تکنیک های فرار از پاسخ به سوالات خصوصی

تکنیک های فرار از پاسخ به سوالات خصوصی

یکی از موضوعاتی که برای تمامی انسان ها وجود دارد پاسخ به سوالات بسیار خصوصی است. یعنی در موقعیت هایی قرار می گیریم که افراد دیگر از ما سوالات خصوصی می پرسند و ما مجبور هستیم تا به آنها پاسخ دهیم. این موضوع برای بسیاری از افراد آزاردهنده است و افراد نمی خواهند به خیلی از سوالات خصوصی پاسخ دهند.

ما در این قسمت از مجله علمی برنا اندیشان تصمیم داریم تا مقاله ای کامل در خصوص روش های طفره رفتن از پاسخ به سوالات خصوصی را به شما علاقه مندان به مقالات روانشناسی قرار دهیم تا بتوانید با استفاده از نکات گفته شده در این مقاله به آسانی از شر تمامی سوالات خصوصی خلاص شوید.

روش های فرار از پاسخ به سوالات خصوصی

زمانی که شما در جمع افراد آشنا قرار می گیرید این امکان وجود دارد که آنها از شما سوالات بسیار خصوصی بپرسند. پیشنهاد می شود تا مقاله اثرات نصیحت کردن را بخوانید.

مثلا از شغل شما و جزئیاتش سوال می کنند و یا مدام از شما میپرسند که چقدر حقوق می گیرید؟ این سوالات ممکن است خیلی مهم نباشند و حتی اگر شما به آنها پاسخ دهید هیچ اتفاق بزرگی نیفتد.

اما موضوع زمانی مهم می شود که فرد باور دارد نباید به چنین سوالی جواب دهد و زمانی که افراد از ما چنین سوالاتی را میپرسند ما ناراحت می شویم. از این رو لازم است تا با تکنیک های فرار از پاسخ به سوالات خصوصی آشنا شویم که بتوانیم به راحتی در هر جمعی از جواب دادن به سوالات خصوصی طفره رویم.

چگونه از پاسخ دادن به سوالات خصوصی طفره برویم؟

کلی گویی

یکی از روش های فرار از پاسخ به سوالات خصوصی این است که به صورت کلی پاسخ افراد را بدهید. به عنوان مثال اگر در مورد موضوعات سیاسی از شما سوال می کنند و شما تمایلی ندارید که به آنها در مورد دیدگاه خود چیزی بگویید بهتر است لحن خودتان را مثبت کنید و به آنها یک پاسخ کلی بدهید تا دیگر از شما چنین سوالی را نپرسند.

توجه به موضوعات شخصی مرتبط

گاهی اوقات شما می توانید در پاسخ به سوالات بسیار شخصی دیگران آنها را به یک نقطه امن دیگر هدایت کنید. به عنوان مثال اگر از شما در مورد مسائل مالی و سوال می شود می توانید به راحتی موضوع را تغییر دهید و در مورد موضوعی مشابه سوال آنها صحبت کنید. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله قدرت نه گفتن در کودکان را بخوانید.

یا اگر شما از کارتان اخراج شده اید و دیگران در مورد علت اخراج شما سوال می کنند می توانید در مورد ویژگی ها و توانایی هایتان صحبت کنید و بگویید که باید به یک مصاحبه شغلی بروید. این روش موجب می شود تا دیگران متوجه شوند که ما به آنها توجه کرده اید و پاسخی مشابه سوال آنها به آنها داده اید و در نتیجه آنها شما را رها می کنند.

حواس پرتی

از دیگر روش های فرار و طفره رفتن از پاسخ به سوالات شخصی آن است که در محیطی که قرار دارید یک نوع حواس پرتی ایجاد نمایید. شایان ذکر است که دیگران صرفا برای جلب توجه از شما سوال می کنند و هرگز پاسخ شما به آن سوال مهم نمی باشد.

