ادویه پاپریکا چیست و چه خاصیت هایی دارد

ادویه پاپریکا چیست و چه خاصیت هایی دارد

پاپریکا یکی از بهترین ادویه هایی است که در طب سنتی طرفداران زیادی دارد و افراد زیادی آن را مصرف می کنند. پاپریکا فلفل است که به عنوان چاشنی و ادویه از آن استفاده می شود و دارای طبع گرم و خشک است. در خصوص پاپریکا فواید بسیاری گفته شده است که در این بخش از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در مورد این ادویه شگفت انگیز در اختیار شما علاقه مندان به طب سنتی و گیاهان دارویی قرار دهیم.

ادویه پاپریکا چیست؟

همانطور که گفته شد پاپریکا (Paprika) چهارمین ادویه مصرفی در دنیا می باشد که در بسیاری از مناطق آن را در کنار نمک و فلفل مصرف می کنند. این ادویه از شیرین تاتن گوناگون است. پاپریکا از فلفل های خاکی و خشک و به طور دقیق ۱۰۰ گرم از این فلفل دارای ۴۰ کالری است.

باید اشاره شود که پاپریکا دارای مقدار زیادی ویتامین سی بتاکاروتن و لوتئین و زآکسانتین است که موجب تقویت بینایی می شود. شایان ذکر است که پاپریکا دارای انواع مختلفی است و برخی از آنها تند و برخی دیگر از آن ها شیرین هستند. پیشنهاد می شود تا مقاله آشنایی با پرکاربردترین گیاهان دارویی را مطالعه نمایید.

تعداد دانه ها و میزان لایه داخلی مورد استفاده در فرایند تولید از عوامل مهمی هستند که بر روی پاپریکا تاثیر می گذارند. پودر پاپریکا از نوع شیرین به هیچ وجه شامل دانه های فلفل نیست و در مقابل پاپریکا تند دارای دانه های گوشتی و رگ دار می باشد. در کشور مجارستان ۸ نوع پاپریکا یافت می شود که تمامی آنها بر اساس رنگ و گرما دسته بندی می شوند.

آشنایی با اثرات شگفت انگیز ادویه پاپریکا

در اصل پاپریکای اسپانیایی به علت روش خاصی که ایجاد می شود یعنی قبل از تبدیل شدن به پودر فلفل با دود خشک می گردند طبقه بندی می شود. طعم پاپریکا از کشوری به کشور دیگر متفاوت است از این ادویه برای افزودن رنگ، طعم و عطر در خیلی از غذاها استفاده می شود.

جایگاه پاپریکا در طب سنتی

به دلیل آنکه پاپریکا دارای مواد معدنی و ویتامین های بسیاری است به عنوان یکی از بهترین انواع مواد غذایی یاد می شود. چون مقدار زیادی آنتی اکسیدان در پاپریکا وجود دارد از آن برای ظاهر و سلامت پوست استفاده می شود. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله روش های زندگی سبز را بخوانید.

مهم ترین خواص پاپریکا

حال در ادامه شما را با خواص مختلف پاپریکا آشنا می کنیم تا بدانید این ادویه شگفت انگیز چه خواصی داشته و شما می توانید از آن چه استفاده هایی ببرید.

جلوگیری از پیری زودرس

داخل پاپریکا (Paprika) مقدار زیادی ویتامین، آهن و بتاکاروتن وجود دارد که موجب می شود تا بر روی پوست برجستگی و لکه های سنی ایجاد نشود. از طرفی چون پاپریکا باعث می شود تا تولید ملاتونین در بدن محدود شود چهره انسان را شاداب نشان می دهد. چرا که ملاتونین یکی از عوامل تیره شدن پوست انسان می باشد.


پیشنهاد ویژه : پکیج کامل آموزش طب سنتی


همچنین چون این ادویه دارای بتاکاروتن است، در بدن به ویتامین A تبدیل می شود و این ویتامین برای حفظ و سلامتی پوست انسان بسیار لازم و مفید است. به علاوه باید اشاره شود که پاپریکا از بروز چین و چروک های پوستی جلوگیری می کند و برای پوست به عنوان یک محافظ عملکرد بسیار خوبی دارد.

مراقبت از دستگاه قلبی عروقی

چون در پاپریکا مقدار زیادی ویتامین سی دارد به انسان کمک می کند تا در مقابل هر گونه بیماری قلبی عروقی مانند سکته قلبی یا مغزی مصون بماند. این ادویه سرشار از مواد معدنی مانند پتاسیم منیزیم آهن و فسفر است که در تصفیه خون انسان نقش مهمی دارد. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله درمان کمبود آهن در کودکان را مطالعه نمایید.

