برای بار اول است به سمت آن ها می روید نیز برای شما بسیار جذاب است. به همین دلیل تاثیر شما بر یکدیگر دو طرفه بوده و از این رو به شکل مثبتی از یکدیگر حمایت می کنید. در این خصوص مقاله عشق بی قید و شرط در زندگی را بخوانید.

در مورد روابط فیزیکی نیز باید اشاره شود که چون در عشق اول رخ داده است حتی اگر رفتارها بسیار هم ناشیانه بوده باشد ولی باز هم فرد با نگاه محبت آمیزی به آن ها می نگرد و برایش بسیار جذاب است.

تجربه تبدیل شدن من به ما

اگر چه شما به عنوان یک زوج شناخته شده اید ولی شما برای اولین بار در عشق اولتان است که واقعا احساس می کنید من شما تبدیل به ما شده است. برای مثال اولین برای که شما برای یکدیگر تصمیمی میگیرید دیگر شما تنها نیستید و برای ما تصمیم گرفته می شود.

به همین ترتیب در بسیاری از موارد ممکن است ترجیحات و نیازهای طرف مقابل را بر خودتان ترجیح دهید و آن ها را در اولویت قرار دهید.

پایان یافتن عشق اول به خاطر شرایط

همواره دیده شده که عشق های اول به دلیل شرایط پایان یافته است و نه آن که خود اشخاص تصمیم به چنین کاری گرفته باشند.

مشخصات تجربه عشق اول در انسان

به عنوان مثال زمانی که دو دانشجو در دوران دانشگاه عاشق یکدیگر میشوند بعد از اتمام تحصیل اگر رابطه آنها به پایان برسد به دلیل شرایط بوده است و نه انتخاب خود افراد.بنابراین در دوران جوانی چون کنترل و مدیریت زندگی ما به طور کامل در دست خودمان نیست چنین مواردی بسیار رخ می دهد.پیشنهاد می شود تا مقاله درمان قلب شکسته بعد از جدایی را مطالعه نمایید.

به عنوان نمونه والدین تصمیم به نقل مکان می کنند و ما نیز مجبور هستیم با آن ها به مکان جدید برویم به همین دلیل از عشقمان دور می شویم. در چنین شرایطی فرد نمی تواند خودش تصمیم بگیرد و به خاطر تاثیر شرایط عشق اولش را از دست می دهد.

بیان شادابی دوران جوانی

زمانی که سال ها بعد به عشق اولتان نگاه می کنید برایتان بسیار هیجان انگیز است. دلیل این موضوع به مرور خاطرات گذشته برمی گردد که فرد تمایل دارد تا دوباره به آن دوران بازگردد و همان روزها را مجدد تجربه کند.

البته باید اشاره شود که این افکار به دلیل مقایسه زمان حال با گذشته است و انسان هرگز نمی توانید درک کند که در گذشته دقیقا چه شرایطی را داشته است. چه بسا اگر به آن دوران بازگردد درخواست کند که ای کاش چنین اتفاقی نمی افتاد.

یادآوری دوران هیجان انگیز جوانی

زمانی که شما به عشق اولتان فکر می کنید به این باور می رسید که در چه دوران خوبی زندگی می کردید و شما توانایی انجام هر کاری را داشتید.حتما مقاله فراموش کردن عشق از دست رفته را بخوانید.

بنابراین آن زمان ها موجب ایجاد احساس و هیجان در شما می شود. به عنوان مثال افکار و باورهای متفاوتی در ذهن شما شکل می گیرد که اگر شما مسیر دیگری را امتحان می کردید الان چه دارای چه سرنوشتی بودید.

تجربه عشق اول باعث ایجاد تغییر در شما شد

همانطور که میدانید دوران عشق و عاشقی برای انسان ها بسیار جذاب است و عشق اول موجب می شود تا افراد بر یکدیگر تاثیر مثبتی بگذارند. در همین دوران است که شما تجربیات فراوانی را مشاهده می کنید و به خودشناسی دست می یابید و متوجه می شوید که هویت شما چیست و در واقع شما چه کسی هستید و هدف شما چیست؟ در عشق اول است که شما تغییر را در خودتان احساس می کنید و این موضوع برایتان بسیار مهم خواهد بود.