از این رو نباید نگران باشید که اگر شما به سوالات دیگران پاسخ دهید اتفاق خاصی برایتان می افتد. مثلا برخی از افراد بر این عقیده اند که اگر دیگران راجع به میزان حقوق و درآمدشان سوال بپرسند و آنها به آن سوال پاسخ دهند موجب می شود تا حقوق آنها کم شود و یا از کار اخراج شوند و دیگر حقوقی دریافت نکنند. همچنین پیشنهاد می شود تا مقاله اصول نه گفتن به کودکان را مطالعه فرمایید.

این افکار به هیچ وجه واقعیت نداشته و صرفا به دنبال وسواس فکر و بدبینی ایجاد می شود. همانطور که گفته شد گاهی اوقات شما می توانید برای فرار از پاسخ به سوالات شخصی فضا را به گونه ای ایجاد کنید که گویی شما متوجه سوال آنها نشده اید و به کار خودتان ادامه دهید. مثلا در حال تماشای تلویزیون هستید و به دیدن خود ادامه دهید.

چرخش میزها

یکی از تکنیک هایی که برای طفره رفتن از پاسخ به سوالات شخصی وجود دارد و شما می توانید به راحتی از آن استفاده کنید روش چرخش میزها است. یعنی شما باید خودتان را به جای فرد مقابل قرار دهید و بعد از آن که او از شما یک سوال شخصی پرسید که شما تمایلی به جواب دادن ندارید می توانید از او یک سوال تهاجمی بپرسید و سپس عقب نشینی کنید.

این تکنیک موجب می شود تا شما از موضوع دور شوید و فرد مقابل در فکر فرو می رود که آیا به گفتگو با شما ادامه دهد یا بحث را در همین جا به اتمام برساند.

به عنوان مثال اگر آنها راجع به نوع رابطه شما سوال پرسیدند شما می توانید همین سوال را از آنها بپرسید و سپس خودتان از پاسخ به سوال دور شوید. یا اگر در محیط کار افراد از شما در مورد رئیس تان سوال می پرسند شما می تواند از آنها بپرسید که کار خودشان به چه صورت است و آنها چه کار می کنند تا از این طریق بتوانید از پاسخ به سوال مربوطه طفره روید.

درخواست راهنمایی از فرد مقابل

از دیگر روش های فرار از پاسخ به سوالات شخصی آن است که شما مسئولیت را به عهده فرد مقابل قرار دهید، گویی که شما از او درخواست راهنمایی و کمک دارید. یعنی وقتی از شما سوال می پرسند شما از آنها راجع به همان موضوع راهنمایی و مشاوره بگیرید.برای مطالعه بیشتر به کارگاه روانشناسی مهارت های زندگی مراجعه نمایید.

مثلا اگر دوست شما متاهل است و از شما سوال می کنید که چرا ازدواج نمی کنید؟ شما می توانید از او در مورد زندگی مشترک راهنمایی بگیرید و از او بخواهید تا به شما کمک کند که راجع به زندگی متاهلی بیشتر بدانید. یا اگر فردی از شما در مورد نحوه تربیت فرزندان سوال می کند شما می توانید در همین باره از او مشاوره بگیرید که بهترین روش برای تربیت فرزندان چیست.

سوال از خود

به یاد داشته باشید که بسیاری از افراد صرفا نحوه سوال کردن را نمی دانند و هرگز قصد بدی از سوالاتشان ندارند. یعنی نمی دانند که اگر چنین سوالی را از دیگران بکنند به این معناست که به حریم خصوصی شان تجاوز کرده اند. در چنین مواردی باید به فردی که از شما سوال نامربوط می پرسد حالت شک و تردید دهید و به وسیله یک سوال از خودتان به صورت مودبانه سوال نامربوط اش را منحرف کنید.