استفاده از خواص پاپریکا (Paprika) با سلامت قلب ارتباط مستقیمی دارد. ویتامین ب ۶ موجب می شود تا فشار خون بالا کاهش یابد. حتی این ادویه آنمی را که با ایجاد هموگلوبین در خون که مسئول حمل اکسیژن از طریق جریان خون است درمان می نماید. بنابراین باید اشاره شود که پاپریکا از کم خونی جلوگیری می کند.

درمان مشکلات پوستی

یکی دیگر از خواص بی نظیر پاپریکا درمان آکنه است. این ادویه دارای خاصیت ضد باکتریایی است و در نتیجه می تواند مشکلات پوستی ناشی از باکتری را در انسان درمان کند. بنابراین اگر شما بر روی پوست خود آکنه دارید پیشنهاد می شود تا حتما از این ادویه شگفت انگیز استفاده کنید. پیشنهاد می شود مقاله تاثیر آلوئه ورا بر سلامتی پوست را بخوانید.

همچنین چون در پاپریکا ویتامین E وجود دارد موجب می شود تا گلبول های قرمز خون افزایش یابد و در نتیجه مانع خونریزی می شود. به طوری که اگر در جایی از بدن زخمی ایجاد شود، این ادویه کمک می کند تا زخم به سرعت بهبود یابد.

درمان رگ های عنکبوتی

از دیگر خواص پاپریکا می تواند به درمان رگ های عنکبوتی اشاره کرد. این ادویه برای گردش خون انسان بسیار مفید است و از این رو می تواند سیستم گردش خون را تقویت کند. بنابراین اگر شما در پاهایتان رگ ها عنکبوتی دارید می توانید با استفاده از پاپریکا کاری کنید که تعداد رگ های عنکبوتی کاهش یابد و از ایجاد رگ های عنکبوتی جدید نیز جلوگیری می شود.

جلوگیری از ریزش و سفیدی مو

همانطور که گفته شد پاپریکا دارای مقدار زیادی ویتامین ب ۶ است و می تواند مانع هرگونه ریزش مو شود. به علاوه در این ادویه مقدار زیادی آهن وجود دارد که موجب تسریع انتقال اکسیژن به فولیکول های مو می شود. بنابراین پاپریکا با بهبود گردش خون در پوست سر موجب می شود تا سرعت رشد موها افزایش یابد. برای مطالعه بیشتر مقاله روش های نگهداری از مو در آقایان را مطالعه نمایید.

از طرفی نیز ویتامین ب ۶ موجود در پاپریکا (Paprika) باعث تولید ملاتونین می شود که به موهای انسان رنگ می دهد. شما نیز میتوانید مقداری پودر پاپریکای شیرین به حنا اضافه کنید تا رنگ زیبایی ایجاد نمایید. البته پیشنهاد می شود قبل از استفاده از آن به عنوان حنا حتما مقداری از آن را بر روی مچ دست تان امتحان کنید تا دچار واکنش های آلرژیکی نشوید.

خواص ضد التهابی

اگر فردی دچار بیماری خود ایمنی یا التهاب است می تواند از پاپریکا برای درمان استفاده کند. چرا که این ادویه برای تسکین تورم ناشی از آرتروز و همچنین دردهای دیگر بدن نیز مفید است. بنابراین اگر شما دارای التهابات استخوانی هستید و یا از آرتروز یا دردهای عضلانی خسته شده اید پیشنهاد می شود تا مصرف پاپریکا را در رژیم غذایی خودتان قرار دهید.

کاهش فشار خون

کپسایسین از جمله عواملی است که در درمان فشار خون بالا نقش مهمی دارد و چون در پاپریکا کپسایسین وجود دارد می تواند منجر به آرامش رگ های خونی انسان شود. البته مقدار کپسایسین موجود در پاپریکا در مقایسه با سایر فلفل ها کمتر است.

استفاده از ادویه پاپریکا برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری ها

افزایش سطح انرژی

پاپریکا سرشار از ویتامین B6 است که یک کوآنزیم است و فعال شدن این آنزیم موجب بهبود سطح عملکرد می شود. آنها واکنش های بیوشیمیایی را در بدن انسان شکل می‌دهد و انرژی ایجاد می نماید و گلوکز را در حالی فراهم می کنند که انتقال دهنده های عصبی و هم گلوبین را تولید کرده‌اند.