عدم تکرار عشق اول

باید بدانید که عشق اول شما دیگر تکرار نمی شود و سایر عشق ها برای شما رنگ و بوی آن را ندارد. برایتان مهم نیست که دیگر عشق ها به چه شکل است چرا که فقط عشق اول برای شما منحصر به فرد بوده است. حتی اگر سال ها بعد با فرد دیگری ازدواج کنید نیز عشق اول شما در پس ذهنتان باقی خواهد ماند.

شکست در عشق اول

اصلا مهم نیست که از عشق اول شما چند سال گذشته باشد چرا که فراموش کردن آن بسیار سخت است. زمانی که شما برای اولین بار عشق را تجربه می کنید نمی خواهید پایانی برایش متصور شوید و اگر به هر دلیل منجر به جدایی شما شود تمام وجود شما را تخریب می کند.

تاثیر عشق اول بر ذهن انسان

محققان زیادی بر این باورند که عشق اول شما به دلایل متفاوتی فراموش نمی شود. به عنوان مثال دکتر هالی شیف که یک روانشناس برجسته است بیان می کند عشق اول علاوه بر ایجاد یک دنیای احساسی و هیجانی در شما ترس نیز ایجاد می کند.همچنین مقاله نقشه راه عشق را مطالعه فرمایید.

بنابراین تجربه عشق اول در شما احساسی را ایجاد می کند که تا به حال مانند آن را تجربه نکرده اید و به همین دلیل فرد مورد نظر شما برای همیشه در ذهنتان باقی می ماند درست مانند یک پیوند شیمیایی.

همانطور که میدانید اکسی توسین هورمون عشق است و باعث می شود تا افراد به یکدیگر نزدیک شوند و به همین دلیل برخی از افراد تک همسر می مانند.

هورمون اکسی توسین می تواند باعث شود تا شما فقط با یک نفر بمانید و یا در شما تحولاتی ایجاد کند که به سمت سایر افراد نیز گرایش پیدا کنید. زمانی که شما همسر خودتان را در آغوش می گیرد و یا او را می بوسید بین شما رابطه عمیقی ایجاد می شود که باعث پایداری پیوند شما خواهد شد.

شما در عشق اول بسیاری از مهارت ها را یاد می گیرید که چگونه رفتار کنید و در همین دوران نحوه درست زندگی کردن و مسئولیت پذیری را هم خواهید آموخت.

همچنین دکتر هالی شیف بیان می کند که چون عشق اول شما موجب رشد شما شده و بر زندگی شما تاثیر بسزایی گذاشته است همواره در ذهن شما باقی می ماند.

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که دوران جوانی دورانی است که اغلب انسان ها بهترین تجربیاتشان را در همین سنین داشته اند.

اولین فردی که شما عاشق او می شوید چنان تاثیر بر مغز شما می گذارد که باعث می شود تا فراموش کردنش برایتان بسیار سخت باشد.

لذت بخش بودن به خاطر سپردن تجربیات

دکتر رابین باکلی که یک مربی رفتار درمانی شناختی ازدواج است بیان می کند که عشق اعتیاد آور است. بنابراین اگر مغز شما هنوز عشق اولتان را به یاد دارد باید از او تشکر کنید.

در همین خصوص دکتر رابین باکلی اشاره می کند که برخی از آن انتقال دهنده های عصبی که باعث اعتیاد در انسان می شوند. هنگامی که فرد دچار عشق می شود نیز مانند اندورفین، دوپامین و سروتونین فعال می شوند. مغز انسان هم یاد می گیرد تا این انتقال دهنده ها را منتشر کند و آن ها را ایجاد کند.

این انتقال دهنده ها باعث ایجاد احساس خوب در انسان می شود و اگر با لمس فیزیکی همراه باشد میزان لذت هم افزایش می یابد.

باکلی در این خصوص بیان می کند که رابطه جنسی موجب می شود تا این انتقال دهنده ها بیشتر شوند. تجربه عشق اول در دوران نوجوانی موجب می شود تا مسیر پاداش مغز به گونه ای تنظیم شود که تجربیات لذت جنسی و فرایند عاشق شدن برای شما لذت بخش تر باشد.