به عنوان مثال اگر از شما در مورد رابطه عشقی و عاطفی تان سوالی پرسیدند، پاسخ دهید که آیا نگران تنهایی من هستید؟ یا اگر مدام از شما می پرسند که چرا سر کار نمی روید می توانید به آنها بگویید که آیا نگران وضع اقتصادی من هستید؟

انحراف سوال با تعارف

یکی از تکنیک های فرار از پاسخ به سوالات خصوصی آن است که از تکنیک تعارف استفاده کنید. به عنوان مثال اگر فردی در مورد کاهش یا افزایش وزن شما صحبت می کند و موجب می شود تا شما ناراحت شوید، لازم است تا در چنین مواردی از ظاهر خودتان تعریف کنید. پیشنهاد می شود تا مقاله رازهایی که نباید به دیگران بگوییم را مطالعه فرمایید.

یا مثلا اگر دوست شما از شما سوال می کنید که چه موقع ازدواج می کنید یا چه موقع بچه دار می شوید می توانید در مورد مراسم عروسی خودشان صحبت کنید که چقدر باشکوه بوده است و از این طریق از جواب دادن به سوالات بی ربط طفره روید.

ایجاد حس شرمندگی

اگر فردی از شما سوال بی ربطی پرسید که شما دوست ندارید به آن پاسخ دهید می توانید او را به دلیل کنجکاوی بی دلیل و فضولی در کار شما شرمنده کنید. البته توجه کنید که این کار را به صورت نامحسوس انجام دهید که گویی در حال شوخی با او هستید.

مثلا می توانید به او بگویید که چقدر تو کنجکاو هستی و سوال می پرسی! یا می توانید به او بگویید که این سوال شما خیلی فراتر از یک مهمانی است و در جای دیگری به او پاسخ می دهید.

ارائه مشاوره به جای پاسخ

در این روش شما می توانید به جای جواب دادن به سوالی که شما را ناراحت می کند به فرد مقابل راهنمایی ارائه کنید. مثلا اگر در مورد اضافه وزن شما صحبت می کنند و شما علاقه ای به این موضوع ندارید می توانید در مورد ویژگی های خوب مربی بدنسازی تان به او بگویید و به او پیشنهاد دهید که او نیز بهتر است با آن مربی در ارتباط باشد. یا اگر فردی در مورد علت متارکه شما سوالی پرسید که شما را ناراحت کرد باید به صورت نصیحت بگویید که بعد از جدایی واقعا حس و حال بهتری دارید.

برای فرار از دست سوالات شخصی و خصوصی چه کار کنیم؟

پاسخ به صورت ابهام

یکی از بهترین روش های فرار از پاسخ به سوالات شخصی و خصوصی این است که از موضوع دور شوید و به صورتی پاسخ دهید که بحث ادامه دار نشود. بنابراین شما نباید به صورت مستقیم به فرد سوال کننده پاسخ دهید و همین کار موجب می شود تا بحث متوقف شود. پیشنهاد می شود تا مقاله آموزش اصول آداب معاشرت را بخوانید.

به عنوان مثال اگر فردی از شما سوال کرد که چرا شغل کم درآمد خود را رها نمی کنید و به سراغ کار بهتری نمی روید باید به او بگویید که در این مدت کوتاه باید تمامی قرض ها را پرداخت کنم. یا اگر از شما سوال کردند که چه زمانی تحصیلاتتان تمام می شود می توانید به صورت مبهم پاسخ دهید که دقیق نمی دانید و به صورت فرضی یک تاریخ را به او بگویید

استفاده از شوخی در بحث

تمامی تحقیقات نشان می دهید که شوخی و طنز باعث می شود تا موضوع بحث را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر از شما در مورد درآمدتان سوال کردند به شوخی پاسخ دهید که آیا چند میلیارد در سال کافی نیست؟! این کار موجب می شود تا فرد متوجه شود که سوال بی ربطی پرسیده و شما تمایلی به پاسخ دادن ندارید.

ناراحتی خود را واضح بیان کنید

به یاد داشته باشید که هر فردی دارای حقوق خاصی است و اگر از شما سوالی پرسیده شد که واقعا سبب ناراحتی شما شد باید به صورت شفاف ناراحتی خودتان را به او بیان کنید. مثلا اگر از شما یک سوال بسیار شخصی پرسیده شد و شما را ناراحت کرد باید به فرد بگویید که چنین سوالی بسیار خصوصی است و واقعا دوست ندارم به آن پاسخ دهم.