پیشنهاد ویژه : پکیج آموزش کامل سبک زندگی سالم


پاپریکا همچنین دارای آهن است که اکسیژن را در بدن انتقال می دهد و جز بسیاری از پروتئین ها محسوب می شود. این پروتئین ها وظیفه ایجاد انرژی را به عهده دارند. پاپریکا یک محرک و یک انرژی زا بسیار جذاب است که می‌تواند برای درمان افسردگی، بی‌حالی، خستگی و کلافگی مورد استفاده قرار گیرد.

سلامت چشم

همانطور که میدانید ویتامین A برای حفظ سلامت چشم و بینایی بسیار مفید است که این موضوع مربوط به کاروتنوئیدها می باشد. پاپریکا دارای ۴ کاروتنوئید مهم یعنی بتا کریپتوکسانتین، بتا کاروتن لوتئین و زئازانتین می باشد. این ویتامین ها توسط چشم، نور را به بینایی تبدیل می کنند.

لوتئین و زئازانتین ریسک ابتلا به ماکولا و آب مروارید را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. بهتر است که پاپریکا را با منبع چربی هایی همچون روغن زیتون مخلوط کنید تا از فواید کاروتنوئیدها بهره مند شوید.

کمک به هضم غذا

زمانی که اسید معده نرمال باشد می تواند به راحتی غذا را هضم کند و پاپریکا یک محرک عالی برای تقویت گوارش و نرمال کردن اسید معده است. همچنین باید اشاره شود که برای درمان سوء هاضمه نیز می توان از پاپریکا استفاده کرد. اما چون ممکن است بین مصرف پاپریکا و سایر داروها تداخلی وجود داشته باشد حتما قبل از مصرف این موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.

بهبود و درمان مشکلات خواب

چون در پاپریکا مقدار زیادی ویتامین B6 وجود دارد می تواند اثرات عصبی و روانی زیادی ایجاد کند. این ماده موجب تولید ملاتونین یا هورمون خواب می شود که به انسان کمک می کند تا بتوانید به راحتی بخوابد و اگر در چرخه خواب او مشکلی ایجاد شده باشد آن را رفع می کند. همچنین سطح سروتونین و نوراپی نفرین بدن افراد را بالا می‌برد که هر دوی این عوامل باعث می شود تا اضطراب در شما کاهش یابد و در نتیجه خوشحال باشید.

خواص ضد باکتریایی

در پاپریکا نوعی پروتئین ضد باکتریایی یافت شده که از رشد بعضی باکتری ها همچون سالمونلا و اشرشیاکلی جلوگیری می کند. این نوع باکتری ها بیشتر از طریق خوراکی انتقال پیدا می کند. اگر به طور مداوم مصرف پاپریکا را در رژیم غذایی تان قرار دهید موجب می شود تا  رشد این نوع باکتری های مضر کاهش یابد.

جلوگیری از اسکوروی

اسکوروی نوعی بیماری نادر می باشد که با لثه های خونریزی شده و متورم، استخوان های متورم، دندان های ضعیف، تنفس سریع، اسهال، افسردگی، زردی و… مشخص می گردد. عامل اصلی بیماری اسکوروی کمبود ویتامین C می باشد.

پاپریکا عامل اصلی تولید ویتامین سی است و یک داروی موثر و مهم به حساب می آید و برای پیشگیری از بروز خیلی از بیماری ها از جمله اسکوروی بهتر است به طور روزانه پاپریکا مصرف نمایید. به همین دلیل توصیه می شود حتماً پاپریکا را در رژیم غذایی خودتان اضافه کنید تا ویتامین C موجود در پاپریکا بدن شما را تقویت نماید.

درمان دیابت

به نظر می‌رسد مانند خیلی از غذاهای غنی شده از مواد مغذی و ادویه جات و ترشیجات پاپریکا می‌تواند سطح قند خون را تنظیم کند و نقش مهمی در پیشگیری از دیابت داشته باشد. هنگامی که بیماران دچار دیابت یا قند خون از پاپریکا که حاوی کپسایسین است استفاده می‌کنند هضم و پردازش قندهای موجود در خون آنها بهتر می شود.

همچنین زنانی که دچار دیابت هستند هنگام بارداری دچار افزایش بیش از حد جنین می‌شوند که خیلی خطرناک است که کپسایسین از این عامل نیز جلوگیری می نماید.