بیشتر تجربیات عشق اول در دوران نوجوانی و جوانی رخ می دهد و در این دوران قدرت حافظه و پردازش آن بسیار بالاست. به همین دلیل تجربه عشق اول برای همیشه در ذهن شما باقی می ماند.

بوردلون در این باره بیان می کند که عشق اول شما به سختی فراموش می شود. چرا که اثر تجربه عشق اول در بخش های حساس مغز صورت می گیرد. در دوران نوجوانی هورمون ها فعالیت بالایی دارند و هر گونه تحول عصبی بر رشد انسان تاثیر می گذارد.

بنابراین چون شما در سالهایی حساس عشق اولتان را تجربه کرده اید و تاثیر بسزایی بر مغز شما گذاشته است زمانی که با ردپاهایی از آن عشق روبرو می شوید به شدت هیجانی می شوید. به عنوان مثال اگر آن آهنگی که در آن سنین گوش می دادید به گوش شما بخورد و یا عکسی از او را به طور ناگهانی مشاهده کنید قطعا احساسات شما باز می گردد.

چرا تجربه عشق اول هرگز فراموش نمی شود؟

با توجه به این موارد در نظر داشته باشید که عشق اول شما بر سایر روابط شما در زندگی تاثیر می گذارد. به همین دلیل زمانی که شما اولین بار عشق را تجربه می کنید متوجه خواهید شد که در زندگی نیز به دنبال فردی مشابه همان فرد اول زندگیتان هستید. همچنین مقاله نشانه عشق پسر مغرور را بخوانید.

در این خصوص باکلی بیان می کند که عشق اول شما الگوی رفتاری روابط آینده شما را شکل می دهد و به دنبال آن شما یاد می گیرید که شما چه چیزی را دوست دارید و چه چیزی را دوست ندارید.

تجربه عشق اول شما باعث می شود تا برای خودتان یک الگو داشته باشید تا روابط آینده خودتان را با آن بسنجید. به همین دلیل به راحتی قابل فراموشی نیست و چون برای شما به عنوان یک الگو و معیار است برای همیشه در ذهن شما باقی می ماند.

روش های غلبه بر عشق اول

تا به این جا بیان شد که عشق اول به سختی فراموش می شود، اما به یاد داشته باشید که این موضوع به این معنا نیست که همین عشق اول شما یک عشق واقعی خواهد بود. بنابراین اگر در سال های بعدی نیز همواره عشق اولتان به ذهنتان می آید می توانید چند کار انجام دهید.

شما می توانید برای فرد مورد نظرتان یک نامه ارسال کنید و به صورت رسمی از او خداحافظی کنید و تمام مواردی که از او به یادگار دارید را دور بیندازید و اگر برایتان مقدور است با دوستانی که با آن ها صمیمی هستید در این باره صحبت کنید و گریه کنید تا کاملا تخلیه شوید.

استفاده از گروه های حمایتی نیز می تواند به شما کمک کند که بر روی انتقال دهنده های عصبی تاثیر بگذارید. به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید و می توانید بهترین روابط را در زندگیتان داشته باشید.

همواره در نظر داشته باشید که دیگر قرار نیست خاطرات را مرور کنید، چرا که انجام این کار موجب تازه شدن احساس شما می شود و فرایند فراموشی را با مشکل مواجه می کند. در این خصوص باید نگاه شما به سمت آینده باشد.

اگر محل زندگی شما با فردی که عاشقش بوده اید به هم نزدیک است باعث می شود تا مدام با او روبرو شوید و تمام این موارد بر روند فراموشی تجربه عشقی تاثیر گذار خواهد بود که باید به این مسائل توجه کنید.

همچنین می توانید با کار کردن ذهنتان را مشغول نگه دارید تا در زمان حال بمانید و به فکر آینده باشید و به آن چیزی فکر کنید که برای زندگی شما مفید است و بر روی شما تاثیر مثبتی می گذارد.

روانشناسان در این باره می گویند که شما در جایی که قرار دارید باید تصمیم بگیرید که به کجا باید حرکت کنید. قطعا باید امیدتان به سمت آینده باشد و گذشته را فراموش کنید و هرگز به آن بازگشت نکنید. اگرچه که فراموشی عشق اول می تواند سخت باشد ولی با انجام این کارها و خواست و اراده شما قابل انجام است.

دسته‌بندی‌ها