دوری از بحث های ناراحت کننده

اگر شما در جمعی از افراد قرار دارید که موضوع بحث آنها موجب ناراحتی شما می شود لازم است تا با ایجاد یک بهانه خیلی سریع محیط را ترک کنید. به عنوان مثال می توانید بگویید که می خواهید به سرویس بهداشتی بروید و به وسیله این تکنیک به راحتی می توانید از شر تمامی سوالات و بحث های پوچ رها شوید.

پاسخ به سوالات مورد نظر

یکی از تکنیک های بسیار کاربردی و مفید برای فرار از شر سوالات خصوصی آن است که از روش پل زدن استفاده کنید. یعنی شما به گونه ای پاسخ می دهید که گویی سوال فرد مربوط به مورد دیگری می شود و شما باید به طرز دیگری به او پاسخ دهید.

مثلا می توانید به فرد بگویید که به نظرم شما می خواهید در مورد من چنین چیزی را بدانید…. یا مثلا بگویید که در واقع سوال شما از من این است که ….، چنین کاری موجب می شود تا از شر تمامی سوالات بی ربط فرار کنید. یا اگر از شما سوال کردند که چه زمانی قصد داری تا در زندگی به پیشرفت برسی می توانید بگویید که فکر می کنم در واقع منظور شما این است که چگونه از شغلی که آن را دوست دارم لذت می برم… و به همین صورت بحث را ادامه دهید.

تغییر پاسخ با سیستم پل

اگر می خواهید از شر تمامی سوالات شخصی فرار کنید باید با تکنیک پل در پاسخ دهی به سوالات آشنا باشید. تمامی تحقیقات نشان می دهد که اگر شما از نقطه آسیب پذیر سوال خلاص شوید می توانید به نتیجه مثبتی دست پیدا کنید.

مثلا اگر شما تمایلی ندارید که دیگران در مورد دین و عقاید مذهبی تان از شما سوال کنند می توانید در چنین موقعیت هایی موضوع را به سمت دیگری ببرید و در مورد فردی که به تازگی دینش را تغییر داده است صحبت کنید. در رابطه با تکنیک پل، مک درموت به این صورت بیان می کند که ”من در مورد موضوعی که صحبت می کند به طور قطعی چیزی نمی توانم بگویم، اما چیزی که من می دانم این است”.

کمک گرفتن از دوست

در این روش شما باید برای کارها و سوالاتی که ممکن است از شما پرسیده شود با یک دوست هماهنگ کنید و از او بخواهید که در آن زمان به شما کمک کند. یعنی قبل از آنکه به یک مهمانی بروید باید با دوست خود صحبت کنید که ممکن است در این مهمانی راجع به زندگی خصوصی من سوالاتی پرسیده شود که من تمایلی به جواب دادن ندارم و تو در این شرایط به من کمک کن تا بتوانم به آن سوالات پاسخ ندهم.

صادقانه رفتار کنید

اگر مدام از شما سوال می پرسند که چه زمانی قصد داریم ازدواج کنید؟ شما باید جواب صادقانه را به آنها بدهید. یعنی می توانید بگویید که من واقعا شرایط ازدواج را ندارم و فعلا هیچ تصمیمی برای ازدواج کردن ندارم. این کار باعث می شود تا دیگران متوجه شوند که تکلیف شما مشخص شده است و هرگز چنین سوالی را از شما نمی پرسند.

به چالش کشیده دیگران

اگر شما ازدواج کرده اید و تمایلی به برگزاری مراسم عروسی ندارید و دیگران مدام از شما سوال می کنند که چرا مراسم عروسی برگزار نمی کنید؟ می توانید به آنها بگویید که واقعا چه نیازی به انجام این کار است؟ چرا تمام مردم فکر می کنند که باید حتما مراسم عروسی بگیرند؟ این سوالات باعث می شود تا فرد بخواهد نظرش را در مورد برگزاری مراسم عروسی بیان کند و در نتیجه از موضوع منحرف می شوید.