بهبود سطح کلسترول

پاپریکا ممکن است کلسترول مفید شما را افزایش دهد به ویژه کپسانتین یک کاروتنوئید ادویه محبوب، امکان دارد سطح کلسترول خوب را بالا ببرد که ریسک احتمال ابتلا به بیماری قلبی را کاهش می دهد. کاروتنوئید های درون پاپریکا همچنین ممکن است سبب کاهش کلسترول بد یا همون ال دی ال (LDL) که با افزایش ریسک ابتلا به بیماری های قلبی ارتباط دارد کمک کند.

پیشگیری از سرطان

کپسایسین درون پاپریکا برای درمان و پیشگیری از سرطان بسیار مفید می باشد. به نظر می‌رسد که کپسایسین با استفاده از چندین نوع مکانیسم متفاوت باعث محدود شدن رشد سرطان و حتی محدود شدن ژن هایی می شود که تومورها را ایجاد می‌کنند. یکی از خواص پاپریکا مقابله با سرطان معده می باشد.

ادویه پاپریکا برای درمان چه بیماری هایی مفید است؟

مطالعات و تحقیقات در سال ۲۰۱۲ در مورد سرطان معده نشان می‌دهد که این نوع سرطان دومین سرطان شایع در سراسر جهان و دومین علت مرگ و میر ناشی از آن است. نکته مهم این است که کپسایسین اثرات ضد التهابی زیادی در برابر سرطان معده دارد که در سال ۲۰۱۶ تحقیقاتی که در کشور ژاپن انجام شد این آن حمایت کردند. همچنین باید اشاره شود که مصرف پاپریکا (Paprika) هم خطر سرطان ریه را تا بیش از ۴۰ درصد کاهش می دهد.

درمان سرماخوردگی

فلفل پاپریکا به علت داشتن ویتامین C که بارها به آن اشاره شد سبب کاهش طول درمان سرماخوردگی می شود و نشانه های آن را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. کپسایسین هم خاصیت آنتی باکتریال و ضد عفونی کننده دارد و می‌تواند سیستم ایمنی را تقویت کرده و قوای دفاعی را تحریک نماید. پیشنهاد می شود تا مقاله نقش ویتامین در سلامتی را مطالعه نمایید.

پاکسازی کبد

پیشنهاد می شود برای پاکسازی کبد، درمان بیماری های مختلف کبدی مانند هپاتیت ب و کبد چرب از پاپریکا استفاده نمایید. چرا که مصرف این ادویه سبب پاکسازی کبد در انسان می گردد. بنابراین با توجه به این فایده بسیار مهم پاپریکا حتما توصیه می‌شود آن را در برنامه غذایی خودتان قرار دهید.

ادویه پاپریکا چه خطراتی دارد؟

با این که پاپریکا یک دارویی موثر برای بیماری های مختلف محسوب می شود اما ممکن است که بعضی از افراد به این ادویه حساسیت و آلرژی داشته باشند. طبق مطالعات موردی پاپریکا (Paprika) آلرژن های جدید را ظاهر می‌کند.

این نوع از واکنش آلرژیک فقط در صورتی احتمال دارد اتفاق بیفتد که در یک محیط کار کنید و در طی مدت زمان کوتاه چندین ادویه پاپریکا را لمس کنید و از آن استفاده کرده باشید. بر اساس مطالعاتی که در سال ۲۰۰۳ انجام شد مشخص گردید موش‌هایی که رژیم غذایی حاوی ۵ درصد از پاپریکا را داشتند سطح کلسترول بیشتری داشتند.

با این وجود موش ها از نظر سلامتی دارای مشکلات دیگری نبودند. لذا می توان نتیجه گرفت که شما می‌توانید پاپریکا را به میزان متوسط مصرف کنید و آن را در برنامه غذایی خود بگذارید و مانند سایر ادویه ها از مصرف آن لذت ببرید.

نتیجه گیری

در این مقاله به طور کلی با ادویه پاپریکا آشنا شدیم و فهمیدیم دارای چه خواصی می باشد. پیشنهاد می شود تا این ادویه بسیار مفید را در رژیم غذایی خودتان قرار دهید. البته اگر شما دارای حساسیت های خاصی هستید پیشنهاد می شود تا قبل از مصرف پاپریکا حتما با یک مشاور یا پزشک مشورت کنید.

دسته‌بندی‌ها