بنابراین شما می توانید حرف خودتان را عوض کنید و فردی که از شما سوال می کند متاهل است باید سوالاتی در مورد مراسم عقد و نامزدی اش بپرسید.

اگر از شما سوال شود چه کاری باید انجام دهید؟

به یاد داشته باشید که اگر از شما سوالات فردی و شخصی پرسیده شود در شرایط سختی قرار می گیرید و در نتیجه فکر می کنید اگر دروغ بگویید می توانید از پاسخ دادن فرار کنید. اما باید بدانید که با این کار صرفا در دام بعدی می افتید و شرایط را برای خودتان سخت می کنید. پس در ادامه با ما همراه باشید تا نکات بسیار مفیدی را در اختیارتان قرار دهیم.

حفظ خونسردی خود

زمانی که از شما سوالات شخصی پرسیده می شود نباید زود از کوره در روید، بلکه می بایست صبر کنید و کمی با خودتان فکر کنید و خونسردی تان را به خوبی حفظ نمایید. شما می توانید با چند لحظه تفکر به این نتیجه برسید که چه پاسخی می توانید به شخص بدهید.

به یاد داشته باشید که ممکن است سوال فرد موجب شود تا خاطرات غم انگیز به یادتان آید و در نتیجه نباید احساس خشم و عصبانیت را از خود نشان دهید. همچنین لازم است در نظر داشته باشید که در چنین شرایطی نباید کاری انجام دهید که دیگران برایتان دلسوزی کنند و می توانید به وسیله پاسخ های کوتاه به سوال فرد جواب دهید.

آموزش روش های کاربردی برای عدم پاسخ به سوالات شخصی

کنار گذاشتن رودربایستی

برخی افراد به دلیل خجالت همواره به تمامی سوالات دیگران پاسخ می دهند. شما باید بدانید که زندگی شما مربوط به خودتان است و کسی حق ندارد در آن دخالت کند. یعنی این شما هستید که در مورد تمام ابعاد آن تصمیم می گیرید.

بنابراین اگر شما با فردی روبرو شدید که مراعات حال شما را نمی کند و همواره با حرف ها و سوالاتش باعث ناراحتی شما می شود باید به صورت مستقیم به او بگویید که حرف ها و سوالات او موجب ناراحتی شما می شود.

رک و روراست باشید

افرادی که شما با آنها صمیمی هستید همواره با روحیات و اخلاقیات شما آشنا هستند و به همین دلیل شما در کنار آنها آرامش دارید. چرا که آنها می دانند چه سوالی را نباید از شما بپرسند و به صورت کامل متوجه احوال شما هستند.

به همین دلیل اگر شما با فردی مواجه هستید که شرایط شما را درک نمی کند و همواره سوالاتی را از شما میپرسد که هیچ ارتباطی به او ندارد باید به صورت رک و روراست از او عذرخواهی کنید و با کمال احترام به او بگویید که واقعا تمایلی به پاسخ دادن به چنین سوالاتی را ندارید.

نتیجه گیری

در این مقاله به صورت کامل در مورد روش های فرار از پاسخ دادن به سوالات شخصی صحبت کردیم و یاد گرفتیم که هر فردی دارای حریم شخصی و خصوصی برای خودش می باشد و دیگران حق ندارند بدون اجازه او سوالات شخصی و بی ربطی را از او بپرسند.

این موضوع برای تمام انسان ها صادق است و ما نیز باید به حریم خصوصی دیگران احترام بگذاریم. به یاد داشته باشید که همواره در صحبت با دیگران نهایت احترام را در نظر بگیرید و بدانید با چه لحنی از دیگران سوال بپرسید تا موجب ناراحتی آنها نشود.

دسته‌بندی‌ها